Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1073 ggr
Lizelda
0

Läsa vidare om hund?

Jag vill jobba med hundar och ska läsa hundutbildningen på gymnasiet i höst. Men hur ser det ut sen? Är enda sättet att jobba med hundar och utbildning av diverse servicehundar/sökhundar att gå en svindyr kurs som man får betala själv eller kan man läsa vidare på typ högskola?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Em_
1

Tullen och polisen har ju hundförare. På en del universitet kan man göra hundkarriär om man man börjar som student och sedan fortsätter som doktorand, forskare/lärare och så vidare. De utbildningar med mycket teori, typ husdjursagronom och etolog, börjar brett så man får rikta in sig på hund allt eftersom.

Lizelda
0

Jag vill dock arbeta med hundar rent praktiskt så att bli hundetolog är inget jag vill syssla med.

Emouse
1

Djurvårdare, hundinstruktör, hundtrim, hippolog, fysioterapeut, djurskydd eller försvarsmakt (tull, väktare, polis, försvar) är ju i princip bara praktiskt. Ska plugga hund på Västerås ridgymnasium inriktning hund (Då det är bättre där än real eller ösby m.m) i höst så vi sitter i typ samma sits. Antar att du är 00:a om du inte gått om eller så. Kommer antagligen plugga vidare inom djurskydd, tull eller väktare:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Lizelda
0

Jag är 98:a, haft det rätt trassligt så mina gamla klasskamrater tar studenten när jag börjar igen >.> Är sugen på att plugga vidare inom tull (var man nu gör det) men vill framförallt utbilda hundar som jag antingen kan sälja eller jobba med ett tag, typ pyroteknisk sökhund eller dylikt.

Emouse
0

Okej, vad kul att du vill jobba med hundar du med och inte bara ha som hobby.

Om jag har rätt så bör du gå på ett högskoleförberedande gymnasieprogram och vill du plugga vidare inom tull och sådana saker bör du välja engelska 6, samhällskunskap 1b och svenska 2b eller 3b  till individuella val för att få behörighet till högskola för tull m.m.🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Lizelda
0

Jag ska läsa hund på Real och självklart se till att bli högskolebehörig :) Men visste inte vad man kan läsa sen.

Turast
0

jag går ut hundlinjen i vår. Planerar att gå instruktörsutbildningar i olika hundsporter, problemhundsutredning osv men ska utbilda min ena hund till terapihund också och gå någon hundmassageutbildning… haha mycket planer ;) Finns massa små yrkesutbildningar här och var man kan kika på!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lizelda
0

Var går du dem då? Privata utbildningar eller?

Turast
0

finns på bland annat hundens hus! Kommer inte ihåg de andra ställena!  återkommer :)

CayKantos
0

Tror TS menade utbildningar som inte kostar kassan.. Jag sitter själv i samma sits och kommer träna egen hund och utbilda mig via sbk och då när pängsrna finns säkert ta lite utbildningar som t.ex. hundens hus. PM:a mig gärna då kan jag förklara vaad jag menade med utbildning via sbk. Sitter på telefon just nu 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
0

åh förlåt! missade "att gå en svindyr kurs som man får betala själv" delen! Håller med om att det är svindyrt :/ Jag kommer jobba och spara pengar innan för att ha råd :( 

Har kikat lite på högskola men inte hittat något faktiskt… etolog finns det ju men det ville du inte.. hmmm! Finns nog inget annat hundrelaterat på just högskola :/

CayKantos
0

#11 lätt att missa! Gör det själv hela tiden ;D Samma här, men där jag hittade "instruktörs" utbildningen på sbk som inte kostar något, man måste vara medlem dock.

Instagram

Lizelda
0

Har eventuellt hittat ett genom mentorn jag utbildar min assistenthund med. Hon skulle undersöka men sa att det kunde finnas möjlighet att utbilda en hund och sedan gå som lärling hos utbildaren i ett år. Jag gissar att utbildningen kostar en del men verkar vara det bästa alternativet.

CayKantos
0

#13 det är typ detsamma man gör på SBK.

Instagram

Lizelda
0

Hm, ska kolla på det också då! :)

Wigstrom
0

En liten nyfiken avstickare, hur kommer det sig att ni valde dem hundsportsgymnasierna? 
Och typ inte ForhagaAkademin, är de inge bra? 😕

Att jobba praktiskt med hund direkt efter studenten är väl på olika hunddagis med olika inriktningar. Vet inte vad ni får för extra via era gymnasium men vissa gör så att man kan jobba vidare som djurvårdare. 

Kolla då upp med skolan om man har möjlighet att eventuellt kunna bli djuSJUKvårdare. 
Vissa gymnasium har väl också att man kan utbilda sig till massör alt fysio? 
Då kan man jobba som det. 

Sedan finns det ju tull och liknande jobb där man får plugga vidare. 
Många väktarbolag anställer egna hundförare samt anställer bolag där hundförare är utbildade inom specialsök osv.

Sedan har vi ju hemvärnet och försvaret också 🙂

Lizelda
0

Jag blir hundsjukvårdare också när jag är färdig samt får utbildning inom hundtrim, blir certifierad klickertränare och sånt. Jag vill jobba med att utbilda hundar inom sök eller larm men även jobba med de utbildade hundarna. Är en rastlös person och omväxling förnöjer ;)

CayKantos
0

#17 vart är det du går i skola?

Instagram

Lizelda
0

Ska börja på Real i Borås

Turast
0

Jaså får ni certifiering också? Kul!

Lizelda
0

Vi får bland annat hantera läkemedel och sånt :)

CayKantos
0

Otroligt ni får så mycket, vi får bara några delar av det ni får, med flera djur dock och inte bara hund. Djursjukvårdare med D9 och andra medicinska tillägg

Instagram

Lizelda
0

De som läser djurvård får ju lite mer men rätt mycket samma :)

CayKantos
0

vi får inte en certifierad instruktörsutbildning, tyvärr 😭

Instagram