Ignorera andra hundar
Hej! Jag har en rottweilerhane på drygt året som jag tränar väldigt mycket med, speciellt promenader i koppel som jag haft en hel del problem med. Han har blivit mycket bättre nu genom olika kontaktövningar. Men jag lyckas inte få honom att ignorera andra hundar! Godis funkar inte, har framför allt använt korv, kött och skinkost som han älskar! Men vid hundmöte är det inte intressant. Likadant med bus eller lek. Han kan inte släppa hunden med blicken. Är det dessutom en hund som stirrar tillbaka gör han utfall mot den. Eftersom han börjar bli såpass stor och stark nu behöver jag hålla tillbaka honom med hela kroppen för att han inte ska komma fram vilket leder till att jag spänner mig extremt mycket så fort jag ser en hund och det gör knappast saken bättre. Hur ska jag få honom att bli bättre på detta? Alla tips mottages tacksamt! Skickar såklart även med en bild på odjuret <3
Skvallerträning,! Eller ge hunden en annan uppgift vid hundmöten.
"På natten är alla katter svarta"
Håller med #1 om träningstekniker.
Ett tips för att känna dig trygg att du kan hålla hunden även när han ballar ur:
testa en sele där du kan knäppa fast kopplet på bröstet.
Det är som natt och dag på min hund att ha halsband och framknäppt sele.
// Harley
Reagerar han lika starkt på långt och nära håll? Och reagerar han lika starkt när ni går och står still? Min hund reagerar som mest om vi rör oss snabbt rakt mot den andra hunden, att gå över gatan eller stanna och träna trix medan den andra hunden passerar hjälper jättemycket, han får mycket lättare att fokusera på mig då.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
En fråga. Om han inte kan avledas hur ska skvallerträningen fungera? Nyfiken. Mitt tips är att träna med någon helst några och bara låta dem gå förbi, träna osv i närheten av dig. När han bötjar sluta att bry sig om de hundarna kan du väl själv börja med nån kontaktövning. Ett tips
#4 Man håller så stort avstånd i början så att hunden kan avledas. det kan behövas 100 meter, bara ett exempel-ingen regel, i början, men sedan jobbar man sig fram till kortare och kortare avstånd. Man vänder hellre än tar ett dåligt möte, varje dåligt möte gör problemet jobbigare att lösa.
Mitt tips blir att fundera ut vad du vill att hunden ska göra istället. Att bara ignorera är svårt, ge honom en uppgift istället! Det kan tex vara att gå bredvid dig med ögonkontakt eller liknande. Den uppgift han får börjar du sedan träna hemma, utan störning. Lägg på ett kommando på det också och ha en belöning som får honom att älska sin uppgift. Sedan tränar ni på den utomhus, utan att andra hundar dyker upp osv. När även det går bra så börjar du ge kommandot för uppgiften så fort du får syn på en annan hund. Håll sedan ut avståndet så mycket som möjligt för att underlätta för din hund, gå till andra sidan gatan, gå en omväg om det behövs. Gör det som krävs för att din hund ska klara av sin uppgift och se till att varje gång belöna!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har samma problem med min tik. Eller ja, hon låser sig lite och blir stressad för att hon vill fram och leka. Så jag har valt att bryta henne lite elakt men effektivt, genom att spruta vatten med en blomspray på henne för det är lite äckligt tycker hon, och DIREKT när hon vänder bort blicken så får hon massaaa belöning verkligen. Det har räckt med att jag sprutar en gång per hund och sen så har hon full fokus på mig och godiset. Och sen så klart börja på längre avstånd.
Du kan ju testa det iallafall om din hund tycker det är lite läskigt med sprutan. Låter säkert skit elakt, men det är ju trots allt bara vatten och berömmer du massor så är det perfekt.
Och ett litet tillägg - medan hunden fortfarande är inom synhåll så tränar vi massa ögonkontakt.
Min hund hatar andra hundar så hundmöten är väldigt besvärliga. Att avleda o bryta beteendet funkar inte, skvallerträning har inte funkat. Det som faktiskt funkat är att gå ut åt sidan o kasta godis på backen för då fokuserar han på att äta godiset o hunden vi möter kan passera utan att han säger något :). Förhoppningsvis ska vi kunna möta hundar längre fram utan att behöva stanna upp men än sålänge så funkar detta! Längre fram ska jag vänta längre innan jag går åt sidan men nu tar vi det lugnt. Så de kanske är ngt att testa? När du ser att ni möter en hund, gå åt sidan o kasta godis på marken tills hunden passerat.
Hemsida: Nivinas kaniner
#9 Det funkar för oss också, men jag ser det som en form av skvaller eller ombetingning, mötande hund betyder leta godis! Men strunt samma vad man kallar det så länge det funkar! Det funkar fint för oss med.
#7 Risken med att göra så, som jag ser det, är att har man en hund som agerar mot en annan hund på grund av osäkerhet så kan man förstärka hundens obehagskänsla vid hundmöten och då försvåra situationen. Det gäller verkligen att känna sin hund ordentligt OCH ha en fantastisk tajming om man ska använda den typ av åtgärder.
#9 du säger att det inte funkar att avleda, men ger sen ett exempel på hur du använder just avledning…? :P
"På natten är alla katter svarta"
#11 haha ja de har du rätt i :p tänkte mer att de inte går att avleda under mötet, då funkar inte godis eller nått utan detta funkar bara innan han går in i det beteendet.
Hemsida: Nivinas kaniner
Fortsätt jobba mycket med kontaktövningar som stärker eran relation!
Och sen tänkte jag på godiset kom ihåg att du inte ska muta med godis eller alla era belöningar för då kommer godiset sänka sitt värde helt klart. Godis/belöningar får han bara OM han gjort något bra eller ja det som du vill. Det tas inte fram innan.
Sen vill jag tipsa om http://kommunikationsmetoden.se/
Kom ihåg att han är unghund så ge det tid! När han väl förstår vad du vill så kommer det bli bra med era hundmöten garanterat! :D Men nu är det mycket hormoner som sprakar och så, har själv en ettåring ena dagen är hon underbar och nästa dag vill jag bara skrika ut och slita av mig håret! xD Tålamod! Tålamod!
// Michis
#10 Det har du alldeles rätt i. Min hund är bara extremt glad vilket kan stressa upp henne lite och för oss funkar det utmärkt.