Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3435 ggr
Hogwarts
5

Hundar utanför affärer

Förstår inte hur folk vågar lämna sin hund utanför affären? Idag var det några som band fast 2 stora hundar, sen kom någon med en liten valp och band den en liten bit bort från dom även fast dom skällde. Tänk om hundarna hade slitit sig och attackerat valpen eller något.

Fridaaaa
4

Nej förstår inte det heller. 
Jag skulle aldrig göra det, då får det hellre vara med handlandet om jag inte har någon som kan passa eller om de inte kan vaa hemma. 

Kan vara andra som plågar hundarna, stjäl dem, de kan rymma, ja vad som helst kan hända.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whippet
3

Lämnar aldrig mina hundar utanför, antingen ber jag någon jag känner vakta hundarna medans jag snabbt går in och handlar eller så går jag inte in där alls, om inte hundarna är välkomna in så att säga vilket de oftast inte är. Eller så får dom ju självklart stanna hemma om det är viktigt eller om vi storhandlar. 

Det är hur lätt som helst att sno en hund utanför en affär, ingen vet ju vems hunden är oftast.. 😕

I'm out Vilar huvudet i handen

Hogwarts
1

#1 precis. Valpen var en yorkshire terrier och dom är väldigt efterfrågade så det skulle lätt kunna hända att någon tog den.

[[Boris Sager]]
7

Dumhet verkar inte gå att bekämpa!! Vare sig det gäller att lämna I bilar eller utanför affärer.

[.Victoria.]
1

Hur svårt är det att lämna hunden hemma 1 timme om man ska handla. Kan den inte va själv får man skaffa hundvakt, så dumt att binda utanför affären! Inte bara för att någon kan sno hunden utan det kan också komma en aggressive hund och gå på den kopplade hunden som har noll chans att springa undan = död hund.

[Daniela1983]
2

Det finns redan en jättestor tråd om det här.

poodlelicious
2

Och rätt som det är så ramlar himlen ner på oss. Man vet aldrig… Skulle inte göra det själv men blir inte särskilt upprörd när jag ser det ändå.

aajjeee
1

Helt onödigt, skulle aldrig lämna Isa så :(

Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)

Fridaaaa
1

Fast binder man utanför så bäddar man ju för problem alltså man utsätter hund och alla runtom för onödiga risker. 
Den dagen något händer hoppas jag att personerna som gör det tänker om och ändrar sig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

teezan
1

Nej, hunden är då utelämnad uppbunden utanför en affär. Jag har nog aldrig sett någon hund som varit tillfreds med det, de har antingen sett ihopkrupna ut, eller gjort utfall/skällt mot allt och alla. Senast igår var jag och handlade kanske i 20 minuter, en hundägare som kom samtidigt band upp sin hund & när jag kom ut igen stod den och skällde konstant, och var uppenbart stressad. verkade vara lite folk som tyckte synd om den, de stod några meter ifrån och såg lite bekymrade ut. Kändes inte alls okej. Ägaren tillrättavisade den ganska hårt innan han gick in dessutom (den blev antagligen orolig när han gick, vilket han inte tyckte var okej) så jag fick en klump i magen av att se den stå där och skälla :(

Nervöst Skall
0

Jag förstår inte att man binder en valp utanför affären. Den här valpen kan ju inte ha vart speciellt gammal då det fortfarande syntes att det va en valp.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Hogwarts
0

#11 den såg livrädd ut :(

TerreJ
0

Min hund är så vänlig mot alla så hade någon kommit fram till honom och velat ta honom så hade det inte varit några problem så skulle aldrig lämna honom utanför en affär. Fattar inte hur folk vågar göra det

Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

hemul
0

Förr gjorde man ju det. En gån när jag var inne i en stor möbelaffär i city lämnade jag min berner utanför fast man fick ta in hundar där, för det var så regnigt och lerigt att han var alldeles geggig.  När jag går där och kollar möbler kommer min smutsiga hund plötsligt rusande genom butiken med hysterisk blick med en expedit hängande i kopplet efter. Leran skvätte åt alla håll. Tack och lov blev de inte arga. Många vita soffor där…

Kunde inte fatta hur han kommit lös. Men när jag kom ut kom några personer fram till mig och berättade att de hade sett vad som hänt. Ett fyllo hade gått fram och börjat lalla med hunden. Det var därför han var så uppstressad. Han älskade att hälsa på folk, men INTE när han var bunden. Så kopplade fyllot loss hunden den med uppmaningen "Nu ska du leta reda på Greta åt mig"! Tack och lov så struntade ju hunden i det och skyndade efter matte istället. Det var vid en hårt trafikerad 4-filig väg…

[[Boris Sager]]
0

Ibland så reagerar hundar på berusade personer. Lukt eller att de personerna har ett onormalt/ tal & rörelsemönster, eller båda delarna?

hemul
0

Nä, det var han van vid. 😛Han blev stressad om folk var på honom och kladdade när han var bunden, nyktra eller ej spelade ingen roll. Nu var det ju bra, för hade han inte blivit stressad kunde han ju ha beslutat sig för en liten upptäcktsfärd innan han letade reda på mig.

Vizzla
0

Jag är livrädd att någon ska ta mina hundar eller vara elaka. Har sett många som går fram till och dyker på fastbundna hundar. Tycker det är ett OTYG att göra så och rätt orättvist mot hunden som inte kan ta sig ur situationen. Förstår de som bor på landet och kanske ska lämna ett brev eller köpa en mjölk. Men jag hade aldrig lämnat mina hundar oavsett.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Cixx
1

Kan man ta med hunden och binda den utanför affären kan den väl lika gärna sitta ensam hemma en stund? Ensam blir den ju oavsett bara att utanför affären är det en 80% risk att hunden inte är kvar när du kommer ut igen. Nä fy, det skulle jag aldrig våga göra. Jag har en liten hund på 5kg som jag stoppar ner i en hundväska om jag måste in och handla mjölk eller nått på väg nånstans.

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

hemul
1

Det är nog inte det, utan att man själv då måste gå två promenader. Det är lite surt att passera stället där man vill handla, men man måste gå hem med hunden först. Speciellt om det är en bit bort.

hemul
2

Man kanske kunde ta med såna där avspärrningsband som polisen har, spärra av området runt hunden och sätta upp en stor vikskylt där det står "Varning! Rabiessmitta.t djur". 😛

Whippet
0

#20 Haha ja 😃

I'm out Vilar huvudet i handen

Cixx
1

#19 Inte meningen att låta dryg eller elak men då är man ju extremt lat om man inte orkar gå flera promenader :)

Bra med motion ju!

[.Victoria.]
0

Fast hellre tar man ju en extra prommis än sätter hunden I fara 🤔

hemul
1

Tycker inte jag. Vissa affärer är det långt till. Tid är också en bristvara för många. Men vad jag försökte säga var att orsaken nog snarare är det än att hunden inte kan vara ensam.

Och riktigt så farligt är det nog inte. Det KAN hända nåt, men det gör det absolut inte i 80% av fallen. Tänkte på det när jag var på Willys ikväll. Det sitter nästan alltid hundar därutanför och det verkar ju gå bra. Man är ju rädd att ens egen hund ska bli den som det händer något med, men att hundstölder utanför affärer skulle vara regel snarare än undantag, det köper jag inte.

[.Victoria.]
4

Jo visst är man beredd att riskera att ens hund far illa finns det inget problem med det…så länge hunden inte stör de som går förbi osv.

Sen tycker jag också det är lite elakt mot de som är hundrädda att binda fast hunden precis utanför affären.

Cixx
2

Om man nu måste handla så tycker jag att man lika gärna kan beställa genom nätet eller be nån kompis att handla åt en istället. Nyligen var det en hund som blev snodd där jag bor utanför en affär där det ändå var en tjej som höll ett öga på hunden en bit ifrån. Det gick på 3 sekunder så hade en kille bundit loss den och slängt in i en bil. Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om min hund skulle försvinna för att jag måste köpa nått fort i butiken.

zlarviig
0

Jag kan lämna min hund utanför macken om jag bara ska in snabbt och köpa en sak men då ser jag till att det inte är någon annan utanför, att det inte är någon och att hon sitter nära dörren så att jag kan se henne genom fönstret. Och då är jag inne högst 1 min och kollar på henne hela tiden. Men jag lämnar henne aldrig utanför affären själv annars. Lämnade henne utanför affären en gång när jag var 14 och när jag kom ut igen så var hon borta. Jag blev helt hysterisk och frågade folk om dom hade sett henne men ingen hade det. Sen kom det en gubbe på en cykel som sa att han såg någon gå med en hund som onte verkade så glad. Och jag sprang dit och såg en gubbe dra i Mixa som tittade bak och försökte streta emot. Och jag sprang fram och slet kopplet ur gubbens hand och skrek på honom och han svara "Jag skulle träna henne". Jag polisanmälde honom och polisen brydde sig inte. Nu är han dock inlåst för misshandel. Han var psykiskt sjuk och alkis och alla kände igen honom för att han alltid ställde till med bråk. Men efter det vägrar jag lämna henne själv förutom om jag är på en tom mack och jag kan se henne hela tiden genom fönstret som sagt, och det är inte ofta för det undviker jag helst om jag kan.

[LoveUnite]1
0

Valpar och vissa renrasiga hundar förstår jag mig inte på hur de vågar lämna, har sett flera lämna sina valpar.

En gång vid citygross lämnade någon sin lilla valp utanför, jag såg hur folk tittade och stod vid den, jag blev nervös att nån skulle knycka den, jag stod faktiskt en bit bort och väntade tills ägaren kom innan jag kände att jag kunde gå.

Hur vet jag det var ägaren, ingen aning faktiskt men det var den enda personen valpen ställde sig upp, vifta nästa av sig rumpan och var överlycklig att se.

Hoppas jag inte får några attacker nu vill påpeka jag var 18 vid den tiden och visste inte mkt, men en gång knöt jag mamman (hunden) och min 3 månaders valp utanför en affär, gick in. SÅ HIMLA PINSAMT, valpen kom loss och sprang till affären, dörrarna öppnades och valpen hann komma in men sedan tog en vänlig man valpen och bad sin son gå in för att hämta mig (han såg det var jag) han var snäll mot mig, insåg jag var en dum tonåring haha, men det gjorde jag aldrig om.

Valpen hade kunnat komma in i affären hehe.

En annan gång men endast mamman knöt vi utanför maxi, min syrra var inne men jag valde gå ut för det var så mkt folk, så såg jag en man o sitt barn prata med vår hund och pappan tog dit barnet för att klappa henne, hon älskar uppmärksamhet, men då gick jag fram och sa att man inte ska göra så mot främmande hundar så tog jag henne och gick en bit bort.

Jag var 18 både ggr detta va innan valpen.

Nu stannar de hemma när vi ska handla, för varje år hör man hur många hundar som blir stulna utanför affärer, speciellt renraser o valpar. Mina är blandraser.

Vi testade vår äldsta hund en gång när vi var i köping o skulle hälsa på släkt men som hon aldrig träffat. Vi knöt henne utanför en restaurang, släkten kom och hämtade henne, hon fljde glatt med dem i bilen, åkte hem till dem.

Vi kollade för vi ville se hur hon skulle reagera.

När vi kom hem till dem var hon så nöjd, låg i deras vardagsrum och tuggade på ett ben.

Gissa om man kände sig ouppskattad då. haha!

hemul
3

Ja, just det där sista är ju ett problem om man har en "snäll" hund. Min berner skulle lätt ha kunnat bli stulen. Jag tror han skulle ha varit lite ovillig att lämna platsen där jag lämnat honom, men han skulle inte ha motsatt sig agressivt.

Fick hämta honom hos polisen en gång. Satt i trädgården (flerfamiljshus) och åt kräftor och drack vin med en kompis. Hunden gick lös med kopplet hängande efter sig. Han brukade inte lämna trädgården och med vin och allt så märkte jag inte att han gjorde det. Rusade runt i grannskapet - ingen hund. Satt mig i bilen och körde runt (ja, hade inte en tanke på att jag druckit vin) för han kände igen ljudet från vår bil bland hundratals bilar och var rädd för att bli lämnad efter, så startad bilmotor innebar att han kom rusande som ett skott. Men inget hände. Åkte till den närbelägna polisstationen och travade in (fortfarande glömsk av att jag dryckit vin). Jodå, det hade fått in en stor hund. Där satt han och skämdes i en cementbox med riktiga fängelsgaller på bakgården.

Någon hade plockat upp honom precis utanför grinden till vårt hus och gått med honom till polisen. Tror inte de hade några problem att få med honom, iom att jag inte satt honom där, utan han var redan ute på vift så att säga.  Grejen var att han kissade inte i trädgården, sådant gjorde man utanför tomten. Eftersom jag antagligen inte sett hans kissnödiga blickar gick han ut själv och kissade. Och då kom det snälla människor förbi som trodde han hade smitit. Så det var ju lite av en solskenshistoria, men läskigt som sjutton innan jag fick tillbaks honom.

Jag vill också tillägga att jag inte har för vana att köra när jag druckit. Oron gjorde hade jag inte hade en tanke på det. Hade ju dubbeltur där med tanke på polisstationen och att jag slarvparkerade precis utanför porten och de säkert såg att jag kom i bil. Vakthavande hade väl dåligt luktsinne eller också var han bara snäll. Och jag var ju inte berusad, men någon liten promille hade väl ett prov visat. ☺️

[LoveUnite]1
0

Jag hade nog också kört iväg för att leta om jag hade haft lite vin i mig och det hände mig, man tänker inte som man brukar när sin älskling är borta, man vill ju bara hitta hunden och få hem hunden.

hemul
3

Tack för förståelsen. Det hände faktiskt en gång till p.g.a. hunden - men det är de enda gångerna jag kört med alkolhol i kroppen. Den gången lyckades vi låsa oss ute från en sommarstuga full med brinnande ljus och min hund. Extranyckel fanns inne i centrala Stockholm, sådär 40 minuters körning. Jag och kompisen slängde oss i bilen och bad grannarna hålla koll så stugan inte började brinna. När vi kom till Bollmora såg vi blåljus och insåg två saker. Det var dan före midsommarafton och vi hade blivit bjudna på ett par drinkar av grannen. Och där stod polisen och hade fyllekontroll. Jag snackade mig ur det. Jag hade nämligen gammalt skattemärke fast jag betalt skatten. Jag gjorde det nämligen en dag för sent och märket hade hunnit gå i retur och jag hade inte fått det hemskickat än. Så jag berättade det och vår situation med hunden, stugan och ljusen och bad dem kolla snabbt. Den snälla polisen kollade blixtsnappt upp att skatten var betald, frågade vart i Stockholm vi skulle och gav oss tips om snabbaste vägen där vi skulle slippa fler kontroller. Ibland har man tur som en tokig! 😃

Nu är det faktiskt slut på erkännandena. Fler synder av den sorten har jag inte på mitt samvete.😇