Vad ska jag göra?
Hej! Jag gjorde ett inlägg för nästan en vecka sedan om min hund som har fått hosta. Jag ringde en veterinär och hon sa att jag skulle avvakta och se till så att hunden är stilla. Hostan blev bättre, men inatt började hon hosta korta, torra hostar som kunde hålla i sig i nästan 1 minut. Det låter liksom "puh puh puh puh". Jag är orolig att hon har fått lunginflammation. Men jag har ringt runt till 5 olika veterinärer och ingen har tid idag och dom säger att det förmodligen är kennelhosta men om jag känner mig orolig så kan jag ringa någon annan. Grejen är den att jag har inga pengar, jag får låna till ett veterinärbesök och då vill jag ju inte åka in i onödan. Hon har ingen feber och mår som vanligt, men hostan är förj*vlig och liknar hostan jag sett på videos av andra hundar med lunginflammation. Jag har fortfarande inte ringt till Evidensia, för jag vet att dom bara kommer ha akuttider och dom är ju svindyra. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Det här är så jobbigt och jag vill bara att hon ska må bra :( Min kompis tycker att jag ska avvakta eftersom hon är pigg och feberfri, och jag känner att det inte känns så kul att åka in och betala flera tusen för ingenting, särskilt inte när jag bara kan låna till ett enda besök, men samtidigt vill jag inte riskera något. Vad skulle ni göra?
Usch inte kul med en sjuk hund ><
Det är alltid svårt att få en diagnos över internet, och det är ännu svårare att ge en diagnos när man inte kan sina sjukdomar.
Jag googlade på lunginflammation på hundar och hittade detta http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/luftvagarna/lunginflammation-pa-hund
Googlade även på kennelhosta
http://www.sva.se/djurhalsa/hund/infektionssjukdomar-hund/kennelhosta-hund
Det är positivt att hon inte har feber och att allmäntillståndet är bra.
Om du har ringt och pratat med veterinärer och de tror på kennelhosta så lutar det åt det hållet.
Men om du inte blir lugnare av det så borde du åka in.
Jag hade personligen åkt in med hunden om jag hade varit orolig. Pengar är bara pengar men en hund är en hund.
Hade inte din kompis hund också blivit dålig? Hur mår hon nu?
Jag önskar dig och hunden all lycka!
Så länge hunden inte påvisar syrebrist eller andra symtom på förvärring, så skulle jag avvakta, men så kan jag pga erfarenhet och utbildning också avgöra sådant. Det är svårt att råda när man inte ser hunden. Känner du någon "hundtok" eller vårdutbildad som kan titta på jycken?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Min kompis hund är nästan helt återställd nu så där gick det bra iallafall. Min kompis ringde Evidensia och dom sa också att jag kan avvakta och bara hålla henne lugn. Min kompis sa också att hon hostat korta torra hostningar i princip oavbrutet och att jag misstänkte lunginflammation, hon tyckte ändå att jag kunde avvakta eftersom hon är feberfri och pigg. Bagarmossens djursjukhus har öppet dygnet runt även på nyår så blir hon sämre eller får feber så ska jag åka in dit. Usch min stackars lilla vovve :( Det är så synd om henne och så jobbigt att se henne sjuk :( Och nu har hissen blivit avstängd också så jag fick bära min hund på 23 kg ner för 6 våningar. Bra timing! Men jag har iallafall satt på henne en fleecetröja eftersom hon vägrar ha på sig filten jag lägger på henne.
#2 Jag och min kompis går tredje året i naturbrukslinjen inriktat djurvård, min kompis är väldigt duktig och har praktiserat på en djuklinik så jag känner att jag kan lita på det hon säger när hon tycker att jag kan avvakta. Men det tar fortfarande emot lite såklart :(
Jag har haft en hund jag var tvungen att ge hostmedicin åt då hon hostade så hon kräktes och inte fick behålla maten - men det var bara hosta och inget mer. Be att få råd av veterinären om hostdämpande.
Min erfarenhet är att lunginflammation blir man rejält dålig av - både folk och hundar. Tror inte heller det är farligt att avvakta iom att hunden inte har feber och mår bra för övrigt.
#5 Jag har hört att man ska vara försiktig med hostdämpande då som inte kan hosta upp slemmet ur lungorna så jag vågar inte ge henne det :( #6 Skönt att höra, det är lugnande då Mixa ju mår bra för övrigt. Nu hostar hon inte lika mycket men hostan låter fortfarande lika läskigt :/ Träffade min kompis hund precis och hon är helt frisk, kan springa och skälla precis som vanligt, synd att Mixa inte hade lika stor tur :(
Är det bara torrhosta eller kommer det lite slem? Hade en hund som höll på och hostade och det kom lite slem ibland. Han hade magkatarr och min vette sa hemkokt potatis mos en dl varannan timme och ingen annan mat. Gick över på 2 dagar. Han vägde 60 kg så din kanske skulle ha hälften. Skadar ju inte hunden om du provar. Hoppas de blir bra snart❤
#8 Hon har bara torrhosta och har inte hostat upp något slem alls sen hon blev sjuk. Jag tror inte att det är magkatarr eftersom min kompis hund blev smittad, men jag kan ju testa ändå, skadar ju som sagt inte :) Tack för tipset :)