Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 860 ggr
Michaela-N
0

Kliande finnar

Efter en semestervecka uppe i Sveg/Härjedalen fick Hugo små illröda utslag på magen och ljumsken. Dessa röda fläckar blev sedan större och ljusnade i färg. Dessa kliade något enormt på honom. Vi konstaterade då att det var knottbett efter att ha sett en knott bita honom och efterlämna ett märke. Detta var tre veckor sedan och rodnaden är borta, men nu har han som små kliande finnar över hela kroppen. Många på magen men även på benet, huvudet, bröstet m.m. Han kliar som sagt väldigt mycket. Hade det varit knottbetten som orsakat detta borde det ju ha försvunnit vid det här laget, så vad kan det vara? Någon som har förslag? (Och ja, hunden har veterinärtid på tisdag morgon)

Denna kommentar har tagits bort.
[Kaoskaos]
0

Ser ingen bild men det låter som inflammation i huden . Men svårt att säga , är dom kvar på måndag skulle jag ha ringt till veterinären

Michaela-N
0

#2 Som sagt, veterinärtid är redan bokad ;) Hur uppkommer hudinflammatiln?

Denna kommentar har tagits bort.
[[Boris Sager]]
0

För mig låter det so om knottbetten sekundärinfekterats, troligen av att han kliat sig och orsakat någon typ av follikulit, bakterieinfektion. Intressant om du har ngt foto att visa.

Michaela-N
0

#5 Jag har ett foto men det går inte att ladda upp. Kan se om jag lyckas posta det på min blogg.

[Kaoskaos]
0

Men Gud förlåt 😅 missade helt din veterinärtid 😱 min hund hade kronisk Seborre därav hudinflammationen

russin
0

Låter som helt vanliga knottbett - dom blir som illröda runda fläckar 🙂

Vad gäller "finnarna" så är frågan om hunden har ätit något annorlunda ? Tänker på "proteinplitor" som valpar/unghundar kan få