Hur ofta ska man duscha/ bada hunden
Hur ofta duschar/badar ni era hundar? Använder ni något speciellt hundshampoo? Har en valp på 11 veckor, är det bra om jag duschar honom nu som valp så han lär sig och hur gör jag det på bästa sätt för att han inte ska uppleva det som en skräckupplevelse ?
Enbart vid behov.
Vår SB 1-2 ggr/år ungefär
Papillon/puffen och nakisen var 4-6 vecka.
Har hundschampoo och balsam, olika märken :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har haft henne i 1år och 4 månader och har duschat henne 2 gånger. Då har jag enbart haft vatten, inget annat.
Beror helt på ras, vilken sorts päls den har osv. Är det inte en sk pälsras (där pälsen ska skötas om på ett speciellt sätt, tex borstas varje dag, tvättas varje vecka osv) som du fått råd om hur ofta du ska tvätta den behöver du kanske inte börja träningen än, men jag ser absolut en poäng i att vänja den vid dusch. Själv har jag en Bolognese som ska tvättas varannan vecka så vi fick börja tidigt ;) Har du inte en sk pälsras brukar det räcka att tvätta den några gånger om året. Här är en bra länk om hundtvätt: http://balder-balder.se/foton/badning/hundtvatt.htm
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Badar bara min när han har äcklat ner sig
Har en skitgris på 5 månader och har badat honom 2 gånger då han rullat sig i bajs/gått in under min mammas äldre hund när han kissat.
Använde vatten ena gången och hundschampo samt balsam då han hade rullat sig i bajs 🙂
Hade han inte varit en sån lortgris så hade han inte fått bada så ofta 😴
Kan tillägga: Bada för mig är med schampoo mm, är det bara vatten är det avsköjning för mig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har en hund med liknande berner sennen päls, hon tvättas när hon känns smutsig kan vara pälsen är ej luftig, hon rullat sig i nåt, badat i havet osv Schampoo för känslig hud har min hund, minns ej vad den heter är en vit flaska med grönt finns på grizzlyzoo för över 100 kr o sedan användet jag en för överkänslig hud schampoo som finns hos vetten. Innan dess när hon va yngre tog jag dogman med balsam i 27 kr på willys. Om hon ej smutsat ner sig så iaf var annan månad blir d dusch då hon ska må bra samt jag älskar hennrs päls mjuk, len, glansig o luftig ☺️
Brukar duscha han när hans päls blir "äcklig" och han luktar skunk 😉
Eller om han har rullat sig i något äckligt eller blir lerig!
Navi har badat 3 gånger sen vi fick hem henne i maj, varje gång har varit efter hon varit på stranden. Först bada och sen rulla sig i sanden är det absolut bästa hon vet! 😃 Jag har ett puppy shampoo jag använder, kommer inte ihåg märke men kommer byta ut det senare. Tyckte inte hennes päls blir direkt mjuk och fluffig av det.
@adventuresofnavi | instagram
Tack för era svar :) min vovve är en canaan dog så han har ingen större pälsvård så men tänkte mest när han väl rullar sig i skit och blir smutsig!
Jag badar mina vid behov. Skulle gott kunna bada dom oftare men är rätt lat :P
Använder schampo av märket PCL
En gång i veckan. Fast vår vita badad varannan till var tredje dag då hon älskar smuts. Vi använder hundschampoo och balsam.
Whippeten 1 gång i veckan ska vi nu köra en period för att se om hon blir bättre i pälsen/huden, vi använder Espreé Rainforest tror jag det heter.
Valpen badar vid behov, alltså när hon är smutsig eller när hon luktar skunk. :P
Min förra hund badade aldrig, att bada en husky var ett helt projekt fick jag lära mig. 😃
- Nederlandse Kooikerhondje -
Tvätta vid behov, är pälsen äcklig så tvätta. Sen behöver man inte tvätta med schampo varje gång utan räcker gott och väl att dra igenom med vatten.
Har man allergiker i familjen så brukar man tvätta oftare för att hålla pälsen fräsch, oavsett ras.
Rull i kadaver, stinkdiken, och när han börjar lukta är det baddags, då använder vi espree rainforest. Blir väl 3-4ggr per år.
-
Min vuxna hund på två år har aldrig duschat. Valpen på 4,5 månader har aldrig duschat. Förra hunden som jag tyvärr bara ägde i ett år duschades en gång för att tvätta av fästingmedlet. Mina hundar har inte varit sådana som skitat ner sig i lortvatten, rullat sig bajs eller annat så bortsett från fästingmedlet så tycker jag inte att jag haft någon anledning att duscha dem. 🙂

Min hund bör schamponeras var tredje vecka men jag brukar dra på det till fyra fem veckor men då behövs det verkligen
>>>Malum domesticum<<<
Jag badar mina hundar kanske en gång per år, om de inte av någon märklig anledning grisat ner sig och behöver bad pga det då :)
Jag har aldrig tränat dem på dusch eller något, men de har alltid stått perfekt stilla i badkaret ändå. Jag misstänker att det kan ha att göra med att de är superstabila i all övrig hantering. De låter mig göra allt jag vill med dem, så om det kommer en ny situation, typ som bad, då är det bara att göra som jag visar.
För mig spelar det ingen roll om hunden bara ska kollas allmänt, ska få klippta klor, ska kollas av veterinär, tas tempen på, badas eller annat. Jag vill att hundarna litar på att det går bra att göra som jag vill. Hittills fungerar det utmärkt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag badade Frodo en gång i veckan som valp för att vänja honom att det bara var en del av vardagen helt enkelt. Vissa raser kräver tätare bad än andra och han är riktig lortnisse så jag har igen nu i efterhand att jag tränade honom för nu är han riktigt van vid och duktig vid bad. Han står bra på trimbordet också. Så om du har en ras som kräver tovutredning m.m. så rekommenderar jag täta bad som valp bara för att göra det till en vardagsrutin. En ren päls tovar mindre så om vuxna hunden tovar på dag 6 så badar du på dag 5 och reder ut så håller du hunden trasselfri och fin. Föna pälsen riktigt torr, gnugga inte handduk eller schampo utan kamma in och krama ur. Jag personligen föredrar Espree på alla mina hundar, fällande och icke fällande, pälshund och icke pälshund. Fällhundarna badar vid smuts och vid fällning med espree fällschampo och pekingesen ungefär en gång i månaden och dvärgschnauzern som jag klippt ned badas också ungefär en gång i månaden, klorna rengörs oftare då klosaxen och saxar hålls vassa längre om det inte är massa grus ivägen så klorna rengörs med ett vattenglas och tandborste innan jag klipper dom bara för att hålla klosaxen vass så länge som möjligt. Chinese crested hunden rullar i bajs nästan dagligen så han badar nästan varje dag. Ibland bara fötter/ben och ibland hel och hållen. (bor på en bondgård)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Brukar tvätta dem när de luktar illa, eller att det märks att pälsen börjar vara smutsig.
En gång per år tvättas Norrbottenepetsen (11 år) och labben (3 år) med hundschampoo. Undantaget är om hundarna varit i en myr för då brukar jag göra en snabbtvätt på benen och under magen
Har tvättat Alva en gång innan jag fattade bättre. Hon har rullat sig i bajs nån gång men då är det mer effektivt att låta det torka och borsta ur än att hålla på och krångla med vatten. När vi har vallat och det är lite väl mkt bajs och lera under magen stannar vi och badar/tar en promenad i högt gräs på vägen hem så är det lugnt sen. Hon kanske luktar lite får men det tycker jag är gött. :) Bc/aussie så hon har såndär fantastisk päls som skiten bara rinner av.
"På natten är alla katter svarta"
Jag duschar min hund max 1-2 ggr om året, sålänge hon inte rullat sig i nått skit… Och använder K9's shampoo och balsam :) alltid varit jättenöjd med den serien.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Haft min nuvarande hund i 1,5 år, duschat honom med schampo 2 gånger pga att han rullat sig i skit o div annat äckel.
Annars har jag spolat av honom flera gånger men då enbart med vatten.
Flyttar till havet på söndag, kommer bli en hel del spolande när han badat, haha.
Min förra hund (Schäfer med rejäl päls) duschade 2gånger på 3 år pga nån skit han rullat sig i.
Annars var det som nuvarande hunden, en snabb spolning vid behov :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#24 Vi bor på västkusten, och har massvis med stränder. Alltså, det är ett rent helvete haha! Så fort dem kommer ur vattnet ska det rullas i sanden och sanden lägger sig verkligen innerst vid huden. Men samtidigt är det kul, Navi älskar det mer och mer :)
@adventuresofnavi | instagram
Jag badar(schamponerar) min storpudel 2-3 ggr/månaden. Skulle jag inte göra det skulle hon få jätteäcklig päls som skulle se ut som en filtmatta. Det går inte bara att borsta ur tovorna i hennes päls utan den måste vara ren annars kommer tovorna tillbaka snabbt. Nu håller jag på att spara ut hennes päls så då måste hon bada oftare. När hon var nerklippt badade jag henne kanske 1 ggr/mån.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#10 har du också en Canaan? :D Min badar jag när hon är skitig, deras päls sköter ju sig själv annars
Medarbetare på Skor iFokus
#27 ja det har jag :D Ja precis det är det jag tänker med honom eftersom man inte behöver bada honom annars mer än när han verkligen skiter ner sig!
#28 vilken kennel kommer din från?
När dom börjar lukta skit, sen syns det, speciellt vid huvudet på min lilla schnauzer för att han är helt vit, när han har badat (igår) blirhan kirtvit (ännu vitare :P)
I'm out 
2gnr per år med shampo. Eller enl. Behov om de luktar apa :P Hittils har jag badat den äldre 5gngr med shampo (2,5 år) och den yngre 4gngr med shampo (1år och lorttgris) :D
#29 Chancho's kennel :) din då? Tack alla för era svar!
En gang i veckan spolar vi av och gor tick rinse, och varannan vecka shampo och balsam. Andvander Aloveen men funderar pa att borja andvanda Espree om det gar att fa tag pa har i Australien…
Om hunden inte har någon speciell pälsvård så förstår jag inte varför man ska bada så ofta, min hund har inget emot att bli badad men är hon inte smutsig ser jag ingen direkt anledning då hon inte är en hund som kräver pälsvård. Ibland badar jag henne trots att hon inte är smutsig kanske i samband med kloklippning men sammanlagt blir det några gånger per år, och egentligen tycker jag inte "hundschampo,balsam" behövs och om man använder det så luktar det ofta väldigt mycket jag tror hunden föredrar ett som inte luktar så jag har ett väldigt milt luktfritt om jag får för mig att använda det ;)
#32 också chanco! Det finns så få som har canaandog så det är alltid lika kul att komma i kontakt med någon som har en!
#35 jaha där ser man :D ja precis!

Tvättar med schampo vid behov men för det mesta räcker det med vatten! :)
När dom är skitiga 😉 och så badar jag vid fällning för att snabba på lite.
Vad gäller schampobad så blir det före utställning, vilket inte är så många gånger per år och när dom är skitiga. Ibland kan det bli två gånger på en vecka när dom hittar trevlig grävlingsskit att rulla sig i……sen kan det gå flera månade innan nästa gång. Allt beror på när det behövs 🙂
Våra hundar duschas vid behov, stövaren och gråhunden blir duschade ca 1 gång/år och för stövaren gäller det att hon blivit extremt fet i pälsen och gråhunden att hon har skitat ner sig i skogen (denna sommar har hon behövt duschas 3 gånger p.g.a. att hon hittat något dyhål eller kadaver och rullat sig i😛). Min hund har annars så bra päls så att när den börjar kännas äcklig så brukar det vara dags för hennes fällning och efter den är pälsen fräsch igen😉 Golden duschas däremot väldigt ofta, dels p.g.a. att hon gillar att rulla sig i stinkande "saker" och dels p.g.a. att hon de sista åren fort luktar äckligt i pälsen (p.g.a. sjukdom).
Vi badar hundarna med schampo för människor, tror mamma brukar använda balsam (även det för människor) ibland också.
När det behövs. Vår och höst kan det bli efter nästan varje promenad när det är blött ute. (De drar med lera in annars.) Har de haft turen (?) att rulla i älgskit eller liknande åker schampot fram. Eftersom mina hundar är långhåriga får de varsit schampobad vid fällning också, för att få fart på den processen, men annars resonerar båda jag och hundarna "ju mer sällan desto bättre" :)
Jag använder Dogman som finns på ica, en uppfödare tipsade om det. Av alla schampon han hade provat tyckt han det var mest prisvärt. Människor och hundar ska vist ha lite olika pH i sina schampon, så satsa på ett som är för hundar. (Efter en incident med en nytjärad båt blev det Yes-diskmedel, men det är en annan historia ;) )