Hundkläder - bra eller dåligt?
Som rubriken lyder, bra eller dåligt?
Jag använder vintertäcken när det är kyligt och hundarna har tränat eller ska träna - för musklerna. Även när det är kallt på den äldsta hunden då hon är rakad på ryggen pga hudproblem.
Jag använder overaller när det är blött och lerigt för att dom båda har pälsar som drar åt sig skit som tusan och att duscha/bada HATAR dom något fruktansvärt så det är mycket för deras egen skull.
Skor används på den äldsta vid minsta lilla kyla för att hon är så sjukt känslig och vägrar gå, hon får köldkramp direkt och en fruktansvärd klåda efter promenaderna.
Även reflexer används pga säkerhet.
Den äldsta är en schäfer med otroligt känslig hud och den andra vit herdehund.
Ser endast födelar, mina är frusna av sig så de får ha fleece t-shirts/långärmade tröjor när det är riktigt kyligt ute och vattenavvisande täcken/overaller när det är vinter. Smidigare att använda täcken osv för att skydda mot smuts så att jag slipper spola av dem efter att ha varit ute i lera osv. Skonsammare mot fettet i pälsen att inte bada så ofta så 🙂
På nakenhundar tycker jag att det är bra med overaller och täcken, även till små frusna raser som vinthundar och andra som lätt blir frusna men annars nej. Tar man på kläder/täcken på en hund jämt och ständigt och framför allt på hösten så sätter inte hunden den vinterpäls i den uträckning som behövs inför den kalla vintern för har hunden ett täcke så behöver den inte öka sin pälstäthet och tjocklek som de gör i normala fall inför vintern. Men i regnväder tycker jag att det är okej med ett täcke på raser som i normala fall inte behöver kläder.
För mig är det viktigt med kläder! I rätt syfte! Är det riktigt kallt, regnigt, minusgrader är kläder mer eller mindre ett måste. Bra kvalité (blir oftast Hurtta) och bra passform så är kläder guld värt i sånna lägen.
Jag har ibland kläder på min labbe.
Regntäcke ifall vi bara ska ut på en kissrunda, eftersom att jag inte orkar hålla på och torka honom för en 5-minutersrunda, och även ibland vid underkylt regn.
Han har också ett fleecetäcke, om vi ska ligga still länge utomhus, eller ibland när han har ont i ryggen (tack gode gud börjar det bli mindre och mindre av den varan). Ser inga problem med att ha kläder, och skulle aldrig döma någon annan för att de har det.
(Jag köpte också en regnoverall, mest för mattes skull, men även med tanken att om han har ont i ryggen när det regnar så kan jag ha fleecetäcket under overallen, vilket jag inte kan under regntäcket. Dock var det tvunget att skickas tillbaka.)
Använder regntäcke till både min terrier och spaniel, då det är mer bekvämt för både mig hundarna. Sedan är min terriers päls klippt under magen och då samlas fukt och smuts där, men då skyddar regntäcket. Använder också Back on track täcke till terriern pga av hans ledproblem. Båda har reflextäcke när det är mörkt 🙂
Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com
Om man har en hund som behöver det vore det väl snarare tokigt att inte sätta på den ett täcke, overall osv. Tror hellre den långhåriga hunden vill ha overall än få massor av snöklumpar i pälsen, den korthåriga har hellre ett täcke än att frysa osv.
Jag har inga kläder på min hund, då han inte har visat behov av det. Reflexhalsband har han när vi är ute nu på vintern. Men kan ärligt säga att jag köpte en rosett/fluga som är så söt på honom.. (a)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Vissa hundar behöver kläder av olika anledningar.
Anser dock inte att man ska ta på hundar kläder "Bara för att" utan ska ha ett vettigt syfte.
Min nakis t.ex måste ha kläder
Vår SB måste ha när det är kallt pga hennes leder och hon håller värmen sämre på gamla dar.
Regntäcke om det behövs.
Men skule som sagt aldrig ta på en hund kläder som inte behöver det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Täcken är bra om man använder det i gott syfte och tänker på hunden, tycker det är onödigt och ha klänning och sånt på hunden bara för det är "sött" och inte fyller nån direkt funktion.
Är det täcken som hunden ska ha av praktiska skäl (hunden blir kall, hunden får opraktiska snöbollar i päls eller blir väldigt blöt) så är det ju bara positivt. Om sådana täcken sedan är snygga, så why not? Min ena tik fryser extremt lätt. Redan när det är någon plusgrad så blir hon kall och behöver täcke. Nu har jag ett som bara är praktiskt men ganska fult. Hade jag kunnat hitta ett lika praktiskt men vrålsnyggt täcke så hade ju inte det påverkat henne. Folk hade kanske tänkt att jag "spökar ut min hund" men praktiskt måste inte vara fult.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Vill bara fråga va ni menar med onödigt att ha på kläder på hundarna för att de är fint? Tänker att om de inte skadar hunden på nått sätt men att ägaren tkr att det är gulligt med en rosa tröja, va gör de då? Förstår att de kanske kan verka som att ägaren behandlar hunden som en leksak, men om det inte är så utan bara tkr de e sött (haha om ni förstår mig) Förstår att ni själva ej skulle ta på de för att ni ej tkr de e gulligt och då blire ju onödigt, men tänker va ni tkr om att andra gör så :)
#10 Att ha på kläder på hunden när den inte behöver det.
Inga dockor. Vill man klä ut får man skaffa en docka/gosedjur enligt mig.
Har praktiska kläder på mina. Värmetäcken, värmetäcken, BoT täcken osv
Både i förebyggande syfte (leder, muskler), och för skador som redan skett (äldre hunden).
Tycker det är att förlöjliga hunden lite och objektifiera den genom att klä på klänningar osv.. Visst en fluga om man tar ett kort på nyår eller en liten rosett.. Men en klänning?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Så länge hunden inte vantrivs med det, varför inte? Visst finns det ingen mening med att låta hunden gå runt i klänningar tjugofyra timmar om dygnet, men lite grann ser jag inget fel med. Planerar ett fotoprojekt till våren där vissa av temana inkluderar att Brunhunden har kläder/accessoarer på sig, inte behandlar jag honom som en docka eller ett objektifierar honom för det. (nej han kommer inte få en rosa prinsessklänning, jag lovar 😎)
#13 Fast det är ju en heltannan sak att ha det tllfälligt för fotografering och att ta på hunden kläder "Bara för att man tycker det är fint" stora delar av dygnet, tycker jag i alla fall :)
Håller med #14
I foton har man ju ofta "rekvesita" så det ser jag inget fel på
#14 och #15
Är det så stor skillnad då? I fotografierna används det ju också bara för att det är fint (och en photoshoot kan hålla på i timmar). Håller dock med att ha det som vardag, finns det ingen mening med.
#16 Ja jag tycker det, det sker inte ofta/dagligen (oftast i alla fall). Och bara korta stunder. Många som klär "för att de vill" har det ofta, länge ect
Ja för då är det kanske några timmar en dag och sen några timmar någon vecka efter. inte dagligen i vardagen och på promenader, buss, stan osv
Kanske ska förklara. Det är min f.d. daghund. Hon var gammal, mager och frusen så en kompis sydde den fina cykeldräkten till henne så hon kunde följa med mig ut i cykelkorgen även när det var lite kyligt. Klart man ska ha kläder om det behövs! Kläder för att det är guligt är jag lite mer skeptisk till.
Träskorna är så klart ett skämt. Träffade ett par killar där vid bänken som precis köpt dem och kunde inte låta bli att placera vovven i dem.😉
Min syster har en korthårig Chihuahua och hon behöver ha kläder på sig när dom går ut och det är kallt, annars så förfryser hon nästan och vägrar gå någonstans p.g.a kylan.
Vår lilla Chihuahua pojke fick ha en stickad tröja på sig när det blev snö och minusgrader, annars så behöver han vanligtvis ingenting. Den stora vavvan "äger" inga kläder utan bara en reflexväst som vi har på för det mesta hela tiden då jag vill ha bra koll på honom :)
Min hund har tröja när han fryser och regntäcke när det regnar. Ser inget fel med det.
#19 men guuuuuud ta aaav trääääskooornaaaa 😉😂 Jättesöt hund och snygga träskor! 😎
Jag tycker det är suveränt när det behövs! För att skydda mot regn eller kyla för de hundar som behöver det. Däremot skulle jag aldrig få för mig att klä på min hund rejält med kläder "för att det är gulligt", mer än om det nu vore rekvisita. Ett snyggt halsband eller en scarf, jamen visst det köper jag, däremot motsätter jag mig kläder som stör lek och/eller är bulkiga som bärs dygnet runt. Hunden ska vara bekväm! Men sedan är det ju individuellt också, vad de trivs i. 🙂
Jag tycker det är bra när det är kallt då det skyddar musklerna, om hunden dessutom är lättfrusen så är det ju med bra.
Utöver det så tycker jag det är bra för att undvika få en superblöt hund (vid regn) & mina hundar är inte superförtjusta i regn så känns bra att täcken kan skydda de från lite obehag åtminstone.
Hundar lever ju inomhus med oss i vår temperatur så jag tror inte de helt plötsligt blir redo för kylan som många verkar tro. Syns tydligt på ex. vår tik att hon fryser så fort det blir grått & mulet.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat.