Ingen motivation hjälp
En hund som har zero motivation hur gör man? Tips på bra motivationsövningar. Hon har blivit bättre men skulle bli glad om någon här kom på en idé som ingen annan har kommit på ;-) 1
Hej,
Har du provat klickerträning? (Behöver ju i och för sig en del kunskap om man inte gjort det förut. )
Har du provat att belöna med lek?
Bara korta träningspass med sånt hon tycker är lite roligare än något annat.
Berätta för henne "nu ska vi jobba" och "slut" så hon vet när det är på gång.
Några små korta tips ;)
Nu kommer jag låta jättenegativ säkert så vet i ursäkt på förhand om jag låter det. Klickertränar henne och nu efter två år kan jag till o med shaipa henne (vilket är ett väldigt stort framsteg) Lek tyvärr inte. Väldigt sällan det funkar hon har liksom ingen förväntan. Ibland om man kombinerar klicker o lek blir det bättre. Liksom klick nån belöning kommer leken kommer o ibland funkar det inte. Tränar mellan 30sek-5 min kanske ska slopa mina 5 min? Ska bli bättre med startordet tack så jättemycket för all hjälp. Är svårt för mig att förklara detta. Kom gärna med fler förslag. Kan tillägga hennes favvobelöning är att hoppa upp i famnen o kela. Kanske kan få något tips där (för jag tror det var å det sättet jag lärde henne att leka) tack så hemskt mycket är supertacksam att ni försöker hjälpa mig <3
Åh, min schnauzerblandning är exakt likadan. Ingenting är kul, och godis är inte gott med undantag för en sort. Vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägg😛, bara säga att min hund är likadan😕
På varenda kurs jag gått har de sagt "Du måste försöka mer! Du måste vara piggare och gladare!", då har de fått låna min hund ett kurstillfälle och kommer tillbaks med hunden och säger "hopplöst fall."😂
Jag lider med dig😃
Har också en dvärgschnauzer och har också fått samma kommentar hahhahahaha. Så vet hur det känns. Är hemskt ibland hahhaha man blir liksom jahap det där hjälpte inte mig någonting. Eller när folk försöker hjälpa en o slutsatsen är att man är en dålig tränare och sedan kommer det fram att de hade en sällis på 80-talet som inte var så kul och när de får träffa henne är det liksom ja hopplöst fall. Har kämpat väldigt mycket för att få vår lp1 om man säger så :-P. O det har blivit bättre men behöver hjälp med detta. Det hon leker bäst med har jag märkt är mina vantar o sockor. Kan tillägga det hon gillar det är att spåra. Inte vilt men person.
Har du provat med att använda världen som en externbelöning?
Eftersom hon är lite omotiverad med det du erbjuder så finns det kanske annat som hon vill ha? Lukta på en stolpe, hälsa på en annan hund, en vante/socka som du har slängt iväg så att hon ser den. Försök se allt som hon är det minsta intresserad av som en exterbelöning.
Ett scenario:
"Hon vill till stolpen där borta. Du kommenderar fot och går fram och tillbaka runt, men inte mot, stolpen. När hon visar det minsta lilla engagemang mot dig(Inte ett perfekt fotgående utan bara attityd) då stannar du och hon får sitt varsågod kommando. Du hejjar på och berömmer ytterligare.
Mycket låga krav i början. Bara attityd.
Med min egen hund så använder jag externbelöningar ibland. Slänger iväg en boll 2m bort. Klappar på henne, ta bollen ta bollen!!, men håller emot. Kommenderar fot och går i en fyrkant runt bollen. Stannar när hon är duktig och säger varsågod. Anledningen till att jag stannar är för att hon tillslut ska lära sig att "träna mig". Ju bättre hon går fot, desto fortare får hon sin belöning.
Sedan kan man även behöva lära vissa hundar att tycka om belöningen. Ge hunen en godis och berömma bara för sakens skull, och lära hunden att godis/lek/röst är en bra och eftertraktad grej :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Du vet vad jag tycker i frågan. Träna inte när hon inte vill / inte är motiverad. För då vill hon ju inte och du blir bara ledsen/frustrerad. Träna med Puma istället, och ta bikan en annan dag när det går lite bättre.
Tass Josephine
Du vet vad jag tycker i frågan. Träna inte när hon inte vill / inte är motiverad. För då vill hon ju inte och du blir bara ledsen/frustrerad. Träna med Puma istället, och ta bikan en annan dag när det går lite bättre.
Tass Josephine
#5 vad mer kan vara lockande. Har kört rutan på det sättet köttbullar inne i rutan. Men hmm annars är.hon väldigt mammig. Kan man köra på någon annan flockmedlem och hur ska jag göra. För då låser hon bara sig o vill inte lyssna o bara sätter sig ned o gör ingenting. Detta tror jag kan fungera eller ja vill testa detta men förslag på vad jag kan använda mig av?
#8 Allt som hon vill ha. Tanken är att du får köra lydnaden vid de tillfällen då hon vill ha något. Så tekniskt sett så kan lydnadsträningen komma när som. På promenaden, när ni träffar andra hundar etc :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Hmm. Ska lägga upp en ruta till henne o ha det i nästan varje pass med en köttbulle i. Jättebra tips o tack :-D tyvärr dras hon inte till något precis (jo kråkor / fåglar :-S) o familjemedlemmar men då blir hon bara ännu mer passiv :-S men ska testa med ruta för det brukar hon tycka är kul :-D tack
För det jag känner hon vill ha är ofta liksom komma upp i famnen (vet låter klyschigt men är så X) vet ej varför o aldrig mött en hund som gillar det så mkt innan :-S) o det funkar som en förväntade belöning tror jag. Men kan man använda det i den här metoden
O godis gillar hon men vill inte riktigt göra något för det om man säger så. Men springa någonstans o hitta godis måste ju vara något kul. Hon älskar ju att spåra. Du tack så mycket tror jag börjar få lite idéer om hur man kan göra