Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1045 ggr
BcJack
0

byta från magnussons foder?

Det råder ju delade åsikter om magnussons foder. Jag ger "den naturliga hundmaten" och jag själv har också börjat bli lite kluven, dels pga att det innehåller mycket spannmål men också av att valpens avföring är så oregelbunden i "fastheten". På morgonen är det fast och på eftermiddag/kväll är det väldigt löst.

Har en stor säck kvar och funderar på att byta när den börjar ta slut. Tycker ni att jag ska byta och till vad isåfall?

Vill ha ett foder som kompletterar vår livsstil bra såklart, så här kommer lite information om Jack.

Jack är en border collie hane om är strax över 4 månader. Han har mycket energi som måste ges utlopp för, vi är ute ungefär 4h om dagen och kombinerar det med lydnad och parkour, kan tänkas vara mycket för en valp men killen är ett riktigt energiknippe som klättrar på väggarna här hemma utan den aktiveringen. Hemma är det mest mys som gäller, men vi tränar också kommandon som behövs när vi är ute.  I framtiden har jag en vision om att hålla på med agility eller vallning, beroende på vovvens intresse. 

Om vi ska byta foder nu vill jag ogärna byta senare i gen, så helst inget valpfoder utan något som passar både små och stora.

Tack på förhand!

[HundochKatt]
1

Enligt mig så är inte Magnussons något bra foder, då det innehåller alldeles för mycket spannmål. 

Titta på foder som Acana, Taste of the Wild.

komigentammie
1

Vill bara säga att jag lärt mig att valpar ska ha promenad efter månader, så att säga. Ex. vid 2 mån: 5 min, 3 mån: + 5 min, 4 mån: + 5 min så 4 timmar låter otroligt mycket för en valp i den åldern spec då jag lever med stressade hundar så hade jag rått dig att fokusera mer på passivitetsträning/miljöträning då hunden mest troligt kommer ha svårt att kunna ta det lugnt senare. Jag gjorde det misstaget, tyvärr. 

Lycka till hur som helst.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

BcJack
0

#1 tack ska kolla upp dem!

#2 När jag skriver att vi är ute sammanlagt 4h på en dag så innebär inte det att vi promenerar hela den tiden, och lydnaden vi tränar ute innefattar bla det du nämner som miljöträning i stad, park, skog, med andra djur mm och passivitetträning+ att han även får den hemma. att vara i en distraherande miljö var för honom tidigare mycket stressigt då han är signalkänslig, blev spattig och hade svårt att fokusera, därför är det viktig för mig att vi tränar just utomhus så att han vet var fokuset ska ligga, som i sin tur medför att han blir lugnare överlag.  har testat att dra ner på aktiveringen för självklart är det tidskrävande för mig, då var han lugn och duktig till ungefär kl23, var uppe och stojade halva natten och tuggade ibland i sig en tapetbit på morgonen. jag tycker mig känna honom bra och anser att han behöver det han får, så länge han är lycklig och harmonisk är jag nöjd :) hundsporter däremot väntar vi med tills han vuxit till sig!

vilseiskogen
1

Jag ger Acana, min hund funkar utmärkt på det men det är ju olika beroende på hund. Jag har sökt mig igenom varenda foder och kollat innehåll, tillverkningsland, pris osv. vill man ha något svensk/nordiskt skulle jag ge Kingsmoor och om man vill ha något billigare tror jag att standart är ett bra alternativ, har inte direkt koll på priserna :)

angående promenader så är det där med 5 minuter bara bullshit. Det råder ganska hetsiga diskussioner på internet angående hur folk bör eller inte bör motionera sina unghundar. Lyssna inte på alla. Klart att man inte ska övermotionera sin unga vovve men det viktigaste att tänka på är inte cykla eller jogga med dem eftersom det är en så pass statisk övning, och hundsporter såklart. Min lille har hunnit bli 11 mån nu, också vallhund. jag har haft han lös ute i skogen från början och vi har rört på oss väldigt mycket tillsammans. tänk till exempel en kattunge eller föl, de kan ju leka och springa i timtal fritt utan att vi tänker på att deras leder som inte är färdigväxta ännu tar stryk av det. Jag läste i ett forum om en som endast tog ut sin golden valp 10 min varje dag det första året. totalt vansinne! Djur är dessutom skapta för att vara ute. djurplågeri att hålla dem inne så stor del av dagen! Om nu våra unghundar är så känsliga för motion bör man kanske ställa sig frågan om vad det är för slags hundar som vi föder upp om de är så klena?! sorry för smått irriterat inlägg (:

lizton
1

Acana har fungerat jättebra för våra hundar i flera år. Det finns både med och utan spannmål. Acana Grasslands (lamm) är ett spannmålsfritt foder som passar en aktiv hund. 

Acana Wild Praire(kyckling) och   Acana Ranchlands (nöt, bison, lamm)  är andra mycket bra spannmålsfria sorter. De av Acana med lite spannmål i form av havre är billigare och också mycket bra.  zooplus har bäst pris, men animail och hemfoder har också Acana.

Ett spannmålsfritt mycket bra foder till lägre pris än Acana är Simpsons. zooplus.se är nog det enda som har det av nätbutikerna. 

Båda dessa foder har råvaror av livsmedelskvalitet, båda får höga betyg i alla foderbedömningsiter som finns på nätet. Acana har aldrig haft några återkallningar. Simpsons har inte funnits så länge, men det har vad jag vet heller aldrig haft några återkallningar.

Inget skadligt ris i något av dessa.

BcJack
1

#4 Tack för stöttande svar ;)  10min om dagen?! usch och fy, stackars lilla. Nej jag tänker fortsätta som tidigare, jack är så duktig på att gå lös och älskar att vara ute och jobba tillsammans, för att sedan komma hem och bli soffpotatis. varför ändra på ett vinnande koncept? :)

Ja det lutar nog mot Acana efter #5 s ingående information (tack så mycket, supergivande!). Ranchlands lät ju bra och smarrigt, blev nästan lite sugen själv 😂 Vilken version av Acana ger ni och hur mycket avföring blir det "vilseiskogen" och "lizton"?

isblixt
0

#6 Jag ger också Acana, Ranchlands just nu. :) Är supernöjd med fodret, lagom bajshögar och glänsande päls. Hundarna är pigga och älskar sitt foder. De är visserligen cockrar som älskar all mat men ändå. 👍