Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 832 ggr
GoodLuckCharm
0

tips på hundras som passar mig?

Hej! Har under en längre tid funderat på vilken hundras som skulle kunna passa mig och min familj. Vi består av två vuxna och en snart tvååring, en Japanese chin hane på 7 år och tre katter. Fler människovalpar i framtiden är möjligt. Har haft en bc/aussie/schäferblandis förut som jag hade roligt med. Vi gick kurser, la lite spår i skogen, tränade tricks osv. Mina planer för nästa hund är att göra samma grejer som med blandisen jag hade. Men nu hade jag även tänkt börja träna Rallylydnad och eventuellt tävla. Sedan pröva lite agility, se hur det känns. Några långpromenader i veckan. Jobbar mest nätter i dagsläget, så dessa dagar behöver hunden kunna chilla lite och nöja sig med kortare promenader. Nu till det svåra. Om vi vill ha stor, mittemellan eller mindre hund vet vi ej. Det enda vi vet är att den inte ska vara lika liten som vår Japanese, och att det ska vara tik. Har haft hannar hela mitt liv och vill pröva tik nu. Retriever-raserna går genast bort, då jag får sådan klåda av pälsen. Sambon är kräsen och vill ej ha spetsraser, krullig/strävhårig päls. Helst hade han velat ha Grand danois, men han vill inte byta bil, så då går den rasen bort. själv är jag kräsen vad gäller pälsvård. Vill inte hålla på och borsta dagligen eller trimma/klippa osv. Lättskött ska det vara. En vän har Rottweiler, helt underbar! Men känner mig ändå tveksam om en sådan passar oss. Är ju inte säkert vår skulle bli lika lugn t.ex. welsh corgi, staffe, amstaff, dalmatiner är några raser vi också läst på om. Vad tror ni kan passa? Ursäkta novellen! Men detta är sååå svårt!

thea_thea
1

Du nämnde staffe, en sån skulle nog kunna passa er perfekt om man bortser från ert barn. Roliga och glada hundar som passar till de tilltänkta aktiviteterna🙂

hemul
3

Går inte staffe ihop med barn? Har läst att de brukar älska barn och kallas the nanny dog eller liknande.

thea_thea
0

#2 Jo, de älskar barn! Men de jag känner är för buffliga för att umgås med barn. Staffar leker gärna buffligt, "spring-allt-vad-du-kan-in-i-den-du-leker-med" och då kan barn vara i vägen. Men det är bara min erfarenhet av de staffar jag träffat🙂

hemul
0

Aha! Då fattar jag!😃

Man får väl övervaka. Verkar vara toppenhundar.

GoodLuckCharm
2

Att Staffen är bufflig tror jag inte gör något, tror inte ungen dör av att hamna på ändan några gånger ;) sen måste man ju ändå hålla koll på både barnet och hunden när de leker, oavsett ras :)

dundeer
0

staffe röstar jag på! :)

thea_thea
2

#5 Vad bra! Skaffa dig en staffe då, perfekta familjehunden, bara lite lagom bufflig och tjurskallig😉

Tänk bara på att inte köpa första bästa hund från en skum blocketannons, och att släktforska bak i stamtavlan. Staffen är tyvärr en ordentligt sjuk ras om man inte köper från en kennel som hälsotestar sina avelsdjur.

Jomenhej
0

Kompisen hade en dalmatiner, snygg, sportig, snäll. Älskar barn, stora men ändå bra som sällskapshund:)

GoodLuckCharm
0

Ja det med att Staffen verkar ha en del sjukdomar får mig att tveka lite. Gäller att forska ordentligt.. Tar gärna förslag på andra raser som kan passa! Kanske ni vet någon som jag inte har haft en tanke på! :)