Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1999 ggr
BumbleBe
2

Vilken hundras passar mig?

Jag vill ha en lugn och snäll hund som är bra på att söka/spåra. En allt för stor/tung ras eller allt för liten vill jag inte ha, en medelstor helt enkelt. Den ska inte vara överdrivet aktiv, ska räcka med någon promenad varje dag (har ganska stor tomt som den annars kommer få springa lös på). Jag vill att det ska vara en lämplig förstahund. Inte strävhårig eller en som behöver mycket pälsvård (kan borsta den 1-2 gånger per vecka om de skulle behövas). Jag vill att den ska vara lite mer eller mindre långhårig (då jag älskar lång päls) och jag vill att den ska gilla att bada. Jag vet att detta såklart är väldigt individuellt men ah de är så jag vill att min hund ska vara. (Inget krav men) jag gillar när de är mycket färger i rasen. 

Så, vilken ras skulle passa mig?

[Cookies1994]
1

Jag vet inte direkt vilka hundar som är bra på spår/sök jag har kollat på Eurasier en medelstor hund som inte kräver alldeles för mycket trots att den är smart och gärna hänger med på allt. Vad innebär "någon promenad per dag?"

Aniara14
4

#0 En sån här, eller den här kanske vore nåt…? 🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

BumbleBe
2

#1 Har varit inne mycket på den rasen och de skulle passa perfekt men många tycker att Eurasiern inte har tillräckligt bra nos för att kunna spåra? Vilket jag tycker är väldigt individuellt, men ah jag tippar väl på att den är "the perfect match" för mig, jag får väll bara jobba mycket mer med den, och i tidig ålder, med rätt linjer så ska de nog gå bra. Jag menade att en promenad eller två på ca 20-40 minuter är vad jag kan erbjuda hunden, iallafall för tillfället.

#2 En onödig kommentar. Min beskrivning på hunden jag vill ha är ju inte precis omöjlig. Och min fråga var seriös, precis som alla andras inlägg här inne.

BumbleBe
1

Antingen promenad på en grusväg eller i skogen, då får den också springa lite löst. Kan också ibland under sommaren ta med hundarna till sjön så att dom får bada lite och springa och nosa lite på "stranden". Och tiden beror såklart på vart man är (skog/grusväg/badplats) och om man ska göra något annat efter promenaden/om man är sjuk eller om man väljer en kortare väg. Men som sagt så har vi stor tomt som den kan springa på resten av dagen+att jag busar med den någon gång under dagen.

Aniara14
2

Men du har ju redan en hund, en "jobbig flatcoated tik" som du berättar om i din andra tråd, ska du göra dig av med den först och sen skaffa en ny, eller ska du ha båda två på en gång? Då blir det nog ännu jobbigare i så fall.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

nadilda
0

Hur ofta skulle den få spåra/söka? :-)

veganärbra
0

Köp en hund ur rasgrupp 9.

Vizzla
0

Engelsk springer spaniel?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

BumbleBe
0

#5 De är inte min hund så sett, de är min mammas/familjens hund, jag skrev bara om hur hon va, jag ville ju ha hjälp med henne, och de verkar ha funkat. Jag ska inte skaffa hund NU utan om några år, men man vill ju alltid "vara i god tid" så att säga. Sen är hon ju ännu inte så gammal, hon är väldigt trottsig just nu, jag ska också försöka göra mer aktiviteter med henne så att hon blir nöjd, mer lugn liksom.

#6 Den skulle fått spåra någon/några gånger per vecka (beror på hur resten av veckan ser ut), men jag skulle väl tro 2-3 gånger per vecka, lite halvlånga pass.

#8 Ja jag har kollat på dom då vi hade en när jag var mindre, men jag är osäker på om den är en lämplig förstahund?

mmey
1

Inte för att vara den som hela tiden promotar sin egen hundras men jag tyckte du beskrev en Labrador upp i dagen, förutom nån detalj vad gäller pälsen ;)

Emouse
0

Skulle säga Cocker spaniel, amerikansk eller engelsk. Livlig och lekfull hund som mer än gärna har nosen i backen. Bra första hund skulle jag säga. Amerikanaren behöver pälsvård dock.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

veganärbra
1

#11 Jag tycker cocker behöver ganska mycket aktivering, annars kan de bli jobbiga. Kanske beror på linjerna också I och för sig….am cockrar är ju så söta, man kan ju klippa ner pälsen så blir det inte så jobbigt :) Har funderat på en sådan själv hehe..:)

Lon@
6

Det är i mina ögon ganska (väldigt) lite med 2 x 20-40 minuters promenad/dag, i alla fall om det gäller mer eller mindre varje dag.
Att drälla runt i trädgården - vilket våra hundar också gör emellanåt - går inte att jämföra med att verkligen få komma ut på promenad, varken fysiskt eller mentalt. Dessutom är det ganska många hundar som föredrar att göra ifrån sig någon annanstans än "hemma". De gör det om de måste men helst inte.
Det är bra att man rannsakar sig själv angående hur mycket man kommer att aktivera hunden, väldigt ofta gör folk en glädjekalkyl där de tänker hur mycket de VILL göra med hunden - sen så hinner/orkar de inte när vardagen tar sitt pris med jobb/skola, familj etc.
Samtidigt får man inse att om man har ganska lite aktivering att erbjuda hunden så är utbudet rätt begränsat - om man vill att hunden verkligen skall trivas med tillvaron. En del hundar nöjer sig med mindre, men mår mycket bättre om man ger dem mer.
Jag tycker att du bör välja en utpräglad sällskapshund, det är rätt ont om dem i mellanstorlek men kanske du kan tänka dig att gå ner eller upp några snäpp vad gäller den biten?
Skall spårandet bara vara som aktivering och för att det är kul så funkar i princip vilken ras som helst även om en del förstås har större fallenhet för det.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

veganärbra
0

Kromfohrländer vet jag inte mycket om, men det är en av de större hundarna från grupp 9. Hanar väger upp till 16 kg. Kanske vore något?

Frida B
1

#14 aktiva hundar, skulle inte rekommendera.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Hästhoven]
3

Perro de agua espanol låter som något som eventuellt skulle passa dig, 

päls= Man kan hålla den lång & då bildar den längre snören, eller så kan man trimma ner dem. Lättskött & man behöver inte borsta. 

Storlek: Medelstor: 45-50 cm i mankhöjd, 14-22 kg.

Aktivering: Har ett stort användningsområde, används i både vallning, agility, spår, rallylydnad, jakt & mycket mer, en perfekt allround hund.

Hur det är mot andra hundar & människor= Oftast är de lite reserverade mot nya människor & hundar, alltså då jag menar jag inte aggressiva, utan endast mer obrydd. 

Väldigt arbetsvilliga & skäller faktiskt inte så mycket, mest något skall när det ringer på dörren, men annars inte speciellt ofta. 

De är i grupp 8.

veganärbra
0

#15 ok, har aldrig sett eller hört något om en sådan irl, antog bara att det inte skulle vara så krävande för den var från grupp 9 men bra att veta.

BumbleBe
0

#16 Låter som en lite för aktiv ras, men jag ska kolla lite mer på den. Tycker att de ser ut som en blandning mellan Bearded Collie och lagotto. 

Har förresten funderat lite på Bearded Collie, sällskaps/utställningstypen. Är de en aktiv ras även då? Känner en som har två stycken, den ena är väldigt skygg och den andra är väldigt framåt. Men dom aktiverar dom inte mer än någon promenad per dag och låter dom hänga med om dom ska göra något. Dom verkar trivas med det, men det är ju då pälsen.

veganärbra
2

Bumblebe, om du vill ha större valmöjligheter, varför börjar du inte med någon sport? typ agility/rally/lydnad? Varför  vill inte folk träna med sina hundar 😛

Frida B
2

Men varför rekommendera någon ras man inte har en aning om? ^^ ja ja, inte riktigt vad tråden handlar om.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

veganärbra
1

#20 om du menade mig så var det för att rasen var från grupp 9, var tydlig med att jag inte visste mkt om hunden så då är det upp till TS att själv ta reda på info om rasen. Tycker inte det är konstigt alls.

BumbleBe
0

#19 Jo jag har tänkt att om hunden är intresserad så vill jag köra lite rally, men vet inte riktigt. Agility vill jag iallafall testa, för att se om de skulle vara något. Om jag hade kunnat hade jag gjort så mycket med hunden, men vet inte om jag skulle orkat träna/tävla i allt på en gång. Tror inte att jag skulle vågat tävla alls tyvärr men vill ju så gärna. Vill gärna också dra lite med hunden på vintern, inte DRA liksom men åka skidor efter. Men som sagt, vet inte riktigt vad hunden skulle tycka om och inte och vad jag skulle orkat med.

[Nalle-]
0

Jag är av åsikten att det finns väldigt mycket man kan aktivera sin hund med som inte nödvändigtvis är hundsport, med tanke på att TS skriver att hen inte är särskilt tävlingssugen. Nosaktivering av olika slag kan man enkelt göra i skogen, en aktivitet som min hund tycker är jättekul och som är väldigt enkel är att jag tar en kotte eller pinne, håller föremålet i händerna ett tag så det får lite vittring och sedan lägger jag det i skogen bland andra kottar/pinnar och låter hunden leta reda på föremålet. Annat kul kan vara godisträd, skogsagility, att "tappa" vantar ex som hunden får leta efter… Finns massor! 

Vad gäller rasval så skulle säkert en Eurasier passa, tror knappast den nöjer sig med enbart två 40-minuters promenader om dagen dock men det gör ingen hund. Alla hundar vill jobba med nosen och huvudet på något vis men det behöver inte alltid vara så komplicerat.

veganärbra
0

#23 Självklart behöver man inte tävla för att hunden ska kunna bli aktiverad. Däremot måste man göra någonting, och eftersom jag är en tävlingsmänniska gav jag förslag på aktiviteter som jag gör med mina hundar. Att lägga ett spår I skogen duger självklart också.

BumbleBe
0

Har kollat lite nu på Shetland Sheepdog, tror ni att den skulle passa? Jag gillar Collien mer pga storleken men jag är osäker på om inte den är mer krävande än sheltien? Rätta mig om jag har fel. 

Men jag vet att Collien lämpar sig bra som en sällskapshund (med rätt linjer) och att den också skulle funka bra inom bruks. Vilken skulle passat bäst? Collien eller Sheltien?

Lon@
2

#25, Varken collie eller sheltie - till den lilla aktiveringen som du uppger.
Nu låter jag antagligen jättehemsk och hård men om du av någon anledning inte tror dig kunna ge mer än 2 x 20-40 minuter så kanske det helt enkelt inte är rätt med en hund?
Det är inte alltid en hund passar in i våra liv, med det vi kan och har möjlighet att erbjuda den. Jag tycker fortfarande att det är JÄTTEBRA att du - oavsett orsaken -inser om du inte kan ge hunden mer än så men då kanske det som sagt inte är det bästa valet med en hund.
Och jag lovar, det är inte roligt att ha en hund som vill och behöver mer än man har möjlighet att ge.
Kanske du istället kan hjälpa någon annan med deras hund? Vara dagmatte/passa om någon skall åka bort? Det är inte samma som att ha en egen hund men ger en del av fördelarna utan en del av nackdelarna.

BumbleBe
0

#26 Jag förstår att många hundar behöver mycket motion men de finns ju hundar som är rena soffpotatisar. Om jag ska köpa en hund så ska jag leta efter en ganska lat och lugn hund. Det är ju lättare att få en hund som är lat och omotiverad att vara mer aktiv och motiverad, än att få en hund som är aktiv och motiverad att vara mindre aktiv och mer omotiverad. Och jag vet att dom flesta hundarna mår bra/bättre av mycket aktivering, de är bara de att jag orkar inte gå ut och gå med min hund 3 timmar varje dag. Vet många som inte går ut och går/tränar med deras hundar alls, och dom är ändå toppenfina lugna hundar. Nu menar jag inte en liten sällskapshund utan även andra större arbetande raser. Det är ju så individuellt så de är knäppt, border collies som ligger i soffan nästan hela dagarna långa och som ändå är superfina och trevliga hundar. Men som sagt, jag kommer gå VÄLDIGT mycket på själva individen, inte rasen som helhet. 

Sen vet jag inte riktigt hur mycket alla andra går ut och går med sina hundar, men jag tycker att de låter väldigt jobbigt, vissa som skriver att dom går ut och går 5 timmar varje dag med sin hund. Sen kanske den hunden/rasen är väldigt aktiv och behöver detta för att må bra och de är lugnt för mig men jag vill inte gå ut och gå så många timmar med min hund. Jag tycker det är mysigare att få ligga och mysa, kolla en film och bara vara. Sen gillar jag verkligen att ta en promenad med min hund, de är verkligen jättemysigt, särskilt när man går själv, men jag skulle bara tycka att de blev tråkigt och inte alls lika mysigt om jag gick ut och gick med min hund 3-5 timmar varje dag. De blir liksom inte lika speciellt. Och de var kanske lite fel uträknat när jag skrev 20-40 min. Jag går oftast ganska sakta och låter hunden lukta lite och "göra sitt", så de tar oftast mer än 40 min. Och om vi går ut och går i skogen (vi släpper dom lösa) så är vi oftast i skogen mer än 1 timme. Men jag vill fortfarande inte att min hund ska bli lovad så mycket motion varje dag (låter hemskt). Den ska kunna nöja sig att gå på tomten någon/några dagar i veckan. Den ska kunna ta de lugnt ett tag, ifall man inte kan/orkar av någon anledning.

(såg hur långt de blev nu..🤪)

[Tuulikki]
4

När jag läser din senaste kommentar får jag direkt tanken "du ska inte ha hund".

ALLA hundar mår bra av aktivering och motion. Många hundar av aktiv ras som inte får den aktivering och motion de behöver "ligger på soffan och mår bra" när de i själva fallet mår allt annat än bra.

"Den ska kunna nöja sig att gå på tomten någon/några dagar i veckan."
NEJ! Det är en HUND, den ska få gå ut på promenader och rastas ordentligt!

Vill du mest ligga och kolla på film med din hund rekommenderar jag dig att fundera över förslagen i #2.

BumbleBe
0

#28 Ja många hundar av aktiv ras kan ofta bli "jobbiga" för att dom inte får ut den energin som dom har, men jag har redan för längesen beslutat att inte köpa någon så krävande och aktiv ras, då jag känner att jag inte klarar av så mycket hund. Men jag menade att vissa individer av en aktiv ras kan vara "latare" än en annan ras som är ämnad för att vara "lat" (inte lika krävande). Jag skrev aldrig att de va en aktiv ras som inte fick den motion som den behövde, individen i sig är helt enkelt inte lika krävande och aktiv som resten av rasens individer. De finns såna hundar med, som inte kräver lika mycket som resten av rasens individer. Att jag skrev att den skulle kunna nöja sig med att "gå" på tomten någon/några dagar i veckan så menade jag mer att hunden ska kunna gå någon/några dagar utan någon speciell motion och ändå vara nöjd med det. Menade helt enkelt att den ska kunna ta pauser emellanåt. Jag skrev att jag tycker att de är mysigare att mysa, kolla en film och bara vara. Jag menade inte att hunden aldrig skulle få gå på promenad precis. Jag menade att den ska kunna ta de lugnt, och bara vara. Inte få spratt om vi inte är ute och går hela tiden. 

Läs hela den kommentaren igen, jag hoppas att du förstår mig bättre.

BumbleBe
0

Sen vet jag också att det är många som lämnar sina hundar hemma ensamma i flera timmar då dom jobbar/liknande, vi har alltid någon hemma, så hunden blir nästan aldrig ensam. Dom som har sina hundar ensamma i några/flera timmar förstår jag att dom går ut och går mer med sina hundar än såna som alltid har sällskap till hunden. Sen säger jag inte att bara för att vi har sällskap till våra hundar så behöver vi inte gå ut och gå med dom utan menar mer att deras hundar blir ensamma, och när dom kommer hem och går ut och går med hundarna så tar dom ut den tiden som hunden varit helt uttråkad. Vi tar ut den energin mer jämt, inte allt på en gång. Och våra hundar går inte bara ut och "går" på tomten, dom busar och gör sig av med energi. Sen tränar vi också lite trix, nästan dagligen då vi tycker de är kul och vi kör lite dragkamp för att göra av med övrig energi. 

Jag hoppas inte att ni tycker att jag är en hemsk, lat och oansvarig människa som bara vill ha en hund, bara för att. Jag vill ha hunden pga jag mår som bäst när djur är runt om mig, och eftersom jag just nu inte mår bra alls så vill jag gärna "ha hjälp" från hunden. Hade gärna utbildat hunden till assistanshund, då jag mår dåligt (får ångest attacker) och känner mig mycket tryggare när någon är med mig. Men har sett hur dyrt de är att utbilda hunden och jag har inte råd med detta tyvärr.

Lon@
1

Men, bara för att ANDRA har ett, ärligt talat, crappigt hundägande så innebär ju inte det att det är ok?
En del hundar blir utåtagerande när de är understimulerade, ja, men en hel del gör också tvärtom, de "stänger av". Det innebär inte att de mår bra utan att de helt enkelt vänder stressen inåt.
Om du skall köpa valp så är det extremt svårt att gå på individen. Tänk om valpen som hittills varit lugnast i kullen blir tvärtom?
Ska du däremot köpa vuxen hund så tycker jag att du skall vara mer öppen för individen, kanske ta över en hund som ägaren tycker har för lite motor? I så fall behöver du inte rikta in dig så mycket på ras utan gå mer efter personligheten.

I vilket fall, sheltie och collie tror jag inte är rätt typ av hund då de är ganska livliga.
Jag kan i ärlighetens namn inte komma på en enda ras i mellanstorlek som verkligen är en "äkta" soffpotatis.
Möjligen spinone? Jag vet att det är en jakthund men de jag träffat har faktiskt varit ganska lugna och inte särskilt krävande alls.
Däremot skulle kanske någon av mastiffraserna funka, vår mastiff älskade att ligga på tomten och spana över nejderna.
Annars så är det ofta dvärghundsraserna som funkar som rena sällskapshundar. En extrem hundras är pekingeser men jag misstänker att en anledning till att de inte är så rörliga och livliga faktiskt är att de är exteriört sett en katastrof (förlåt alla med pekar men det är inte en sund kropp!).
Japanese chin och Shih tzu är två renodlade sällskapshundar, det går ju att klippa ner dem.
Nackdelen med många soffpotatishundar är att de ofta är ganska tröga och svårmotiverade att träna med.

Jag har ju själv psykiska problem och vet mycket väl hur stor hjälp man kan få av en hund, men samtidigt gäller det ju att ge hunden justa villkor också. Jag menar absolut inte att trycka ner dig för det är det sista du behöver men det är faktiskt svårt att matcha dina behov med en hund så att den skall må riktigt bra.

Belphi
2

Hej, tror liksom en del andra här att collie inte är rätt hund. För det första har de enormt med päls. Min kille fäller just nu och herre jösses! Det är päls överallt, i underkläderna, i sängen, i skorna, i maten man äter - varhelst du kan tänka dig. En collie päls behöver borstas, inte lika ofta som rena rama utställningshundar men man måsta hålla efter så det inte bildas tovor i t.ex armhålor och bakom öronen - speciellt bakom öronen är pälsen mjuk och tovar sig extremt lätt. Och vad gäller att bada… Min kille hatar det, och tur är väl det, för pälsen tar lång tid att torka. 

Sen, i övrigt, att gå efter "lugnast" i kullen är inte alls rätt - lugnast i kullen låter inte alls bra i mina öron. När det kommer till collie dessutom, så är det bara fel, fel, fel. Man underminerar rasen när man letar efter lataste valpen. Collien ska vara sprallig och glad. Att bara springa på tomten, oavsett hur stor den är, är inget optimalt hundliv om det är allt som erbjuds.

I promenadväg på en dag så går vi ungefär 15 min/1 km på morgonen innan jag åker till jobbet. Han åker till min mamma och är inne/ute i deras trädgård som han vill.  Vid lunch går de ungefär 2 km, tiden varierar. Sen är han inne/ute i trädgården som han behagar. När jag kommer hem går vi sisådär 4-5 km. Vid kvälsskissningen går vi ca 1 km till. På det hela blir det väl ungefär 2,5-3 timmar som vi promenerar och jag kan tycka det är lite.

Turast
2

Collie är inte rätt ras för dig. Jag har ett korthår och han kräver MYCKET motion. vi går minst 3 timmar / dag och om det blir 3 h eller mindre så tar jag ut honom på en cykeltur där han får jobba lite mer. Sen är det en bruksras vilket betyder att de måste få jobba med huvudet, och då helst i form av ett "riktigt arbete", tex nose work, spår, sök, vid sidan av tex lydnad. 

Att köpa en hund och hoppas på att den blir lat och ge den minimalt med motion är inte schysst enligt mig. Att ha hund är ingen allmänrätt, det är ett privilegium.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

BumbleBe
0

Jag förstår att collien inte skulle passat mig. Jag skrev inte att jag skulle köpa en hund och sen inte ge den det den behöver. Jag skrev att jag ska köpa en "lat"/lugn hund, som nöjer sig med det jag kan erbjuda.

Sen vet jag att det är många hundar som "ser ut att må bra", men egentligen inte gör de alls. Men det finns också hundar som är nöjda med att bara ta det lugnt och kanske ta någon promenad per dag.

Turast
2

Men hundar är gjorda för att röra på sig. Alternativet är att köpa en så sjuk ras (andningsproblem eller "deformerade" ben) att den inte KAN vara så aktiv..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lon@
2

Det är ytterst få hundar som TYCKER OM att bara gå EN mindre promenad om dagen. De klarar det, ja, men det är knappast ett optimalt hundliv även om man väljer en renodlad sällskapsras.
Jag är ledsen, men ju mer jag läser av det du skriver så tänker jag att något annat djur skulle passa bättre.
Jag menar inte att låta nedlåtande men en katt? En katt av rätt ras ligger gärna och slappar i soffan tillsammans med dig hela dagen och vill du gå på promenad så låter din typ av promenader som den idealiska kattrastningen; gå och strosa, stanna och lukta, sitta och fundera över livet eller för all del att spana efter sorkar.
Det är faktiskt inte ett hundliv du beskriver, såvida du inte får tag på en hundindivid som passar precis - men det innebär att du inte kan skaffa valp utan får leta efter en försoffad hund.

[linda1989]
2

Tycker också att man ska vilja vara aktiv och aktivera sin hund så mycket som möjligt med promenader, träning i hemmet, övningar. Stackars hund annars. Självklart kan hundar slappa i soffan men inte enbart en hel dag.