Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1342 ggr
Lizelda
0

Sitta på en lapp?

Hur hade ni gjort om ni skulle lära er hund att sitta på en lapp eller en stol eller i en ruta eller vad som helst? Lite nyfiken och behöver lite tips :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Mysisa
0

Jag skulle börja med att sätta hunden på en filt där lappen ligger. Ha ett annat sitt kommando än när hunden bara ska sitta. Filten skulle jag ha där till en början så det blir större yta för hunden att sitta på, viktigt blir då att lappen alltid ligger på filten. Tränar man med både filt och lapp tills det nya sitt kommandot är befäst borde hunden enligt min teori koppla det till lappen också. Sen borde du kunna lägga lappen på en stol eller bänk och ge kommandot och peka på föremålet och hunden sätter sig där. Efter tillräckligt med träning bör det räcka med peka och kommando, alltså ta bort lappen helt förutom i situationer då du vill ha hunden på just lappen. Det här är alltså inget jag provat, men teoretiskt borde det fungera enligt min logik.

minavitas.wix.com/kennel

Qepta
0

Jag har använt mig av en musmatta. Har videoklipp på bloggen och på min youtube kanal där jag shejpar in mina hundar att lägga sig på musmattan. Tidsnog kommer mattan att bli mindre och mindre. Tillslut plockar jag bort den helt.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Heter förresten Heismysin på youtube. Och bloggen heter www.belgarna.blogg.se

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Lizelda
0

Hm, bra ideer från båda. Har funderat lite på att göra som när man lär dem att lägga sig i korgen, då hon behöver kunna gå tillbaka och sätta sig på lappen om hon mot förmodan flyttar på sig. Har aldrig lärt någon av hundarna att gå och lägga sig heller så det blir och testa allting :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid