Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2536 ggr
Dumpuck
0

Säga till en annans hund

Det är inget nytt att en del (i allmänhet) tycker det kan bli/är fel att en annan korrigerar ens hund/en främmande hund.
Har inte tänkt så mycket på det men nu i efterhand har en fråga dykt upp - varför då? Vad kan bli fel? Varför kan det bli fel när någon annan säger till min hund?
Är det i någon speciell situation man tänker på eller är det i överlag?

Något som gjort mig ännu mer fundersam är att jag hört detta från flera personer och samma person kan sen säga att det är en självklarhet att vem som helst ska kunna plocka saker ur munnen på hunden.

Lite förenklat exempel:
Jag träffar Bert och hans hund på en promenad, jag får inte säga nej till Berts hund om denne gör något men jag får plocka av den pinnen den håller i munnen.
Personligen finner jag inte detta logiskt alls.

Hur tänker ni kring det?
Är det bara jag som missuppfattat allt trots att en och samma person sagt att ingen främmande får säga till dennes hund men man får gärna ta pinnen ur munnen på den?

[Kaoskaos]
3

Det kan bli väldigt fel ! Min tik är en omplacering som är fruktansvärt förarvek , höjer du rösten , knäpper med fingrarna för att tex få hunden att gå i väg så blir hon skiträdd ! Att ta en pinne eller ett ben är därimot inga problem så länge du inte arg skriker att hon ska släppa ! Jag hatar folk som ska säga till mina hundar ! Dom får isåfall säga till mig alt fråga hur dom ska säga till! Dom allra flesta verkar leva i någon värld där man absolut måste höja rösten låta arg och knäppa med fingrarna när hunden tex tigger istället för att säga lugnt och snällt gå och lägg dig . Särskilt då mina hundar går tigga !

Mirrorglace
2

Jag tycker det är fel att säga till en annans hund, beror ju på vilket sammanhang.

Jag har en kompis som börjar styra o ställa mot min hund hela tiden, och beter sej som han vore  "ägare" , tex om jag har henne lös och ser att hon börjar vandra så kallar jag in henne odå gör han det typ exakt samtidigt eller efter, och ibland precis före mej, så jag inte ens hinner.  det  stör mej grovt för hon är inte som andra hundar, och inte ens vuxen! sedan hade jag ALDRIG sagt åt en hund om ägaren är i närheten och ser vad som händer.  Alla hundar har olika problem och jobba med och då kanske man inte kan säga till en hund om det där ah ni förstår nog :)  eller så kanske jag tränar henne på ett speciellt sätt oså säger han åt henne o göra något oså går träningen åt helvete… om jag där emot hade sagt åt honom att be henne sitta eller what ever - DÅ är det en annan sak… tycker jag :)

❤️

[[Boris Sager]]
3

Jag tycker också det är fel om ngn annan säger till min hund. Jag känner det som om denne tar över mitt ledarskap, när han/ hon inte känner min hund lika bra som jag gör.

hemul
1

Men beror det inte på situationen en del? Och på hunden, förstås. Den rädda hunden ovan förstår jag att man vill skydda från otrevliga upplevelser. Men annars, om hunden t.ex. är benägen att hoppa så tycker jag det är bra att också den hunden hoppar på visar att det inte är OK. Annars blir det lätt en konstig situation för hunden, typ glad och uppmuntranden främling som verkar gilla att hunden hoppar, kontra surmatte som står där och tjatar som vanligt.

[[Boris Sager]]
1

Avledande manöver kan t.ex. en besökande göra, men inte "säga till" min hund. Det ska jag göra. Jag tror också att det får bättre effekt på hunden om jag gör det. Och att ta pinne ur munnen på min hund, det gör jag och min familj.

Majken!
4

Enda gången det blir ett problem är när hunden svarar upp, vad gör du då?

Sugar Mist
1

Nu träffar jag oftast inte andra hundar än när jag tränar ihop med folk, och vissa vänner har lite stökigare hundar men jag ser helt enkelt till att komma till mig gynnar aldrig hunden, mao säger jag till hunden att den ska försvinna ifrån mig helt enkelt. Hade min hund varit stökig hade jag inte haft några problem med att folk sa till honom att han inte får komma till dom.

-

Mirrorglace
0

hoppar miin hund på någon, klart den får säga till det är en annan sak. 

Händer något sånt liknande är det en annan sak, men sen finns det ju dem som typ säger till hunden gå och lägg dej och bossar med dem fast den e helt okänd. Tycker som #3 , känns som ledarskapet trynar om en annan bossar o ställer över min hund. självklart är det inte så men till en viss gräns så nästan…

❤️

russin
1

Det beror väl helt på vad det gäller. Om någon annans skitiga hundar hoppar på mig, så nog tusan säger jag ifrån. Samma sak om en annans hund försöker vara för hårdhänt mot mina hundar och ägaren inte säger något.

Däremot så finns det ingen anledning för mig att hålla på att korrigera/träna osv andras hundar - inte ens om jag vore dagmatte. Det är ägarens sak så länge det inte gäller något helknas (eller farligt).

Däremot är hundar sällan dumma och lär sig snabbt att skilja på vem som säger vad.

Karmatarerskanise
4

#9 Säger ägaren inte till så gör jag.

Det är ju upp till ägaren att vara närvarande och se till att ingen annan behöver säga till.

Mika-S
2

Det gör mig riktigt irriterad om någon säger till min hund. Då får personen en tillsägelse av mig.  

Jag försöker alltid hålla min hund i sådan kontroll att ingen behöver säga till honom men om någon tex går fram och hälsar på min hund så får de ta att han hoppar eftersom det är ett beteende jag accepterar hos min hund. 

Jag skulle själv aldrig säga till någon annans hund, som #6 säger så kan ju hunden svara upp. Jag ser det som ägarens ansvar att styra sin egen hund så att folk i omgivningen inte behöver säga till. Om det är något som stör mig med en annans hunds beteende så säger jag detta till ägaren så får den hantera det på det viset den vill.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Wellcraft
4

Alltså nej, det är inget problem för varken mig eller min hund ifall någon vill testa att korrigera, min hund är hårdhudad och blir inte skraj av en höjd röst eller dyl.
Däremot är det väldigt onödigt, min hund finner inget intresse i att lyda andra människor än mig, inte hur som helst. Så man kan lika gärna korrigera en vägg.
Jag ser till att inte sätta mig i situationer där andra känner att de behöver korrigera min hund,

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
2

Ett scenario. Jag går på ett fält och det kommer lös hund med ägaren en bra bit bort - och hunden är hårdhänt och bufflig mot mina hundar även om den är snäll och lekfull. Inte väntar jag då på att ägaren ska hinna komma, utan jag säger åt hunden att lägga av och lugna ner sig 🙂

Ett annat scenario: dagligen mötte jag en människa som aldrig kunde säga åt sin hund och på smal gångväg så lät hon alltid hunden hoppa på folk och hälsa hur skitig den än var (japp, lååångt koppel). Det hjälpte inte ens att säga åt människan och jag ville knappast vända och gå lång väg tillbaka bara för att jag mötte henne var och varannan dag. Hunden snäll men totalt ouppfostrad. En dag sa jag åt hunden själv med rejält barsk röst (typ "våga inte hoppa på mig" - och den hörde jag menade allvar) och efter den gången har den aldrig mer hoppat på mig - och då som först tror jag polletten föll ner i skallen på människan 😃

Ibland är saker inte så enkla som man kan tro, för det finns människor som inte tänker längre än näsan räcker.

Zadeira
3

Precis som det sagts tidigare i tråden finns det situationer då det kan vara okej att säga till andras hundar eller om andra skulle säga till min, men generellt är det upp till ägaren.

Det är inte mitt jobb att uppfostra andras hundar, men i situationer som kan vara obehagliga för mig, min hund eller min hundrädda mamma (som jobbar otroligt med sin hundrädsla pga mitt hundintresse) och jag ser att ägaren själv inte bryter in kan jag mycket väl säga till på skarpen för att visa både hund och dess ägare att det inte är okej med vissa saker.

Min daghund är väldigt hoppig och när han blir uppspelt hoppar han gärna och ska hälsa och buffa. Jag har sagt till alla i min omgivning att när han gör det så måste de visa att det inte är okej, för det hjälper inte om jag säger till honom och de bara tycker det är charmigt.

Ambrose
4

Jag tycker att det beror helt och hållet på sammanhanget. Självklart ska jag få säga till om t.ex. en annan hund juckar på min hund(speciellt när ägaren bara står där som ett fån), eller om en hund hoppar på mig eller liknande. Och därför tycker jag att det är helt ok att andra säger till min hund om hon gör något mot dem eller deras hund som de inte tycker om. Men om någon t.ex. sa till min hund när hon käkade pinnar eller klättrade upp på bordet i rastgården, bara för att den personen inte hade låtit sin egen hund göra sådant. Då hade jag blivit irriterad. Men något sådant har jag aldrig råkat ut för hittills. (Eller ok, har föst ned hundar från bordet om de är där och snor mina grejer eller ska knö när jag häller upp vatten :P Aldrig någon som tyckt att det har varit konstigt) Självklart ska man få freda sig själv eller sin hund, inget snack om den saken, men man ska inte försöka uppfostra/utbilda någon annans hund utan tillåtelse :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[[Boris Sager]]
2

Nej, om ägaren är "obefintlig"/ långt borta, så är ju hunden troligen utan ägarkontroll och då blir det en helt annan situation. Om jag dessutom inte känner hunden måste jag ju skydda mig och ev. Min hund om den är med mig. Där kommer det berömda sunda förnuftet in igen :)

[LoveUnite]1
2

Beror på i vilket sammanhang, både okej och inte okej enligt min åsikt.

Skulle en främmande hund av någon anledning hoppa på mig och vilja busa på ett lite mer våldsamt sätt skulle jag sannolikt säga till hunden, inte aggressivt men säga nej eller sluta och avleda hunden.

Jag har sagt till hundar som kommer lösa att gå hem, var är matte/husse osv.

Men skulle inte få för mig om jag står med en främmande och pratar o deras hund börjar skälla att säge fy till hunden. Eller om hunden har smutsiga tassar och hoppar på mig och ägaren ej säger till skulle jag avleda hunden med att ta ner den eller säga nej, men inte aggressivt.

Min hund kan hoppa på folk, nu gäller detta bara mina vänner, jag säger självklart till min hund men gör hunden något de tycker är jobbigt, som klättra upp på deras knä eller sträcka sig på dem (stor hund) så får de säga till henne, oftast lyssnar hon bättre om de säger att de inte vill än att jag ska komma och säga nej, men som sagt, jag säger självklart till henne, men alla mina vänner är olika och ibland är man på olika humör på vad man orkar med.

Jag har en rätt kelen klängig hund.

Likadant med mina vänner som har hundar, där får jag säga ifrån till deras hund om den gör något jag kanske inte har lust med just då.

Vi kan ju inte läsa av varandras tankar direkt.

Men som sagt främmande hundar tillsammans med sina ägare anser jag mest det är ägarens ansvar om inget extremt skulle hända.

Fenix_Chicci
3

Inte okej, vill de att mina hundar ska sluta med något får de ta det med mig. Men oftast är ju jag med om avbryter om något inte går rätt till. Jag tränar inte mina hundar med korrigering/bestraffning och skulle bli förbannad om någon korrigerade mina hundar utan att fråga. Att putta undan hundarna försiktigt om de är i vägen ser jag inte som ett problem men om någon ryter till eller tar i örat eller nackskinnet på mina hundar så skulle jag inte tveka att skälla ut dem efter noter.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Karmatarerskanise
0

#18 oftast?

Dumpuck
4

Intressant att se.
Att en hund kan vara rädd anser inte jag vara skäl för att jag inte ska kunna säga nej till främmande hund, hoppar den på mig så säger jag nej. Har hunden sådana problem att den ej tål ett nej så är det faktiskt ägarens ansvar att se till att den inte hamnar i sådana situationer där den kan bli tillsagd av andra.
Det är stor skillnad om man sen innan vet om hundens problematik, men nu syftar jag på situationer där man är omedveten om det.
Sen beror det givetvis på situation, jag anser mig ha rätt att säga nej till någon annans hund men gör det inte så länge det inte är riktat mot mig. Att den exempelvis hoppar.

För mig är det en självklarhet att min hund ska kunna ta ett nej ifrån någon annan, hoppar han så ska givetvis personen ifråga säga ifrån och min hund ska lyssna på det - hur ska jag kunna ha hundvakt om inte denne får säga nej till honom, ska han få springa runt och göra vad han vill? Bara en sån liten sak.
Om någon är på besök hos mig och har med sig sin hund, i mitt hem är det mina regler, Skäller ex. hunden på katterna eller ger de överdriven uppmärksamhet eller försöker leka med de (jag är stenhård när det kommer till katterna och informerar ägare mycket väl innan vad som gäller) och ägaren inte är där (kanske på toa?) eller ändå inte säger ifrån - då säger jag ifrån.
Har ägaren något emot det så vet de var dörren är, vilket jag poängterar mycket noga innan. Kan inte hunden hålla tyst eller att den ändå fortsätter vara på katterna trots tillsägelse vare sig från mig eller ägare, då är den inte välkommen in.

Jag anser att vem som helst ska kunna säga nej till min hund och han ska acceptera det, men jag anser inte att han ska acceptera att vem som helst tar ett ben ur munnen på honom. Jag ser det som två olika saker.

Vizzla
1

Jag tycker inte att vem som helst ska kunna hantera min hund (tex ta en pinne ur munnen). Varför ska min hund acceptera att okända kommer å styr och ställer?

Jag brukar säga till människor hur jag vill att de gör om de inte vill att hunden t ex hoppar, slickar (pussar) osv. Så gör de som vi gör. Okända ska gärna ignorera mina för att kunna hälsa. De gillar inte när folk är på.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Dumpuck
0

#21 Ja, säger ägarna till att "gör si eller så", då följer man givetvis det de säger. Inte som min systers sambo gjorde med vår förra hund.
Vi har alltid varit noga med att hunden ej ska hoppa och har från valpben då sagt att hunden ska ha alla fyra i marken för att få hälsa samt att det ska hållas så, detta gäller även om personen ifråga sitter på huk. Sa till systerns sambo att försiktigt knuffa tillbaka hunden genom att lägga handen på bringan och lätt trycka bakåt om han satte upp ena tassen. Inget otrevligt alltså.
När hunden för andra gången klev upp med ena benet så svarade systers sambo med att ta hunden i nackskinnet och dra ner honom i marken - varpå vi blev förbannade. Bara för att man får säga till vår hund så betyder det inte att man får göra det hur man vill, att tillämpa fysiska korrigeringar av denna grad anser jag vara helt fel oavsett hund, och kan sluta väldigt fel om hunden svarar upp.

Men så länge inget sägs så antar jag att det är helt okej att säga nej till hunden. Men tillsägelsen ska givetvis ske på ett bra sätt, inte så som systers sambo gjorde exempelvis. Jag vet fler som inte finner något problem alls i att hunden hoppar på folk, men jag vill inte bli hoppad på och säger därmed ifrån - vilket jag anser mig ha rätt till.

Jag anser inte att min hund ska tillåta att Bert på Ica ska få ta en pinne ur munnen på honom, detta då det handlar om tillit på högre nivå. Varför ska han lita på någon han aldrig träffat? Inte litar jag på varje ny människa men jag godtar när denne säger ifrån om jag skulle göra något fel. Två skilda saker i min värld och även därför jag finner det fullkomligt ologiskt att man inte får säga nej, men man får ta benet ur munnen på samma hund.

Wellcraft
0

#20 Min hund tar inte ett nej från en främmande människa & knappast från någon annan än mig heller.
Däremot lämnar jag inte bort min hund till främlingar, eller personer som jag eller hunden inte har full tillit över.
Jag har två hundvakter där han fungerar utmärkt, nu springer inte min hund omkring och är stökig så ett nej behövs sällan.
För att kunna bossa över min hund måste man förtjäna det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Dumpuck
2

#23 Hoppar min hund på någon så anser jag att denne ska kunna säga nej och att min hund lyssnar därefter.
Det jag menar med hundvakt är att jag tolkar många som att verkligen ingen annan än ägaren/ägarfamiljen får säga nej, att alltså inte ens ägarens kompis får säga nej till hunden. En person som hunden ändå ska känna väldigt bra. 
Givetvis lämnar man inte iväg hunden till någon den inte känner.

Personligen ser jag faktiskt inget positivt i att en hund inte kan ta ett nej ifrån någon annan än enbart ägaren, men det är jag. Det enda jag skulle kunna se som positivt är att man inte behöver vara brydd med den typen av störning i träningen, men ett nej anser jag ändå att en hund ska kunna ta.
Men som sagt, det är jag det.

CissiD
2

Jag tycker det är stor skillnad på situation och vem som säger till. Har jag inte koll och kontroll på min hund så att den hoppar/springer fram till en annan människa eller andra hundar så tycker jag absolut man måste få säga ifrån. Sen vill jag ju inte att främmande personer ska komma fram och säga till min hund för andra saker typ drag i koppel eller annat obetydligt i detta sammanhang. 

Däremot så tar jag alla chanser jag får med de jag känner och tränar med (alltså litar på) att de ska kunna säga till honom och han ska lyssna. Tycker det är jätte viktigt att han lär sig att nej betyder nej även om det inte är matte som är där just då. För mig personligen är det viktigt att min hund lyssnar på andra utöver mig.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

JoannaLi
0

Om jag är där och har koll, så vill jag inte att någon annan säger till honom. 

Om jag är borta (toan), om han kommer lös, eller om han är lämnad hos någon av mig, så då vill jag att de säger till. Då har jag chansen att berätta hur jag vill att de ska hantera honom, och har fortfarande lite "kontroll", även om det är de som kontrollerar.  (Förutom om han har smitit, men då är det ju bara att ta till alla "means necessary" för att lösa problemet.)

[LoveUnite]1
1

Nu är ivessej jag inte främmande för dessa 2 vovvar men ibland rastar jag 2 olika hundar åt 2 olika ägare, har gjort det i några års tid nu. Första året sa jag knappt till dem alls när de var jobbiga ute, känner mig verkligen obekväm att bli strikt mot andras hundar, men, sedan efter ett år eller så fick jag börja säga ifrån lite mer striktare, aldrig aggressivt, jag är inte en människa som uppfostrar hundar med att skrika, bråka, rycka, slå och använda grov röst.

Men just att säga nej, stanna om de börjar dra, sätta ner dem om de blev för stirriga, fya om de åt något på marken osv. Ibland tränat dem lite med godis ute osv.

Men som sagt, har rastat dem i flera år nu, är nästan som en del av min familj, och jag vet hur ägarna brukar träna dem och vilken uppfostran metod de har (vi kör samma till största del) så allt har fungerat bra och de tycker det är bra att jag säger till dem om de gör något hyss eller är jobbiga ute.

Så jag kommunicerar ju detta med ägarna också.

Avleda främmande hundar anser jag är bästa metoden, bara ner med dem om de hoppar, försöker de igen säger man nej, allvarligt men inte med en arg ton och tar ner dem och motar ner dem.

Jag avskyr människor som står och skriker, ryter mot andras hundar.
Har hört de som till o med använder fysiskt våld mot andras hundar.
De människorna borde avlivas, hehe.

Frida B
5

Jag ogillar starkt när folk ska "uppfostra" andras hundar av den enkla anledningen att det inte är allas hund, utan hunden har faktiskt en ägare som har ansvaret. Blir det fysiskt mot en annan människa, absolut, men när folk kommer och ska uppfostra min hund för att han är exalterad vid ett hundmöte-nej. Min hund, mitt ansvar. Eller om min hund drar i kopplet. Eller piper och låter. Eller hoppar upp i min soffa. Det är min sak att uppfostra min hund, och jag väljer hur jag gör det.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

minbebis
1

Vill inte att andra säger till mina hundar och gör det då inte emot främmandes heller, finns andra sätt att hantera situationer på. Nu syftar jag inte på händelser där en lös hund kommer springandes med tanke att döda min hund, utan vanliga situationer som att hunden hoppar på en, försöker stjäla mat etc. Tillfälliga lösningar. Uppfostringsansvaret har ägaren och tänker inte jag bli delaktig i 🙂

Karmatarerskanise
3

#29 så om ägaren är på toa och dennes hund börjar hoppa mot dig och nafsa,  då gör du inget för att visa att du inte tillåter det? Eller hur hanterar du det? 

Själv hade jag utan problem gett kommando samt tagit ned den bestämt.

Paxxie
0

Jag brukar ge ägaren en chans att tillrättavisa sin hund själv om den gör något olämpligt, som att hoppa eller bitas, men om denne inte reagerar säger jag ifrån själv och försöker uppmärksamma ägaren på problemet.  Om hunden dock gör något som inte påverkar mig eller inte är direkt farligt, som att dra i kopplet eller skälla, anser jag att det är ägarens ansvar. Har inget problem med att någon annan skulle säga till min hund heller så länge det är befogat och det görs på ett schysst sätt. Skulle någon skrika på min hund hade jag antagligen inte gillat det så värst mycket, men ett strängt "nej" gör mig ingenting alls.

[Nalle-]
0

Har inte läst andras kommentarer. 

Tycker själv inte att det är fel om någon säger till min hund om den gör något tokigt. Vet ju själv vad min hund kan ha för olater, och då brukar jag kunna säga till att "säg bara till honom om han hoppar" eller vad det nu kan vara. Jag tycker snarare att det är så att folk tycker det är jobbigt att säga till andras hundar! Dock är det inte okej om någon skulle få för sig att ta tag i min hund. 
Skulle aldrig i livet få för mig att ta bort någonting som en annan hund har i munnen…

Cahira
0

Jag har inte orkat läsa alla kommentarer så jag svarar bara ur personlig synpunkt.

Om Bengts hund juckar på mitt ben så kommer jag diskret försöka få av hunden från mitt ben och ned på marken innan jag ger hunden uppmärksamhet samt be ägaren att korta kopplet så hunden inte gör så igen men har inget emot att hälsa på hunden trots det. Men att rycka, ryta, fya och annat är fel, man vet aldrig hur känslig hunden är och om den reagerar med bett eller annat. 

Om en hund hälsar på i ens hem så kan man ju säga att djuren till exempel får inte vara i soffan så blir det ägarens ansvar att hunden inte är i soffan och om dom inte lyssnar har man rätt att ge en varning att hålla hunden från möblerna eller åka hem igen och om dom inte lyssnar skicka ut dom. 

Lite ryggrad att be ägaren säga åt sin hund får man ha. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.