Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 955 ggr
sladdis76
0

Beteende hos hundar

Hejsan, det är så att vi har en japanes chin tik som är ca 6 år gammal. Vi "addopterade" henne i februari 2014 efter att hon har blivit omhändertagen av polisen från en kennel utanför Huddiksvall. Hon har inte haft ett bra liv där, minst sagt. Hon var utan mat, vatten, låg på betongen och var instängd i små rum med typ 5-6 andra hundar. I början var allt ganska OK, förutom att hon var absolut inte rumsren, hon vägde bara 1,75 kg och verkade vara rädd för allt. Då hade vi en till hund, som var ca 15 år gammal men helt frisk, en hane. 

Tiken verkade trivas bra, åt jättebra mat men gick inte upp. Vi lyckades lära henne bajsa och kissa ute, men det fortfarande händer att hon gör det inomhus (hon vet inte hur hon ska visa oss att hon vill ut). Vi gick till veterinären i september 2014 och fick lära att hon inte kan äta kött alls utan endast lax och ris (speciell veterinär mat). Det hjälpte för att idag väger hon ca 3 kg. 

Det som var och förblir största utmaningen är följande: hon är rädd för människor, andra hundar, alla sorters ljud, med andra ord ALLT. Och nu på senaste tiden vill hon inte längre ligga i sin "säng" (förutom på nätterna) utan ligger bredvid på golvet. Hon vill inte ens komma om man ropar på henne inomhus, utan står och bara glor på en. Hon äter precis som alltid, drycker normalt och har inte gått ner i vikt. 

Jag har inte råd med att betala "hundpsykologen" så jag söker hjälp från någon som kanske har varit med om liknande och vill dela med mig tips och trycks. 

Tack snälla :)

taylor__lambert
0

om hon tycker om godis, så testa lite smått parkour inomhus, dvs sätta upp tassarna på saker och bara berömma, inget "nej" får förekomma, blir det fel gör man bara om, blir det fortfarande fel kanske man ska ta en liten paus och göra det senare. Detta bygger mycket relation och säkerhet hos hunden. Alltid värt att testa :) så småningom kan man börja med det utomhus med, det gör promenaderna roligare och man får en roligare hund i kopplet.

Sen kan möte med andra människor komma, successivt, men inte förrän hon verkligen känner sig trygg ute, med bara sin förare.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

XeZafir
0

Min första tanke är att ni "curlar" henne. Att, som du skrev "bara står och glor".
Lite mer bestämd inställning och roligare ägare kanske kan vara idé att testa. Att hon ligger bredvid sin säng innebär ju inte att hon är rädd för den på något sätt, hon lägger sig där när hon vill. Mina hundar ligger inte på sin sovplats jämt.

Att hon blivit rädd för allt möjligt kan vara följd av att hon levt som hon gjort tidigare men det kan också vara en följd av att ni överreagerat när hon reagerat för något innan. De misstolkar lätt när vi försöker berätta med snäll röst att det är ingen fara. Typ när vi säger "Men lilla….det är inget farligt" osv.

Min tolkning av ditt problem är helt olikt #1, säger inte heller att det är så, men tyvärr har vi haft flera kontakter när detta varit problemet.

Önskar er all lycka till. Det viktigaste är att hunden får bli trygg igen!