Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2873 ggr
Mattefia
0

Hunden morrade åt sambon

Vi har en hanhund på snart 4 år. När jag och vilade på soffan kom min sambo och skulle säga hej då. Då reser sig hunden , som sover vid mina ben , och börjar morra mot honom ! Hade han rört mig tror jag nästan att han hade huggit mot honom. Vad hade ni gjort i denna situatio ? Jag är helt förkrossad.

Majken!
6

Jag hade skickat hunden långt åt helvete in i väggen. Hur är hunden normalt sett? Har något förändrats? Eventuell sjukdom?

thea_thea
0

Jag skulle backat och efter det sagt åt hunden att gå och lägga sig. Har haft hund med likadan problematik, inte kul. Men är det bara en gång hade jag inte lagt så stor vikt vid det. Hur länge har hunden känt din sambo?

Mattefia
0

Inget har förändrats här hemma. Vi har haft han sen han var valp. Vem mena du skulle backat ? Min sambo ? Fan alltså de här är fruktansvärt :(

thea_thea
1

Jag skulle gått iväg om jag var sambon, och rest mig upp och gått iväg om jag var dig. Vad är det för ras?

russin
17

Att en hund morrar är inte fruktansvärt - oerhört mycket värre om en hund t ex hugger utan att ha förvarnat. Något gjorde hunden osäker eller annat och det är er sak nu att fundera på vad som utlöste detta.

Många är dom gånger då min ena hund morrat åt t ex mina barnbarn, men då är det något som utlöst det och min sak att se till att det inte ska behöva gå så långt.

Så fundera på vad som hände och varför hunden morrade. En hund morrar för att kommunicera och visa en känsla och måste få visa när det inte är bra. Om det sedan är pga sjukdom, smärta eller att den vaktar sin sovplats eller dig är svårt att svara på då man inte sett helheten.

Kallaterrier
0

Hade det hänt mig hade jag nog reagerat med ilska och blivit skitförbannad i initialskedet, men genast dagen efter bokat en veterinärtid för genomgång av hunden med tester för fästingburna sjukdomar. Oavsett vad den undersökningen visar så har man något konkretare att gå efter efter en sådan koll.

Mattefia
0

De är väl klart att de är värre om den hugger ! Men för MIG nu är detta fruktansvärt! Just nu vill jag bara veta vad vi ska göra om det händer igen innan jag hittar någon i vår stad som är mer kunnig.

hemul
1

Låg hunden och sov? Hade pojkvännen ytterkläder på? Tänkte om han, hunden alltså, blev överraskad och missuppfattade situationen.

Kallaterrier
1

#7 Tänk på att försöka lugna ner dig. Om du är så uppe i varv och stressad över detta så är risken stor att ditt känsloläge smittar av sig på hunden och ni riskerar en värre situation.

Händer det igen, säg till hunden att lägga av och be sambon hålla ett större avstånd innan ni har fått koll på vad det är som händer.

Rebornlady
0

Min hund morrar åt dom flesta men då är det bara att ignorera henne.

thea_thea
0

#10 Men din hund är väl aggressiv?

Rebornlady
0

Hon rör ingen som inte rör henne, och hon älskar vissa människor särskilt dom som inte är hundvana. Inte vaktig för fem öre. Hon har varit sådan sen hon föddes.

Arashi
3

de låter som hunden vakta dig, när du låg ner i soffan, viktigt tycker jag är att om de är dig hunden vaktar att inte din sambo säger till hunden, utan att du gör de. Jag skulle sagt åt hunden att gå iväg och lägga sig någon annan stans, visa helt enkelt att de inte är hans uppgift att vakta dig i såna situationer. 

Men de är ju svårt att veta när man inte har sätt situationen de är inte säkert att hunden vaktade, han kan ha blivit skrämd av att blivit väckt, han kan ha ont någonstans,  de gäller att försöka ta reda på orsaken för att veta hur ni ska göra om de händer igen.

thea_thea
0

OT: #12 Har för mig att du sagt att din hund var aggressiv innan, därav frågan🙂

Wellcraft
3

Väldigt sällan en frisk hund hugger. Hade din sambo ignorerat morrandet och rört dig skulle hunden med högst sannolikhet lagt ner eller markerat i luften.
Morr är en av hundens signaler, högst naturligt. Du har en hund som vågar & kan kommunicera ordentligt och tänka innan denne agerar.

Hetsa inte upp dig, hunden kommer sannolikt morra fler gånger under olika situationer, knappast någon hund är "morrfri" livet igenom.
Fundera på varför problemet uppstod & förebygg det i framtiden.
Kan hunden ha ont?

Uppstår samma situation igen, var lugn & bestämd och hänvisa hunden till dennes plats (en trygg bädd där denne ALLTID ska få vara ifred) konsekvent.
Låt inte hunden vara i soffan eller sängen, många hundar blir mopsigare när de kommer upp högre.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
2

Varför är det fruktansvärt ? Även hundarkommunicerar precis som vi människor, men dom kan inte prata som vi kan och dom reagerar mer på signaler och kroppsspråk än vad vi gör. Lutade sig din sambo över hunden på ett hotfullt sätt ? Blev hunden överraskad för att den sov ? Råkade sambon peta till en tass när ha samtidigt lutade sig över ? osv osv. ingen kan svara hur ni ska göra om det ev händer igen, då vi inte vet alla fakta 🙂

För mig är det viktigt att en hund får morra, för det är ett sätt att uttrycka sig på - det finns morr för osäkerhet, för ilska, busmorr osv osv. Frågan är varför din hund morrade, men det är svårt att svara på.

Min ena hund morrar omedelbart om någon av de andra hundarna råkar lägga sig för nära och än mer om någon lägger sig så dom nuddar henne. För den delen är hon varken farlig eller ilsken, utan är endast mån om "sitt spejs". Flyttar inte den hon morrade åt sig, ja då flyttar hon sig själv. inte mer med det.

cookies1994
0

#1 Skulle du allvarligt kasta in en morrande hund in i väggen?

Lilongwe
0

Om hunden sov, och det var en engångsföreteelse, så kanske den bara blev överraskad? Min hund kan ligga och sova, sen flyga upp och morra om han väcks av något konstigt ljud. Eller ibland av ingen anledning alls (kanske mardröm?). Han lugnar alltid ner sig snabbt när han märker att det inte är någon fara. Har det bara hänt en gång, och det var när hunden var yrvaken, hade jag nog inte oroat mig. Tänk på att inte bli orolig "i förskott" i fortsättningen bara. Alltså att du blir orolig när din sambo närmar sig er, för att du är rädd att hunden ska morra igen. Tänker att hunden kan känna av din oro och då börja vakta dig. Hoppas och tror att det bara var en engångsgrej!

VildaVittra
2

Är du gravid? Hundar kan bli lite knäppa och beskyddande om matte är det, långt innan hon själv vet om sin "dräktighet".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Majken!
0

#17 Ja, om den vaktar mig så till den milda grad att den tänker bita en person jag älskar, då skickar jag den åt helvete. Det finns inte i min värld att det skulle få ske, och det handlar inte om morrandet. Man beter sig inte så runt mig, då får man kommunicera på ett annat sätt.

LyQa
0

Har inte läst mer än ditt första inlägg, TS, men ger mitt svar ändå. Vet du om hunden kanske låg och sov när din sambo stormade in? Han kanske bara blev rädd och på sätt gick in i försvar? Bara min tanke.

Lexie82
0

Jag tänker också som många här, att det helt enkelt kan ha handlat om en nyvaken hund som antingen var mitt i en dröm eller som missuppfattade situationen.

Vad är det för ras? Hur såg kroppsspråket ut i övrigt? Hur brukar hunden bete sig runt dig och din sambo? Det finns många olika anledningar till att en hund morrar, och det är långtifrån alla gånger som morrandet är aggressivt menat.

OM det nu var så att hunden faktiskt ville hindra din sambo från att röra dig så tror jag att det bästa är att du säger ifrån till hunden och visar den att du VILL att sambon kommer till dig.

Moofy
1

Jag hade korrigerat och skickat iväg hunden direkt. Skulle tolka det som ett vakt/dominansbeteende. Behöver inte vara farligt, men det är viktigt att visa att det inte är ok. Att sambon backar i den situationer sänder nog ut fel signaler till hunden - att det fungerade att morra och att han "vann" den lilla striden.