Kemisk kastrering
Om man har en hanhund som markerat revir inne enda sen han blev könsmogen och inte slutat än (1 år o 4 mån). Skulle kemsik kastrering hjälpa mot det?
Om båda våra hanhundar kemisk kastreras hur ändras deras relation? Den ena lider ganska mycket utomhus om löptik gått där innan. Är väldigt osäker i sig, gillar inte andra hundar osv. Hur skulle kastreringen påverka honom?
Om man bara kemisk kastrerar ena hanen, kommer deras relation påverkas?
Hemsida: Nivinas kaniner
Putt
Det är svårt att veta hur det blir för just dina hundar :) Jag har hört talas om hundar som slutat markera ute ett par veckor efter kemisk kastrering.
Jag kan inte svara alls på hur det blir vad gäller osäkerheten och sådana saker, då vår hane inte hade några sådana problem. Däremot upplevde vi en väldigt stor skillnad på vår hane när det gällde problem med löptikar. Innan så blev han så stressad av doften av löptikar, att han kunde sitta och skaka i ett hörn när det var som värst. Vi provade kemisk kastrering först och till en början blev det värre, vilket veterinären förvarnade att det brukar kunna bli innan hormonerna stabiliserar sig. Sen blev han sitt vanliga lugna jag och påverkades inte alls av löptikar längre! Numer är han kirurgiskt kastrerad.
#3 Okej, för just den osäkra hanen blir stressad vid löptikar och blir det långt innan och efter tiken börjat/slutat löpa :/. Men är samtidigt rädd att hans beteende ska bli värre (ogillar andra hundar m.m.) Hur lång tid tar det innan hormonerna stabiliserar sig?
#4: Enligt veterinären kan det ta upp till 6 veckor innan det stabiliserar sig.