Tvätta stora hundar?
Jag är intresserad av hur ni med större hundar gör för att tvätta dem och hålla rent hemma? Hur ser dina tvätt och städrutiner ut? Tvättar du t ex tassarna efter promenad och hur går du tillväga?
Jag tycker nämligen om att ha rent hemma. Dessutom är jag allergiker så allt som har med hundhår och andra allergener är jag inte speciellt förtjust i. Jag tvättar tassarna i badkaret efter minsta lilla promenad, även om det bara är en snabbkiss. Men det fungerar bra för mig då jag bara har liten hund som dessutom är naken. Det tar tre sekunder och jag slipper smuts.
Min pojkvän däremot har två stora hundar (amstaff och pitbull) och jag bekymrar mig lite både för smuts och hundhår. Det är inte precis som man lyfter in sådana hundar i badkaret precis.
Så ge mig gärna tips och trix på hur man håller rent efter stora hundar. XD
På våren när det är sådär superslaskigt och grusigt och man helt plötsligt får halva vägbanan i hallen brukar jag dra en handduk över tassarna.
Badar jag hundarna så är det för att det behövs, om de känns skitiga eller har rullat sig i något olämpligt helt enkelt.
-
Jag tror att det är svårt att alltid ha rent hemma med två stora hundar. Men visst finns det saker man kan göra för att förbättra, till exempel torka av tassarna med en handduk efter promenad, hålla pälsen runt tassarna och mellan trampdynor kort, borsta dem ofta osv. Men lite smuts och hundhår får man nog räkna med.
Hehe, tycker inte amstaff och pitbull är så stort ;) Började tänka på hur vi gjorde med vår newfoundland xD Men amstaff och pitbull har ju lite enklare pälsar eftersom de är släthåriga, det gör ju att de inte drar in så mycket. Torka tassarna ordentligt med en handduk, så är nog det mesta löst liksom. Inte mycket för gegga att fastna i! Dock är ju problemet med den sortens päls att det sätter sig i ALLT. Kommer du klara det som allergiker? Den pälsen sticker sig in i alla tyger så det kommer vara allergener överallt… Det sägs att även om man storstädar och sen städar som normalt, så tar det 7 år innan hundhår är helt borta från ett hem som haft en pälshund där. Med våra stora hundar har vi badat/duschat dem vid behov, tack och lov hade vi dusch så behövde inte lyfta in newfoundlanden i ett badkar. Dock kan ju en fullvuxen väluppfostrad hund i den storleken själv hoppa in i ett badkar, bara se till att ha en stabil halkmatta på plats i badkaret. Kanske är svårt i början, men krävs tassköljning efter varje promenad tippar jag på att de kommer lära sig att hoppa in och ut rätt fort. Ut brukar gå fort iallafall ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Är dem inte jätteskitiga så tar jag bara handduk men sällan det behövs. Nu när colliesarna fäller så dammsuger jag varannan dag men skulle kunna göra det varje dag. När dem inte fäller så runt en gång i veckan ungefär. Dem drar faktiskt inte in så mycket smuts utan det är mest hundhår lite varstans.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Har en handduk i hallen ifall att. Har bara använt den på vintern. Annars har jag badrum med dusch i direkt anslutning till hallen. Extremt praktiskt när hon har tagit ett gytjebad. Hemma hos föräldrarna är det vattenslang som gäller. Inte så jättepoppis tycker Nita.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Min lilla (7kg) drar faktiskt in mer skit än den stora (storlek flatte) jag lånar ibland. Den lilla får jag torka av tassar, ben och mage på när vi varit ute och han blivit blöt. Är han riktigt geggig får jag duscha tassarna. Tösen behöver jag bara torka snabbt under tassarna, hon har helt annan typ av päls.
Min är en pälshund, Lhasa Apso/Löwchen, och den kombinationen av päls gör att skiten lixom fastnar. Amstaff & Pitbull har ju helt annan päls, så att hålla tass-pälsen kort gör nog en stor del av jobbet :) Och en handduk innanför dörren :P
Har en 38kiloshund som just nu fäller något kopiöst.
Han är korthårig på kroppen medan huvud, hals, svans och baklår är smått fluffiga.
Han kan dra in en hel del smuts vid dålig väderlek och det löser vi genom att torka av tassarna och benen med en microfiberhandduk.
Dammsuga får man göra ofta och han har dem där "superroliga" hårstråna som fastnar i allt. Till mattor och tygsoffor t.ex rekommenderar jag fönsterskrapa, dammsugare hjälper INTE för att få bort alla hårstrån.
Duschar honom gör vi sällan då vi har badkar och han hatar den 😛
Täcke på vid dåligt väder och se till att ha magplatta på den, det minskar en hel del smuts på hundens bröstkorg och mage.
Borsta hundarna med gummiborste, funkar på släthåriga hundar också.
Då får du bort en del av de lösa stråna när de fäller. 👍
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Är amstaffs så tunga? De är ju (vad jag sett) ganska små ändå? Mina hundar väger ca 20kg och de lyfter jag absolut till badkaret vid behov! Jag är verkligen inte pedantisk av mig. Just nu ligger jag i sängen och känner att det är grus här från hundarna, jag har slutat bry mig ;) men ja, jag sopar golvet dagligen, spolar av tassarna om de är leriga, torkar med handduk om de varit ute i regn, byter sängkläder något oftare än vad jag hade gjort utan hund, dammsuger ibland och skurar golv om jag har löptik eller inte rumsren valp som kissat inne.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hehe, jag bor ju på under 18 kvadrat och hade till nyligen två labbar + en cairn och nej, jag är inte pedant 😉. Fördelen är att det går supersnabbt att städa!
Vi bor vid en sjö så om Nikka är grisig får hon simma runt lite vilket hon gladeligen gör.
Tvättar henne med schampo gör jag sällan men sommartid gör jag det på gräsmattan, vintertid släpar jag in henne i duschen. När jag hade badkar lyfte jag i hundarna.
Jag torkar tassar + underredet vid behov, nu när jag bara har en hund går det snabbt, innan var det lättare att slänga på ett skyddande överkast och så dammsuga regelbundet.
Ett tips är att skaffa en Plutoduk, fukta den och torka smutsiga tassar mm.
Den hund som dragit in mest smuts är helt klart min ridgeback, hon måste ha haft skopor i tassarna där hon förvarade smuts för pälsen var alltid skinande ren.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag har handdukar vid dörren och får bort så mycket jag bara kan och byter dom ofta när det är som lerigast. Kan inte direkt kränga ned 5 hundar i badkaret samtidigt så får bli kompromiss. :P De avstängs in i köket tills det torkat där golvet är lättast att städa samt att vi dammsuger en gång i veckan om inte något skulle komma ivägen och moppar när golvet blir äckligt vilket sker fort. Har en handdammsugare också för det värsta om det behövs. Kör lite gehör helt enkelt. :P
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Amstaff och pitbull är ju enkla att lyfta in och tvätta av :)
Eller ha en spann med trasa vid dörren.
Gällande allergi är det nog ganska kört. Om du är allergisk mot pälsen dvs
Har stor hund och vill ha rent hemma, en väldigt dålig kombo. Han får hoppa i badet när han är Smutsig, inte alltför ofta. men jag försöker borsta honom ofta för att minska päls och smuts. Har fortfarande svårt att få rent väggar där han brukar sova, och listerna blir hemska i hallen. Har handduk att torka tassar med. Dammsuger nästan varje dag och torkar golvet 2 gr i veckan. Torkar dörrarna med rengöringsmedel varannan vecka. Den lilla hunden är mycket renare och det blir inte lika mycket städ efter honom, hans favoritsovplats är under sängen och inte upptryckt mot en vägg :) det uppskattas
I have no sympathy for people without empathy
Amstaff och pitbull är väl inte speciellt stora ? Jag hade inga problem att lyfta i mina tidigare shar-pei (samma storlek som amstaff) 😃
Torkade dom i hallen efter promenad och med korthåriga hundar så blir dom inte speciellt skitiga - och vid behov badkaret.

Jag har ett badlakan i hallen, så jag kan torka av hundarnas ben, tassar och mage när det är lerigt ute. När det är halvvarmt, dvs inte frysrisk ute, har jag en slang ute att spola av dem om de rullat i nåt eller är extremt leriga. Annars blir det badkaret. Oftast drar jag dock bara av det värsta med handduk, och sen sopar jag upp sandhögen där de sovit efter prommisen.
Mina hundar som bor inne väger 28-40+ Kg, de kan alla kliva i badkaret själv, så jag slipper lyfta dem.
Vi har ett stort hus, försöker städa golven varannan dag, dammsuga eller moppa, och dagarna mellan tar jag bara sop och skyffel i hallen och där det blir mest sand och hår.
Det finns ett nytt schampo till hundar som är bra för allergiker. Hundsport testade det, och de flesta som testade var väldigt nöjda med det, minns tyvärr inte vad det hette.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Duschar hundarna vid behov eller när de luktar illa, allmänt smutsiga. Ena hunden är vit så han tvättar man oftare än den svarta. Ca 1-3 ggr i månaden & kanske mer beroende på väder & underlag ute.
Har handdukar till hundarna (gamla handdukar som inte vi vill använda) som vi brukar torka av eventuella smutsiga tassar, magar & ben med :-)
Dammsuger golven 1 gång per dag & det brukar räcka.
Tvättar våra hundar i badrummet, de får stå på golvet & tvättas. De mindre hundarna tvättar vi i ett babybadkar med stativ, eftersom att de är så små.
På hunddagiset så tvättar vi även de stora hundarna i badkar (ett badkar utformat för hundar,givetvis). Det jobbiga är väl att få upp hunden i badkaret, men man brukar oftast vara 2 personer som hjälper till att lyfta upp & ner hunden.
Det är betydligt jobbigare med långhåriga stora hundar, som t.e.x Leonberger, de får man ta & tvätta tassar, ben & magen varje gång det har regnat ute, de tar in så mycket sand & smuts i sin päls, gillar man att hålla på med päls & inte är brydd i hundhår så är det underbara hundar oavsett storleken :-)
Men om det gäller t.e.x. en Amstaff som inte har speciellt mycket päls & som dessutom är betydligt mindre i storlek, så är det mycket enklare.