Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1281 ggr
[dio]
0

Svullen tå och hälta

Hej, 

Jag behöver lite råd.

Jag har en stor blandras, 5 år, vars tå (yttre bak-tå) har svullnat upp och är varm. Det är alltså bara yttre tån som är "drabbad" och jag hittar inga sår eller likande i närheten. Han haltar ordentligt men sätter i benet när han måste. Han har ingen feber och är i övrigt pigg.  Är detta en stukning eller ska man ta en akut-röntgentid hos veterinären?

Changrila
0

Jag skulle absolut ta hunden till veterinär för röntgen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Kallaterrier
1

Eftersom hunden har ont kan den behöva smärtlindring och då är det veterinären som gäller. Akuttid eller inte, de har kanske en vanlig tid imorgon bitti? Tills du får en veterinärtid, håll hunden i stillhet och håll koll så att det inte förvärras, då är det så klart veterinären som gäller genast.

Marieangelica
0

Hade åkt in till veterinären för att vara på den säkra. Hoppas det inte är något allvarligt.

russin
0

Kan absolut vara ett brott på tån eller en tå ut led - så jag tycker du ska få det kollat.

En kompis hund blev trampad på just den yttersta tån på en baktassen och fick vila hemma en tid då han inte haltade speciellt mycket - men efter en vecka-10 dagar och det inte blev bättre så röntgades han. Tyvärr visade det sig vara ett fult brott och tån fick amputeras. Vet inte om det slutat annorlunda om det hade kollats direkt.