Dyraste veterinärbesöket
Hur mycket har ni som mest betalat hos veterinären? Funderade för min hund är försäkrad upp till 50.000kr och man tänker att det borde räcka, men hur vanligt är det att man hamnar runt ända upp till 70.000+? Under ett år alltså.
Mitt dyraste veterinärsbesök kostade mig 23-25 000 kr tror jag och då räknar jag inte med allt efter det som ingick i den skadan.
Hon bröt nämligen lårbenet och gjorde en stor op, försäkringen täckte det och jag fick betala självrisken + någon %.
Men, sedan gick frakturen upp ca 1 månad senare och hon fick operera om, fick då veta jag hade bara halvförsäkring, så den täckte inte skada nr2 jag fick betala allt själv.
Sedan dess har jag alla mina djur helförsäkrade!
Totalt tror jag det blev närmre 30 000 kr jag betalade kontant för henne med OP 1 + OP 2 och mediciner samt rehab osv.
En dyr blandras jag har ;)
#1 Jag har aldrig hört talas om halvförsäkring? Vad har du för bolag?
Folksam, haha kanske inte heter halv försäkring, men minns ej vad den hette för 8 år sedan men tror summan var 25 000 kr och mediciner ingick ej, men sedan tog jag full försäkring som var den högsta vilket jag tror var 50 000 kr inkl medicin,
på den tiden fanns det bara 2 att välja mellan, nu finns 3 och jag TROR jag har nr 2 av 3 idag.
Katten har den högsta försäkringen vilket jag tror är på 50 000 kr.
👍
23 000 som mest för ett och samma besök (operation), det blev dock fler besök för samma skada så totalt för själva skadan runt 30 plus rehab och medicin. Vi har Agrias försäkring som täcker upp till 50 000 plus rehab- och medicintillägget (vilket jag är väldigt glad över att vi tog), dock hade jag nog gärna haft ett högre maxbelopp då det var risk för att vi skulle behöva göra en till operation under samma försäkringsperiod och då vet jag inte om vi lyckats hålla oss under 50 000. Som tur var slapp vi det :)
En släkting fick amputera svansen på sin hund, och med allt som tillkom låg räkningen på typ 90.000 om jag inte minns fel. Som tur var var det på Blå Stjärnan så de hjälpte dem söka bidrag och fick det betalt av organisationen. Hunden i fråga hade slagit sönder sin egen svans.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Skroffans kastrering (på grund av livmoderinflammation) + njurbiopsi gick på strax över 30 000:- för ett par år sedan men då blev det en del komplikationer som bland annat inkluderade en natt på IVA. Det året slog hon i taket på maxbeloppet på 50 000:-
Nu när hon var inlagd i augusti tror jag att totala notan också gick på strax över 30 000:- . Inläggning fem dygn varav ett på IVA, diverse röntgen och ultraljud av buken, mediciner av olika slag samt avlivning och kremering.
Skulle de öppnat henne hade det sannolikt gått på minst 40 - 50 000:- till.
Har faktiskt inte räknat ihop summan, de direktreglerade och det gick ungefär jämt upp med självrisken jag skulle betala med liversättningen.
På de sju år Skroffan levde så fick jag ut över 170 000:- i ersättning och hon slog i taket på försäkringen ett par gånger. Nu hade vi ju nedrans otur att hon hade fel på njurarna men tusenlapparna skenar snabbt iväg med en sjuk hund!
Min förra hund (ja, jag har haft mycket sjuka hundar!) landade också på 50 000:- något år med pyo/kastrering, hältutredning samt Addisonkris med utredning, inläggning och behandling. Det var ändå nästan 15 år sedan, priserna lär inte vara desamma idag…
Tyvärr har inte Agria något högre belopp än 50 000:- som man kan välja som tak för veterinärvårdsersättningen, annars hade jag helt klart valt det.
Annat försäkringsbolag är inte aktuellt, dels är jag väldigt nöjd med Agria men ffa så vill jag ha full veterinärvårdsersättning livet ut oavsett hur gammal hunden blir.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Drygt 11.000 för lungoperation. Behövde bara betala drygt 1,500 efter försäkringen dragits
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Har bara behövt betala för vaccinationer, öronmärkningar av kanin & hälsokontroller, samt ett ultraljud. Så inga skyhöga priser precis, har haft tur med friska hundar & sluppit olycksfall ännu, hoppas man slipper det också men man får alltid vara beredd på det värsta, allt kan ju hända tyvärr.
1500 kr ink medicin är dyraste för oss. Undersökning och tömning av böld.
Öroninflammation på den andra för ungefär samma summa
Har försäkring upp till 50 tusen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dyraste jag råkat ut för är 8000kr hos veterinären. Jag har dock varit med om att jag valt bort operationer som skulle varit mycket(!) dyrare. Nuvarande vuxna tiken är försäkrad för 25000kr hos Folksam. Ska dock öka det och kanske byta försäkringsbolag senare.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jag har haft tur med mina hundar. Det dyraste är nog när jag betalade över 10 000 för Humla när hon var under 5 månader.
Nu har jag haft tur och har endast betalat smågrejer på hundarna så det dyraste på dem har varit 2.600 kr för en epilepsiundersökning. Blodprov, EKG och veterinärtafs. Däremot betalade jag förra året 52.000 kr för min KATT som hoppat ner från taket på 5:e våningen och i och med det bröt alla sina tår. Vissa av dessa stack upp genom huden. Katten blev opererad och fick stift. Det blev ett återbesök i veckan för runt 3600 kr eftersom det skulle röntgas konstant. Hon var försäkrad i 25.000kr.
Det mesta jag betalat är 22 000 för utredning av syringomyeli i år. Men då räknar jag med rehab bör 5000 (försäkringen ersatte 3000), magnetröntgen för 12 000 (försäkringen ersatte 5000) + undersökningar då. Jag har Folksam 50 000 och är jättenöjd, det är aldrig nåt krångel! Jag betalar 1500 i självrisk och därefter 20%, men det har ju ändå gått många tusenlappar - särskilt eftersom jag valde att göra magnetröntgen på honom.
Vi har haft tur hittills, vårt dyraste veterinärbesök gick på ca 7000 kr när vår hund fick anaplasma som valp.
// Nadja
Dyraste är ca 7000 kr, opererade bort en tumör på benet (hund). Tror jag betalade 3000(?) kr efter försäkringen.
Har 50.000 på ena hunden (pga att hon var sjuk när jag höjde beloppet på den andra) och 75.000 på den andra. Kommer sätta valpen som blir kvar här i 75.000.
En livmoderinflammation, ett benbrott etc på en helg (eller ännu värre storhelg) kommer lätt upp i 30.000 kr och mer. Händer olyckor i början av försäkringsåret, så kan det bli dyrt i egen plånbok om fler saker sker under resten av året.
Det skiljer inte många hundralappar för att ha högsta värdet i mitt bolag (Folksam), så det är det klart värt 🙂
Har försäkrat 30.000 på min hund och vi har redan kommit upp i det beloppet i år :S
ca 34000 kr är det dyraste jag betalat. Priset drar iväg snabbt om hunden är så sjuk att den måste ligga kvar på kliniken.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
Har aldrig kommit högre än självrisken på 1500 kr och jag hoppas att jag aldrig gör det heller. Försäkringsdealen är liksom inget man vill gå med vinst på, om man tänker efter.
Tack för så manga svar…förhoppningsvis kommer mina 50.000 räcka, det går ju inte att byta försäkring hur som helst på en vuxen hund. Du som hade
Russin, vad har du för bolag/självrisk på din försäkring på 75.000kr?
3500 eller 3800, minns ej exakt, EN natt på djursjukhus en helg. Betalade bara 2500, har fast självrisk på hans försäkring, värre är det med den andra som har 1500 + 20%
Hunden hade diarré (valp, då vägde han 1,2-1,3 kg så var ju inte mycket vikt att tappa) + tuggade på en fimp och fick förgiftningssymtom tillfälligt så han fick stanna där under bevakning över natten och så tror jag dom kanske gav han vätska.
EDIT: Kom på att du kanske oxå ville veta under samma år, den veckan var skitrolig som hundägare.
Fredag: Kräkspruta 850 (jourtid såklart, skithund 🤓)
Torsdag: 1000 undersökning för typ 4-500, specialfoder och specialtillskott för att återställa magen
Fredag: Analys av avföringsprov 250 typ
Sen sov han över den fredagen-lördag på djursjukhus då för ovanstående kostnad.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#20 - jag har Folksam
2600 kr. Kräkspruta på sen kväll. Tack Sigge för den.
Folksam tog 800 spänn av det tack och lov. Inte lätt att ha hund och vara arbetslös. Tur att man har en jäkligt hög buffert ifall något mer händer.
Medarbetare på bildredigering! :)
Min kära lilla hund har en portacava-shunt och mycket svårbehandlad UVI, vilket leder till täta veterinärbesök med provtagningar och ultraljud. Från och med mars/april i år, så har jag betalat veterinärkostnader på 25 000 kr, då har jag dragit bort det som försäkringsbolaget ersatte fram till diagnosen ställdes.
Dyraste besöket på en gång är 17000 kr. Var när vi opererade bort urinsten på min äldsta tik i våras. Hon har varit mycket sjuk i sitt liv så har varit väldigt nära att slå i taket på hennes försäkring flera gånger men aldrig riktigt kommit upp i det som tur är, hon har 50 000kr om året och är försäkrad hos Sveland
Codeavalone.blogg.se
Kanske kan skriva mitt också, jag har haft väldigt friska hundar, har bara behövt betala för tandsten, vaccination, tömma analsäckarna (allting är rutin som vi gör varje år) och kastrering….eller jo för många år sedan blev min ena hunds analsäckar ganska rejält inflamerade så den fick något mot det.
Jag har haft tur!
Min hund bröt ena frambenet och fick operera in en metallplatta. Det gick på runt 30 000kr. Då vet jag inte hur mycket de gick på när de skulle operera ut metallplattan ett år senare då den var för stor för hennes lilla ben… Nu i år började hon spy och bajsa blod och fick bli inlagd fyra dygn tror jag, vilket gick på 17000. Det går snabbt upp i 50 000kr när det väl händer något. :/ Har gjort flera av undersökningar av hennes ben och mage som också lägger till några tusenlappar då och då. Jag kommer nog aldrig våga ha lägre försäkring till mina hundar. Speciellt då de har en tendens till att bli sjuka lagom till helgen då allt är dyrare. ;p Men 50 000 har räckt för oss än så länge.
Enskilt besök en operation som kostade 47 tusen. Allt som allt i år är vi uppe i 80.
#28 hua vad hände?
#28: De opererade bort en tumör i ett försök att bota hennes sjukdom. Tyvärr lyckades de inte därav flera återbesök som i sin tur kostat pengar.
Sisodär 10.000 men det behövde inte jag betala då min hund blev attackerad och ägaren till andre hunden snällt fick ta och hosta upp pengarna.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus