Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1080 ggr
Kaninhoppare
0

Hemlösa hundar utomlands

Hej! 

Snart ska jag och familjen på semester till Spanien, och jag har sedan tidigare märkt att där finns en hel del hemlösa hundar. Det är väldigt hemskt att se så många djur, både hundar och katter med ohyra och smala som skelett. I år skulle jag gärna vilja göra någon god gärning för djuren. Innan har jag försökt stötta lite med mat då och då, men det känns inte så bra eftersom de antagligen vänjer sig vid det och sedan försvinner man ju..

Finns det något annat man kan göra som hjälper, tror ni? Vad skulle ni/ brukar ni göra? Jag vet att jag inte kan ändra på det hela, men kan man hjälpa ett djur så är det värt mycket. 

(Osäker på vilket forum jag skulle lägga detta, men prövar här först.)

Medarbetare på Jättekanin

thea_thea
0

Donera lite tid/pengar till ett hundstall i närheten?

Marsvinsmamman
0

När jag var utomlands förr och såg  hundar som var fulla med ohyra så minns jag att jag brukade önska att jag tagit med mig frontline el dyl. ohyremedel som bara kräver en singeldos som spot-on.  Men jag vet inte hur det skulle fungera i praktiken, om det skulle skada på sikt eller så. Jag förstår hur du menar, ts, för så som du skriver har jag också känt många gånger, att man så gärna vill minska lidandet.

Em_
1

Den enda riktigt långsiktiga lösningen är att ändra människornas inställning, men det är såklart svårt att göra på en semester. Kanske finns det utbildningsprojekt eller kampanjer man kan stötta. 

Att djur man slutar mata försvinner betyder inte att de svälter ihjäl, utan att de är smarta nog att leta på något annat ställe.

Kaninhoppare
0

#1 Kan jag göra om jag finner något! :) 

#2 Det är en bra idé, om det som du säger då inte skulle orsaka något problem. Tack för tipset! Ja, det är verkligen jobbigt att se djuren ha det så illa. 😕

#3 Jo, det är klart att man kan ju inte ändra på det bara sådär. Men som sagt, kan man hjälpa något djur lite åtminstone så är ju även det värt något. 

Så du tror inte det gör någon skada på något vis att mata djuret den tid man är där? Kan det inte bli så att de fortfarande tror de ska få mat där när man har åkt hem igen? I och för sig är de väl smarta nog att finna mat om de är hungriga.

Medarbetare på Jättekanin

Changrila
0

Utöver det andra sagt: om ni ska bo så att ni kommer i kontakt med folk som bor där på heltid, se till att försöka prata med dem! Skapa diskussioner, fråga hur de själva ser på situationen, försök ge dem nya idéer kring hundar. Kan du få dem att bli nyfikna på mer så kan de leta upp information, prata med vänner osv. Ju fler människor som börjar tänka sunt kring djur, desto bättre. :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Em_
0

#4 Man kan ju aldrig vara helt hundra. De kommer ju säkert gå och leta på platsen de fick mat ett tag. De andra människorna i området kanske inte uppskattar det… Sen vet jag inte hur det funkar med revir för sånna hundar. En hungrig hund kanske tar en fight för att försvara sin nya guldgruva, som sedan bara försvinner.

Eijra-Luna
0

Det finns hundhem i nästan vartenda stad i Spanien där de tar hand om övergivna hundar, de behöver alltid, alltid volontärer som kommer dit och hjälper till tex gå på promenader med hundarna! Du borde kolla in på ett sådant ställe om du vill hjälpa hundar där. Hittade min vovve på ett sådant ställe i spanien och de behöver verkligen all hjälp de kan få utifrån.