Upprop mot hårdare avel
Ska bli spännande att se vad detta resulterar i.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6251166
Yes! Mycket bra tycker jag.👍
Superbra 😃
Här går det att läsa lite mer http://www.skk.se/sv/nyheter/?page=1&newsitem=21976
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ja hoppas det kommer bli stora förändringar. Kan veterinärer se tidigt på valpar om de riskerar att få andningsproblem som vuxna? Kanske ska de inte godkänna valparna vid besiktning då. Så att uppfödarna verkligen inte kommer undan med att avla på dessa defekter.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Hoppas konsumenterna blir mer medvetna, minskar efterfrågan så kommer det att ge en enorm effekt.
Jag tycker att det är tragiskt att mops-ägaren hävdar att hundar med andningsproblem inte premieras på utställning. Snacka om att sticka huvudet i sanden och sen påstå att rasklubben jobbar aktivt med problemet. Tråkigt för hundarna som hamnar i kläm!
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#6 Ursäkterna haglar bland folk som anser sig vara måna om sina trubbnosar. Det är alltid oseriösa uppfödare, smuggelhundar, ett fåtal skräckexempel, växande population som ligger bakom eventuella problem. Man vägrar ser rasstandardens ideal som en bidragande bov, för utseende är inget man vill tumma på. Det bara ska gå att få rastypiska individer som är friska. Att tro att man bara kan hårdgallra ytterligare på en ras vars rasstandard uppmuntrar till en extrem anatomi och där raserna oftast dras med fler rasrelaterade sjukdomar för att få sunda djur är naivt. Något drastiskt måste ske.
≧◔◡◔≦
#7 Tyvärr är det nog egentligen inte rasstandarden i sig som är fel på utan tolkningen av densamma. Det är för mig en gåta hur utställningsdomare som skall vara exteriörexperter gång på gång kan döma fram hundar som inte kan röra sig eller ens ANDAS - "för att rasen är sådan"?!
(Eller, för den delen, döma fram hundar som är uppenbart kassa mentalt.)
När det gäller vissa raser - och det är inte bara de som är extrema exteriört, det finns fler som ligger risigt till hälsomässigt även om det inte syns - så ser jag bara en lösning ur etiskt och djurskyddsmässigt perspektiv:
Utavel, utavel, utavel.
Jag är definitivt inte för blandrasavel hipp som happ (vilket de flesta blandrasuppfödare sysslar med, såvida de inte har prestationsinriktad avel på till exempel draghundar) men förstår faktiskt inte heller denna extrema rädsla(?) för att våga korsa in en annan ras, under kontrollerade och genomtänkta former - eller att för den delen ha öppna stamböcker med inmönstring.
Det är definitivt lättare att avla bort en för glad svans eller felställda öron på några generationer än att fixa till ett hälsomässigt eller mentalt kaos i rasen.
Att dessutom dela vissa raser på grund av färg, hårlag, öronställning med mera är ren genetisk idioti rent ut sagt.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#8 Jag håller verkligen med dig. Men har ändå svårt att se hur man kan förena sundhet med en standard som uttryckligen beskriver käk-nospartiet som "mycket kort "(Fralla). Andra standarder som för ex. Mops och pekingese så nämner man noslängden med lite luddigare uttryck så som " relativt kort". Vilket som är värst vet jag inte riktigt, den lite mer specifika är ju extrem medan den som är mer öppen för tolkning lämnar det öppet för domaren att premiera efter tycke. Det märks också att deras standarder har reviderats efter detta uppmärksammats då bland annat knipta näsborrar inte anses önskvärt inom båda raser, positiv utveckling men är det tillräckligt för att det skall födas hundar som kan andas fritt?
≧◔◡◔≦
Det är väl positivt, antar jag, att det ändras i rasstandarden, men att knipta näsborrar bara är "inte önskvärt" för en ras med omfattande andningsproblem anser jag inte vara gott nog.
Sen kanske de knipta näsborrarna är ett mindre problem i sammanhanget, de faktum att de flesta hundar inte har en nosrygg i överhuvudtaget är lite värre.
För min del så är det ofattbart att det fortfarande pågår och jag tror att det är svårt att komma åt problemet så länge dessa hundar premieras på utställning. För oavsett vad man tycker om saken så kommer det alltid finnas människor som tycker att det viktigaste är att vinna på utställningar. Även om jag kan tycka att det största ansvar ligger hos uppfödarna, som ska vara experter på sin ras och vara de som arbetar för att föra rasen framåt, så tror jag att det är en lättare väg att gå genom att påverkar valpköpare och utställningsdomare.
Det är väl det lättaste sättet att skaffa sig meriter, så avelshundarna ser bra ut. Ett meritera sig i lydnad eller något annat kräver ju betydligt mer arbete.
Tänkte på det där när jag ringde en uppfödare. Passade på att fråga lite allmänna saker, t.ex. om hon ansåg att man skulle använda halsband eller sele. Hon svarade prompt halsband. Och la förskräckt till att sele förstör ju pälsen. Nu kommer jag nog själv att välja halsband till vardags, men jag frågade ju knappast för att jag undrade vad som slet minst på pälsen…
Fast jag vet inte i vilket universum man kan tolka "relativt kort" som "fullständigt platt".
Och i pekingesens standard står det att rasen ska vara relativt kort, men synlig, med öppna näsborrar och att pälsen på inget sätt får dölja hundens kroppskontur.
Men det här är de som vinner utställningarna, likförbannat:
#12 Någonstans har det gått snett…..väldigt snett…😕
Önskar man kunde börja tänka på djuren någon gång……
Tragiskt att det sitter människor o bestämmer hur ett djur ska se ut trots att man helt uppenbart kan se att djuret lider….vad är det som gör att dom inte ser det vi andra ser???🤔
Kanske kan det en dag bli stopp på det hela? Veterinärer gör upprop:
https://jazzans.wordpress.com/
Veterinäruppropet är vad tråden handlar om :) Länk finns i första och tredje inlägget .
Undrar hur det gick på mötet. Synd att det inte var en protestlista kopplat till detta också.
Det kommer nog som vanligt att inte hända så mycket även om det verkligen behövs och är väldigt önskvärt. Det är frustrerande att se lidande djur som är framavlade för enbart utseende och ingenting annat där detta utseende ger dom problem. Jag minns för sisådär tio år sedan när det här blev väldigt uppmärksammat men det har bara blivit värre efter det av någon konstig anledning. Nosarna är plattare, bakdelarna är mer sänkta, höfterna går sönder tidigare, artros är vanligare.
#14 jaha var det samma upprop….ursäkta mig ..😞
https://jazzans.wordpress.com/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Titta här vad de sade för trettio år sedan… samma bla bla bla, och saker har bara blivit värre.
(Jag menar, hundarna de visar där som "varnande exemplar" ser ju BRA ut mot de vi har idag!)
Skrämmande att vi inte kommit längre.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf