Lära hund nytt språk?
Har en farbror i Litauen som föder upp centralasiatisk ovtjarka. Han sålde en tik till en familj som blev allergiska, eller ah en i familjen. Han bad då mej ta henne så jag tänkte, varför Inte. Nu är det så att han pratar ryska med sin fru och hundarna i kenneln, och jag skulle behöva lite tips.. Tiken är ca 12 månader o 2 veckor så fortfarande väldigt lärbar!! :) skulle uppskatta alla tips o hjälp, kanske lite ryska? är själv amerikan kroat haha xD
❤️
Beror på i vilket sammanhang du behöver ordförståelsen.
Det är ju kommandona som är det svåra isåfall t.ex kom, ligg, sitt, varsågod osv.
Man kommer rätt långt med sitt kroppsspråk också.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Ofta förstår hundar snarare kroppspråk än ord, klart att vissa baskommandon kan vara bra, men ofta förstår hundar människor bättre än vi förstår dem, oavsett språk! En kompis pojkvän pratade tyska med en av våra hundar när hon var ca ett år, hon förstod ALLT. Lydde honom nästan bättre än oss ;) Så det behöver inte vara katastrof, kommandon lärs ofta in med hela kroppen, medvetet eller ej. Tex sitter många hundar när man håller upp ett pekfinger etc. Lycka till!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag hade svenska kommandon på min dvärgschnauzer i 9 nästan 10 år innan jag flyttade till staterna och fick byta över till engelska. Det är egentligen inga problem, du bara får använda hjälper och vara extra tydlig i början. :) Som att börja om med valp men inte lika intensivt liksom. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
jo det är sant, jag brukar visa med handen när jag talar till min hund utan o tänka på det. tror nog de flesta gör de ! :) kan ju ändå vara bra med lite kommandon tills man fått in svenska, får försöka google translate 😉 som #3 sa tänkte jag mej från början haha :P
❤️
Jag hade nog kört handtecken till att börja med, kroppsspråk. Sen kan man ju lägga in de "kommandon" man vill ha på redan inlärda beteenden.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Många är dom som importerat vuxna hundar från andra länder och do hundarna lär sig snabbt vår sätt att prata - det är ändå kroppsspråket och tonfallet som är viktigast 🙂