Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 873 ggr
davidia
0

mannen som talar med hundar

nån som tittar på det programmet?han skulle jag vilja ha hem hit!!!men man får julära sig lite för varje gång.nån som har nått förslag hur man får en hund att sluta morra när den äter?det gör min och det tycker jag är ett stort problem….

Vattnadal
0

En hund som morrar är sällan arg, utan rädd och osäker. Morrande vid mat, bentugg elller så, betyder så gott som alltid att hunden inte har ditt förtroende. Den är säker på att du kommer att ta resuresen den har.

Många gör så just detta,. tar av den saken. Då lär sig hunden ännu mer att den har rätt. Nästa gång tar den i ännu mer, säger så tydligt den kan: "Det här är min grej, jag vill ha den ifred, backa!" Om man då återigen tar av hunden föremålet, så eskalerar problemet snabbt.

Istället för att visa hunden att vi kan ta av den saker när vi vill, vilket går stick i stväv med hundarnas regler, kan man visa att vi är bättre än så. Börja med att gå förbi hunden när den äter, kasta i några korvbitar i skålen. Försök att inte ha ett hotfullt kropsspråk, dvs titta inte rakt på, gå inte rakt mot, ha inte tyngdpunkten framåt. Prata vändligt och lugnande.

Snart lär sig hunden att du ger extra goda saker, du tar inte det den redan har. Samma sak kan man göra om hunden tuggar ben och morrar. Man kan bara sätta sig bredvid och läsa tidningen, och ibland kasta dit en korvsnutt. Kanske kan man ta fram ett nyutt ben, och låta hunden tugga när man håller i det. Visa hunden att du är en tillgång, en resurs, inte någon som tar resurser från den.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Om hunden det handlar om är råttisen i ditt fotoalbum, så tänk även på att det är en snacksalig ras. Ibland kan det vara snack, som tolkas som morrningar.

Fast morrar hon när hon äter, bygg upp förtroendet mellan er. Visa henne att du är cool, och någon som är lugn och trygg.

Skulle inte rekommendera att gå i kamp, försöka lägga ner eller så, när det handlar om en lite tuffare ras. Var istället en lugn och bra person, som hittar på roliga saker. Någon som hon väljer att följa, utan att du hotar eller enbart visar missnöje.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

davidia
0

ja det är rottisen på bilden.vi har aldrig tagit maten från henne…ben och och mat har hon framme ända sen jag hämtade hem henne när hon var 7 veckor.alltså 5 år sen.nu kan hon naturligtvis inte ha mat framme dygnet runt då hon ränsar allt hon ser…men jag ska försöka så gott jag kan med ditt förslag

Sina
0

Jag älskar mannen som kan tala med hundar , testat hans metoder och j*vlar vilken skillnad , Sina lyssnar bättre , går bättre i koppel och går fot mm . Han är helt klart favorit:D

davidia
0

ja visst är han duktig.jag ska faktiskt prova endel gejer som jag sett han gjort på tvn.det där med kopplet.och han visar ju väldigt bra när en hund är redo.