Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 3759 ggr
hemul
0

Avelsdata/Provparning - vad betyder färgerna?

När man genomför en provparning är en del hundar markerade med olika bakgrundsfärger. Vad betyder de? Borde väl finnes en förkaring, men jag kan banne mig inte hitta någon.

AnneN
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde en provparning bara för att se hur det ser ut.

De olika bakgrundsfärgerna visar vilka hundar som finns med i både tikens & hanens stamtavlor. 

Syns ganska tydligt om man kikar på tex denna provparning som jag gjorde.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hemul
1

Aha! Så färgen i sig kvittar, man ska bara leta efter flera rutor med med samma färg. Tack! Det hade jag aldrigt kommit på.😃

Changrila
0

#2, precis så! Om du tittar i exemplet ovan på de rutor som är gula så ser du att det är samma hund, i de ljusblå rutorna är det en annan hund men samma i de båda ljusblå. Väldigt praktiskt för den som vill se vilka hundar som förekommer flera gånger i stamtavlan :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
1

Har en relaterad fråga om du eller nån annan orkar. Läser just nu Per Jensens 'Hundens språk och tankar* och har kommit till kapitlet om inavel. Där står att inavelskoefficienten anges på en skala mellan 1 och 100. Om helsyskon eller förälder - avkomma paras blir F = 25 %, valpar mellan halvsyskon får F = 12.5 %, Frid och fröjd, men vad sjutton är då 50 och 100 %? Kan ju inte bli mer inavlat än i 25-procentsexemplen.😕

russin
0

#4 - jodå, det kan bli mer inavlat än 25%. Gör man en helsyskonparning t ex så blir avkomman 25% i inavel. Parar man sedan denna avkomma med varandra så blir inavelsgraden mycket högre osv osv. 100% lär man dock aldrig få.

Ambrose
0

#5 Kanske den dan då man genetiskt kan modifiera äggen och låta tikarna para sig med sig själv? 👍

Usch.. hemska tanke..

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
0

Aha! Så klart, man räknar ju fem generationer tillbaka.