Ensamhetsträna unghund
Jag köpte min hund av uppfödaren vid 9½ månads ålder och då var han en unghund med en valps erfarenheter. Idag har vi kamperat ihop i 8 veckor. Eftersom han levt i flock så länge så ylade han när jag gick ut. Enligt grannen började han efter 5-10 minuter och höll på hela tiden när jag var borta. Han tystnade när jag kom i trapphuset, så hade de inte sagt något hade jag inte vetat något. Tacksam över deras välvilja.
I 5 veckor har vi tränat var och varannan dag med att han ska vara bakom en grind i sovrummet. Jag har rasslat med nycklar och öppnat och stängt ytterdörr. Gått ut och gått in direkt osv för att avdramatisera ljudet av nycklar och dörr.
Vi har blivit ganska försenade av ett byggprojekt som har sprängt på oregelbundna tider, så vi har mest tränat efter kvällstur och kvällsmat. Det är också på kvällen som jag har lämnat hemmet 5-10-15 min osv. Sen i torsdag har jag lämnat hemmet mellan 25 och 40 minuter. Ikväll tog jag 20 minuter. Jag har en liten etta vägg i vägg som jag sitter i. Där inne hör jag att han piper lite oregelbundet och ibland kommer också ett litet yl.
Min fråga är: hur går jag vidare?
Om han varit ensam utan att yla konstant dessa 25-40 minuter, betyder det att jag skulle kunna sticka iväg på en timme? Jag är nyfiken på att testa det imorgon, men vill ju inte förstöra något genom att gå för fort fram.
Jag har tänkt spela in honom när jag är borta. Om han då har ylat en större del av tiden, vad gör jag då?
Jag har möjlighet att låt det här ta lång tid, men det börjar kännas tröttsamt att inte ens kunna köpa mjölk utan att ringa tredje person. 🤪
Börja med korta korta stunder. Hundar är oftast mindre osäkra om de vistas i ett litet utrymme, ex instängda i en bur (då gäller det att hunden är van med bur förstås". Sen när hunden varit ensam ska man inte bry sig särskilt mycket om hunden "oj vad duktigt du varit åhh" och kasta sig över hunden. Då tror hunden att den utsatts för fara och att den varit duktig. Utan bry dig inte så mycket om hunden när du ensamtränat den.
Obs, #1 det är olagligt att ha hundar instängda i bur! Däremot ett större avgränsat utrymme går bra. TS, har tyvärr inte så mycket till råd. Det är ju väldigt svårt att veta hur hunden kommer reagera på skillnaden, men jag tror att det borde gå bra att lämna lite längre en gång nu när hunden är mer van då de inte har så specifik tidsuppfattning som vi människor!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#1 Allt det du säger är redan avklarat om man säger så. Jag är noga påläst och lyssnar på allt vad expertisen och vad alla ni som gått före har haft att säga om saken. Min fråga handlade mer om "hur går jag vidare från den punkt jag är nu". Jag tackar dig iaf för ditt engagemang. ✨
#2 Tack ✨ Jag har läst att vid två timmar tappar hunden tidsperspektivet. En hund känner om det har gått 15 min eller 2 timmar, men vid 2 timmar blir 3 eller 4 samma sak!? Sant eller ej, vet inte jag. Min hund kommer dock aldrig att behöva vara ensam speciellt ofta eller länge. 1 till 2 timmar varannan dag.. som mest. Sovrummet är hans avgränsade plats. Där ligger han i ca en timme varje dag.
Isaac är en mycket mjuk, lugn och följsam hund. Han är bara ovan vid det mesta, så jag är inte orolig för att det inte kommer att fungera en dag. Det som gör mig konfunderad är att överallt står det att man ska "passa sig för bakslag", men ingen beskriver vad ett bakslag är… egentligen! Att det är individuellt förstår jag, men det hjälper inte mig speciellt mycket… 🤔
Därav mina frågor: "hur går jag vidare nu" och "vad är ett bakslag"? Jag börjar inse det jag anat, att det inte finns några regelrätta svar, så jag får chansa… 😃