Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1140 ggr
PetQueen
0

hur ser er rutin ur?

Hej!

Ber om ursäkt ifall det redan finns en sån här tråd…

Jag undrar, ni som jobbar eller går i skolan, hur klarar ni av att ha en hund samtidigt? Hur ser er vardag ut och hur går det att lämna de ensamma osv :)?

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Wellcraft
0

Min hund hänger med till skolan var dag :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

PetQueen
0

Nej vad skönt :o Vilken sorts skola går du i :)?

Belphi
0

Jag jobbar heltid, alla dar i veckan + att jag är ensam och för mig är det inga problem faktiskt, men jag spenderar ju i och för sig all min tid med min hund. 

Jobbar på ett litet privatägt företag så jag tar med mig min hund på jobbet och där har vi nära till fin natur där vi går vår lunchrunda, insprängt med lydnadspass och lek. Morgonrundan är kort, sådär 0,5-1 km. Efter jobbet (vid kl 5-6) går vi en längre runda med lösspring på olika underlag, det erbjuds också lek/sök/lydnad eller annan aktivitet. Sista rundan innan natten är precis som morgonrundan 0,5-1 km och mest bara ut och kissa osv.

Tyvärr går han inte att lämnas ensam, så vid behov passar mina föräldrar honom. Jag har en LH colliehane på 11 månader.

PetQueen
0

Åhh, vad kul att kunna ta med sig sin hund. Låter som om din hund har det lyx 😉

Collies är ju såå fina. Jag vill ha en tollare men går ju tyvärr i gymnasiet..  Min mamma är dock sjukpensionär och är nästan alltid hemma med sina hundar medan jag är borta och ifall hon inte är hemma är det alltid någon annan som är. Hade varit kul ifall jag också kunde "komma överens" lite ;)

Belphi
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, om det är så lyxigt vet jag inte! Sitta på kontor är tråååkigt tycker han haha, det är ju så mycket spring i benen just nu. Men han sköter sig fint ändå, sover/vilar mest. Får sig lite kel då och då. Bifogar med en bild på honom. 🙂

Plus att det med hund, ibland går det att ha, ibland inte men man ska aldrig tvinga fram ett val hos någon utan respektera vad de säger - speciellt sina föräldrar.

PetQueen
1

Jo, jag vet man vill ju inte pressa de.. Men kan inte låta bli att längta hehe

Din hund är otroligt fin 😍 Är han till salu ;) Visst kanske det inte är kul på ett kontor alltid men han får ju åtminstone vara med den han tycker om!

-Aida-
1

Jag jobbar deltid, min hund är ensam 6 timmar, efter jag slutat cyklar jag hem och går ut med honom, det tar 5 minuter att cykla mellan.
Han klarar ensamheten riktigt bra! han chillar mest, tittar lite i garderoberna eller ut genom fönstret, jag har en kamera hemma som jag kan titta genom min mobil telefon.
Jag kommer nästa år börja plugga på heltid, då har jag flyttat så jag bor nära skolan, då kan jag gå hem och äta lunch och ta ut honom, umgås lite innan jag går tillbaka till nästa lektion, jag kommer nog skippa alla utflykter och resor dom gör ibland om han inte kan följa med.

Sugar Mist
0

Här följer vovven med till skolan :)

-

Fridaaaa
0

Går på högskola.
Hundarna är hemma, är jag borta mer än 6 timmar så är den stora i hundgård och har en som kommer till de små, men är väldigt sällan :)
Eller är sambon hemma.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
0

Går på gymnasiet, bor på internat på skolan. 

Han är ensam på rummet. Springer hem på lunchen, och om jag någon gång har mer än 40 minuters rast.

Wellcraft
0

#2 Naturbruk inriktning hund :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

PetQueen
0

#11 Jag går också på naturbruk inr djur men inte får man ta med sig hunden här :( Antar att det är olika från skola till skola. #7 Oj! vad är det för hundras du har? Tur att han är lugn när du är borta :) #8 Kul ^^! #9 Vad har du för hundar? ;) #10 Går du möjligen på berga djurgymnasium?

[Daniela1983]
0

Jag jobbar 4 dgr i veckan. Hade gärna velat ha en bra dagmatte men efter ett tag gav jag upp o hittade ett ganska bra hunddagis nära jobbet. Vi pendlar kommunalt då jag ej har körkort o knappt råd att ha bil så det är mkt jobbigt. Jobbar på ett mkt litet företag, kontor, och tar ibland med honom dit tex om han är sjuk en dag. Han drar glatt till kontoret, men väl där har han det tråkigt. Får ligga o sova, ibland gos och kort promenad. Jag måste ha honom bakom kompostgaller när vi får besök av kunder.

-Aida-
0

#12 Jag har American Wolfdog, så jag föredrar att lämna honom hemma bara pga ensam träning varje dag, de är en mycket svår ras att få ensam tränad, jag fick va hemma hela första året, då klarade han max 15 minuter, nu är han 1½ år och klarar 6 timmar utan bekymmer.

Nervöst Skall
0

När jag pluggade så hade vi väldigt lite schemalagt, de flesta dagar va det typ en föreläsning (90min) så då fick han va hemma själv ett par timmar. Det va sällan alla dagar i veckan utan kanske typ 3 dagar. Senare började även min bror plugga här uppe så han flytta in hos oss, då kunde han va hemma med hunden om jag behövde stanna på Universitetet för grupparbeten.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

JoannaLi
0

#10 Nja, Ingelstadgymnasiet :D

Changrila
0

Jag har snart eget företag. Kommer då jobba så att jag är borta ca 4 timmar mitt på dagen och ibland någon timme på kvällar/helger. Då hinner jag gå långpromenad på morgonen, vara hemma och vila/träna hund på eftermiddagen och vara borta lite till innan det är dags för nattrastning.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hildgrim
0

Just nu är jag provanställd och pendlar. Jag brukar vara borta 12-12½ timmar per dag. Detta är vår temporära lösning:

Börjar med att vi går en liten kissrunda vid 5 på morgonen. Sen lägger sig hunden och sover i sängen under täcket några timmar tills dagispersonal kommer och hämtar henne. Sen är hon på dagis hela dagen (dom brukar ta med hundarna på två utflykter med med bilen på dag) och lämnas på eftermiddagen. Då får hon vara själv 1½-3 timmar innan jag kommer hem. Då tar vi någon längre runda eller aktivitet (om vädret tillåter) och myser sedan resten av kvällen.

Det är långt ifrån optimalt men det fungerar och hunden verkar rätt nöjd ändå. Dagiset är väldigt bra så det känns som hon får mycket stimulering därifrån. Är dock väldigt dyrt både med dagis och att pendla.

Majken!
0

Arbetar heltid och lever ensam. Hunden är själv under dagarna, jag åker hem och rastar på lunchen.

Lon@
0

Numera är jag sjukpensionär men tidigare jobbade jag bara deltid och hade extremt flexibla tider. Så länge jag gjorde det jag skulle så kunde jag i princip själv välja om jag till exempel ville jobba fyra timmar om dagen eller en heldag och sedan vara ledig en dag. Det är klart att det fanns vissa tider jag var tvungen att passa - möten och så vidare - men för det mesta styrde jag själv. Jag jobbade då med forskning på universitetet. Krisade det så kunde jag ta med hunden till jobbet vilket i och för sig var emot universitetets policy men jag hade en snäll chef och bra arbetskamrater. Dessutom hade min bästa kompis (som då pluggade), hennes dåvarande sambo (som jobbade skift) och jag någon form av gemensam passning så det var ytterst sällan hundarna var ensamma mer än någon timme. Jag hade även mina morföräldrar som backup.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Daniela1983]
1

Varje gång jag hör om det tycker jag så synd om hundar som lämnas mer än 5 timmar varje dag ensamma hemma. I mina ögon är det inget roligt eller värdigt hundliv. :( Har en sån granne. Är man för snål för att skaffa hunden passning när man jobbar ska man inte ha hund för de förtjänar bättre.

Haztparken
0

Innan gick jag på hundgymnasium och då vart hunden med mig i skolan. Sen tog jag studenten 2014 och skaffade en till hund.

Nu har jag börjat jobba på ett hunddagis deltid och då får jag ha med mig mina hundar så kunde inte varit mer perfekt :)

PetQueen
0

#16 Jaha, berga var den enda jag visste med internat så gissa på den höhö. #14 Oj, låter som det var jobbigt i början! Men tur att han klarar sig nu ^^ Ni alla verkar ju ha bra lösningar för hundarna! Kul att höra när någon verkligen engagerar sig i sitt/sina djur!

[Kaoskaos]
0

När jag jobbar 5 h är mina hundar hemma själv. jobbar jag heldag eller delad tur Så har min mamma hundarna . Har även flera back up om min mamma av någon anledning inte kan passa hundarna . Det är guld värt , jag skulle inte ha mage till att lämna hundarna hemma 5dagar i veckan 9 timmar per gång . Så hade inte mamma funnits hade jag skaffat dagmatte

Hiro
0

Går skola på ett naturbruksgymnasium är hon får följa med på vissa lektioner, annars sitter hon i hundgård men då är jag naturligtvis med henne under lunchen och eventuella hål