Hjälp på hundras
Hej! Jag och min familj förlorade våran 9 årige Irländska setter för några månader sen, och känner nu för att skaffa en ny bästa vän. Han var den snällaste hunden som någon av oss någonsin träffat och vi kunde inte ha valt en bättre hund. Nu letar vi efter en något mindre ras som behöver mindre pälsvård. Vi har kollat in raserna; Sheltie, Mops och Mini aussie. Vi är en familj på tre stora barn, och en förälder, men att ha hunden hemma under dagen är inget problem då våran mormor bor precis bredvid och skulle då kunna ta hand om hunden. Alla i familjen är mycket hundvana. Tack på förhand :)
Vad vill ni göra med hunden o vad vill ni ha utav ert hundägande?
#1 Vi vill mest ha hunden som sällskapshund, men även kunna träna agility med den, kunna gå på långpromenader och lära den en massa tricks osv.
Japansk spets kanske? Lite pälsvård, lättlärd och bra till agility osv.
Sheltie och aussie lär väl bli en del pälsvård? Trubbnosade raser som mops har ofta andningproblem och förutom att det inte är så kul för hunden så gör det att den orkar sämre.
Shelite o aussie har typ i gen pälsvård alls ;-)
Det har dom visst det. Ju längre päls desto mer pälsvård, bara det att man behöver inte klippa, trimma osv. Men man måste ju fortfarande hålla efter tovor.
Dessutom, aussie är en bruksras och skulle absolut inte trivas med endast sådan aktivering. Och sk "mini aussie" är ingen ras i sverige.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Varken våran Sheltie eller min mormor o morfars behövde kammas mycket, kanske 1 gång i månaden? Bara den mjuka pälsen bakom öronen man behövde dra fingrarna igenom då och då, vilket tar kanske 1min.
Tror att en Sheltie skulle passa er. En ras som är väldigt anpassningsbar och passar allt från den tävlingssugna till pensionärer. Dessutom en väldigt rolig ras som älskar och älskas av de flesta.
Mina shelties behöver borstas igenom en gång i veckan, väntar jag längre får jag sitta ett bra tag för att reda ut pälsen. Men borstar man regelbundet funkar det.
Rasen är väldigt anpassningsbar, men de mår som bäst om dom får aktiveras med någon hundsport/träning. Det behöver inte alls vara på tävlingsnivå, men de har mycket att ge så lite rally eller liknande hemma är kan vara kul.
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Sheltie och mops tycker jag passar av raserna du skriver. Sheltie om du vill ha lite mer samarbetsvilja. Mini aussie tycker jag du kan stryka, dels för att den inte räknas som renras i Sverige (av SKK), dels för att mentaliteten ska vara ostabil har jag hört.
Tass Josephine
Sheltie
Papillon
Cavalier king charles spaniel
Kromfohrländer
Australisk terrier
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)