inte få äga muskelhundar?
Finns det fler som tycker att man borde vara tvungen att skaffa tillåtelse innan man köper en muskelhund (rottis, amstaff, bullterrier osv) även bruksraser som malle, schäfer och doberman borde vem som helst inte få köpa tycker jag. Känner två st som fått sina hundsr rejält bitna av amstaff och rottis (en dog), tycker dessa raser kan bli riktigt obehagliga om de kommer till fel person. Unga killar och tjejer verkar ha en förkärlek till kamphundar/muskelhundar eller blandningar av dessa. Inte optimalt,jag känner mig i alla fall inte säker. Finns många andra trevliga raser att välja på för mindre erfarna.
Alla raser kan bli farliga i fel händer.
Du vet väll att Rottweiler är en brukshund, inte "muskelhund"?
Jag har haft Rottweiler i flera år och det är den absolut trevligaste rasen jag haft. Väldigt goa och trevliga individer som älskar att lära. En hund är vad man gör den till, en reflektion av dess ägare.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Om det nu skulle finnas någon sån regel skulle jag vilja ha det på alla hundar inte bara vissa raser. Alla hundar kan bli farlig i fel händer oavsett om det är en staffe eller en papillion.
#1: jo, men alla blir inte lika lätt farliga eller lika farliga. I allmänhet, sedan skiftar det förstås mellan individer precis som hos oss människor.
Men man kan ju också undra om det borde införas hårdare kontroll på allt hundägande. Även en ägare som inte gör sin hund farlig kan ju vanvårda den.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Tillåtelse av vem? Hur ska det gå till rent praktiskt?
Skillnaden på en Papillon och en Amstaff eller Rottis eller vilken stor och stark hund som helst är att en papillon kan du i princip peta undan med foten. Oavsett hur klen du är.
Alla raser kan bli farliga. Min hund bet mig blodig så jag hamnade på sjukhus, en sockersöt liten engelsk cocker spaniel, kan man inte tro! Nu är han dock väldigt go och härlig grabb. Men visst, jag tycker att när man skaffar hund så ska inte vem som helst få äga hund, och man ska vara väldigt påläst, helst haft och göra med hund innan man skaffar egen, men vad ska man göra? Ska SKK, eller annan organisation se till att man ska skaffa en licens så man får det på papper? Vem ska då kolla på den licensen? Finns så många oseriösa uppfödare samt att du kan importera hundar och få tag på hund på alla möjliga sätt, visst skulle det vara bra med licens för ALLA hundar men jag tror tyvärr inte att det skulle funka.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Det är svårt att göra en amstaff, staff, bullterrier mfl farlig för människor. De är i alla år avlade för att vara vänliga mot människor och kunna hanteras samtidigt som de biter ihjäl en annan hund.
Buskaveln är det en borde sikta på istället, att förbjuda denna oseriösa avel.
Det blir alldeles för svårt att dra gränsen vad gäller tillstånd för raser.
Bör ex. Akita (som även den varit kamphund & är betydligt lättare att få aggressiv gentemot människor) också inskaffas tillstånd för? Alla kraftiga terriers? Osv.
Sikta på buskaveln istället, en seriös uppfödare säljer inte sina hundar till fel person.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har aldrig träffat en bullhund som varit arg emot människor, så jag är inte orolig för min del. Min hunds del? Pffh, dessa golvmoppar är det värsta man kan möta, dom skäller och ägarna låter dom springa fram i rullkoppel 8meter framför sig själva och låter hundarna gapa utan att säga ett ord, Medans "muskelhundarna" och "bruksraserna" ofta går fot förbi oss även om MIN hund gör utfall.
Om man skulle uprätta en sådan tillåtelse så tror jag att blandras aveln skulle öka avsevärt. Måste du ha tillåtelse med en hund som endast har några procent av en sådan ras i sig? Hur många procent/generationer är ok utan tillåtelse? Osv Du kan inte bevisa att det finns en speciell ras i en blandras så som ägare kan du lätt hävda "han har då ingen muskelhund i sig" Så i det stora hela tror jag att ett tillstånd för enstaka raser skulle skada mer än det ger.
Ska man behöva skaffa tillstånd för att köpa en kanelbullsätarterrier? Även kallad fjanthund, pussmördarhund och kanonkulepansargris?
Mer förarveka hundar får du leta länge efter, det borde däremot införas något typ av tillstånd för kvällstidningar när det gäller att publicera artiklar om "mördarhundar" så de slutar skrämma upp folk med en helt snedvriden bild av rastyperna.
Faktiskt så är min huskytik avsevärt skarpare än Pipen, hon är till och med mjukare än labben jag hade förut.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Alla hundar kan bli farliga i fel händer? Nja det kan jag inte alls hålla med om, en liten ras biter inte ihjäl stora raser möjligen kan de kväva större ras med krypa in/ner i halsen på dom. 😉
TS jag förstår hur du tänker men jag tror inte det skulle funka, det är så många blandrashundar som kallas renrasiga eller okunniga ögon tror dom vet rasen men så är det en blandras . Jag träffar mer opålitliga blandrashundar, än dom raser du tar upp. Själva har vi vänner som har dessa raser du tar upp och alla är jätte trevliga hundar även mot våra små skitar.
Vi har själva bekant vars hund vart ihjälbiten av en stor blandras ägaren har inte alla skruvar på plats om vi säger så, tack o lov bor dom inte kvar i våran stad det var inte kul o möta dom ute eftersom hunden ofta var lös.
#12 En liten hund kan skada en annan liten hund eller barn.
Vet att rottisar är brukshundar. Grejen är den att dessa raser jag nämnde är stora och har ett väldigt krävande temperament. Finns alltid NÅGON som har en snäll amstaff osv men över lag är den mer benägen att bita om den blir trängd eller provocerad. Stora raser som någon gång har bitit människor/hundar ska avlivas direkt, är vi riktigt dåliga på i Sverige. Man borde ansöka om tillstånd, precis som man behöver göra för att äga ex vissa exotiska djur. En cocker kan knappast döda någon men det kan en rottis eller amstaff.
#14 Usch det där stämmer INTE, amstaffar biter INTE oftare än en Chihuahua t.ex.Och nej ingen hund som bitit någon en gång bör avlivas, den kanske bör ha munkorg eller behöver byta förare, men en hund biter inte utan anledning, och ALLA hundar biter någon. Min hund har huggit mig blodig som yngre, även min kompis..
Och jodu, en cocker skulle kunna döda någon lika mycket som en amstaff eller rottis, det är bara bita på rätt ställe och någon dör. Du verkar ha väldigt mycket fördomar emot dom här "bullraserna", väldigt hemskt att läsa.. Jag har då aldrig träffat någon amstaff som varit människoaggressiv och försökt bita någon öht, inte ens en kille som sparkade och slog på sin amstaff… Hunden stod bara och tog emot, kollade bort..
#14 "Finns alltid NÅGON som har en snäll amstaff osv men över lag är den mer benägen att bita om den blir trängd eller provocerad."
Så det var alltså bara fördomar du spred omkring dig, för du har verkligen ingen aning vad du skriver om. Vad sägs om att träffa dessa rastyper IRL och inte bara använda kvällspressen som källa?
"En cocker kan knappast döda någon men det kan en rottis eller amstaff."
Det kan dom visst. De kan lika väl som en stor hund slita sönder en pulsåder, de kan lika väl som en stor hund orsaka allvarliga infektioner.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Måste tillägga att en amstaff är BARA 4-8cm större än en cockerspaniel enligt "rasstandard" så… Ja..
Jag har aldrig blivit biten av Rottweiler, dobberman, bulldog eller amstaff.
De hundar jag blivit biten av är dvärgpudel, chihuhua, malteser och shetland sheepdog, så generaliseringarna om de olika "muskelhundarna/kamphundarna" du, TS, gör är totalt bs.
Ursäkta mig men har du någon gång ens spenderat tid med en bulldog? Lekt med en boxer eller tränat med en staffe?
Det är väldigt trevliga hundar och knappast de bitande monster du målar dom som.
Vet du vilka hundraser som är vanligast av att bli biten av?
Tax, golden retreiver, chihuhua & jack russel terrier…
Jag har jobbat på djurklinik och de raser som du tycker att man ska ha licens för att äga, är dom som varit mest tålmodiga medan vi jobbat med dom.
Fick t.ex. in en bulldogg som blivit hundbiten i halsen. Under hela vistelse sa han aldrig ifrån en enda gång mot någon i personalen när vi såg över såren eller rengjorde. De raser som var vanligast att vi blev bitna av va små dvärgpudlar eller en liten chihuhua utan rätt uppfostran.
Jag tål inte steriotypa människor som anser att alla "muskelhundar/kamphundar" är farliga. Så är det verkligen inte.

Det är inte bara unga tjejer och killar som har dessa raser. Majoriteten uppfödare av dessa raser är nog 35+ och kennlar säljer inte sina valpar till vilka lallon som helst. Problemet är buskavlare, som säljer valpar till vem som helst bara de betalar och sen inte kan något om hundträning eller raserna de säljer och således inte kan hjälpa valpköparna när det blir problem.
Man kan ju göra som delar av Danmark gjort och förbjuda alla raser som någon gång använts som kamphund…. Men då förbjuds raser som inte använts till detta ändamål på snart 100år. Raser som sen dess har blivit blandade med icke kampraser innan stamboken stängdes och rasen blev officiel. Min kompis har en dansk kamphund. Se bara så vicious den ser ut!
Har blivit biten av jack russell terriers och springer spaniels. Mina hundar har blivit bitna av golden retrievers och drever korsningar (om det inte var en gotlandsstövare). Det är inte hunden eller rasen det är fel på, det är oerfarna ägare som inte får hjälp med sin hund, det är fel på.
Till och med en liten Chihuahua kan bli farlig i del händer, min kompis mötte en sådan som tog ihjäl hennes nakenhund när den kom springande utan koppel med matte långt bakom, min kompis trodde chihuahuan var busig för hon hade träffat denne tidigare och deras hundar hade alltid lekt bra, men inte denna gången, innan mon kompis visste ordet v det satt chihuahuan i halsen på min kompis hund och hunden fick svåra skador, fick åka till vetten och fick Avlivas nästan direkt, Chihuahuan hade visst på nått sätt lyckas punktera halspulsådern på nakenhunden på så många ställen att hunden inte kunde räddas.
Så som vissa har sagt, i fel händer kan även den minsta, eller snällaste hunden "bli fel"
Det är inte bara kamphundar och brukshundar som kan skada, betyder då det att inte alla ska få köpa nån hund alls?
PS. JA Chihuahuan fick också en spruta i nacken efter detta.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Vad säger du om alla stora molosser? Ska vi förbjuda de också? :D
Vad säger du om alla stora molosser? Ska vi förbjuda de också? :D
Jag har jobbat med apbt så jag har träffat dessa irl, den var jättesnäll mot människor men aggressive mot andra hundar. Visst kan en chihuahua bita men det spelar ingen roll för den kan inte göra någon större skada. Du kan sparka undan en cocker hur lätt som helst, den kommer knappast hoppa så högt att den kan hugga dig I halsen. Självklart ska dstora farliga hundar avlivas direkt, eller I andra fall omplceras till någon riktigt erfaren som kan jobba med hunden (de flesta med mkt erfarenhet kommer inte vilja ha hunden), annars ska den avlivas, de som har munkorgstvång använder inte alltid munkorg (av egen erfarenhet vet jag detta). Då ska man inte ta någon risk utan bättre att döda hunden.
Jag tycker att du har en otroligt tråkig inställning och lite kunskap om "muskelhundar", som du så gärna kallar dem. En hund blir vad man gör dem till. Det gäller alla hundar.
Finns det hundar som inte passar vilken ägare som helst? Självklart! Men det är uppfödaren ansvar att besluta om. Det du borde klaga på är att det finns oseriösa uppfödare som säljer vilken hund som helst, till vem som helst. Bara för pengarnas skull.
Jag har själv en Rottweiler, och trevligare hund får man leta efter. En taxvalp på 12 veckor, som bara väger 1/10 av hennes vikt kan säga ifrån, och hon lyssnar. Så sent som idag så gick vi förbi 4 hundar som gjorde utfall mot henne. Hon viftade på svansen och gick förbi. Människor är det bästa som finns i hela världen, och hon skulle göra vad som helst för lite kel. Och vet du vad? Detta är dessutom en Rottweiler som jag tränar skydd med. Hon får bita i "människor" 2 gånger i veckan, men såvida ingen var dum mot henne, så skulle hon aldrig bita i en människa utan att jag har sagt till henne att göra det. Vad beror det på tror du? Det finns faktiskt något som kallas uppfostran, och jag tror att du helt har missat hur otroligt viktig den är!
Ps. Och ja…. innan du klagar på livsfarliga skyddshundar. Jag har faktiskt en licens för henne, samt en utbildning.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag räknade med att få en massa svar där ni skriver att "jag har en amstaff/rottis whatever som är sååå snäll och vi tränar det och det blabla osv"
visst blir inte alla sådana raser dumma, det har jag aldrig skrivit?? Däremot kräver dessa hundar mycket träning annars blir de lättare benägna att skada människor/hundar. De är också stora så skadan blir därefter.
Dessa hundar säljs på BLOCKET också, och utifrån mina erfarenheter äger manga människor som inte har tillräckligt stor kunskap dessa hundar. Därför ska man ha tillstånd att få äga en sådan ras, så att den kommer till någon som kan fostra hunden.
Tycker inte ni det är bättre att bara lämpliga ska få köpa en sådan hund? Eller tycker ni att vem som helst ska få äga dessa raser och vi ska ha fler olyckor?
Anmärkningsvärt.
#14 Det roliga här är att både Chihuahua, golden och Tax (för att nämna några) har lättare till att utdela allvarligt menade bett än vad både rottweiler, schäfer, malle och dessa muskelhundar har. Skillnaden är att media skriver inte om det.
Det förekommer betydligt mer bett från familjens goa golden än vad det gör från grannens arbetande rottweiler, men raser så som rottweiler och amstaff är uthängda av media. Rejält. Och det vrids om något så fruktansvärt i deras skriverier.
Skulle du bli biten av en riesen (för att nämna annan lite större ras) så skulle det knappt bli något skrivet om det, skulle du däremot bli biten av en amstaff eller rottis så skulle det bli skriverier om hur illa biten du blev av den stora "kamphunden", att du behövde bli sydd m.m.
Alla hundar kan bli farliga i fel händer, sen verkar folk otroligt gärna vilja haka upp sig på storleken. En aggressiv Chihuahua är inte bättre än en stor och aggressiv Berner Sennen, visst kan du ta bort Chihuahuan lättare än vad du får bort en Berner sennen men när det kommer till kritan så är dom aggressiv båda två ändå.
Jag föredrar hellre att möta en aggressiv berner sennen framför en aggressiv Chihuahua av en mycket enkel anledning - folk med aggressiva/problematiska stora hundar har ofta betydligt bättre koll på sin hund än vad många ägare till aggressiva/problematiska småhundar har.
En liten hund blir dessutom kallad för söt när den skäller, morrar och har sig. Fullkomligt bedrövligt i mina ögon!
#24 Vart var det du jobbade någonstans? Rasen är nämligen extremt ovanlig i Sverige, så du kommer väl snart hitta på att det var i ett annat land osv. För nej, du har inte den erfarenheten av hundar alls. För då skulle du veta att även riktigt små hundar kan hoppa extremt högt. En JRT jag känner hoppar från stående upp i brösthöjd på mig och jag är 177 cm lång.
Det är så intressant att se att alla "kamphundsfobiker" alltid arbetat med dessa hundar och att vi som äger hundarna sedan har en helt annan bild av raserna. Hur kommer det sig? Kommer jag vakna upp en morgon och Pipen har ätit upp mig i sömnen kanske?
#26 När vi har sålt rottweilervalpar har vi annonserat på blocket. Får alla som ringer köpa valp? Absolut inte.
Självklart finns det folk som köper Rottweiler, schäfer och liknande raser, utan att veta exakt VAD dom tar med sig hem. Men det är väll lite deras problem?
Självklart finns det mer eller mindre lämpliga människor för varje hund, men det har väll knappast du någonting att säga till om? Eller tycker du att du ska få bestämma sånt?
Helt ärligt är den här tråden rätt pointless.
#28 det var en import. var dogwalker åt den. Hur högt en JRT kan hoppa skiter jag I, den kommer aldrig kunna döda någon ändå.
¤24 men en hund blir fortfarande vad du gör den till, en feg och mjäkig människa som kanske inte vågar ta i en rotis, klart som f*n att det rottisen blir "Pucko" MEn en människa med fast han och god ton kan får en rottis att bli hur mysig som helst.
Hunden i bilden jag bifogar är en Rottweiler Amstaff blandning, snällre hund får du nog let länge efter, när min syster var 2 år gamma så stal denne hunden en macka av min lilla syster och hon TVÅÅRIG flicka öppnade munnen på hunden och tog ut mackan,hn bar stod där med öppen mun och väntade på att hon skulle ta ut mackan ur käften på honom, hundarna hoppade från soffan och landade på honom, han viftade på svansen och kollade på hunden som precis landat på honom med ett duns, HAn godtog ALLT
Jag antar att alla här tycker det är ok att vem som helst köper en svår ras som kan bli mkt farlig? Hur kan man begära att endast väldigt vana människor ska få köpa dessa hundar…så dum jag är. Klart hundarna kommer före våran säkerhet, för just eran amstaff är sååå snäll och fin så är alla det.
Läskigt tänkande.
#29 Och vad har du för ursäkt för att media inte skriver om när någon blir biten av exempelvis en golden eller labrador?
#31 Förlåt men då kanske DU inte var rätt dogwalker för den rasen eftersom den agerade sådär… Min tik kan gå fot med mig förbi hundar (schabrador) men tar någon annan kopplet på henne kan det sluta illa om dom inte har koll.
#31 Du tror på allvar att en JRT inte kan bita en person alltså? Vilken raskunskap.😂 Och trevligt ordval, var det jobbigt för dig när dina argument visar sig vara nonsens? För jo, som sagt så kan en liten hund döda den också.
Du var alltså dogwalker åt EN hund och anser dig veta mer om rastypen än vi med FLERA hundar? Denna enda individ som du inte vet ett jota om hur den tränats och vad den varit med om ska alltså vara ett rättesnöre för att visa att hundarna är aggressiva? 🤔
#35 Det gick bättre för mig, ägaren hade själv problem. Ibland korrigerade jag för sent men det var sällan när jag lärde mig hur den hunden funka.
#33 Du missade helt det jag sa om att det var uppfödarens ansvar. Läs ordentligt nästa gång…
Dessa farliga "muskelhundar" du pratar om är oftast blandningar på korsan och tvärsan som släpps iväg till vem som helst för pengarnas skull.
Men visst, med din logik så borde vi ju förbjuda folk att köra bil, för trotts att folk har körkort så finns det rötägg som kör rattfulla, eller folk som kör helt utan körkort.
Om vi nu skaffade krav på någon typ av utbildning för att äga vissa hundraser. Tror du verkligen att idioter skulle bry sig om att gå den utbildningen? Nä. Alla duktiga människor, som kan hund, och vet hur man tar ansvar hade gått utbildningen, men det är inte deras hundar som det blir problem med i vilket fall som helst.
Vem tycker du dessutom skulle kontrollera alla hundarna ute på stan? Du kan korsa en "muskelhund" med en Labrador. Om valparna då ser ut som Labbar, men är instabila i psyket…hur ska någon veta att även dessa hundar bör kontrolleras?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#33 Rasen du tänker på är inte svår, däremot borde raser som JRT och Tax inte användas som ren sällskapshund, och golden borde inte behöva bo hos familjer med barn som inte respekterar hunden. Lagstiftas det om det kommer bettstatistiken falla enormt. Jobba för det istället om du vill sluta slåss mot väderkvarnar.

En liten hund kan döda ett barn. Läskigt tänkande att tänka att en liten hund inte kan göra stor skada bara för att den är liten.
#37 Skulle vara intressant att se ditt svar på min fråga i, #34.
#29 Så fel. En liten hund kan liksom en stor punktera kroppspulsådern tex och då är det bye bye adjö om man inte får vård snabbt.
Sen kan man omöjligt avgöra vem som har mindre erfarenhet eller inte, det kan inte baseras på ålder hos en person. Jag vet de som är yngre än mig och har mer erfarenhet av hundar tex.
En hund som är aggressiv kan också vara det av olika orsaker vare sig det rör sig om fel ägare, fel avel, hunden är sjuk, hunden har ont, hunden har tidigare blivit attackerad… Har inget med rasen att göra.
Skulle det vara så att aggressivitet är raskopplat borde det väl skaffas licens på att äga tex Golden Retriever, den låg ju i topp ett tag bland hundattacker.
#38 Visst kommer det fortfarande ske I alla fall att man köper dessa hundar även om man inte får, men det kommer antagligen ske I mindre grad. Skulle jag bestämma hade inte korsningar med dessa hundar fått förekomma heller.
#32 Men snälla någon.
Hur ska vi kunna ta ansvar för vilka människor som köper hundar?
Jag tycker inte att det är okej att "vem som helst" köper någon hund alls. Är det ett bättre uttalande? Jag vill ha seriöst intresserade, pålästa människor, som vet vars de söker råd och hjälp om det behövs. Det är för mig inte vem som helst, och en sådan människa får hemskt gärna för min del köpa en "svår" hund, om den vill det :)
Och sedan tycker jag att det är intressant att på 33 inlägg så är det bara du (jag lovar inget, men minns ingen fler) som har negativa upplevelser av sådana hundar. Bara du. Alla andra (?) har bara träffat trevliga "muskelhundar". Jag vet inte, men för mig är det en aning talande.
Och, btw - jo, en jrt kan döda. Precis som folk påpekade tidigare, halspulsådern är inte stor och inte otroligt svår att skada. Och som VildaVittra sa, små hundar är ofta otroligt starka och kan ofta hoppa väldigt högt. Brösthöjd på hen som är 177 cm lång. tja, vars sitter halspulsådern? Jo, typ i brösthöjd.
Ser du?
Nu ska vi inte svartmåla jrt's, absolut inte, men det känns som att fler behöver förklara det.

Enligt wikipedia dödade en Tax en gång en 6årig pojke genom att gnaga av barnets ben (1979). En Tax och en labrador blandning dödade 2005 en 87årig kvinna. En boston terrier dödade en 93åring 2012. Listan innehåller förvisso en majoritet av pitbulls och rottweilers, men det tar jag med en enorm nypa salt eftersom listan är amerikansk och de har shelters som sätter titeln "pitbull" på allting som de inte vet vad det är för något som har kort päls och påminner om en amstaff. (Så boxer x Greyhound = pitbull, labrador x boston terrier = pitbull, cattledog x bealge = pitbull, in other words not a reliable source).
#44 Jag har träffat otrevliga "muskelhundar" likväl som trevliga men jag har också träffat otrevliga goldens, schäfrar, pudlar, bischons, sheepdogs, collien, grand danois, taxar, sankt bernhard osv.
Med det sagt, TS, benämningen "aggressiv" har inte muskelhundarna ensam rätt på. Vilken hund som helst kan visa aggression. Vill inte ha diskussion om personen i sig nu men du har väl sätt på CM? Alla hundar där är inte av muskel/bruks typ om vi nu ser till deras psyken.

Milo, amstaff/pitbull blandning, daghund, INTE min egna. Och min eng cocker spaniel Micke. Dom är som bröder, men ändå är dom som natt och dag, med tanke på Milos bakgrund så har hans matte gjort ett sjukt bra jobb med att få en sån snäll mysig och trevlig hund, visst har han sina flaws, men med all rätt.
Jag har nog aldrig träffat en otrevlig bullhundsras, men däremot väldigt många otrevliga mindre hundraser av olika slag. Många skulle nog ibland kunna tycka att Micke är otrevlig, men på det sättet han gör det på så charmar han istället, jag kan tycka han är väldigt otrevlig emot vissa hundar som inte har gjort ett dyft än att lukta på honom eller gå förbi lite för fort, medans han tycker att dom ska acceptera att han gör likadant emot dom.
Jag tycker man borde få "tillåtelse" att skaffa djur överhuvudtaget. Typ gå en kurs eller något innan.
//Flöffo
# 48 Vem skulle driva en sådan kurs och hur skulle det administreras och kontrolleras?
Åh vad ledsen jag blir på dessa fördomar.. min familj hade en så fin amstaff, den raraste hunden jag stöt på. Hon var ändå en omplacering och kom inte från en rolig bakgrund. Det var aldrig några problem med henne. Min jrt är mer opålitlig än vad hon någonsin var och då är min jycke jättehärlig.
#49 Jag sa aldrig att det skulle kunna bli av. Jag vet att det i stort sett skulle bli omöjligt, men det hade varit bra då det finns så många oansvariga djurägare som köper djur utan att veta vilket stort ansvar det innebär och utan att sköta djuret rätt.
//Flöffo
#51 Ok. Det man kan göra är ju att kontakta de politiker som styr och tala om att behovet finns.
Jag håller med dig. Man ska skaffa nån form av tillåtelse att få äga en sådan hund. Man ska vara kvalificerad och erfaren nog att ha ansvar för en sådan ras. Sen kan alla hundar bli farliga i fel händer, men mycket större chans att en rottweiler, amstaff t.ex blir det. De hundarna blir lättare provocerade och de kräver mycket mer. Ägare till sådana hundar kommer försvara sin ras, men det är så att dom hundarna har större benägenhet att bli farliga om de hamnar hos fel person. Jag tycker det är så fel att skaffa en dobermannr/rottis/amstaff t.ex för status skull, för de är "coola". Såna människor ska INTE ha hund!!
Man får också ha större respelt för sin omgivning om man äger sådana hundar, då många upplever de som obehagliga eftersom man förknippar dom med attacker

Hur tänker du / ni er att man ska hindra folk från att skaffa hund för statusens skull då? Om det skulle vara hundkörkort på de raser så skulle de personerna förmodligen: A) Skaffa hund ändå och får de hunden beslagtagen skaffar de en till. Eller B) Skaffar hundkörkort men ändå har hunden som statuspryl och gör A om de blir av med körkortet.
Finns folk som kör rattfull även om de har körkort. Finns folk som kör bil utan körkort. Finns de som haft körkort, blivit av med det men ändå kör bil. Finns de som har körkort men kör en bil förlagd med körförbud. Och lets face it, det är för liten grund att stå på att fänglsa någon som har en "tuff" hund.
Jag kan förstå att man blir räddare för tex en rottis än en Tax, så jag förstår vad du menar med ditt inlägg. En (aggressiv) liten hund ÄR lättare att kontrollera än en stor, så är det bara. Storlek har stor betydelse. En älg gör mer skada på bilen vid en krock än tex ett rådjur, men det betyder inte att rådjuret inte kan göra ruskigt med skada och leda till samma hemska slut som en älg. Att generalisera vissa raser som agressiva och farliga är dock helt fel. En rottis ska inte vara agressiv, en amstaff ska inte anfalla andra hundar osv. De individer som gör detta är undantag inte regel. Alla hundar oavsett ras är just det hundar, de är inte vapen som media ofta försöker få fram det som. Kan dela med mig av ett exempel också; min hund är väldigt osäker, pga det gör han ofta utfall mot andra hundar. Så min pappis på 4,3kg bestämde sig för att den största och mest muskolösa hunden i rummet skulle få sig en ordentlig utskällning, denna hund va en amstaff. Min hund sprang mot amstaffen (som snällt satt vid husse) och tokskällde, amstaffen rörde inte en fena! Han totalt ignorerade min ättriga lilla hund, ingen agressivitet alls, förutom från min lilla sällskapshund dåra. Det har hänt flera gånger med den här amstaffen och även andra av rasen att min hund gör utfall och visar sig agressiv medans dessa hundar vänder kinden till. Dessutom är de riktiga "mördarhundarna", om man kan kalla dom för det, terriers. De flesta terriers är avlade för att jaga och döda pestdjur så som råttor. Så om vi ska generalisera så borde det vara terriers vi ska akta oss för och inte så kallade muskelhundar ;)

(#56 Vet att du associerar terrier med fox terrier, jack russells, border terrier osv. Men american staffordshire terrier, american pitbull terrier och staffordshirebullterrier och bullterrier).
Det är och kommer alltid vara fel på människorna, inte hunden i sig. Ta tex Kangal. En rysk/asiatisk boskapshund som är grym på det den är avlad på dvs vakta får som den ser som sin familj, de respekterar sina ägare och människor som har ägaren med sig. Men därefter tar det stopp på vänligheten mot andra människor och djur. Rasen är kanonbra när den får göra det som den är avlad för att göra. Tänk nu en renrasig valp efter den hunden i ett svenskt bostadsområde, barnfamilj. Barnen har vänner som springer ut och in, grannkatter som kommer på oväntat besök, brandkår/ambulanspersonal/polis som kan behöva hjälpa familjen vid brand/sjukdom/osv. Hunden går från foglig familjehund till vansinnig vakthund.
De allra flesta raser ägs av personer som inte använder dem till vad de är avlade att utföra. Oftast går det bra, ibland går det åt helvete. Men man ska inte straffa alla människor inom hundvärlden för att somliga personer skaffar fel ras för dem.
Ts jag undrar var du har fått informationen att amstaffs och rottweilers har lättare för att bli aggressiva än andra hundar? För sist jag kollade fanns båda dessa raser ganska långt ner på listan (till och med långt under schäfer, labrador och golden) över flest hundbett i Sverige. Vad jag förstår baserar du dina åsikter om hur amstaffs, rottweilers samt andra muskelhundar är, på en apt individ som inte ens var din?
Jag har varit hundvakt åt både amstaff och rottweiler och känner även många olika individer som är både renrasiga men även blandisar mellan dessa, och hör och häpna… Alla dessa hundar är snälla och uppfostrade individer och helt enkelt härliga hundar. Vad jag sett från denna tråd verkar jag vara långt ifrån ensam om att ha dessa erfarenheter av dessa hundraser.
Tycker att det är jätte tråkigt att media (framförallt tidningar och filmer) visar dessa hundar som mördarmaskiner som gärna tar det första de ser, för precis som med vilka hundar som helst, kan dessa hos rätt person kan de bli underbara hundar.
Slutligen, nej jag tycker inte att vem som helst borde få köpa dessa hundar, faktum är att jag tycker att vissa inte borde ha hund överhuvudtaget, men jag tycker inte att en viss ras ska tas bort för det är oftast inte raserna (eller hunden för övrigt) som det är fel på, utan personen på andra sidan av kopplet.
#57 jag tänkte inte äns på att många av "muskelraserna" också är terrier xD men ja jag syfta på terriers likt jrt som avlatts på att "döda" :p
När man ser bildartiklar på barn och människor som blivit hund bitna i ansikte är det oftast raserna staffordshire bullterrier, pitbull och rottweiler som gjort det. Det är sant att dessa raser har lättare för att bli aggressiva I FEL HÄNDER än en t.ex sällskapshund eller golden retriever. De raserna är skapta för slagsmål och tjurhetsning så det ligger väl lite i det. Dobermann och rottweiler t.ex används ju ofta som vakthundar som försvarar egendomar, så man blir automatiskt mer vaksam för de raserna. Man behöver inte ta illa upp för det. För det är så det är och folk kommer alltid tycka sådana här skarpa hundar är lite skrämmande. Om jag ser en amstaff ute blir jag automatiskt mer vaksam "ifall" den skulle försöka attackera, inte att jag dömer hunden utan mer att man inte vet hur ägaren uppfostrat den. Jag tycker om alla hundar, men jag tycker bara att man ska vara extra noga att välja ägare till en skarp hundras som kräver en ordentlig uppfostran för att bli en fin hund. Ägare som är "slappa" ska absolut inte äga en sådan vovve, man ska inte ha dom för att de är "fräcka" utan man ska uppfostra den på ett bra sätt. Jag såg en gång en man som hade en amstaff likande hund, han skrek på den och slog den med kopplet när den gjorde fel och sådana människor ska inte ha djur överhuvudtaget
När man ser bildartiklar på barn och människor som blivit hund bitna i ansikte är det oftast raserna staffordshire bullterrier, pitbull och rottweiler som gjort det. Det är sant att dessa raser har lättare för att bli aggressiva I FEL HÄNDER än en t.ex sällskapshund eller golden retriever. De raserna är skapta för slagsmål och tjurhetsning så det ligger väl lite i det. Dobermann och rottweiler t.ex används ju ofta som vakthundar som försvarar egendomar, så man blir automatiskt mer vaksam för de raserna. Man behöver inte ta illa upp för det. För det är så det är och folk kommer alltid tycka sådana här skarpa hundar är lite skrämmande. Om jag ser en amstaff ute blir jag automatiskt mer vaksam "ifall" den skulle försöka attackera, inte att jag dömer hunden utan mer att man inte vet hur ägaren uppfostrat den. Jag tycker om alla hundar, men jag tycker bara att man ska vara extra noga att välja ägare till en skarp hundras som kräver en ordentlig uppfostran för att bli en fin hund. Ägare som är "slappa" ska absolut inte äga en sådan vovve, man ska inte ha dom för att de är "fräcka" utan man ska uppfostra den på ett bra sätt. Jag såg en gång en man som hade en amstaff likande hund, han skrek på den och slog den med kopplet när den gjorde fel och sådana människor ska inte ha djur överhuvudtaget

#61, staffe, och andra raser som använts till hundslagsmål ska Inte ha närmare till aggression än andra raser mot människor. Dessa raser är avlade för att en människa, mitt i en fight, ska kunna gå in i ringen och bryta slagsmålet omedelbart. Hunden skulle genast sluta slåss. En hund som vände sig mot sin handler avlivades på plats. Många verkar också göra ett likamedtecken mellan hundfighter och aggression. Det är Inte aggression som gör att hundarna slåss. Aggression är en reaktion på rädsla och en sådan hund går inte att använda i hundslagsmål. Hunden måste se slagsmålet som lek eller jakt, alltså arbete, den ska inte slåss av aggressivitet utan för att den tycker att det är roligt. För att få en hund som fungerar enligt ovan måste hunden vara otroligt förarvek. Att betänka är också att staffen och flera av muskelraserna till och med har inskrivet i sin rasstandard att dom absolut inte får visa minsta aggressivitet mot människor. Jag är mindre rädd för en amstaff än många andra jyckar. Problem uppstår i konstiga blandningar mellan dåliga djur, sällan på rasrena hundar från seriösa uppfödare.
Alla som köper hund borde ha tillstånd till det Det skulle säkert gå att ordna kurser, där man ser om någon är lämplig att ha djur Den som inte sköter sig blir av med tillståndet
14 skaderisken ät mindre med liten hund det måste du ändå hålla med om? Jag har aldrig läst om att liten hund biter ihjäl andra hundar då ts anser att stora hundar av muskelgrupp har förmåga att göra det.
Kan man inte kontrollera sin hund rent fysiskt om det skulle behövas så har man fel hund anser jag.
65. det kan jag hålla med om, även om man har en glad hund så ska man inte "tappa" den
Förstår hur du menar TS, en understimulerad/underaktiverad amstaff/schäfer har mycket lättare att slå över till fel beteenden som tex aggressivitet än tex en understimulerad/underaktiverad labbe, golden, powder puff, mf.l liknande raser.
Jag som är utbildad inom hund säger som så här. De ska finnas licens för att äga hund, å de innebär allt från Chihuahua till grandis. För de handlar itne om ras utan om ägarens kunskaper. Så ja är för licens men då ska de gälla alla raser och innebära att man får en ta en kurs eller två för att verkligen veta hur man tar hand om en hund och kanske måste gå nån kurs i att se mentaliteten på hund och ägare. Och sker nått så ska licensen försvinna och så får man inte tillbaka den.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Fast både straffar och amstaffs har ofta könsaggresivitet samtidigt som de är otroligt förarveka. Vilket betyder att de kan ha en viss aggressivitet mot andra hundar men de ska aldrig bita en människa! Sen ang bildartiklarna du nämner… Hur vet du att det är just den hunden som bet? Står det nånstans? Sen vet du ju inte i vilken situation denna hund bet, hur hunden mådde, vad personen gjort mot hunden innan den bet, så hur kan du säga hur flera hundraser är baserat på vad du sett på några bilder?
Du verkar inte ha träffat många hundar av de raser du verkar ogilla. Sen förstår jag vad du menar ang att vissa människor inte borde ha hund, men det är ju ändå inte hundens fel att den blev skriken på och slagen. Vissa människor bör helt enkelt inte ha hund, på samma sätt som vissa människor inte borde ha barn.
Även om hunden är i fel händer så betyder det inte att den kommer att attackera helt oprovocerat. Sen ang att du är uppmärksam… Hur gör du när du går förbi en sådan hund? Stirrar du den i ögonen? Gör du detta skulle jag istället råda dig att ignorera hunden i stället för detta kan av en hund tolkas som att du utmanar den.
Edit: råkade skicka inlägget innan jag skrivit klart.
#68 dock är saken att det är lättare att hålla och hantera en aggressiv Chihuahua än en aggressiv amstaff eller schäfer. Och det är sällan man läser i tidningen/hör hur chihuahuan slet sig och attackerade någon, men en amstaff eller en schäfer kan slita av ett gammalt rep eller koppel om dem väl får fart och kraft…
En jrt kommer aldrig kunna döda någon ändå?
Stinker okunskap, det är terriernas terrier som ska kunna spöa upp rävar & grävlingar i sina gryt.
Har du blivit biten av en jrt någon gång? Det har jag, illa, uttala dig inte förrän du vet.
Dessutom är de envisa jäklar som inte ger sig, som tur är så är de små - men tror du allvarligt att ett litet barn har någon chans mot en attackerande jrt?
Och nej, amstaffs, bullterriers, staffs är inte stora. De är faktiskt rätt små hundar, en amstaff är sällan mycket större än min lagotto.
Jag har blivit attackerad ordentligt av en rottis en gång, en buskavlad, understimulerad rottis. Jag är knappast rädd för rasen och tror fortfarande på att det är buskaveln man ska åt.
Som hundtränare har jag tränar en hel del musklisar, men det är alltid de hundarna jag litat mest på, för jag vet att de inte hugger förrän hunden mår ordentligt dåligt.
Kamphundar skulle kunna hanteras av människor under kamp, medan de slet sönder en annan hund. De är avlade i alla år för att vara vänliga mot människor.
Men visst, de är i ungåldern väldigt hoppiga, studsigare, vill gärna upp i ansiktet och ge ett kärleksnafs och hångla lite. Detta kan för människor med mycket okunskap verka aggressivt, påträngande & läskigt.
Men detta är en del av rasen, de är fysiska hundar som helst av allt skulle hångla ihjäl en eller krypa innanför skinnet på en.
Tycker man det är läskigt får man låta bli att hälsa.
Tyvärr är ju många påstådda "attacker" knappast ens attacker, det handlar ofta om en hund med hög kamplust som fått tag i ett klädesplagg eller dyl. och börjar leka, visst är det otrevligt - men knappast farligt.
Handlar snarare om ouppfostran.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#69 ja det står staffe exempelvis, i de artiklarna! "Grannens staffordshire bullterrier" typ. Jag skyller absolut inte på hundarna, utan på ägarna! Jag ogillar dom inte, jag vet att de kan bli underbara i rätt händer, jag ogillar bara hur vissa personer sköter hundarna. Vissa raser kan helt enkelt bli farligare än andra, så är det
Fråga till dom som tycker att alla inte ska få äga muskelhundar.
Vi har 4 beardisar, och vi har haft beardis i 25-30 trettio år, det är alltså 5-10 år innan jag föddes Jag har haft dessa sen jag var bebis jag har min egna hund nu, men hon är gammal och Shaggy vår unga hund har alltid varit "Min" hund, det är jag som tränar borsta och allt sånt med han matar promenerar, allt mamma gör är att ställa han samt betala mat och eventuella Veterinär kostnader, och jar har 3 fina hundar snälla underbara, sen kommer Shaggy, han är inte rätt på en fläck han tror han är störst bäst och starkast så han "Attackerar" dom andra hundarna helt oprovocerat, och detta är för att han är helt annorlunda från dom andra hundarna han är en som behöver jobba mer både mentalt och psykiskt för att han ska funka på ett vettigt sätt, vi tränasr på fysiks och psykiskt dagligen Psykiskt 1½ timme och Fysiskt 2-3 eller iband fyra timma per dag beroende på vilken for av fysisk träning vi kör och sedan dess har han blivit lugnare och han blir bara lugnare ochy lugnare nu per dag, innan detta skällde han och Ylade och till och emd gjorde UTFALL mot hundar han gick förbi, BARA för vi hade tränat han fel, efter vi har börjat träna på riktigt har det blivit mycket bättre med allt sånt här, men betyder det att vi inte ska få ha våran ras då? för att vi har haft en hund som har gjort så i treårs tid? nu är han snart fyra och efter all träning han har får har han blivit mycket lugnare, vi har alltså kommit på med tiden vad han behöver för att bli den kelgrisen vi vill ha.

Som sagt… När det kommer till media ska man ta det med en rejäl nypa salt. Tex rasen "pitbull" det finns ju inte alls speciellt många exemplar av rasen i Sverige eftersom de måste registreras i rasklubbar i USA för att officiellt få kallas pitbull. Det är mer regel än undantag att media skriver ut rasen om det är en sk "muskelhund" men utelämnas uppgift om ras så är hunden oftast av en annan ras, då är det helt plötsligt bara en hund, varken mer eller mindre.
Ja, det hade väl varit käckt att behöva genomgå en utbildning innan man skaffa hund. Eller att bli behörig att få äga hund över en viss mankhöjd. Men vem har resurser för något sådant, staten? vad för kriterier måste man uppfylla och vem avgör hur lämplig man är? Hur skulle detta kontrolleras och hur skulle det bekostas? Det är ju bara att snegla på ett hundforum likt detta för att konstatera hur många olika åsikter det finns och hur många olika livsstilar en hundägare kan ha.
≧◔◡◔≦
Börjar tro att TS krupit fram underifrån någon bro någonstans, inga riktiga argument, och bemöter frågor antingen med fullständig smörja eller inte alls.
Ja, mindre hundar kan vara lättare att kontrollera, man alla hundar kan göra skada. Att göra skillnad på hund och hund, att utmåla vissa raser som typ monster bara för att man själv är okunnig och läst för mycket blasktidning är inte rätt.🤦♂️
Problemet är att de flesta människor har fördomar för Så kallade "muskelhundar" Vilket gör att om ewn amstaff biter någon så komemr det snabbare ut i tidningen än om en golden (exempelvis) biter någon
Saken är ju den att får alla köpa vilka hundar de vill kommer dessa hundar som hamnar illa i media fortsätta göra detta. Alla verkar glömma att dessa är otroligt familjevänliga hundar och lika bra hundar som alla andra om de får rätt hand och rätt uppfostran. Man kan inte säga att de beror på rasen osv. Man väljer själv en ras, då läser man på om den och sen uppfostrar man dem på de sätt de ska vara. har de nu agg mot andra hundar pga könsmognad som någon ovanför skrev, då får man ju jobba med socialiseringen mycket mer. För media kommer man aldrig kunna lita på. De gånger jag blivit biten, en gång av schäfer - jag gick mellan två som bråka om en pinne, fortfarande inte hundens fel. Gång två och tre av våran Tibetanska terrier - han hade han hundsagg sedan tidigare ägare haft honom, fortfarande inte hundens fel (då han blev bättre under tiden vi hade honom) och sist och enda gången jag inte gjorde nått fel blev jag biten av en springer spaniel. Han bara högg å högg.
Är någon av dessa ovan "kamphundar" NEJ de är vanliga familjehundar. De har alla blivit fel uppfostrade från start. Allt handlar om kunskap och engagemang inte rasen. Du kan få vilken hund som helst aggressiv men du kan även få vilken hund som helst till världens snällaste, med rätt uppfostran och guidning i livet. Ingen verkar tänka på att den hundrasen som står högst på listan av anmälda bettolyckor är golden… Bara en tankeställare. Och till avslut, bry er inte om media, de gör allt för att skrämma, heller inte bry er om vad USA gör, ja de har kamphundar men i svergie har man inte de på alls samma utsträckning, för de skulle inte gå att anordna på samma sätt här.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
En fråga, dels till er som anser att pitbull/staffe m.fl är farliga hundar och dels till er som skriver "alla hundar är ofarliga i rätt händer".
Vad anser ni om tex kaukasisk ovtjarka? Farlig hund eller bara farlig hos fel ägare?
#79 Nu har jag inte påstått något av det du sa.
(Tycker det är komiskt att det nästan alltid är den kaukasiska som det pratas om)
Tyvärr ovtjarkan mer drabbad av fördomar än muskelhundarna, simpelt nog för att det är en helt annan hund.
En ovtjarka hamnar sällan i fel händer, då de är för svåra.
En amstaff är relativt enkel att uppfostra, du kan även larva dig med fysisk bestraffning, nästan helt utan risk att hunden säger ifrån.
En gettoguy kan inte hantera en ovtjarka helt enkelt, de är inte förarveka någonstans, otroligt självständiga & fattar sina egna beslut. Denna typ av hund kan även säga ifrån ordentligt om den hanteras fel (med fysisk bestraffning såsom alfarull osv).
Ovtjarkan är inte farlig, många ser tyvärr hunden som en tickande bomb.
Den är duktig på att varna & visa tydligt vart gränsen går, stannar man och går därifrån är det ingen fara.
Men väljer man att korsa gränsen (kan vara mot en tomt, djurflock etc) så kan ovtjarkan försvara.
Sen är det stor skillnad på våra ovtjarkor i Sverige & de bruksavlade i Ryssland etc. Våra är snarare sällskapsavlade.
Det behövs inget öga för hundspråk för att undvika attack från en ovtjarka, det är otroligt tydliga mot inkräktare.
Simpelt sagt, kommer det en ovtjarka springandes mot dig, tydligt upphetsad och skäller samt markerar mot dig, vänd om.
Man kan ju undra varför dessa hundar inte blivit en statussymbol som muskelhundarna har, men samtidigt förstår jag att det är för att dessa hundar är alldeles för svåra, för någon som enbart söker status.
Dessutom är rasen liten & uppfödarna otroligt noggranna med vart hundarna hamnar.
Råkar denna ras ut för byb & oseriösa köpare, ja då kan vi prata om att ovtjarkan är farlig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hur många gånger har inte sånadär "my god en stor svart pitbull attackerade!" artiklar sen visat sig vara en random svart större hund av annan ras/blandras alternativt oreggat = du vet inte ett skit om vad som är i den eller ens om den är renrasig och ofta om man läser under bilden så står det att det inte var hunden på bilden alternativt en bildbank som källa.
Enda hund vi haft som attackerat var en Foxterrier/taxblandning, det var lite grinig allmänt, slutade med att den hoppade upp och försökte hugga efter mig som bebis utan anledning mamma hann i farten avvärja den, det var hunden i kullen som levde längst innan dess hade alla valpar blivit avlivade + mamman pga problem i mentaliteten som jag har fått veta iallafall.
Om det gör mig anti mot Tax och foxterrier? Nja, däremot anti att folk blandar raser lite hip som happ utan att tänka på hälsa och mentalitet och ja det var inte rätt blandning i en okunnig barnfamilj som kanske inte hade tiden heller.
Annars är det nog Cocker Spaniel som jag träffat flest individer av som är otrevlig.
Däremot kan jag tycka det är intressant att, för att skaffa häst t.ex. så brukar många (inte alla) först lära sig rida och hantera andras hästar/gå på ridskola innan dom skaffar en egen, medan andra djur, hund, katt.. you name it, så kan du vara helt nybörjare och skaffa fast du knappt ens petat på en tidigare.
Något jag tycker vore kul är att dom införde att lägga in att hantera djur, i skolundervisningen! Hur det skulle gå till vet jag däremot inte både ekonomiskt och sett till allergier men många barn hade mått väldigt bra av det, T.ex. på mitt område så har vi ungar som inte har en susning om hur man beter sig då man ser en hund = dom springer å skriker "ÅH EN HUND FÅR VI KLAPPA?" ja, dom verkar vara väldigt intresserad av hundar så är ju synd att dom inte vet hur man beter sig runt om, dessa barn löper ju en större risk att bli bitna pga hunden blir rädd.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Jag är för körkort för alla raser. Anser inte att det bara är bullraserna (muskelhundar) som är ett problem. Folk i allmänhet har får lite kunskap om vad som krävs för att ta sig ann ett husdjur.
Lag och etik gällande lösspringande hundar, sjukdomar som sprids via bajs (lata människor som lämnar skit över allt fattar ju uppenbarligen inte att det sprider sjukdomar till egna och andras husdjur och barn), hundens sjukdomar, uppfostran (etologi och inlärningspsykologi) är några saker som borde vara prov på.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Tax borde man inte få ha om man inte är jägare. Fy farao för alla vidriga små taxar med en flinande tant efter som inte begriper nånting. Usch. De så kallade kamphundarna har aldrig gjort mig en fluga förnär.
#79 Jag har aldrig träffat en ovtjarka faktiskt men skulle gärna vilja göra det, jag tror att ovtjarkan är som alla andra hundar att det kan bli fel i fel händer, jag tror inte att ovtjarka är olika från andra hundar, det är också en hund, så att. men alla hundar har ju självklart olika temprament.

jag kan säga att de hundar jag stött på som betett sig värst och ställt till det mest för mig och min hund med utfall och liknande är labbar och småhundar som folk inte har koll på. min tik, en staffe, blir otroligt osäker på stora svarta hundar, inte aggressiv dock, hon försöker fly, och det beror helt och hållet på dessa labbar som vid flera tillfällen gett sig på henne trots att hon lagt sig ner och gjort allt för att visa att hon inte vill något illa.
sist jag läste om en hund som blivit ihjälbiten av en annan hund stod det med stora bokstäver i rubriken "staffordshire bullterrier", när man sedan läste i artikeln visade det sig att ägaren till den bitna hunden TRODDE att det eventuellt kunde vara en staffe, den var svart i alla fall. den här rädslan som folk känner för staffe, amstaff mfl. är exakt densamma som för 20 år sedan fanns för schäfer och dobermann. då var det blandningar av dessa som hamnade i händerna på fel människor, och då var det dom raserna som var aggressiva, opålitligt och bet ihjäl din hund. tyvärr kommer vi alltid ha raser som attraherar vissa människor som inte kan hantera dem. då var det dobermann, nu är det amstaff. i kombination med sensationsjournalistik får man den här typen av mer eller mindre obefogad rädsla.
nu släpper jag inte min staffe med vilka hundar som helst, och skulle du komma fram med din random hund och fråga om dom får hälsa hade jag bestämt sagt nej till det. det har inget att göra med att min staffe är aggressiv, hon är ursnäll om än osäker, däremot ser jag ingen anledning att låta henne träffa andra hundar. jag känner inte din hund, jag vet inte vilka signaler den sänder, och skulle någon av dem börja slåss vet jag att det är min som får skiten oavsett hur det ser ut.
jag blir lite ledsen när jag set att man skriver att det finns många andra trevliga snälla raser och att det är unga människor som tycker dom är tuffa. jag är ung, jag valde staffe för att jag ville ha en aktiv sällskapshund som ville hänga med familjen på det mesta, som älskade att jobba när det behövdes men intehar problem att ta det lugnt när det behövdes. staffen tilltalade mig på alla vis och har precis det jag vill ha, plus ett stort mått förarvekhet utan att bli osjälvständiga som jag upplever att många exempelvis vallhundar kan bli. tycker det är otroligt tråkigt att det är så jag troligtvis blir sedd på av människor som inte känner mig och min hund, och att man gärna möter en bjöbbig fradgatuggande york men inte min lösa, fint fotgående staffe med fullkoll på mig som inte bryr sig alls. det är också trist att man låter ett dåligt exemplar representera alla andra hundar av samma typ, och en typ av ägare representera alla ägare av samma typ av ras.
jag kan också säga att en liten hund utan problem kan bita ihjäl barn, och alla hundar av alla raser kan slå slint. de värsta hundarna att möta hemme är labbar och tollare, de senare går in för att döda min hund om dom får chansen, och då har jag en staffe som väger mindre än dom gör. den farligaste hunden jag stött på var en softie som, liksom tollarna, gick in i en total killing zone om hon såg katter, hundar eller smådjur… hon likaställde barn med dessa och fick hon chansen skulle hon hugga barn helt okontrollerat om hon fick chansen. i övrigt var hon en helt ljuvlig hund! jag undviker vare sig tollare, softisar eller labbar trots mina trista erfarenheter. jag vet att det är individer och jag vet att det inte ger samma mediala genomslag om man skriver att "labrador bet barn" som "kamphund bet barn".
#80 Jag har heller aldrig påstått att just du sagt ngt av detta 🙂
Men jag kan ju säga att, bara här där jag bor har jag stött på 2 mixar med ovtjarka. En ovtjarka/Labbe-mix och en ovtjarka/husky-mix (🥵)
Ägarna till dessa, hade ingen hundkunskap att skryta med och båda var in i butiken jag jobbar med och köpte haltie och pet corrector… Sådant skrämmer iaf mig lite, att det börjar ränna runt nybörjare med en sådan ras i. Dels för min egen skull men också för ägarnas skull.
Sk muskelhundar är som sagt mycket förarveka och risken att bli biten av en sådan är lika stor (liten) som att bli biten av vilken sällskapshund som helst.
Medan, precis som du skrev, ovtjarkan är väldigt annorlunda och förmodligen inte alls går med på att ägaren använder pet corrector mot den. Att sen blanda denna ras, utan att veta vilka egenskaper hunden fått från föräldrarna gör det hela än mer skrämmande.
Det dröjer inte förrän vi kommer få se ovtjarkamixar bortslumpas på blocket.

Finns några "pitbull" ovtjarkamixar i omlopp. Tror inte det blev mer än en kull eller två och med all rätt. Kan ju inte vara roliga hundar. Tycker det är illa som det är med de husky/"pitbull" som är utannonserade nu.
#87 Fast som draghundsförare kan jag se att en husky-"pitbull"-mix skulle funka. Jag drar ju med två huskies och ett stycke pussmördarhund och mördarhunden älskar när det är tung, som i uppförsbackar, dock är hon långsam jämfört med dom två andra, så kombinerar man dom två kan man ju få fram en snabb men kämpaglad hund.

#88 Ja, men som vanlig sällskapshund har jag svårt att se hur det kan sluta bra.
Alltså nu orkar jag inte läsa allting, men tycker det är tråkigt att så många är ok med att vem som helst enligt lag ska kunna äga dessa raser. Blir bara fler olyckliga hundar (och människor) samt fler olyckor.
Står fast vid att bara mycket erfarna ska få ha dessa raser, och man borde ha lag på detta. Bryter man mot lagen ska man få en saftig böter, borde avskräcka de flesta 🤔😎
Finns så många raser att välja på men ändå ska oerfarna ha dessa hundar, många män tycker de är coola, och kvinnor vet jag inte. De dras till dem på något sätt. Detta är Inga nybörjarhundar enligt min erfarenhet, ändå har jag stött på ägare som har sådana raser 😮 inte är de vältränade heller…men sådant tycker nog ni är ok.
#90 Men snälla rara du, de är ENKLA. Om man nu ska ha regler om vilka som får ha vissa raser, ska det då inte vara "svåra" hundar som JRT osv?
"inte är de vältränade heller…men sådant tycker nog ni är ok."
Och vad har det med hundägande att göra? 🤔
#91 Min poäng är att JRT inte kan göra någon större skada. Nu har jag sagt det typ 10ggr så hoppas ingen mer frågar 🤦♂️
Träning har allting med hundägandet att göra. En svår otränad ras kan bli en riktig skräckhund. Det är tråkigt att du sprider sådan här information om svåra raser. Någon förstahundägare kanske läser ditt inlägg och skaffar en amstaff, för det är ju "enkla" hundar som aldrig kan göra någon skada. Helt fel att sprida sådan information, leder bara till olyckor.
Jag har bott I förorten och sett otroligt många amstaff som drar och sliter I kopplet, skäller och gör utfall mot andra hundar…sådant händer när förstahundsägare tror att detta är en enkel ras. Riktigt olycklig att folk sprider ett sådant budskap.
#92 Och hur många gånger ska vi säga att en JRT visst kan göra det innan det går in? 🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️ Det är bara en ca 5 kg skillnad mellan en staffe och en JRT, vet du det?
Om en förstagångsägare läser mitt inlägg och skaffar en amstaff, så kan jag bara gratulera den till en gosepropp som älskar att lyda sin tvåbening.
#92 Och jag undrar fortfarande vad din kommentar har med hundägande att göra. Har du fördomar om överviktiga också?
#94 Om staffen väger 10kg kan jag tänka mig att det är ok. Den har också ett mycket större bett än en JRT. Vad är det för fråga du vill ha svar på?
Konstigt att du tror att en amstaff passar bra som förstahund. Du tror säkert att dessa inte behöver någon träning alls (för din amstaff är sååå fin och luuugn så är alla det, helst de som har en hundägare som inte är villig att lägga ner tid på att träna sin hund) . Kom till stockholms förorter och se efter hur dessa "lätt tränade" hundar beter sig. Synd att du sprider sådana lögner.
#95 Du är fullt medveten om att jag är Sthlmare? Bättre kan du.
Och jag frågar för tredje gången vad din kommentar om huruvida en hundägare är vältränad eller inte har med hundägande att göra?
Och jag tror inte tillskillnad från dig, jag vet.

#92, jag valde staffe som första hund, kan säga att jämfört med de sällskapsresan jag har runt mig, sheba, olika stora och små terriers terriers, är min staffe en dröm att träna med. Hon är så vek (precis som hon ska vara) att hon älskar allt vi tränar och gör det med all glädje bara för att göra mig nöjd. Hon älskar att göra rätt och vänder sig ut och in om hon kan för att göra mig glad. Kan man inte träna en staffe, eller amstaff, kan man inte träna en Pudel heller. Personer som inte lyckas är troligtvis inte intresserade. Sedan ser jag generellt hundar som gör utfall eller går illa i koppel bland alla möjliga raser. Det första jag hörde när jag skaffade min tjej var ungefär samma tips, baserade på fördomar, som du sprider. Att det är tuffa hundar som kräver en tuff uppfostran för att inte sätta sig på sina människor och ta över. Sanningen är att det är otroligt veka hundar mot människor som du skulle kunna knäcka i ett ögonblick mef hårda, tuffa metoder. Konsekvent? ja! hård? nej! Svår? absolut inte!
#96 jag menade vältränade hundar….inte ägare
Uppenbarligen vet du inte eftersom du beter dig som att dessa hundar inte får problem med fel ägare. Men det är upp till dig att tycka vad du vill, tror inte vi kommer någonstans tyvärr. Du blundar för verkligheten och jag kan inte göra något åt det.
#98 tycker det är du som blundar för verkligheten.. faktiskt.
Bara fördomar rakt igenom hela tråden från din sida victoria.
Medarbetare på bildredigering! :)
Det är Inga fördomar. Jag har träffat på dessa hundar irl, och det var ingen trevlig syn. Jag har även folk I min närhet som fått sin hund DÖDAD av raserna.
Kommer alltid stå fast vid det här, dessa raser passar inte nybörjare, de kan bli riktigt otäcka med fel person. Nu har jag sagt vad jag tycker och det kommer alltid finnas de som tycker olika. IRL vet jag många som håller med mig, men inte här kanske. Så är det ibland.
Sen har jag Inga fördomar eftersom jag umgåts med hundar av ovanstående raser. Jag har nog träffat fler sådana hundar än vad många här har gjort. Bara en var aggressive men har träffat understimulerade som hoppat och naffsade av frustration. Ingen höjdare heller. Tyck vad ni vill men jag känner inte att det ger mig någon och fortsätta saga samma sak hela tiden….:)
Håller med! Skrämande hundar dom där kamphundarna! :P
tror tyvärr inte min bild kom med :/ äger iaf en såkallad kamphund och även några kampråttor (chihuahua)
#105 Tänk på att fjanthundar börjar på F, det är ju farligt med sådana ben, de kan sätta sig på tvären i den blodtörstiges tarmar. 😮
#84 Måste dock inflika att det är stor skillnad på en ovtjarka och våra vanliga hundraser, det handlar inte enbart om temperament.
Det är till stor vikt att förstå det.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker det är löjligt hur vuxna människor sitter och beter sig löjligt mot varandra och bråkar över internet ärligt talat. Ge er nu.. seriöst -.- Vi tycker olika, så är det! Och det är bara att acceptera varandras åsikter utan att sitta och bråka i all oändlighet om vem som har rätt. Nu har vi alla sagt våra åsikter och jag tycker personligen att det räcker med denna tråd nu. Snälla sluta nu 😇
Sen tycker jag inte heller att man ska göra narr av varandra pga varandra åsikter. Det är att gå för långt. Nu får det vara färdigt med denna tråd
Humor är ett bra vapen. Allt behöver inte vara på blodigt allvar när det gäller blodtörstiga kamphundar ;)

Har googlat runt några timmar på hundattacker, och visst är en hel del med "pitbulls", amstaffar och rottweilers eller blandningar mellan dessa. Men nästan majoriteten av alla artiklar handlar om schäferhundar eller andra raser. Har länkat och samlat på de som är med andra raser dock.
**Hundar som attackerat/dödat andra hundar
**http://www.folkbladet.nu/1431026/hundar-bet-ihjal-alice (draghund)
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8982425 (alaskan malamute)
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=5072845 (grönlandshund)
http://www.nsd.se/nyheter/?articleid=5979538 (siberian husky)
http://www.telegram.com/article/20150624/NEWS/150629568 (siberian husky)
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7722423 (polarhund)
http://na.se/nyheter/orebro/1.1808783-polishund-bet-ihjal-elvis-i-villaomrade (schäfer)
http://www.vk.se/552919/ett-skall-da-bet-schafern-ihjal-nisse (schäfer)
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.439423 (schäfer)
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/gizmo-anfolls-och-bets-ihjal-av-schafer (schäfer)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3092136/Family-mourns-death-surfing-dog-mauled-death.html (schäfer)
http://www.expressen.se/kvp/hennes-alskade-hund-lusen-blev-ihjalbiten/ (schäfer)
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2701004-valpen-blev-ihjalbiten-av-jakthund (vorsteh)
http://www.expressen.se/kvallsposten/eleonoras-hund-bets-ihjal-sa-valdsamt/ (blodhund)
http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/hofors/storre-hund-bet-ihjal-mindre-hund (grand danois)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/her-gaar-hunden-til-angrep-bet-tre-barn/a/10130045/ (border collie …)
http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2006/10/01/okopplad-hund-gick-tilll-attack/ (labrador och vinthund)
http://www.sydsvenskan.se/malmo/den-skulle-bara-doda/ (lurcher)
http://www.aldergrovestar.com/news/287952231.html (collie)
http://patch.com/illinois/evanston/police-searching-for-golden-retriever-who-mauled-smaller-dog (golden retriever)
http://www.inquisitr.com/1636642/an-idaho-pit-bull-named-massey-is-attacked-by-labrador-retriever-reports-say/ (labrador som bet pitbull som inte bet tillbaka)
http://www.macclesfield-express.co.uk/news/local-news/deaf-assistance-dog-mauled-dangerous-8882064 (dalmatiner)
OBS många av bilderna i länkarna nedan är på svårt bitna barn.
Människor som blivit attackerade/dödade av hund(ar)
http://www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-news/dog-walker-tells-shocking-park-5400537 (akita)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10588413.ab (briard)
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,507550,00.html (curly coated retriever)
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/7-aaring-drept-av-hund/a/8509681/ (schäfer)
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/west_midlands/3045001.stm (schäfer)
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/bitt-ihjel-av-hundene-sine/a/42364/ (new foundladshund)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/naomi-7-skambitt-av-politihund/a/10130662/ (schäfer)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/treaaring-skambitt-av-labrador/a/7942374/ (labrador)
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/annie-ramsay-dog-attack-animal-5766092 (springer spaniel)
http://wtvr.com/2015/03/11/boy-attacked-by-police-dog-during-fugitive-search-at-va-beach-hotel/ (malinois)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mamma-og-baby-skambitt/a/8745771/ (schäfer)
http://www.theguardian.com/uk/2013/apr/09/baby-died-bitten-jack-russell (jack russell blandis)
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/6-year-old-left-life-changing-scars-after-5632671 (cocker / pudel)
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/sunderland-dog-attack-devastated-mother-5921296 (patterdale terrier)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2004206/Cameron-Whithers-8-lucky-alive-Border-Collie-mauls-head.html (border collie)
http://www.independent.ie/irish-news/news/jack-3-viciously-mauled-in-collie-attack-30363241.html (collie)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2003849/Boy-3-left-horrific-facial-injuries-Labrador-savages-Poole-Harbour.html (labrador)
http://www.nydailynews.com/news/national/dog-killed-2-month-old-baby-ripped-child-legs-father-slept-room-police-article-1.1065711 (retriever blandis)
http://www.wptv.com/news/region-c-palm-beach-county/lake-worth/5-year-old-bitten-by-labrador-recovering-says-her-pit-bull-saved-her-from-being-seriously-injured ("labrador" - personligen skulle jag säga amstaff blandis)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2838418/Toddler-boy-left-gashes-face-nerve-damage-vicious-mauling-dog-park.html (labrador)
Det satt en Kawkazskaja Ovtjarka på hundstallet förra året när jag jobbade där. En tik, mycket intressant faktiskt då jag aldrig trodde att jag skulle träffa på en sån, det är ju inget man stöter på i stan direkt. Trodde att hon skulle vara på sånt sätt som jag alltid hört om just ovtjarka, men hon var helt tvärt om, lugn mysig och helt underbar tjej!
Sen satt det ju också en mängd polisfall där och dom kan jag säga var… ganska otrevliga av sig, inte emot oss människor men emot andra hundar.
Fanns också en Akita (tror det var en Akita Inu), som inte var trevlig alls, men visade sig att den hade en sjukdom som gjorde att den var som den var, den fick somna in så den slapp lida någe mer.
Ber folk tänka på hur man skriver till andra, man behöver inte ha samma åsikt men man kan ändå bemöta varandra med respekt.
Sen tycker jag även att dessa ironiska inlägg som förekommer i slutet av tråden kanske inte hör hemma i denna tråd. Man får gärna skoja och så här på sajten men när det handlar om att lägga upp bilder med ironisk text i en rätt aktiv diskussion så kan det misstolkas.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
är det inte självklart för alla som har hund att vissa hundraser kräver mer av sin ägare än andra? En stor hund med mycket kraft, skärpa och energi är ju självklart svårare att hantera än en liten fluffhund Inte alla hundägare ska ha "muskelhund" som det sägs i huvudinlägget Det är bara tramsigt att göra sig löjlig över inlägget och gå i försvar över något som borde vara självklart för alla Jag skulle inte vilja ha en rottweiler, pitbull, schäfer för jag har inte tillräckligt med kunskap att hantera en sån hund Alla som köper dessa hundar tänker inte på samma sätt, även om dom inte har kunskapen som krävs.
#116 att alla raser inte passar alla är det ingen som har sagt, klart att olika raser kräver olika mycket. men TS vill ju typ göra en Danmark och verkar väldigt extrem, verkar tro att alla hundar av vissa raser automatiskt är mördarmaskiner🤔

Jag tycker inte man ska göra skillnad på ras alls i det här fallet.
Bör det finnas djurtillstånd, eller "djurägarkörkort"? Det skulle ha många fördelar helt klart. Men rent praktiskt skulle det vara svårt att genomföra. Kontroller, register etc skulle bli kostsamt. Hundskatten skulle komma tillbaka för att finansiera.
Efter att ha vägt för och nackdelar så vill jag påstå att nej man bör inte behöva tillstånd. Och nej hundar bör inte avlivas vid första bettet heller, för att bitas är en normal del av hundens beteende som uppkommer i vissa situationer. Det är ägarens ansvar att se till så att hunden inte får anledning att bita. Däremot tycker jag att djurförbud på kortare eller längre tid ska kunna utdelas lättare samt att det ska gälla i hela Sverige. Registrerade uppfödare bör även kunna söka på en person för att kunna undvika att sälja till en person med djurförbud.

#116 Bara för att en hund är stor betyder det inte att den är på ett visst sätt. Även små hundar kan ha skärpa. Och fluffhundar är inte alltid lätta och ha att göra med. Tänkvärt att Pomeranian är snabbt nedavlad i storlek från 45+cm och temperamentet följde inte med.
Jag är inte road av att ha en Rottweiler. Men jag har mycket hellre en Rottweiler än en Patterdale terrier, Jack russell terrier eller Tysk jakt terrier. De tre raserna är små till storleken. Men (ofta) betydligt mer skärpa än många av dagens Rottweilers. Utställningsrottisar är ju mer som labradorer med tantecken i dagsläget. Inte mycket att hänga i granen. Blir man biten av en Rottweiler blir ju skadan större - men det blir det från en Labrador också. Har själv blivit biten av en Jack Russell… Den bet helt oprovocerat och den hängde sig kvar i armen och vägrade släppa. Lyfte armen och den hängde kvar. Just en trevlig familjehund, jag var inte den första den hade bitit och inte heller den sista innan de omplacerade hunden. Tycker helt klart att JRT's borde räkna till "muskelhundarna", man har ju använt de till hundkamp och skärpan sitter i.
#119 Källa på att jack russell har använts som kamphund? :/ aldrig hört talas om och då äger jag ändå rasen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#113 Ja jag läste precis om årliga dödliga hundattacker i USA och majoriteten är schäfer, rottweiler, pitbull och siberian husky, även wolfdog. Några få great danes, terriers och retrievers. Allra vanligast schäfer. Jag har alltid hög respekt för just schäferhund, bullhundar och rottweiler i och med att de är dom som mest attackerar
Det som är mest skrämmande är attityden "dom e så små så det göööööööör ju inget"
eller "titta så sööööööööt plutten e när han morrar o skäller o gör utfall *Tihi fnizz*"
Jag har haft många "pitbullar" omkring mig i mitt liv, fantastiskt trevliga hundar, även om jag blev lite skitnödig första gången jag träffade en, två "monster" kom rusande mot mig när jag kom in genom dörren till en bekant. Aldrig fått så många pussar som den kvällen.
Ett exempel på att hundar blir som man gör den till var en hund som jag brukade passa när ägaren inte orkade.
När hon var ute med sin ägare var hon tuff och gjorde utfall mot andra hundar, för så ville ägaren ha henne.
När jag var ute med henne så sket hon fullständigt i andra hundar och andra djur, kom någon hund fram till henne så nosade hon lite och tyckte sen att vi kunde gå vidare.Viftade glatt på svansen när hon träffade människor. För så ville jag ha henne.
Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel
#119 Det är väl självklart att alla stora hundar ibte är på ett visst sätt Ingen har sagt det i tråden Jag har själv ägt en jrt jag vet hur dom är, min va dominant och hård som sten Om hon hade haft styrkan, vikten och kraften som en stor hund. Då hade jag inte vågat gå i närheten av henne. Jag hade varit rädd för min egen hund i vissa situationer Anledningen till att jag kunde hantera henne, va hennes lilla storlek Runt löptid va hon inte att leka med kan jag säga Annars va hon oftast pigg glad och go härlig tjej, det är väl det som är charmen med en terriertik :p
#119 Det är väl självklart att alla stora hundar ibte är på ett visst sätt Ingen har sagt det i tråden Jag har själv ägt en jrt jag vet hur dom är, min va dominant och hård som sten Om hon hade haft styrkan, vikten och kraften som en stor hund. Då hade jag inte vågat gå i närheten av henne. Jag hade varit rädd för min egen hund i vissa situationer Anledningen till att jag kunde hantera henne, va hennes lilla storlek Runt löptid va hon inte att leka med kan jag säga Annars va hon oftast pigg glad och go härlig tjej, det är väl det som är charmen med en terriertik :p
Attack ar det basta forsvaret tycks manga mena. Istallet for att argumentera for sin egen standpunkt sa gar man till attack mot andras eller dem personligen. En del hundar borde ha korkort for sina agare.
En normalt "funtad" hund biter inte utan orsak och oftast är det pg.a ägarens okunskap, inte pg.a rasen. Tror det är fler mindre hundar som bits än stora, eftersom folk tror att en så liten hund inte behöver samma uppfostran som en Rottweiler eller Schäfer. Jag har växt upp med Rottweiler och träffat många rottisar och andra "skarpa" hundar(Rottisen var tjänstehund i hemvärnet, så man hängde med pappa en del i skogen när de tränade privat på sök o bevakning utanför tjänstgöring) och mer kärleksfulla, hängivna och underbara hundar har jag aldrig träffat. Medans när man var ute på promenader med mina föräldrars hundar eller när jag själv hade hund, blev jag dagligen utskälld, hotad, naffsad etc. av små hundar där ägarna var mer upptagna vid sina mobiltelefoner än vad deras hundar gjorde…
I väntan på en ragdoll... <3
#126 Det tror jag stämmer, man får bara problem med en normalt funtad hund om hunden inte får utlopp för sin energi och hunden är understimulerad Min jrt skulle troligtvis varit helt underbar hund om hon hade använts till exemplevis grytjakt Hon va säkert understimulerad Därför va hon som hon va runt löp Men handen på hjärtat, hur många privatpersoner ger sina hundar precis det dom behöver alltid alla dagar på året Hundar ska tex inte vara hemma ensamma flera timmar varje dag inomhus elker hundgård. Det är inget naturligt hundliv Ändå har många hundar det så och dom flesta accepterar utan allvarliga följder och reaktioner
#119 JRT har ingen given historik inom blodsport, möjligtvis brukad i ratting eller badgerbaiting på sin höjd, men det var å andra sidan vanligt bland terriertypade hundar överlag .
≧◔◡◔≦
Men för att återgå till ursprungsinlägget lite mer så kan jag tycka att det hade varit en god idé att reglera/beskatta uppfödning av hund och kanske lägga ansvaret på en kommunal nivå eller via län, som djurskyddet . Dels behöver man inte kontrollera alla individuella hundägare utan enbart de som beslutar sig för att ta en kull eller systematiskt föda upp. Det skall vara "jobbigt" att ta en kull, oavsett om det så rör sig om rashundar eller bastarder. En stor del av problemet med oansvarigt hundägande är för många lättillgängliga hundar. Och hundar av kamphundstyp är ju inte särskilt ovanliga numera, snarare vanligt förekommande i omplaceringskarusellen och bland annonser.
≧◔◡◔≦
De är stor skillnad på en liten hund. En stor stark hund är så klart farligare än en liten. För någon vecka sen blev ett barn här biten av en pittbull tå amstaffar rök ihopp en amstaff flög på min hund.mm Så ja håller med ts. Sen bör man ha kroppsstyrka att hålla hunden. en liten hund orkar ett barn hålla.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

#128 Sett det på video för ett större antal år sedan. Men det är nog som sagt inget större uttalat som de nyttjats för.
Gammal artikel men ändå. Blandraser är inte av det rätta virket alla gånger.
Jag säger som jag sagt om BSL många år.
Punish the deed not the breed.
Straffa inte en ras, straffa dådet. Och strikt ägaransvar gäller.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag undrar om alla som tycker muskelhundar borde förbjudas om dom faktiskt vet om att dessa såkallade "kamphundar" från början var nannydogs men sedan avlades det in en hel del som gjorde hunden aggressiv bland annat dogo Argentino. MEN det är en otroligt förarvek hund som ALDRIG skulle Göra något mot sin ägare om den frisk.
Tycker som flera andra redan sagt att t.ex. Chihuahua verkar ha närmare till aggressivitet än t.ex. amstaff och rottis. Skillnaden ligger väl bara i hur vi uppfattar det hela. Lätt att skratta åt en morrande Chihuahua med blottade tänder. En amstaff med samma beteende har inte riktigt samma underhållningsvärde.
Själv tycker jag både amstaff och rottis verkar vara underbara raser som jag gärna skulle ha om jag kunde ha en stor hund.
För att svara på frågan, nej, jag tycker inte vi ska ha någon slags hundlicens. Upplysning tror jag på däremot. T.ex. kennelklubben kanske kunde jobba mer på att få uppfödare att informera sina köpare bättre och avstå från att sälja till sådana som de tycker är olämpliga i högre grad. Fast det tycker jag borde gälla uppfödare av alla raser. Man är inte lämplig hundägare bara för att man är fysiskt starkare än sin hund…