Spåra första gången...
Idag så lag jag för första gången ett spår till Dundee och jag gjorde så här http://www.tassit.se/aussiesidan/sidor/spar.htm Men han visade inget intresse för spåret. (Jag har aldrig spårat ett "vanligt" spår utan bara viltspår…) Hur gjorde ni första gången ni spårade?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Nu kör jag bara personspår med mina hundar. Men första gången jag körde med Katla så la jag ett ca 25 meter långt spår med en hel del näring i, gick med väldigt korta och tydliga steg. Ca 20 minuter senare så gick jag jag ut med lillan och såg till att komma rätt mot spåret. Hon nappade, men var väl inte super intresserad och spårade helt otroligt långsamt.
Sedan bara fortsatte jag och för varje spår jag la så trillade polletten ner mer och mer och nu är hon en total spåridiot 😛 Har dock varit noggrann med att hela tiden höja svårighetsgraden, för där gjorde jag fel med förra hunden och det slutade med att vi hamnade i en ond cirkel där hon misslyckades eftersom hon trodde att hon kunde det och därför slarvade. Den lyckades vi tack och lov bryta till sist, men det tog ett tag.
// Nadja
Jag pysslade inte så mycket. Ordentligt upptramp, överdriven doftmarken (släpade fötterna i marken) och så lämnade jag en liten hög med godis efter ytterligare ordentligt upptramp i slutet.
Jag skulle inte lägga till leksaker/markeringar förrän hunden är helt säker på vad som gäller för spår. Det skulle bli alldeles för svårt för Arrak i alla fall, han behövde totalt fokus utan avbrott i början.
Sen skulle jag också lägga många spår i början, där det första kanske är 15 meter. Uberkort - men så att hunden får belöning direkt den gör rätt. Sen har du förberett flera spår med olika längd, så kan du bedöma på plats vilken längd nästa spår bör ha. (Arrak skulle inte klara av att ta 15-20-25 m, utan han behöver en utmaning på varje t.ex.)
Arrak tar alltid 3-5 spår per tillfälle eftersom att utmaningen för honom är att finna spåret och hitta fokus, inte att faktiskt spåra, men för någon annan är det kanske bättre med 1-2.
när man ska börja spåra med en hund måste man veta vad som ska ligga i spåret. beroende på vilken terräng du lägger kan spåren så olika ut. i skogar vill man ha tvä väggar som går i ett L så man börjar på ena väggen minst 50 meter från den andra väggen, och gå parallellt. med de andra väggen. eller så kan man gå i ett U spår. Kom ihåg ingången och utgången ska vara minst 50 meter från varandra pga belöning är i slutet och vi vill inte att hunden ska vädra leksaken eller godisen. om man vet att man inte kommer komma ihåg spåren kan man he upp markeringar så högt up i träden som möjligt. När hunden spårar går du, när hunden vädrar och inte koncentrerar sig stannar du. lägg spåren i medvind (L spår) eller att de blåser från start till mål (U spår) så inte hunden börjar vädra. om du har spårlina låt hunden få 2/3 av linan.
Om ma lägger spår med godis i skogen, lägg ett ca 50 meters spår. börja med att ta ett steg, lägg godis, ta ett till steg, lägg godis. de är för att hunden ska förstå att man spårar i backen. Fortsätt att lägga godis i varje steg i ca 10-20 meter, de kommer ta lång tid men de får hunden att lära sig. efter 10- 20 meter lägg godis i vartannat steg. när du har kommit fram till slutet gå till väggen du följde om du gick ett L spår vända i 40 min. man säger att de blir bara lättare att spåret om de är äldre än 40 min. Släpp hunden där spåret börjar och vissa att hunden ska kolla i backen, förmodligen kommer hunden hitta godisen och följa spåret till nästa.
Om du lägger spår med leksak i skogen.(ca 100 meter) Om hunden har föremålsintresse kan du trigga hunden att gå där spåret är. lek med hunden med leksaken som du ska lägga i spåret bänd upp munnen och släppa den i backen ca 10 meter du kommer behöva någon som kan hålla i hunden medans du går iväg. personen som håller i hunden ska gå iväg med hunden så hen inte ser vart du går. detta skapar en nyfikenhet och lite saknad att matte och leksaken försvinner i skogen. efter halva spåret släpper du en leksak och går vidare till spåret ska ta slut där lämnar du en exakt likadan leksak. vänta i 40 min och släpp hunden där spåret börjar, hunden kommer komma ihåg att de var en leksak som försvann där. när ni kommer fram till första leksaken kommer hunden hitta den du ska bli överlycklig och berömma hunden och börja leka, men inte på spåret du ska gå, lek där du kom från så du inte "förstör" spåret. när ni har lekt klart stoppa undan leksaken och vissa att spåret fortsätter. de kan vara lite svårt att fortsätta spåra men försök få ner nosen igen. och gör samma sak med leken men hunden kan få bära leksaken till bilen/ hem eller vart du nu ska.
de vart ganska långt om du vill veta nå om hårda spår eller lita mer avancerade spår så kan jag de också 😃
Tack så mycket för era svar! Skall prova att lägga ett nytt imorgon :D
I denna tråden har jag skrivit en guide till hur man lär in IPO-spår. Från första övningen till färdigt spår. Ett väldigt trevlig, noggrant och spännande sätt att spåra :) http://brukshundraser.ifokus.se/discussions/565b5534ce12c4166600208f-nyborjarspar?discussions-1
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Provade på nytt idag gick dock inte bättre :/. Jag lag godis i varenda fotspår och spåret var bara ca 15m. Jag lät det ligga i ca 40min och sedan när vi skulle gå det visade jag var det började och han hittade första godiset men efter det brydde han sig inte alls om att söka efter flera…
#6 Har du riktigt gott godis? (Har man en mindre matglad hund så kan man låta bli att t.ex. ge den frukost på morgonen så att den är extra hungrig inför spåret) Har du provat att göra godisrutor? Visa flera steg för hunden, inte bara första?
//Ambrose
#7 Han är riktigt matglad och äter allt. Han var hungrig för det var innan han skulle få mat (han äter fortfarande 4ggr) de var dock bara torrfoder i spåret för vi hade inget godare (i slutet fans en mush bulle och hans favorit leksak) Godisrutor har jag inte provat. Jag visade kanske 2/3 steg men han ville inte söka själv (men om man slänger ut torrfoder på gräset börjar han genast söka.) Imorgon skall jag prova på nytt med något godare :) Finns det någon bra sida där man kan läsa om person spår?
Om du vill nörda ner dig riktigt i spår så rekommenderar jag boken Spårhunden och lukterna. Den är riktigt grym och går verkligen på djupet om spår och hundens luktsinne.
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
#8 Läs det jag skrev i #5
//Ambrose
När jag lade mina första spår hade jag en godis i varje fotspår, höll rätt kort koppel och visade med handen där jag ville att han skulle spåra. Tycker det låter som att din bara inte riktigt förstår vad du vill, när poletten trillar ner kommer det där nog gå galant :) Tänk också på var du spårar, är det plant underlag och det dessutom blåser kan spåret lätt hamna en bra bit från där du gick ut det.
Även jag kan varmt rekommendera boken Spårhunden och lukterna! Jättebra skriven med en massa bra tips.
Min förstod ingenting så länge vi körde med godis i varje steg, som ett annat perspektiv. Först när han fick spåra i fred och få belöning i slutet trillade polletten ned, men då fick ju första spåret vara 5 meter långt också :P
De kan vara att hunden vill söka mer är spåra. Vissa hundar är så att söka godis/boll är roligare än att följa spår och vise versa. de är svår att få en sökgalen hund att spåra för att hunden hellre vill upp med nosen och vädra. :)
Började med en upptrampad ruta med godis i så given får igång snoken. Sedan när hunden har fattat gick jag tre steg med godis i varje steg (obs här är rutan bara ett avstamp) sedan utvecklar man det