"Jobba" på kennel?
Hej. Jag undrar om någon här inne vet någon kennel (i närheten av ulricehamn/borås) som behöver hjälp med något. Jag vill gärna bara vara där för att vara bland hundar, jag behöver inte ta betalt men om de skulle gå så hade de varit ännu bättre. Jag hade först tänkt att jag skulle hjälpa till på ett hunddagis men tänkte att kennel kanske är lite bättre för mig. Skriv gärna också om du vet något hunddagis i närheten som behöver hjälp.
Alla förslag och möjligheter är varmt välkomna🙂
Varför skulle en kennel vara bättre? För mig så är hunddagis ett självklart alternativ om man är ute efter att bara vara med hundar. Jag har en kennel och känner många andra med kennel och jag vet inte riktigt vad du har fått för uppfattning om kennel. Det är precis som en vanlig hundfamilj, bara lite fler hundar. Det är inget företag eller arbete där man bara kan dyka upp och arbeta, det finns inget arbete. Och jag förstår att du gärna vill ha betalt, vem vill inte det liksom! Men vad skulle du få betalt för egentligen? Jag är inte kritisk eller något sånt, jag tror bara att du missuppfattat vad en kennel är.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag är fullt medveten om vad en kennel är och vad de innebär. Jag skrev inte att jag krävde att jag skulle få massa pengar? Jag skrev att om de gick så är de ju bara bättre. Jag vill hellre "jobba" på en kennel eftersom de oftast är mer privat. Jag har problem med folk (pågrund av ångest) och de är oftast hunddagis i stan, vill ogärna vara i stan. Och jag skrev att hunddagis också går bra. Och alla kennlar har inte många hundar, 2-3 stycken. Vissa har däremot många hundar, men inte alla. De är ett företag/arbete. De finns alltid något att göra. Hjälpa till att gå ut och gå med hundarna, borsta, bada dom. Och om de skulle behövas hjälpa till på utställning. Och om kennelägaren ska bort så kan man ta hand om hundarna. Hjälpa till på träning. Helt enkelt, de kennelägaren vill ha hjälp med.
Jag skrev inte heller att du krävde massa pengar. Jag läste ditt inlägg ordentligt och vet att du skrev att hunddagis var ett alternativ. En kennel är varken ett arbete eller ett företag, det finns inte alltid saker att göra. Visst, en otrimmad hund tar en stund att hyfsa till men efter det behövs egentligen ingenting på ett tag och samma sak med badande, de mår inte bra av att badas ofta. Från det du skriver så är jag inte alls säker på att du är fullt medveten om vad en kennel är.
Vissa raser behöver mer pälsvård än andra. Som jag skrev, jag är fullt medveten om vad en kennel är och vad de innebär. Många uppfödare tar sin kennel på största allvar och har de inte bara som en vanlig hundfamilj, utan ser kenneln som ett arbete/företag. De är ju inte precis som att de bara är att para och få valpar, de handlar om mycket ansvar. Man måste tänka igenom allt man gör med sina hundar. De kostar också mycket pengar att ha en kennel, och alla har inte de. En annan anledningen till att jag ville "jobba" på en kennel va för att min familj inte har tid, plats eller pengar att ha en kennel, jag har drömmar om att ha en kennel själv när jag blir äldre och flyttat hemifrån, och de är ju bra att få mer erfarenhet av hur en kennel funkar och hur de är att vara på en kennel.
Ursäkta? -.- Ta kenneln på största allvar? Jag hoppas du skämtar. Jag frågade vad du trodde skulle vara bättre med en kennel och behöver ingen lektion om vad en kennel är och innebär för jag vet fan så mycket mer än du gör. Ja, en del kennlar kanske fungerar som du fått för dig, de flesta gör inte det. Jag frågade bara varför kennel skulle vara bättre. Det är inte ett företag/arbete som du fått för dig så man kan inte "jobba" där, då ska det vara en väldigt speciell kennel.
Blir du arg för att jag förklarar? De är väl klart att alla kennlar inte är sånna, oftast bara dom större, de va ju inte precis en liten kennel med 2 hundar jag menade när jag skrev att jag ville "jobba" på en kennel. Och när jag skriver "jobba" så menar jag inte att jag ska kunna leva på att jobba hos någon kennel, jag menade mer som praktik, mer för skojs skull. Och de är klart att du har mer erfarenhet av kennel, du bor ju i en familj som har kennel. Det har inte jag, de är just därför jag vill "jobba" där. Och detta att "jobba" på kennel, då menar jag ju givetvis inte att jag ska försöka ha de som ett yrke när jag blir äldre. Jag vet att ca 80-90% är mindre kennlar, de är inte många som tar de på allvar så sett. Så klart så (hoppas jag iallafall) tar alla uppfödare sin kennel på allvar men de kanske inte riktigt är som ett arbete för alla. T.ex om jag själv skaffar kennel vill jag vara ganska allvarlig men ändå bara känna att de är mer en fritidsgrej, inget riktigt yrke.
Jag hoppas inte att allt blev helt fel. Men de är ju såklart inte alltid så enkelt att uttrycka sig. Jag vill rättare sagt "jobba" på kennel för erfarenhets skull, och såklart för att de är underbart med hundar.
Förresten så förklarade jag varför jag hellre ville "jobba" på en kennel. Och de va inte de ända du skrev. Du skrev att jag inte vet vad en kennel är. Och att de inte fanns något att göra. Jag svarade på dina kommentarer.
Jag skrev att utifrån vad du skriver så verkar du inte ha koll på vad som händer i en kennel. Och det finns saker att göra men ska det behövas utomståendes hjälp så är det en kennel i väldigt stor skala.
Och de va precis vad jag skrev.
Skulle letat upp ett hunddagis istället, En kennel är inte likadant som ett hunddagis, min mamma har kennel & det är bara lite mer hundar, men ändå familjärt. Finns de som har riktig stora kennlar med hundgårdar & stall, men det vanligaste är nog en familjär kennel.
Vill bara inflika att det är väldigt svårt (och lätt att det blir oseriöst?) att vara uppfödare och ha det som "heltidsjobb" och enda inkomst eftersom det kostar väldigt mycket att föda upp hundar (alla tester, meriter osv) och man går ofta ut +-0
De flesta blir uppfödare för att de har mycket stort intresse i sin ras och har hundar som kan tillföra något vettigt till rasen, inte bara för att det är kul :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Det finns vist massor med hunddagis ute av stan, vart bor du? Det är bara att söka, jag praktiserade på hunddagis och pratade sällan med hundägarna men var alltid med hundarna och personalen där :) väldig intressant period jag hade på mktt ställe, det var där jag först fick upp mitt brinnande intresse för hundar och hundraser :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Som tips - sök efter hundpensionat istället. Ligger oftast utanför stadskärnan.
Kennlar som är så pass stora att dom behöver hjälp, finns det inte så många av längre - de allra flesta har sin kennelverksamhet som hobbyverksamhet i det vanliga hemmet.
Det stämmer säkert. Men det finns ju uppfödare som kombinerar med hundtrim, hundpensionat eller både och och ägaren lever på den verksamheten. De driver det säkert som företag. Och en del av dem kan säkert behöva tillfällig hjälp också. Lätt tror jag inte det är att hitta, men inte omöjligt. Fast lättast är nog genom kontakter och det kan ju göra det svårt. Även att det nog är många ungdomar som vill ha sådana jobb.
Kan du inte kolla om det är någon som "bara" behöver hundvakt?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#15 Jo jag hade tänkt de också. Men de är inte lätt att hitta folk i närheten som behöver hundvakt. Många har ju folk i närheten som kan hjälpa till eller så lämnar dom hunden på hunddagis (eller liknande). Men såklart är det en möjlighet att jag hittar något. Men vet inte vart jag ska leta? De måste ju vara i närheten av Ulricehamn/Borås. Har ni några tips så skriv🙂
Hm.. tror det hade varit lättare om du frågat om de finns nån kennel som du fick komma hälsa på, träffa hundarna, umgås, skaffa dig erfarenhet av att ha en kennel och hjälpa till med vad de nu gör , ut och gå osv:) Kanske bättre att leta på nån speciell kennel med den hundras som du skulle tänka dig i framtiden och hör med dom? :)
// Michis
#16 Finns massor av facebookgrupper för folk som erbjuder/söker hundvakt. Det finns fler hundar än hundvakter så det tror jag inte alls är särskilt svårt.
#17 ja jag är ju lite osäker men intresserad av många raser. Just nu är jag inne mycket på Eurasier då jag inte vill ha en allt för krävande hund, en lätt första hund. Så den rasen hade jag velat kika mer på men tror inte att de finns någon kennel såpass nära. Och om de gör det så är de ju inte säkert att dom vill ändå. Men jag ska kolla lite och se med uppfödare.
#18 Har precis skrivit ett inlägg i en av grupperna. Väntar på att en annan ska acceptera min förfrågan om att gå med i gruppen.
#19 bra idé ! och om de inte finns nå uppfödare nära som du kan ta dej till, kolla även vanliga eurasier hund ägare som kanske bara har en 1 eller 2 , så du åtminstone kommer i kontakt med rasen!
Kolla gärna rasens hemsida i skk om de har nå evenemang som du kan åka och kika på, åk på utställningar - stora stockholm ett tips ;) Där har de rasmontrar och grejer och du kan ta kontakt med både uppfödare/ägare och ställa dina frågor ^^
_Hade någon varit intresserad i den rasen min hund är i hade jag gärna ställt upp i alla fall! :)
_
// Michis
#21 Ja jag hade så gärna åkt på stockholm hund mässa men de ligger ju så långt bort, och har inte riktigt någon annan i familjen som också är intresserad av hundar, så som jag. Kostar de något att gå förresten? Inträde eller liknande? Borde väll finnas någon utställning i närheten som jag kan åka och kika lite på iallafall.
#16 Kolla på http://grannar.se . Men bli inte för till dig för de är dåliga på att ta bort inte längre aktuella annonser där.
Det går att göra praktik hos en kennel , har ett par klasskamrater som gjorde det under gymnasietiden. (Kennel Beathalandet)
Hur de gick till väga vet jag inte men gick gjorde det, jag var själv där på besök.
De bodde på plats och skötte en hel del saker utöver hundarna.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 

Vill du gå på utställning så brukar det hållas en stor utställning i Göteborg på trettonhelgen, dvs i början av januari varje år. My Dog heter den.
Jag har iallafall skrivit och frågat en kennel i närheten om jag får komma och kolla på deras hundar.
#24 Ja de är ju de jag vill göra.
#25 Ja jag såg de👍 Ska antagligen gå på den utställningen, men får såklart se hur de blir.