Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1272 ggr
mandis03
0

köpa in till Lapphund

Hej! Jag undrar vad som är ett måste att köpa in till en Finsk lapphund. Är det något speciellt man måste köpa? Jätte tacksam för svar! Och kolla gärna in mitt andra inlägg som heter FINSK LAPPHUND. Kram!😀

IngridSvensson
0

Regntäcke, utredningsborste, hårfön, kyltäcke.. Det var saker jag kom på speciellt till lapphund :)

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

mandis03
0

Okej tack för svaret! behöver man ha kyltäcke?☺️

Em_
1

Jag har inte ett enda täcke till min lapphund, går alldeles utmärkt. Eller jo, en reflexväst har han. Fön klarar jag mig också utan.

isblixt
1

De lapphundarna jag träffat har inte behövt nån sorts täcke. Efter en skogspromenad har de bara precis skakat av sig lite smuts. Inte mycket som fastnar i lapphundspäls :) Fryser gör de inte precis heller eftersom de har så pass mycket päls som skyddar.

IngridSvensson
1

Alla hundar har olika päls. En dels isolerar bra mot väta, kyla och värme medan andra har sämre. Men hårfön är bra att införskaffa när de fäller. Vet en hel del som behöver ha kyltäcke.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

isblixt
0

#2 Kyltäcke kan vara bra att ha om du kommer behöva vara ute längre stunder i värmen. Vi använder kyltäcke vid utställningar när hundarna behöver vara utomhus i många timmar. Annars har finsk lapphund pga sin tjocka päls bra isolering mot värmen.

Em_
1

Ja, de har bra isolering, men vad är varmast? 38 grader hund eller 25 grader luft :) Hunden behöver göra sig av med värme, och då är pälsen i vägen. Att pälsen gör nytta som isolering varma sommardagar är en seglivad myt.

hemul
1

Ja, isolering mot värme funkar nog bara om omgivningen är varmare. Typ i Sahara.

isblixt
0

Har sett många hundar med dubbelpäls som klarar värme mycket bättre än korthåriga hundar… en väns lapphund ligger mer än gärna ute i solen en varm sommardag medan mina söker efter skugga.