Hundar iFokus

Hundar

Etikett: drag
Läst 2558 ggr
Emilia2002
1

Åka skidor liten hund

Hej!

Jag skulle vilja börja åka skidor med min hund men han är inte så stor. Han väger 13 kg och är 43cm hög. Mellan grov och han är blandras mellan:Dvärg Pudel,   cavalier king charles spaniel,  bichon frise och phalene.

Orkar han dra mig på skidor? Är 170cm lång och väger ca 62-63kg.

Han kommer inte dra långa sträckor. Kommer inte låta han dra själv utan hjälpa till själv också. Kommer även ha ett drag sele isåfall.

VildaVittra
0

Jadå, det går bra, Huskies (speciellt tikarna) är i regel inte speciellt stora dom heller, det är mest päls som utgör deras volym.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emilia2002
0

Okej tack :)  #1

molam
0

DEt är otroligt hur mycket hunden Egentligen Klarar av, om man bra tar det Lugnt ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

russin
2

Hade jag bara kunnat åka skidor och vi haft snö, så hade nog min ena heeler älskar att dra mig (8 kg och 28 cm hög) 😃

[Nalle-]
0

Jag vet de som drar med dvärgpudel utan problem. Börja bara lugnt :) Lycka till!

VildaVittra
0

#4 Det går ju med skateboard eller inlines också. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emilia2002
0

Tack #5

russin
0

#6 hahahaha, ännu värre för då är underlaget hårt 😂

Nä, med trasig kropp vågar jag mig inte på sådana äventyrligheter😉

fridarebecka
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 14 kilos hane drar mig på skidor och jag både är längre än dig och väger 10-15 kg mer. Vi började åka förra vintern och började lugnt med några km och trappade sen upp sträckan, nu har vi hållit igång med drag på cykel(och löpning) under sommaren, plus att han drar kättingar 1-2 ggr i veckan året runt så i år är hans lilla kropp redo för längre turer så fort snön bestämmer sig för att stanna 🙂Förra vintern åkte vi 15 km som längst och i år hade jag eventuellt tänkt testa en längre sträcka än så. På hårda packade spår kan han dra mig utan att jag hjälper till(men det går inte fort) men är det tösnö/mjuk snö så måste jag hjälpa till.

Tror absolut inte det kommer bli några problem för dig att ha med din hund i spåret 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Emilia2002
0

Tack #9 måste bara köpa ett dragsele och sedan ska jag testa åka skidor med min hund :)

Cahira
0

Se till att dragselen är ergonomisk även om linan kommer luta uppåt från henne sett, och hjälp till mycket i början då du måste bygga upp muskelaturen först. Värm upp före, vandra ut mjölksyran efter, gärna med stretching och massage också. Tänk dig fysträning på gymmet, du klarar av rätt mycket men du måste ändå börja på nybörjarnivå så musklerna hinner hänga med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Emilia2002
0

Okej tack #11

IngridSvensson
0

Har en lundehund på 36 cm höjd och 7 kilo. Han älskar att dra! Och stark som attans är han. Så din hund kan nog absolut dra.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor