Skällande hundar i rastgård
Går dagligen förbi en hund som sitter ensam ute i en hundgård mitt i ett villaområde, och den skäller konstant när den ser något som rör sig och ännu värre när det kommer en annan hund.. Jag misstänker att den känner sig ensam/blir för lite aktiverad för när man möter samma hund ute på promenad är den nästan helt tyst, gnäller lite tyst bara när den inte får hälsa. Är detta på något sätt olagligt eller så? Kan inte tänka mig att en frisk hund ska skälla konstant på det viset om den inte var missnöjd på något sätt med tanke på att vi aldrig är närmare rastgården än 50 meter och min hund bryr sig inte om hunden i rastgården då. Vill inte gå och "klaga" på en hundägare utan att ha något på fötterna s.a.s. Varit med om många hundägare häromkring som inte kan lösa ett problem så vida det inte är olagligt..
Kan vara så att den helt enkelt vaktar hemmet, det är inget konstigt och så länge hundgården håller rätt mått osv så är det fullt lagligt att ha hund i sådan. Tycker du att det stör eller är orolig för hunden så kan du ju alltid säga just det till ägaren, säg ungefär "hej, jag har märkt att er hund skäller mycket. Vet ni vad det beror på?". På så sätt förstår ägarna att det kan skapa irritation hos andra utan att du skuldbelägger dem, samtidigt som du kan få veta mer om hur deras hund fungerar (förutsatt att de själva har koll då).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 ja klart den kan vakta hemmet, men den skäller aldrig när den är inomhus, delvis därför jag känner att den kanske känner sig ensam/understimulerad. Sedan är det inte sådant hetsigt skall eller hur man ska förklara en vaktande hunds skall.. Den klättrar på rastgårdens väggar när man går förbi och det känns inte hälsosamt för en hund att verka så stressad i ett så pass stort område som det är med mycket människor som går med/utan hund och dessutom en del rådjur som rör sig.. :/
Hur stor är hunden? Är det en liten eller stor. En liten hund ska ha minst 6 kvadratmeter och en stor ska ha minst 8 kvadratmeter. I jägarskolan lärde vi oss att hunden får bara vara i hundgården mellan 4-6 timmar. Hur länge är den hunden i sin hundgård?
#3 Ser ut att vara typ en finsk spets men inte säkert. Vet inte hur länge den får sitta i hundgård då jag brukar försöka variera mina rundor och bara brukar gå samma runda en gång om dagen.. Gick förbi imorse och då skällde den konstant när vi gick förbi.. Funderar på att erbjuda mig att vara dagmatte/aktivera hunden lite om dagarna men tyvärr är min tik väldigt osäker och rädd för andra hundar så vet inte om det går.. Tycker så synd om hunden bara som verkar ha så lite att göra att den skäller på alla som går förbi :(
#3 Nej, hundar får bo på heltid i hundgård. Enda kravet är att de får komma ut och röra sig någon annanstans en gång om dagen.
Kan ju vara bra att påtala till ägarna att hunden skäller då det kan vara så att de inte vet om det. Jag har mina 2 hundar i hundgård på dagarna och om någon skulle berätta att de skällde så skulle jag bli jätte tacksam då jag inte är medveten om att de skäller när jag lämnar dem.
Codeavalone.blogg.se
TS
En Finnspets är väldigt "gapig" Den rasen är mycket vaken och ser och hör det allra minsta lilla. Den är avlad att släppa skall lätt. På gott och ont. Den ska höra tjäder som förflyttar sej i skogen och den ska kunna lokalisera var fågeln är i för träd. Den ska då ställa sej och källa på den så jägaren kan komma dit och skjuta fågeln vilket är hemskt svårt. Rasen kallas för Trädskällare. Att ha den i hundgård i ett villa område är liiite olämpligt kan man tycka.
Vi flyttade till ett nytt ställe och bor utanför byn. Vi talade med hyresvärdarna innan och det var inga problem med hundar och hundgårdar. Vi har även talat med närmsta grannarna och där var det heller inga problem. Men jag frågar lite då och då. Funderar på att sätta upp presenning mot vissa håll, så den dämpar sikten lite. Kanske det kan vara ett tips till dina grannar? Den kanske behöver en hund till som sällskap😉
Hälsning från en stor djurvän