Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2291 ggr
shelbyeleanore
1

För/nackdelar med 2 hundar?

Hej! Jag har en schäfertik på lite över året. Länge har jag velat skaffa en vän till henne. Jag anser att hon skulle må mycket bättre med en till hund i hemmet, samt att det inte Bara hänger på oss så fort hon vill ha uppmärksamhet. Hon är en helt underbar och trevlig tjej, funkar med exakt alla och det märks att hon saknar en hundvän. Jag vill veta vad ni med 2 (eller flera) hundar tycker att största skillnaden är. För/nackdelar m.m. Att det blir något dyrare är jag fullt beredd på, samt att det kommer gå åt mer tid till träning osv. men mer?

Lizelda
0

Jag tycker inte att man ska ha två hundar.. Man måste ha det någon gång men jag anser att en eller tre hundar är det bästa alternativet, precis som med barn! Har du tre så kan du ta med dig en av dem själv utan att få dåligt samvete, med två funkar inte det.

Har du två unga hundar så kommer de garanterad trigga igång varandra, leva rövare och skita fullständigt i vad du säger. Minst två år mellan hundar, gärna tre. Tro mig, väl värt väntan.. Vi har tre unghundar hemma och en fjärde som inte fattat att hon är vuxen än, det är inte kul.

Den hund du redan har kommer fostra den nya hunden och även bli dens bästa vän så rent generellt så tycker jag inte att en till hund är något stort steg. Att gå från ingen till en är ett väldigt stort steg, att gå från en till två är inte jättestor skillnad. Självklart finns ju risken att de inte klickar men oftast gå det bra, särskilt om man skaffar sig en valp och inte en omplacering.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Changrila
0

#1, varför skulle det inte fungera att ta med sig bara en hund när man har två? Jag gör det då och då. Fungerar utmärkt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lizelda
0

#2 Visst fungerar det men jag vet att jag skulle inte kunna lämna en av dem ensam utan att ha dåligt samvete. Nu utgår jag från att man är ensam med två hundar, har man någon annan som är hemma så blir det självklart skillnad.

russin
0

hehe - jag har nu 3 hundar och alla vill ha min uppmärksamhet och helst av allt leka med mig mer än med varandra 😃 Dock leker dom även tillsammans, men minsta lilla jag visar intresse så är jag den dom hellre vill busa med.

Ellen89
0

Jag har tva och kommer skaffa en tredje om ungefar 12-14 manader. Tiken ar 7 och hanen fyller 5 i Mars. Dom ar basta vanner och funkar sa bra ihop och har varandra nar vi jobbar. Nackdelen ar att jag tycker inte om att ta ut dom ensamma men det beror mer pa mig an pa dom - dom klarar det utmarkt. Sa ja, om jag hade en hund skulle jag definitivt skaffa en till. Inga mer nackdelar forutom tiden, gar till klubben med bada men maste valja saker till var och en osv och kan inte gora allt jag vill med en hund.

Changrila
0

#3 fast vad är skillnaden på att ha bara en hund som lämnas då och då, och att ha två hundar där den ena lämnas ensam någon gång ibland? Jag kan inte riktigt se skillnaden, förutom att jag själv får sämre samvete om,jag bara har en hund, för att hela livet blir så mycket tråkigare för hunden.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Maja2
2

Det är rent omöjligt att säga ifall det blir bättre, och isåfall VAD som blir bättre. Många skaffar hund nr 2 i syfte att bli kompis med hund nr 1, för att de upplever att hund nr 1 vill ha/behöver en kompis.  Det är inte alls säkert att det blir som man trott. Otaliga omplaceringar sker pga att hundarna inte funkar tillsammans. 

Jag skulle inte rekommendera att skaffa ytterligare en hund, av just den anledningen, att hund nr 1 behöver en kompis.  Du bör åxå ha kommit en bra bit med din första hund, innan du skaffar en till, annars kan det ge betydligt mer arbete än vad du kan tro.

Jaguar_
0

Man kan också tänka på att när nr 1 fostrar den nya valpen så kommer allt negativt hänga med. T ex skäller när det ringer på dörren och slutar inte bara för att du säger det räcker. Grattis nu har du två som gör så 😉

Vi har alltid velat ha två hundar eller valpar men jag ha totalvägrat helt på grund av hur den gamla hunden beter sig. Dålig uppfostran, lättstressad, dåliga vanor som är svåra att få bort osv. Det vill jag inte ha en till av. (Så går det när man tar över en hund man inte fostrat från början haha).

Iaf att ha två kan ha både för och nackdelar men man själv måste ha stor vetskap och tänka efter lite extra. Som vissa tagit upp här i tråden att man inte kan ta med sig en för då blir den andra själv?! stämmer inte. Du kan ta med en utan att ha dåligt samvete. Du som flockledare har alltid rätt och det blir lite träning för att de ska fungera men med total lugn och inget dåligt samvete så kommer du lyckas och det blir naturligt för dina vovvar 🙂 Detta ska vi träna massor på medan våra är små.

Du känner ju även din hund du har nu och hur hon/han är med andra hundar. Kan andra hundar ta leksaker utan att hunden bryr sig för mycket? Kan den åka tillsammans med hundar i bilen utan att reagera. Det här var saker som inte våran klarade av för hon började morra och skit. Men om din inte reagera på detta så är det ju positivt och en ny hund kan fungera.

Det behöver inte vara svart och vitt. Med rätt kunskap, ledarskap och lugn  funkar det mesta 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Lizelda
0

#6 Det är därför jag tycker att tre är det optimala. Att lämna en hund tycker jag alltid känns fel, oavsett om man har en eller två. Men om man har två så känner åtminstone jag det som att jag favoriserar den jag tar med mig, även om jag är ute med dem lika mycket och jag vet att den som stannar hemma inte far illa på något sätt.

shelbyeleanore
0

Hej och tusen tack för svar! Självklart skaffar jag inte en hund bara för att min skulle behöva en kompis, även om det kanske framtstog som det i inlägget. Jag är beredd på att jobba med hunden, det är kul att variera och hitta saker som funkar för olika hundar. Att dom kan ta efter beteenden är jag fullt med på, min är väldigt uppfostrad och lätthanterlig trots sin ålder. Som sagt så vill jag ha en hund att jobba med, men jag ser det bara som ett stort plus att min tik även skulle få sällskap, då hon skulle må bra av det. Tusen tack för svar åter igen :)

feminot
0

Jag tycker de är snällare och lättare att lämna dem ensamma. När vi inte orkar leka så har dom varandra och leka med :) Nackdelar är la de att det blir dyrare :p kanske att din tik kan bli beskyddande över valpen (om du skaffar det). Men annars så tror jag att det inte skulle vara några problem :) oftast så lär sig den nya vovven fortare genom att ta efter din tik :) Lycka till :)

Förlägen

Joyous
0

Jag har som mest haft fyra hundar samtidigt, men jag tycker två är ultimat så länge de fungerar bra tillsammans. Just nu har jag en på heltid och visst är det skönt att kunna lägga all fokus på henne, saknar dock att ha någon att träna när hon vilar, det blir lätt för långa pass när det bara är hon och jag. Två hundar tycker inte jag är jobbigare än en. Tre blev lite körigt då två av dem inte fungerade ultimat med varandra, fyra gick men för mig, ensam, vart det en för mycket, dessutom behövdes det en större bil! ;)

[Nalle-]
2

Jag lever periodvis med två hundar. Jag har min egen storpudel på snart tre år och en liten blandras på åtta år som jag och mina föräldrar har lite delad vårdnad om. Jag upplever ändå rätt stor skillnad på att ha en eller två hundar hemma, såhär tycker jag efter mina egna erfarenheter:

Nackdelar:
-Dubbelt så dyrt (för egen del står mina föräldrar för de flesta av kostnaderna av den äldre)
-Svårare med hundvakt, många ställer upp och går promenader med en hund men med två tycker folk det blir jobbigare (såklart)
-Svårare att ta med två hundar. Jag bor själv och tar med mig hundarna nästan överallt, nu är mina väldigt lättsamma men det är ändå skillnad när jag har båda. Har jag bara en går han bara och lägger sig, men med två kan de jaga upp varandra. 
-Koppelpromenader… Är fullt medveten om att vissa klarar detta utan problem, men jag är inte en av dom. Drar en hund ner i diket drar den andre bakåt, det ska busas och koppel trasslar. 
-Dåliga beteenden smittar 😉

Fördelar:
-Mina hundar är mycket gladare av att vara två. Gammelhunden blir betydligt piggare, och då var han ändå ensamhund 6 år innan jag skaffade pudeln, de leker tillsammans och sover tätt ihop. 
-De behöver sällan vara helt ensamma hemma. Pudeln gillar fortfarande inte att vara ensam, även om han numera accepterar det, men han är mycket mer avslappnad med hundsällskap. 
-När vi tränar tycker jag det är kanon med naturliga pauser när man byter mellan hundarna. Jag får verkligen tvinga mig själv att pausa när jag tränar med bara en hund.
-Skogspromenader blir mycket roligare. Hundarna får leka, de följer varandra och luktar på doftfläckar och ser bara ut att trivas i varandras sällskap. Jag blir glad bara över att titta på dom. 

Jag trivs absolut bäst med flera hundar. Är ofta hundvakt till lite olika hundar och jag tycker det är väldigt trevligt. Blir troligtvis även en till hund till 2017.