köpa hund, inte 18år ännu
Egentligen var det tänkt att jag skulle köpa hund först efter att jag fyllt 18år, men det blev ändrade planer och om allt går som det ska så blir det hund redan i december :D men jag fyller först 18 i februari. Kan jag skriva på kontraktet trots att inte är 18år (Mina förändrar tycker det är helt okej att jag skaffar hund)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Jag tror att hunden kan stå på dig, med din målsmans tillstånd.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Eller nej, läste på lite mer nu. Verkar som att du absolut kan ha hunden på dig, men att du inte får skriva på avtal juridiskt sett.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Uppfödaren vet säkert hur man gör.
Tror det är bäst om dina föräldrar står på pappren först och att ni sedan skickar in papper om ägarbyte när du blivit 18.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Du kan skriva på och så skriver en eller båda dina föräldrar på under din signatur. Avtal som ingås av någon över 16, under 18, med föräldrars tillstånd, är gällande, om jag minns rätt.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Här. Svart på vitt.
http://www.konsumentverket.se/Foretag/Avtal-och-villkor/Att-inga-avtal/
Lägg speciellt märke till:
Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv.
Och:
Det är upp till den som ingår avtal att försäkra sig om att den andra parten är myndig eller har förmyndarens samtycke.
Exakt hur detta ska gå till framgår ju inte, men antagligen genom att de också skriver på, antingen själva kontraktet som redan sagts, eller man kanske kan bifoga en kort formulering typ "Härmed samtycker vi, Candy123s förmyndare, till att hon av NN köper en valp för en summa av X SEK", antingen på själva kontraktet eller som en bilaga. Som sagt, uppfödaren vet säkert och hur som verkar det ju vara dennes ansvar.
De flesta behöver en försäkring också, kolla upp hur det blir med det :)
Fick skriva ägarbyte på min hund när jag fyllde 18, Min mamma stod på min hund innan jag själv kunde det. Skulle ha låtit någon av mina föräldrar stått på hunden tills 18 års dagen & sedan skrivit ägarbytet. Men dock är det inte så långt mellan hundköpet & din födelsedag så eventuell kanske du kan skriva på ägarbytet redan vid köpet.
Jag köpte hund nu i somras (17 år) och min mamma får stå på hunden i ett år nu innan hon skrivs över till mig. Tror att man får stå son ägare på jordbruksverket men inte på skk eller skriva under skks köpavtal.
// Nadja
Jag skrev alla avtal osv när jag köpte min första renrasig vid 15 års ålder. Men man kan inte stå på försäkringen innan 18, men det var enkelt att byta ägare.
Jag (17 år) köpte min hund nu i somras och står som ägare på allt, även jordbruksverket och på försäkringen. (Trodde inte att det gick först att själv stå på försäkringen, men pratade med de och det var inga problem). Gick hur bra som helst, det enda var att en målsman behövde samtycka med underskrift.
Är du intresserad av fröstänger till din gnagare? Snart kan du beställa från min hemsida. ^^ (Länk kommer så fort företaget är registrerat).