Ha hund på deltid?
Hej!
Jag har några gånger hört om folk som äger hund men kanske inte har tid med att ta hand om den alltid och istället för att sälja den, eller låta den vara på hunddagis då har dom en "delägare" som typ hjälper med att ta hand om hunden och som sagt är "delägare" på hunden. Så dom typ delar hunden..
-Är inte den bästa på att förklara-
Men undrade om det typ fanns hemsidor för sådant då jag tyckte det ville vara en bra idé till folk som kanske inte hade tid med att ha hund på fulltid men gärna ville ta hand om en hund och få känslan av vad som innebär och samtidigt hjälpa en annan person som kanske har et par dagar i veckan jobbet tar lite över?
Vad e era tankar på att göra så?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Är det en dagmatte du menar?
Det är en bra lösning, enligt min mening mycket bättre än hunddagis.
Jag har varit dagmatte åt flera hundar själv.
Det finns många som söker dagmatte! Annonsera på blocket eller facebook, där brukar man få napp.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har en valp som bor både hos oss och hos mina föräldrar. Jag äger honom men när vi åker bort eller om vi har mycket med skola och jobb så åker han hem till mamma och pappa :) Han vande sig vid det tidigt och det funkar jättebra.
Tror dock att man ska vara försiktig med en sån lösning om man inte är 100% säker på personen man delar med. Det kan bli krångligt med juridiken om det händer något.
Jag tror att du menar dagmatte, dvs en person som hunden är hos på tex dagar när ägaren jobbar eller behöver åka bort eller så.
Jag är dagmatte åt en cocker spaniel kille. Tycker det är en väldigt bra "deal" både för mig och ägaren. Ägaren känner sig trygg med att hunden har en plats att vara på när de har långa dagar. Jag som inte har råd att ha hund får dela dagarna med en hund men slipper utgifterna. Givetvis är det viktigt att man är överens och tränar hunden på samma sätt, samt respekterar ägarens vilja om hur man ska göra med hunden, men gör man det så är det en jättebra deal. Ägarna känner sig trygga med att hunden har ett extra hem där han känner sig trygg och avslappnad istället för att behöva vara på hund-dagis eller ho flera olika personer hela tiden.
Du kan exempelvis kolla på Blocket efter "Dagmatte" eller "hundvakt". Det var så jag hittade "min" hund.
#1 #3 ja det måste ha vart dagmatte! Tack jag försöker mig fram :D
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
På grannar.se finns en hel del också. Men de är skitdåliga på att plocka bort annonser som inte längre är aktuella. Eller de var ivf det för ett par år sedan.