Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1264 ggr
[Anata]
0

Hur löser ni Nyår??

Nu vankas nyår och dessa jävla smällare.

Hur löser ni detta för era hundar? Vet om att de finns ofantligt många hundar som är rädda!

Kallaterrier
0

Så länge vi är inomhus är det inga problem och för att minska stressen om det smäller när vi är ute, folk okynnessmäller ju stup i kvarten, så kör vi med adaptilhalsband med lugnande feromoner. Vi upplevde att det underlättade för hunden rejält i fjor.

På nyåsafton aktiveras hunden tidigt på dagen med ett rejält långt spår till exempel och sedan är vi inte ute mer än en snabb rastning tidig kväll.

[Anata]
0

Okej :) Skönt att ni har något som funkar!

[tk1971]
0

Här gör vi inget särskilt med anledning av fyrverkerierna. Möjligtvis att kvällspromenaden görs en aning tidigare än vanligt, men när smällandet börjar är vi som vanligt. Hunden ska inte förknippa raketerna med att det görs särskilda arrangemang, då kan hon ju få för sig att man verkligen måste gå upp i varv och se upp med vad som händer. Hon brukar inte bry sig nåt särskilt om smällarna. Det kan vi nog tacka tränandet vid skjutbanan för när hon var valp.

[Anata]
0

Ok :) Men då är hon tränad. När min hör smällarna alltså panget så blir de lite jakt som kommer. Men när de kommer visel ljud eller liknande. Tex när de smatrar på himeln

cookies1994
0

Mina hundar bryr sig inte särskilt mycket kanske blir lite lyhörda när det smäller som värst vid 12 tiden, vi brukar även gå ut och titta på fyrverkerierna en liten stund utan problem .

Allumania
0

Tursom har inte mina killar reagerat på smällare. :) Dem tror att det skjuts harar, mårdhundar och räv :P

Magrat
0

Äldsta tiken är lite småskraj så för hennes skull brukar vi mörklägga för fönstren och spela hög musik, och det har fungerat bra. De rastas någon gång vid fyratiden på eftermiddagen och sedan runt tre på morgonen vid nyår.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Ambrose
2

Är du medlem i SBK Göteborgsavdelning uppe i Kallebäck? Har du varit där och tränar någon gång? Såg att du bodde i Göteborg, och under nyår så ska klubben ha ett knytkalas uppe hos sig. Alla med skotträdda hundar är välkomna dit, för det hörs inget inomhus, och stämningen brukar tydligen vara väldigt trevlig. Hunden tar man med en bur till, så kan de ligga där och gnaga på favoritbenet.

En bit från bebyggelsen, och hundarna där är vana vid att det smäller lite ibland eftersom det finns skjutbana i närheten. Då snackar vi riktigt skotträdda hundar :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Changrila
0

Jag har orädda hundar, men jag ser till att gå en rejäl långpromenad på morgonen, tränar lite lydnad eller något på dagen och går sedan bara precis utanför dörren för att rasta lite snabbt resten av dagen. Skulle jag av någon anledning behöva gå lite längre så undviker jag att gå mellan hus där ljudet ekar (höghus är mycket värre att gå bland än i villaområden). Ger dessutom lite mer mat än vanligt så att de ska vara lite mer nöjda, men inte så mycket att de mår illa eller behöver ut oftare.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

isblixt
0

Vi är alltid hemma med hundarna och har på tvn eller musik. Mörklägger gärna ut mot gatan. Den ena kan reagera dagarna innan nyår när det smälls enstaka raketer, men då är det mer det plötsliga ljudet som hon börjar skälla åt. När det smälls som värst så brukar de sova gott. :)

fridarebecka
0

Trassel bryr sig inte så mycket om fyrverkerier, men vi ska iväg på festligheter i en stuga med kompisar och kommer bli runt 15 pers och han mår nog ändå bäst av att slippa det även om det inte blir någon extrem fyllefest. Han får vara hos husses pappa.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
hemul
0

#8 Vilken bra grej! Borde ju ordnas överallt.

Är ju försent för detta nyår, men borde man inte kunna annonsera efter folk med liknande problem och få ihop ett gäng som kan lösa det tillsammans på liknande sätt? Om ingen har tillgång till stuga utom hörhåll skulle det ju inte bli så dyrt att hyra något om man är flera. Typ "Bo på lantgård" eller vad det heter. Är säkert inte överbelagt över nyår.

Sugar Mist
0

Bor mitt ute i ingenstans så smäller knappt alls här, så han ligger nog mest och sover.

-

TjockaBerta
0

Mina hundar bryr sig inte så mycket. Nytt för i år är unghunden men han verkar rätt stabil så det ska nog gå bra.

>>>Malum domesticum<<<

russin
0

Tack och lov är inte mina rädda, för här är rena kriget runt nyår. Vi är ändå inomhus under värsta tiden (efter kl 18 på kvällen). Det blir bara en snabbkiss i trädgården på kvällen.

Har även en valp nu, men räknar med och hoppas på att hon ska vara som sin mor och sin halvsyster där.

thenewbreed
0

Det blir sigges första nyår och han har precis hamnat i lite spökålder-fasoner. Men jag tror det kommer gå bra. Jag kommer vara hemma med honom och kolla på tv med lite högre ljud än normalt. Kanske under dagen smälla lite med kastruller och så. Men jag är inte jätteorolig faktiskt. Min första hund men känner att jag har koll på saker man kan göra om han nu skulle bli superrädd men tror mest att han kommer skälla lite och sen bara gå och lägga sig igen.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Anata]
0

Min tidigare valp som dotterns gudmor fick. DÅ jag tog hennes vinthunds mix. Vi bytade hund. Berättar gärna om någon vill veta.

Han får världens bästa nyår. De är hans födelsedag. Han är född kl 00 på nyårsafton. Så ja de är lite så men hans födsel. Haha

Fridaaaa
0

Våra hundar är hemma. De bryr sig inte.
Antingen kommer jag vara hemma vid 12 slaget eller borta hos svärmor (hennes är rädda så vill inte ha med mina dit så att hennes skrämmer upp mina).

Drar bara ner rullgardinerna :)

Sedan rasta vid 22 tiden senast!
Aldrig hundar ute vid raketer, hur lugn än hunden är.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spacesheep
0

Min hund har inte reagerat på smällare tidigare (och det smäller en hel del hos oss året om) men vi ska fira hemma med folk som han är van vid och tycker jättemycket om. Så gissningsvis kommer han inte ens bry sig om raketerna utan ha fullt upp med att sitta i knä på alla "hans" människokompisar på tolvslaget 😉. Men kvällspromenaden blir tidigarelagd! Blir hans första nyår :)

RosaMoln
0

Blir första nyåret för Helix, tänkte inte göra någon stor sak av det utan tar det som det kommer :)

oh-la
0

Jag jobbar natt, över 12-slaget på nyår. Som tur är jobbar jag på arlanda så husse och hund kommer upp till mig vid tolvslaget och firar där. Eftersom jag sitter typ mitt emellan landningsbanorna kommer det inte smälla något där.

feminot
0

Jag och min sambo bor granne med våra vänner på en gård (med bara höns o hästar i stall, som klarar av de). Så vi firar inne hos dom med vänner och har våra två hundar hemma hos oss, plus eventuellt svägerskans hund och valp,
Så fyra hundar hos oss och fest i grannhuset (och vi kommer gå in varje timma till dem.) Raketer smäller vi på ängen bakom vårat hus längst ut medans de andra står på våran altan och jag o min sambo, svägerskan o hennes sambo är inne med våra hundar :) första nyåret för tre av dem men den fjärde som är tio år är inte rädd alls så är förhopningsvis lite trygghet för de andra :)
Lycka till alla med era vovvar under nyår ❤️

Förlägen

[Anata]
0

Gud så skönt att se att min tråd har gett så många tips på hur man kan lösa ett problem :) Tusen tack älskade människor för att ni vill dela med er :) De värmer verkligen ❤️

Lona
0

#8, Vi har onekligen firat nyår (och för den delen midsommar) både på Kallebäck och Partille BK, toppenide'! TS; Jag hade tidigare en hund som var rejält skotträdd, hon var dessutom sjuk så den typen av stress var rent av livsfarlig för henne. Vi bodde då i ett bostadsområde där det smällde i flera veckor, både runt nyår och påsk, så det var bara att evakuera sig… Tack och liv så hade vi då en sommarstuga långt ute i skogen så det har spenderats många smällarhelger där, millenieskiftet tillbringade jag själv med sju hundar ;-) . Hellre det än att vara orolig för hunden hela tiden och dessutom riskera hennes liv! Våra nuvarande hundar är skottfasta, det här året bor vi även i ett lugnare bostadsområde - framför allt litar jag på att ingen kommer att okynneskasta smällare på hundarna eller in i trädgården. Trots det kör vi på säkerhet; ordentlig rastning på dagtid, gärna med både fysisk och mental stimulering, korta KOPPLADE promenader på kvällen i god tid innan midnatt, vid tolvslaget drar vi för gardinerna och har på stereon (INTE Allsång på Skansen om man har en rädd hund, där smäller det vid tolvslaget!). Det kan tyckas lite överdrivet men hur idiotsäker hund man än har så räcker det med EN smäll vid fel tidpunkt så kanske man har en irreparabel skada, i synnerhet om man har en ung eller lite vekare typ av hund. Ni som låter hundarna vara med när ni smäller, tänk på att det kan gå jäkligt snett. Fyrverkeripjäser kan fara åt alla möjliga håll, minns ett år när mamma blev jagad över hela gräsmattan :-D . Det såg VÄLDIGT kul ut, men tänk om det varit en hund och inte mamma?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Em_
0

Vi sitter i badrummet på tolvslaget. Det ligger mitt i huset och inte mot någon yttervägg så det är tystast där. Enstaka smällar går bra under dagen, men total bombardering gillas inte.

poodlelicious
0

Han är hos mina föräldrar på landet. Inga bönder som lägger pengar på sånt trams ;) det är hans första jul så vi vet inte hur han skulle ha reagerat.

Jaguar_
2

Vår hund var aldrig rädd för smällare. Det är bara att gå ut och gå och vara lugn. Så har vi alltid gjort. Hon var alltid med ute och tittade på all fyrverkeri. Gjorde sina behov utan att bry sig faktiskt. 😉 Ingen hund mår bra att vara rädd och rädsla skapas och fortsätter oftast på grund av ägaren som kan lätt rätta till problemet genom träning och lugn tillsammans med tålamod.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

cookies1994
0

#27 Håller med dig, min hund har varenda år följt med en liten stund och kollat på fyrverkerier det har aldrig vart något problem men hon är helt orädd, där vi bor är det väldigt lugnt också och vi står ju inte nära allt utan en bra  bit bort :) men mestadels av tiden på nyår är jag inomhus ändå jag firar inte direkt.. sen finns det jätterädda/känsliga hundar men det märker man nog, man får använda sitt vettiga förnuft och om man går ut när det smäller så antar jag att man inte står där det är som värst oavsett 😉

#26 Min pappa bor låångt ute på landet, japp det smäller där med.. så det beror väl på vart du är det finns nästan alltid några som gör det överallt

Jetaime
0

Min hund är inte rädd och jag hoppas inte hon kommer bli det heller. Oavsett vad jag gör eller var jag är så kommer hon vara med mig. Brukar rulla ner, tända lampor, sätta på musik eller tvn lite extra högt och ge henne ett gott ben eller något extra klurigt när det skjuts som mest.

Paxxie
0

Min hund har blivit döv på äldre dar så numera märker han ingenting. Innan så blev han alltid väldigt stressad och klängig när det smällde (eller bara åskade) så nyår var lite jobbigt. Oftast räckte det dock med att han fick sitta nära i soffan och någon pratade med honom, ev. gav vi honom ett ben men det var inte alltid han var tillräckligt lugn för att tugga.

[Anata]
0

Jag kommer testa en ny sak. Jag kommer ta en dassa rulle som vi inte köper märgben. Och fylla dassa rullen med kyckling och ge dom. Samma med märgben men de är jo inte kyckling

[Nalle-]
0

Min ena är väldigt rädd för fyrverkerier men det har blivit lite bättre på senare år. antagligen för att han hör sämre. Jag har därmed typ alltid firat nyår hemma (mina föräldrar bor i en by) med hundarna, går sista promenaden väldigt tidigt och runt 12-slaget får de något gott ben att gnaga på.

Jamie+Engla
0

Ingen reaktion på varken inne eller utehundar. Den närmaste gård som smäller ligger 5-6 km bort.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Leifsdotra]
0

Vi bor mitt ute i skogen och de få grannar vi har är lika ointresserade av smällare som vi. Å andra sidan har vi två helt orädda hundar. När vi bodde i stan var det inga problem heller, bortsett från att vår ena hund kopplade på jakthjärnan och letade nåt att apportera nät det small!

Marieangelica
0

Vi kommer ha en mysig hemmakväll. Inte göra någon grej av ljuden och ha tvn på. Har funkat hans första nyår så hoppas på att det går lika bra i år. Vi bor mitt inne i Stockholms innerstad så han är van med ganska höga ljud och det har aldrig varit något problem *peppar peppar* :)