Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 8190 ggr
Cireea
0

Hur ska jag få upp vikten?

Hur mycket bör en labbe väga vid 8 veckor? 

Nu har ju jag en mix (labbe, golden och stövare) och vad kan hon väga, 1 kg eller något sånt.. alltså jätte lite. Jag kan lätt gå och bära runt på henne utan problem då hon knappt väger något.

Kullen hon är från var dålig på äta och nu undrar jag: hur får jag upp vikten?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cireea
0

Valparna har ätit dåligt redan hos uppfödaren och nu när hon kommit hit äter hon också dåligt. Gav henne mat imorse, hon åt lite men inget mer sedan dess. Jag vet inte vad jag ska göra. Hur ska jag gå tillväga?

Saffran0Spice
1

Vad har den för foder?
Sa vetten något på besiktningen?

1kg verkar extremt lite för en hund med de raserna i sig, har du vägt och kontrollerat?
Är hunden avmaskad ordentligt osv?

Cireea
0

Den äter Doggy Junior men jag ska övergå till Robur då jag fick det rekommenderat av en annan uppfödare. 

Vetten sa inget, allt är ua på pappret och jag kan känna på henne att hon väger lite. Alltså jag bär runt henne utan problem. Hon är mindre än vår Chihuahua men full av energi för det. 

Avmaskning vet jag inte, måste kolla upp det!

[Wraith]
1

Innan du ens funderar på att få upp vikten på din hund så kolla på din hund!
Hur känns hullet? Om du drar löst med handen på sidan om revbenen, är det som att spela på en tvättbräda eller känner du revbenen alls? Samma sak med ryggrad/höftben, känns hunden knotig? Att bara lyfta hunden säger inget!

Men 1 kg för en 8 veckors labbemix valp låter extremt lite, men har du ingen våg? Personvåg, ställ dig på den, ta sen valp i famn och väg er båda och sen tar du mellanskillnaden och där har du valpens vikt.

Vad din valp SKA väga kan ingen sia om då hunden har så många raser i sig, men 1 kg låter inte troligt om den är frisk. Men som sagt innan du börjar trycka i hunden mer mat så; är hunden verkligen underviktig?

Cireea
0

#2  avmaskad förra veckan fick jag veta nu. 

#4 Jag känner dom men ser dom inte när jag tittar på henne. Har ingen våg hemma nej så jag kan inte väga oss. 

En annan ägare till en av valparna (som jag har kontakt med) har varit hos veterinären på grund av diarré och där fick dom sagt att hunden var mager för sin ålder och då ser den ut som vår valp, alla valpar var små i kullen.

Saffran0Spice
1

#5 Skulle nog ta hunden för en koll - så den inte har någon parasit eller brist på något. Annars är det bara att ha ett bra foder och ge valpen ordentligt med mat. Kan vara bra att skaffa en våg och kontrollera dagligen/veckovis att hunden ökar så att den inte står still eller går ner mer =)

Dvs om det inte är som #4 skriver - att hunden faktiskt har bra hull!

Cireea
2

#6 Blir ett samtal till veterinären!

[Wraith]
6

Att valparna har ätit dåligt även hos uppfödaren är bara det ett varningstecken för mig iaf. Behöver absolut inte vara något men en frisk valp speciellt av dessa raser borde ha god aptit. De behöver givetvis inte sluka all mat i ett naffs, men en hel servering borde gå ner utan problem.

Om du är oroad så hade jag kontaktat veterinär för att dubbelkolla hälsan och få ett utlåtande från någon som ser hunden. Ingen större idé att börjar laborera med foder och div. och sen får du allt dokumenterat OM det skulle visa sig vara något galet hos uppfödaren.

Jag hade skippat torrfoder och satsat på färskfoder tex VoH eller Mush, eller både och. Torrfoder kommer jag aldrig gå tillbaka till igen.

Saffran0Spice
3

#7 gör detta - för 1 kg låter fruktansvärt lite med de raserna!
Hoppas det går bra för er =)

Cireea
0

#8 Dock har den uppfödaren haft andra kullar av labrador och den ägare som åkte till veterinären för diarrén som jag nämnde tidigare har en hund från dom sedan tidigare så det är inte så att jag inte litar på uppfödaren i sig. 

Men nu ska vi ringa veterinär i alla fall för att rådfråga

Cireea
0

Nu har vi pratat med veterinären som tyckte vi köpt bra foder (Robur) och sa sedan att det är viktigt att hon åtminstone dricker, vilket hon gör. Sen ska vi försöka med olika sätt att ge maten men blir det inte bättre innan veckans slut (alltså innan fredag) ska hon in på en koll för blodprov osv.

[Nelley]
0

Ibland finns det våger på djuraffärer! Alltså i affären… inte att köpa utan att väga där. x)

Cireea
1

Idag äter hon hur underbart bra som helst! 😃Jag tror vikten kommer gå till sig nu när hon börjat äta som vanligt, idag har hon ätit upp alla de tre portioner som hon fått. 🙂

[..$Dog$..]
0

Vad bra att det går mot bättrings vägen! :)

MaaariaS
0

#13 Underbart 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Cireea
1

Och så kom diarrén 😕Kan det bero på att hon börjat äta (åt alla fyra mål igår med god aptit) efter att ha knappt ätit alls? Tänkte om magen reagerar på maten då det inte varit mycket innan. Hon har haft diarré sent igår kväll/inatt/nu på morgonen. Är det bara avvakta eller ska vi stoppa med mat med en gång och ge kok ris/fisk diet? Känns ju elakt att ta iväg maten när hon precis börjat äta. Tänkte om avföringen kanske går till ju om hon fortsätter äta och att magen då går till sig..

SuperLimm
0

#16 Började du ge bara den nya maten direkt, så du bytte foder rakt av? Isåfall har du anledningen till varför diarrén kom där. En långsam övergång är superviktig, framförallt på valpar. Testa att ge enbart det gamla fodret som valpens mage mådde bra på under dagen och se om det hjälper. Häll på extra vatten och se till så valpen får i sig mycket vatten. Håller diarrén i sig idag också är det veterinär som gäller. Valpar blir snabbt uttorkade.

Mvh Linn

Cireea
1

#17 Jag var ju tvungen att byta rakt av då hon inte åt det gamla fodret alls. Vi försökte ge det torrt, uppblött, med en godbit och ja, hundra olika sätt men det gamla fodret var ingen hit och därför var vi ju tvungna att börja någonstans. Jag vet självklart att man ska byta sakta men i det här fallet petade hon ut det nya fodret och struntade blankt i det andra. Därav ingen mat alls i måndags. 

Jag har pratat med veterinär och dom ber oss avvakta och fortsätta ge mat eftersom maten behövs då hon börjat äta normalt efter så mycket sviktande. Att hon dessutom väger på tok för lite för det ännu viktigare med mat. Vi ska däremot ge i små mängder, vilket vi redan bestämt, och se om diarrén försvinner. Vatten dricker hon bra så där är det igen fara.

Däremot kan vi testa blanda gamla fodret med burkmaten, kan det vara något? Eller bör vi endast ge gamla torrfodret, för då kommer hon absolut inte äta. Det vet jag redan utan att behöva se det med egna ögon.

LeaBus
0

Morotspure brukar kunna rätta till dåliga magar.

SuperLimm
0

Ja morotspuré är bra!

Ni kan testa att ge några bitar av det gamla fodret, när valpen ätit upp dom ger ni en bit av det nya. Istället för att blanda och låta valpen peta ut de bitar den vill ha. Så kanske den lär sig att den goda maten kommer när man ätit upp den gamla. Kan vara värt ett försök iaf. Vet inte om det skulle fungera. Men nu vet du ju iallafall varför valpen blivit så dålig i magen..

Mvh Linn

Cireea
0

Morotspuré ska hon få men nu äter hon inte ens burkmaten heller. Alltså vad är det här?! Aldrig varit med om något liknande förut.

LeaBus
1

#21 Hon kanske inte vill äta om magen är dålig, kan ju också vara så att hon mår illa. Skiva morot i bitar, koka, mixa och ge henne nån sked med lite torrfoder (gärna uppblött) och se om hon vill ha, ge annars morotspure utspätt med lite vatten så hon i alla fall får i sig vätska.  Fortsätter det såhär så åk in till veterinären. Tycker det är konstigt av uppfödaren att låta valpen flytta om magen inte är som den ska med tanke på stressen en flytt för med sig.

Cireea
2

Nu håller vi på att koka morötter!

russin
1

Jag har aldrig brytt mig om vikten på en valp - det viktigaste är hullet. Litet fettlager över revbenen, men absolut inte mer. Revbenen ska inte synas på en valp, men jag vill heller absolut inte ha en tjock valp so senare riskerar viktproblem.

SuperLimm
3

Jag funderade lite förut.. Är inte valpen väldigt liten om den är 8 veckor? Det är ju ändå 3 lite större raser i den, borde den inte väga några fler kilo då? Jag vet inte alls hur stor den är men när du beskrev hullet på den lät den ju inte så mager direkt. Kan det vara så att det är någon mer lite mindre ras i valpen och det är därför den är så liten?

Sen undrar jag också hur en uppfödare tänker när den säljer valpar som är så små och äter så dåligt. De uppfödare jag känner sparar valpar som är mindre och/eller äter dåligt tills de ser att valparna växer som de ska och inte är sjuka (sjuka så att det kanske inte märks på veterinärbesiktningen). Men det hör kanske inte hit egentligen, bara lite funderingar jag hade.

Mvh Linn

russin
3

Om en valp av dom raserna endast väger ca 1 kg vid den åldern, så skulle jag klart misstänka att det inte alls är dom raserna som sägs. Mina heeler, som väger 5 och 8 kg som vuxna, vägde runt 2 kg när dom var 8 veckor så låter det mer som en mindre ras/raser i din valp. 

Kan du lägga upp en bild på valpen ? och gärna en där man ser valpen i förhållande till dig själv (ha valpen i knät t ex)

Rafflan
1

Har du vägt hunden på våg eller gissat vikten? valpar är små och lätta att bära på vid den åldern. Men tror verkligen inte den väger 1 kg. Om den gör det är den inte dem raserna uppfödaren sagt.

Cireea
0

Det här är Zica, ni ser benet hon ligger på, det är alltså då min fot och upp över vaden. Hon är liten, ja. Dock syns inte revbenen utan man känner dem lite lätt när man rör med handen men om du bär så känns dom lite tydligare eftersom man har ett litet hårdare tag runt kroppen och inte bara lätt beröring. 

DET ÄR dom raserna jag nämnt, inget snack om saken. Det är en pålitlig person så därför vill jag inte ha någon spekulation angående raserna. Jag gissade vikten runt 1,3 - 1,4 kg då hennes mindre syster väger 1 kg och då var hon vägd hos veterinär. 

Det enda vi kan göra nu är att få i henne mat och se till att hon växer. Nu när hon haft diarré har vi kört vätskeersättning, morotspuré och majsvälling. Diarrén verkar som ta slut då hon inte får ut mer än ytterst lite. Mest var imorse, då efter att ha ätit fyra mål igår, för första gången i sitt liv då. Annars hade uppfödaren framme maten tills valparna ätit upp den. Oavsett om det tog ett par timmar. Nu hade hon ätit upp maten med en gång vid fyra tillfällen. Och då jag bytt foder är det antagligen det som ställt till det men vi behövde få i henne mat och hon vägrar ju Doggy (som var henne foder då) och det gör hon varje gång man erbjuder det.  Hon nosar och går därifrån. 

Energi har hon, dock sover hon ofta men det är ju vanligt för valpar. Hon busar runt med leksakerna och trippar efter när hon är vaken. Dock lite seg ute men hon gör sina behov och busar gärna med katten om han är med. Så energin är det inte fel på då hon har orken att leka osv. Man märkte klar skillnad mellan måndag och tisdag.  Idag åt hon inget på förmiddagen, på grund av diarrén och då var hon såklart spak men direkt hon fått i sig mat började hon busa.

SuperLimm
0

#28 okej hoppas hon blir bättre snart och växer som hon ska! :) Lycka till!

Mvh Linn

Hell
0

Canikur (pastan) skulle jag ge till en valp med långvarig diarré. Finns hos vissa apotek eller på typ, Arken Zoo som har vettris.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Cireea
0

#30 Tack för tipset! Ska ha det i åtanke om inte det här hjälper. 

Dock verkar det som att hon åtminstone får i sig mycket vatten då kisset är väldigt ljust. Hon kissar som vanligt. Avföringen är inte längre helt och hållet rinnig utan nu sist var det lite mer en klump så åt rätt håll går det nu! När hennes mage är återställd börjar vi om med fodret, i små mängder.

[Wraith]
0

Vad säger uppfödaren om detta?

Linnea
0

#26 När vi hämtade vår beagle så blev jag förvånad över hur stor hon var, hon var större vid 8 veckor än vår golden var vid samma ålder och hon var inte ovanligt liten. Kommer tyvärr inte ihåg vad dom vägde.

Skynda långsamt så går det fortare.

russin
1

Oj vilken liten fnutt - men hullet verkar ju okej, så jag skulle inte oroa mig för den saken. Canikur vid diarré och det kan ni köra en period på en vecka eller så för att stödja magen. Själv är jag inget fan av välling till hund - jag ger rå nötfärs/rå blandfärs och morotspuré vid dålig mage någon dag. 

Dock kan det vara värt att skicka in ett träckprov på valpen, för att se om där finns ev mask - inte alltid allting tas av avmaskningsmedel och mask kan störa tillväxten och ge dålig mage.

Cireea
0

Uppfödaren säger bara kontakta veterinär om saken. Här börjar man själv bli förtvivlad. Hon gnäller och vill ha mat men inget vi ställer fram duger längre. Inte ens morotspurén eller majsvälling. 

Vätskeersättning har valpen fått och hennes kiss är jättefint och inatt var avföringen perfekt men så imorse…diarré igen. Nu ringer vi veterinären igen. Vilken mardröm det här är alltså.

Rafflan
0

Provat burk mat för hund?

Eller om du känner någon om ger barg/färskfoder, fråga dem om du kan få lite av dem och prova?

Cireea
0

burkmat har vi testat och hon åt jättebra av det men så slutade hon äta det. Nu har vi pratat med veterinär och kommit fram till en plan som vi ska följa tills vidare. Vi ska ha kontakt med dem så får vi se hur det går. Jag uppdaterar er gärna om ni vill ha liksom en uppföljare om hur det har gått för oss om några dagar/en vecka sådär.

[fabienne]
0

#37 Usch vad tråkigt med lilla valpen. Jag håller alla tummar för att hon blir bättre snart. Bra att du har kontakt med veterinär och att de följer upp detta. Uppdatera gärna om några dagar så att vi får veta hur det går för er! Lycka till.

LeaBus
0

#37 Jag följer gärna hur det går för henne. Hoppas veterinären kan lista ut vad som är på tok.

Cireea
2

Idag är Zica en helt annan valp än igår, det är som om det varit två olika hundar här det senaste dygnet. 

Igår var Zica hängig, åt inget och allmänt ja, deppig kan man väl säga för att uttrycka känslan jag fick när jag såg henne. Hon sov större delen av dagen och vaknade mest för att kissa för att sedan sova igen. 

På kvällen igår åt Zica. Inte allt och slukade inte skålen som om hon aldrig sett mat för men hon åt. Och åt. Hon åt närmare sex - sju matskedar av burkmaten eftersom det är den hon gillar mest och det var en klar framgång jämfört med dagen som varit. 

Inatt gick vi ut och hon hade inte en jättefast avföring men inte direkt diarré heller så magen är bättre än hur det var förut. Vilket känns BRA. 

Idag (Och ni ser ju att klockan bara är åtta än så länge) vaknade Zica klockan sex och ville ut för att kissa. Vi går en sväng och jag blir så himla överraskad när hon rusar mot dörren, förut har hon bara liksom gått i lugn takt när vi ska in. Väl inne rusar Zica in till köket för att kolla skålen, finns det mat?! Jag tänkte, egentligen ska hon inte ha mat än men vad fan, om hon är hungrig nu är det lika bra att ge för tänk om hon inte alls känner för mat senare? Så jag la upp mat i skålen, kanske två matskedar på ett ungefär. Hon åt upp nästan allt och sen tänkte ja: okej, nu går vi ut och sen ska väl hon sova (som hon brukat). Nej nej, inte ska här kissas eller sånt utan vi går ut, hon strosar runt men vill sedan in. Hon är duktig på att göra ifrån sig och sen visa när hon vill gå tillbaka in. Så vi går in och väl inne busar hon. Jag blev så paff. Så chockad. Zica lekte …halv sju på morgonen ungefär. Min syster vaknar hon Zica går fram med svansen i vädret för att hälsa, sånt har hon heller inte brytt sig om tidigare. Zica har lekt och gått efter oss, liksom varit MED istället för att sova bort all tid. Jag är så tårögd. Först klarar hon mer eller mindre hela natten utan att behöva gå ut (Från 02.00 - 06.00), sen äter hon sin frukost och på toppen av allt har hon busat. Och oj vilken stämma hon har. Hon skäller och morrar och gnyr. Allt sånt som valpar gör. 

Nu ligger hon i mitt knä för att vila en stund men jag märker på henne att det är en helt annan energi i henne. Hon är här. Hon är med. Egentligen skulle vi ringa igen till veterinären för en tid men känner att vi kan avvakta nu när hon trots allt ätit och fått tillbaka valpenergin som hon ska ha.

[fabienne]
0

#40 Vad skönt att läsa detta! Hoppas det håller i sig nu. Vad är det hon äter för burkmat? 🙂

Cireea
0

#41 Pedigree .. jag vet, det är inget bra egentligen men när vi handlade var det i all hast och djurbutikerna var stängda så därför fick det bli Pedigree. Det var det bättre valet av det andra som fanns i butiken. 

Senare, när hon kommit igång och allt så kan vi byta foder såklart men nu vill vi inte hålla på att byta igen utan vi kör på det här och övergår till bättre foder så snart hon kommit igång med maten på riktigt.

[fabienne]
1

#42 Huvudsaken är att magen blivit bättre och att valpen är pigg och glad och vill äta! Då spelar inte namnet på burken någon roll. 🙂 När min hund fick stora magproblem köpte jag burkmat jag var väldigt skeptisk till men maten fixade omedelbart hans diarré och magen slutade göra ont på någon dag. Jag är knappast något fan av Royal Canin men skulle jag hamna i samma situation igen skulle jag köpa samma mat utan att blinka.

Fortsätt gärna uppdatera om hur det går med lillan. 🌺

SuperLimm
0

#40 Härligt att höra att hon blivit så mycket piggare! :D Hoppas det fortsätter åt samma håll :)

Mvh Linn

Cireea
2

Zica vägde i fredags: 1,6 kg 
Zica vägde igår: 1,7 kg 

Nu har Zica kommit igång med maten och har fin avföring. Till och från kan den vara lite lösare, men ingen diarré. Först fick vi lirka med lite tonfisk i maten men idag åt hon utan några som helst problem. Hon åt en rejäl portion men började ändå bråka om mer mat. Hon blev inte glad på mig när jag sa att hon fick vänta. 

Dock har hon problem med öronen nu istället. Blev så less när jag insåg det. När Zica kom hade hon riktigt smutsiga öron och jag rensade såklart men det kom lika snabbt tillbaka och jag började misstänka någon inflammation. Vi ringde veterinär som sa att vi ska testa rensa varje dag och blir det ingen förbättring tills på fredag så ska vi åka in med henne för en undersökning. Nu är hennes öron fina efter rengörningen och jag hoppas det går till sig.  Blir riktigt rasande när jag insett att hon haft smutsiga öron när hon varit hos veterinär då hon var där bara någon dag innan vi fick hem henne. Fattar inte hur uppfödaren inte kan ha rensat dom, har dom inte kollat i öronen på valparna?! Orkar inte slösa energi på uppfödaren nu men det är en skum känsla. Jag hade fullt förtroende för henne under tiden vi väntade på att Zica skulle bli lev.klar och då en annan valpköpare som jag har bra kontakt med pratade så hjärtligt om uppfödaren (och dessutom har en hund från dom sedan tidigare) tänkte jag att dom måste vara seriösa men efter det här är jag inte lika säker längre. Allra helst med tanke på den kalla handen jag fick när Zica var som värst.

Vi har även köpt hem färskfoder, VoH för valpar, som vi ska vänja henne vid. Denna gång sakta eftersom hon äter fint av burkmaten vi har nu. Så nog går det framåt för vår lilla tjej även om det är i små steg. 🙂

vallhund
10

KL

Hur kan man ha förtroende för en uppfödare som säljer valpar som inte äter? Som uppfödare kan man bara vara säker på att alla äter som dom skall är att ha dem under uppsikt när de äter.

8 veckors valpar som är skitiga i öronen o en uppfödare som enbart hänvisar till veterinär utan att engagera sig i en hund som inte äter skulle få alla mina varningsklockor att ringa. Låter mer som en valpproducent än en seriös uppfödare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
6

En valp på 8 veckor ska inte ens ha behövt få öronen rensade. är dom igengrodda vid den tiden är något fel. Jag har aldrig haft en 8 veckors valp som inte varit rosa och ren i öronen oavsett ras.

Rafflan
0

Tänk på att när man räknar ut mängden färskfoder så varierar det såklart från individ till individ, min lite tunna vovve skulle ha 100 gram och behöver 180 gram för att hålla hullet ;)

Så om din valp är mager skulle jag ge 1½-2 ggr så mycket som hon ska ha enligt deras uträknings tills dess att valpen blivit bättre i hullet :)

Cireea
0

#46 Har du ens läst?! Jag HADE förtroende medan Zica växte upp då allt var som det skulle DÅ. NU har jag INGET förtroende längre. Jag har fan aldrig sagt att jag har förtroende för henne efter allt detta. Men jag kan citera åt dig: 

"Jag hade fullt förtroende för henne under tiden vi väntade på att Zica skulle bli lev.klar och då en annan valpköpare som jag har bra kontakt med pratade så hjärtligt om uppfödaren (och dessutom har en hund från dom sedan tidigare) tänkte jag att dom måste vara seriösa men efter det här är jag inte lika säker längre. " 

#47 Ja, det vet jag också men nu är det så och vi får ta det därifrån. Jag skriver ju i mitt inlägg att jag är rasande över det. 

#48 Var kan man räkna ut hur mycket hon behöver? Jag hittar inget om det 🤔Nu måste vi först introducera färskfodret osv innan vi kan ge henne det som man ska men ja, var kan man räkna ut hur mycket hon bör ha?

Grace2009
0

#49 Färskfoder brukar vara 2-3% av förväntad vuxenvikt dagligen.

Cireea
0

#50 Som är svår att tänka sig med en blandras 😟

Grace2009
1

#51 Dra ett genomsnitt av vad labbe/golden/stövare väger som vuxen och prova med det. Du märker ganska snart om valpen blir för mager eller för rund och får reglera då.

Cireea
0

#52 Sant sant! Tack för hjälpen :)

Cireea
0

Vi fick fram 0,9 .. alltså 900 g per dag.. det känns orimligt att hon ska äta 900 gram färskfoder OM DAGEN? Seriöst? Är det sant? 😮

Grace2009
0

#54 Jag har ingen erfarenhet av hundar i den storleken, men valpar och människoungar äter ju mycket för att de växer. Någon annan får svara om det är rimligt eller ej.

Sugar Mist
0

Ge henne en hel korv om dagen och går hon ner/upp i hullet så ändrar du det eftersom.

-

Cireea
0

Yes! Vi kör på och så ser vi hur vi ska reglera maten eftersom.

russin
0

Knappast att din valp ska äta 900 gram per dag. Räkna på ca 2% av den förväntade vuxenvikten, så har du ungefärlig mängd. Mina har ätit samma som valpar (fast då delat på fler mål per dag) som dom äter nu som vuxna, så det stämmer rätt bra.

Men svårt att veta vad din hund kommer väga. 25 kg ? I så fall skulle den äta ca 500 gram per dag - alltså en korv per dag.

Cireea
0

Vi räknade på 30 kg men ja, kanske något sånt. 

Just nu blandar vi ju med burkmaten så vi kan ju inte riktigt köra igång än då vi måste vänja in henne. Vi får se hur det går helt enkelt!

LeaBus
1

2% av 30kg är 600g

vallhund
2

#49 Varför denna otrevliga ton?

Lon@
3

Med tanke på hur liten valpen är tror jag näppeligen att den blir 25-30kg utan betydligt mindre och således skall ha mindre mängd foder. Går nog inte att tro att det är labbe/golden/stövare utan räkna med att det är någon mindre ras inblandad också.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Cireea
0

Den som väntar får väl se :)

Cireea
0

NU kommer jag med information som krupit fram! En av valparna fick akut föras till djursjukhus då den var nära döden. Då kommer det fram från uppfödaren att mamman burit på en parasit som valparna kan ha fått. INGEN annan har tagit del av den här informationen innan trots många konversationer. 

Den här parasiten kan till exempel göra att valparna inte växer som dom ska, vilket kan vara en förklaring till varför våra valpar är små!! Dock verkar det som att en del valpar drabbats mer än andra med symptom som skvallrat om att parasiten funnits i dem. Zica verkar i alla fall ha sluppit undan det värsta.

Mitt i allt det dystra finns bra nyheter också: En av valparna som haft juvenil cellulit har kommit på bättringsvägen och Zica väger 1,9 kg och ökar ständigt i vikt. Hon är pigg, matglad och har växt på sig. Det syns tydligt. Valpen som åkte akut till djursjukhus är nu hemma igen med medicin och är på bättringsvägen.

vallhund
0

Låter som det skulle kunna vara Giardia, sök det på sva.se kan tyvärr inte länka från den här datorn.

Parasiten är ganska vanlig, speciellt hos valpar, dock är det ovanligt att djuren blir så väldigt sjuka.

LeaBus
0

Tur att det kommit fram i alla fall så ni vet vad som är fel. Håller tummarna att hon fortsätter att äta och växa :)

Cireea
0

#65 Det var någon annan parasit, kanske en "släkting" eller bara ett annat namn. Vilket som så kommer jag hålla stenkoll bara för att vara SÄKER på att hon inte plötsligt blir sjuk.

Lider så oerhört med dom ägare som behövt åka iväg med de små och fått sådana hemska besked och sedan åkt hem med massor av mediciner. :(

russin
1

Det skulle vara intressant om du kunde få veta vilken parasit det är - för de finns många. Alltifrån "vanlig" inälvsmask (som räknas som parasit och överförs via modern till valparna) till mindre vanliga. För har en fått, så är det troligt att alla valparna i kullen har och behöver behandlas.

Cireea
0

Coccidios säger uppfödaren #68

vallhund
0

#69 Hittar inte det i samband med hund på SVAs hemsida.

Cireea
0

#70 Jag kan bara utgå från vad uppfödaren säger…jag kan inte gissa mig fram till en parasit. Så då har hon antagligen ljugit igen.

russin
2

Har du kollat din hund för detta ? om annars bör du göra det för att behandla då det smittar via avföring - din valp kan alltså smitta andra om den bajsar ute.

Tills din hund är kollad och behandlad är det viktigt att du inte är på många ställen, utan låter din hund bajsa endast på begränsat område och ta upp väldigt noga efter dig. Har du trädgård, så bör valpen vistas endast där.

http://www.spodan.com/sv/2385.html

Cireea
0

#72 Nej eftersom hon inte visat några tecken på att vara dålig. Hon har fin avföring, inget blod, inte dålig aptit och inte är hon slö heller. Dessutom plockar vi alltid noggrant upp efter Zica och hon rastas bara på samma plats :) 

Vi ska ändå in på en koll så kan kolla med veterinären då. Som sagt är uppfödaren inte ens säker på någonting längre. Vi får bara påstående på påstående så vi ska som sagt prata med veterinär om parasiten och så får vi se.

vallhund
0

Med tanke på att sidan verkar googleöversatt skulle jag ta frekvensen av smittade djur med en nypa salt, Giardia påstår de t ex förekommer hos alla valpar. Det kanske är så i USA?

russin
0

#74 - jag bara tog den sidan som exempel på coccidios. Det finns fler sidor som beskriver parasiten - som egentligen är mer vanligt hos får. Men får kan smitta hundar med detta.

SVA har med koccidier när dom kollar parasiter i träckprov http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Hund1/Paket-parsiter-hund/

Även Doggy rapport beskriver Koccidier i deras nummer om parasiter http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurhalsa/Hund/doggyrapport0410.pdf

#72 - jag hade för mig du skrivit att din hund haft diarré. Med tanke på att dålig tillväxt är ett symptom hos valpar med koccidier, så skulle jag ta prov om jag vore dig.

Cireea
0

#75 När vi bytte mat hade hon diarré i en dag, alltså då för två veckor sedan. 

Vi har varit hos veterinären och dom såg ingen fara med parasiten då hon inte har haft diarré på två veckor. Däremot har vi fått medicin för Juvenil Cellulit (som jag misstänkte att hon fått igår och därför åkte vi snabbt in idag) och svamp i öronen. Vi ska på återbesök nästa måndag igen. 

Vi ska öka till sex mål om dagen MEN idag väger Zica 2,2 kg och den 27:e vägde hon 1,9 kg så det är en riktigt bra ökning.

Cireea
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aktuell vikt: 2,3/2,4 

Sen vi började med färskfoder (för valpar) har Zica fått fin avföring och börjat stadigt gå upp i vikt. Nu är det verkligen som att ha valp hemma, det ska bitas på allt (helst det man inte får bita på) och det är full rulle hela dagen. Hon kissar ju mycket mer nu på grund av cortisonet men det verkar som att vi börjar få bukt på nätterna i alla fall, hon sover längre och längre utan att behöva gå ut. ❤️

[Forest]
2

Skönt o höra att hon går upp bra i vikt och tycker hon ser betydligt bättre ut nu än tidigare bild.😃

OT  Jag hoppas väl att uppfödaren slutar avla då hon verkar vilja ha mer pengar än tänker på hur valparnas hälsa ser ut.

Cireea
2

#78 Jag hoppas också att hon inte avlar mer, det gör jag verkligen. 

Zica har börjat få hull nu. Man känner inte revbenen lika mycket, benen har blivit kraftigare och hon är allmänt "tjockare" så att säga :) Väldigt skönt måste jag säga, var riktigt orolig där ett tag. Nu när hon börjat gå upp i vikt och sådär så har vi börjat smått träna lite också..sånt där basic som sitt, ligg, vänta, varsågod och ja, vanliga saker.

LeaBus
0

Härligt! :)

SuperLimm
1

#79 Tänk bara på att du fortfarande ska kunna känna revbenen utan att behöva trycka hårt, en tjock valp är verkligen inte nyttigt. Skönt att höra att hon mår mycket bättre nu iaf :)

Mvh Linn

Cireea
0

#81 Självklart vet jag det! 🙂

Vi kör på såhär till måndag då det är återbesök så får vi se vad dom säger då för förra gången var veterinären så himla orolig för Zica och malde på om hur tunn hon var och trots förklaringen att hon gått upp väldigt bra så fortsatte hon skaka på huvudet. Nu har hon gått upp och är rundare, får se vad veterinären har att säga nu för nu är det inte bara "skinn och ben" - som hon sa tidigare. Personligen har jag hört att valpar inte får gå upp för snabbt men inte för långsamt heller så jag hoppas verkligen att Zica ökar för snabbt. Fast nu i början kanske det är bra med tanke på att hon är på tok för liten för sina snart tre månader? 

2,2 i måndags och 2,5 idag …är det för snabbt?  Kom ihåg att det är +/-  ca 40 - 50 gram då hon kan ha mat/urin/avföring osv som kan missleda lite.

russin
1

Valpar i den storleken brukar gå upp åtminstone 1 kg per vecka mellan 8-16 veckors ålder. Mina tidigare shar-pei som vägde 20-23 kg som vuxna gick upp 1,5 kg per vecka vid den åldern 😉

Cireea
1

Ååh men dåså! Tänkte om det gick för snabbt men då är det ju lugnt :) Jag hoppas på 3 kg till måndag så får veterinären verkligen äta upp sitt papper för på henne lät det som att Zica skulle dö…

Fler bilder på Zica som är tagna i veckan: 

Cireea
1

Cireea
2

De två övre bilderna är tagna senare i veckan medan den här var i måndags.

SuperLimm
2

Så söt! :D  *extremt valpsjuk*

Mvh Linn

Cireea
2

Zica väger lite över 3kg idag! 🥳

Imorgon bär det av till veterinär för återbesök!

Cireea
2

Oj jisses! Jag har helt glömt bort att uppdatera denna hemska men samtidigt underbara tråd. Får tårar i ögonen av att läsa hur Zica hed det för ett år sedan.

Jag uppdaterade även denna tråd med lite vikt och bilder: http://hundar.ifokus.se/discussions/5443d5ac8e0e744ad9031bfa-zica-bildtrad?participating-2 

Känner att jag vill avsluta denna tråd med en liten snabb återkoppling till det gångna året så andra som kanske finner sig i samma situation kan läsa detta och se hur det gått för oss. 

Den 10:e november förra året vägde Zica 7,5 kg och det var då som vi verkligen pustade ut och kände att Zica skulle klara sig. Hon växte snabbt efter hon passerade 5kg's gränsen och hennes livsgnista tändes som över en natt.  Idag är Zica en frisk hund på runt 18kg, vi väger inte henne längre då hon helt enkelt mår bra, äter bra och lever livet. 
Hon är bästa vän med både katterna och hamstrarna. Katterna älskar att reta upp henne tills hon börjar leka med dom. Om det inte är hon som jagar dom så är det dom som jagar henne. 

Trots att Zica var sjuk i början så har vi hunnit träna massor med kommandon och hon älskar även att söka. Vi har jobbat mycket med att söka upp just godbitar men även saker och människor har vi testat på och Zica tycker allt är lika roligt. Hon har nosen och tänket för att söka, det finns verkligen där.. men tålamodet jobbar vi vidare på för tillfället 😂

Jag har även kontakt med ägarna till tre av syskonen, alla tre har vuxit upp och blivit otroligt fina individer. Vi planerar in en liten träff så syskonen får träffas och även vi ägare som alla fick kämpa så oerhört mycket i början för att få ha kvar våra älskade familjemedlemmar. 

Bifogar en relativt nytagen bild på min favorittjej samt avslutar med att Zica sitter och funderar på om jag ska äta upp mackan som ligger på bordet. Aptiten är det då inget fel på längre.. typisk labbehund. 😃

peafie
0

Kul med en uppdatering! Jag har följt både Zica och hennes syster M över internet och det är skönt att höra att allt till slut löste sig till det bästa. Zica är extremt lik min hund i ansiktet, det skulle lika gärna kunna vara C på den där nyaste bilden. Lite roligt. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.