Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1517 ggr
Hogwarts
0

åka långt med hund

Vi ska åka till Stockholm om ungefär 2 veckor, och jag har funderat på att ta med Sheldon dit för vi ska bo på landet hos min faster och det skulle vara kul för honom att få springa runt där. Men det är 6 timmars bilresa och han blir så stressad av att åka bil, flåsar och håller på. Kan man underlätta för honom på något sätt? Typ om det finns något lugnande för hundar som man kan ge, eller borde jag låta honom stanna hemma?

Herveaux
0

Adaptil kanske kan vara något?
http://www.adaptil.com/se/

// Harley

Aleya
0

Prata med veterinär. Dom kan säkert skriva ut nått.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ambrose
0

Jag och en kompis bilade till jämtland och tillbaka. Ca 9-10 timmar, och hennes hund brukar avsky att åka bil. Då fick hon tips på apoteket, när hon skulle köpa åksjuketabletter för hund, att istället köpa de som är för människor. Postafen tror jag att det var. 1/2 tablett till en 15kg hund, ca 1h innan avfärd.
 Damen på apoteket hade fått tipset av sin veterinär.

Det fungerade helt perfekt! Hennes hund var lugn och sov, eller vilade, nästan hela vägen. Både dit och hem. på vägen hem så fick även min hund 1/2 tablett. För hon var inte helt bekväm på vägen upp. Ranglig gammal volvo som både lät och hade dålig fjädring. Även hon blev lugn och tillfreds. Fast tabletten höll inte hela vägen hem för henne. (30kg, skulle alltså haftdubbla dosen egentligen)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lon@
2

Adaptil och/eller Postafen KAN hjälpa, varför inte göra en kortare provtur först?

Adaptil tror jag dock att man skall börja med relativt långt i förväg.

Har ni testat att ha hunden på olika ställen i bilen? Med/utan bur (med sele då), övertäckt/inte övertäckt osv?

Ge honom heller inte mat den närmaste timmen innan avfärd.

Om inget av ovanstående hjälper så hade jag lämnat hunden hemma, om ni har bra passning.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!