Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1059 ggr
Arashi
0

tips? va ska man tänka på

ja passar en hund som har matte/husse separations ångest, och söker väl mest tips, tankar och erfarenheter av liknande.

Försökt köra lite trix med godis, vilket gick så där, han gnäller och kollar mot dörren. Gick in i ett annat rum så han inte kunde sitta vid ytterdörren, och satt sedan och klia han i över en timme, då satt han rätt tyst förutom några enstaka gnäll, men ville inte lägga sig ner, om ja vänder bort blicken går han direkt till dörren och gnäller. Efter ca 2 timmar har han lagt sig ner, men gnäller fortfarande.

Bästa hade väl varit om man kunde gå ut å ta en lång promenad, men bor för tillfället mitt ute i ingenstans och är kolsvart…

AnneN
0

Ta ficklampan och ta en promenad, kanske släpper om han tanken på husse/matte efter en ordentligt promenad i området.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hemul
4

Kommer de och lämnar hunden hos dig? Om det är möjligt, prova att hämta hunden istället. Om det inte funkar, gå ut och hämta hunden vid bilen och gå en promenad. Husse och matte ska inte åka förrän ni är utom syn- och hörhåll.

Jag hade det här problemet med min hund när jag lämnade honom på hundpensionat. På ett ställe fick de flytta mat- och vattenskålar till grinden på rastgården. Han vägrade lämna den. Sen kom jag till ett pensionat där de var smarta. De tog hunden och gick ut i skogen och jag fick inte åka förrän de gav klartecken. De gjorde alltid så, de kände inte till våra problem. Han var nöjd och lugn hela veckan och blev inte ens hysterisk när jag kom och hämtade honom!

Inte säkert det funkar för alla, men grejen är alltså att hunden ger sig ut på vift tillsammans med någon istället för att husse och matte far iväg. Hunden blir aldrig lämnad, inte som han uppfattar det.

Arashi
0

#1 de fick bli en liten sväng men är omringad av skog och björnar😮 så de fick inte bli så långt men då blev han lite gladare. Han sov en stund inomhus senare, men de kom fortfarande lite gnäll och helst ville han ligga så nära ytterdörren som möjligt 😛 Tror dock de blir bättre om han blir passad lite oftare.

#2 Ja, dom kom och lämnade honom, fast jag var bara tillfälligt hundvakt då ja normalt sätt inte bor här. Men de där var faktiskt en bra ide, de ska jag försöka tänka på till nästa gång 🙂

hemul
0

ja, jag vet ivf en annan person med liknande problem som det också fungerade för. jag tror på det.

JoannaLi
0

Jag "passar" en hund, vars matte inte heller får lämna honom. Jag måste hämta honom, eller ta honom ifrån henne utanför huset och själv gå in. Hon får inte komma in i huset, då blir det jättejobbigt. 

Så prova er fram med de tips du fått :)

hemul
0

kanske är allmängiltigt då.