Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 1564 ggr
Fridaaaa
0

Mat&vattenbar till stor hund

Stabil mat/vattenbar till stor hund - vart kan man finna det?
(säg inte googla)
Som är stabil för en sankt bernhard och som inte sätts fast i väggen. (måste kunna flytta nämligen)
Dessvärre inte möjlighet att bygga själv genom att såga mm.

Testat några varianter men dem har åkt i backen när hon viftat på baken&svansen 😕

Haft liknande dessa;
https://www.google.se/search?q=matbar+hund&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=kmedVebaLsOTsgHlpKToDg&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgrc=vF0bCr7mHz4HjM%3A

https://www.google.se/search?q=matbar+hund&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=kmedVebaLsOTsgHlpKToDg&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgrc=gfwxbZw-LQ0AoM%3A

Men dem har hon vält.
Måste vara 40-45 cm hög med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
1

Faktiskt finns det forskningsresultat som visar på att matbarer ökar risken för magomvridning. Jag skulle skippa det helt om jag var du, slabbar hon kan man lägga skrivbordsstolsunderlägg under skålarna istället. Jag ställde frågan till en veterinär, svaret kan du läsa här:

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/magomvridning-upphojd-matskal-eller-ej

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#1 Jag har fått höra av andra att det är bättre för leder, rygg mm.
Just nu ligger hon och äter, står och dricker.
Har handduk under men slabbas i halva hallen ändå när hon lyfter upp huvudet och går.

Känns som ett luddigt svar på den sidan? Den sidan har gett konstiga svar ibland/felaktig info. Du har ingen bättre/säkrare källa?

VildaVittra
0

"Glickman et al. (2000) hävdar även att en ökad ålder och en upphöjd matskål ökar riskerna för återfall."

http://stud.epsilon.slu.se/4773/7/ranback_m_120906.pdf

En stor bricka med kant då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#3 Bricka tror jag inte skulle hjälpa, skulle få ha en så stor att det täcker en bra bit av golvet :/ Hon brukar ha en tendens att slappa rätt rejält och vatten som droppar från "fladderläpparna" :/

Tack för länken!
KOnstigt att det rekommenderas så olika :/

VildaVittra
0

Mer:

"Factors significantly (P < 0.05) associated with an increased risk of GDV, whether adjusted for the other terms in the model or not, were increasing age, having a first-degree relative with a history of GDV, having a faster speed of eating, and having a raised feed bowl (Table 6). "

http://www.2ndchance.info/bloat-Glickman2000.pdf

VildaVittra
0

#4 Låt henne äta utomhus och ha vattenskålen i badrummet?

Fridaaaa
0

#6 Äta är inga problem utan är drickandet.
Hon undviker badrummet, försökt i duschen men ska extremt mycket till innan hon ens går in där :/

Så vet inte vad jag ska göra då om sån upphöjning inte är bra :/ Virrigt när man får olika info:/

Fridaaaa
0

Ingen annan?

Kollat runt sedan igår och läst runt och känns som att det är osäkert om det är upphöjt som ökar risken för magomvridning eller inte :/

Naviifax
0

Jag hade alltid matbar till min f.d hund, Samba (en rottweiler). Hon hade aldrig matvridning och det är faktiskt aldrig något jag hört (säger inte att det inte är så). Min syster har det till sin schäfer och vi har i princip alltid haft matbar… Jag kommer att skaffa matbar till Navi när hon vuxit färdig för att just, som du säger, skona nacken.

Att ha matplats ute och vatten i badrummet känns omständigt, även hundar kanske tycker om rutin och sällskapet vid måltiden.

Jag kommer iaf skaffa matbar i slutändan, även om risken för magomvridning finns. Det känns som om det finns risker med det mesta man gör idag.

@adventuresofnavi | instagram

Fridaaaa
0

#9 Ja det verkar vara väldigt tvistat.

Men har svårt att hitta mat/vattenbar i bra höjd som är stabil :(
Hittat enstaka men de har kostat runt 1300-1600 kr, och det tycker jag är orimligt, då har vi det hellre som vi har det nu xD

Naviifax
0

#10 Kollat blocket och fb-loppisar och sånt där? Begagnat är väldigt bra 😃

Fridaaaa
0

#11 Japp kollat men bara hittat de två varianterna vi testat och de har hon vält :(

Naviifax
0

#12 Åh, synd :( Man kanske kan gjuta ställningen nertill så att den står stadigt? Eventuellt testa med tegelsten som har små små hål i och se om ett ställnignsben går ner i ett sådan hål. Något typ av DIY men inte helt från scratch :)

Fridaaaa
0

#13 Beror på om jag hittar någon som kan göra det haha. Jag vågar mig inte på gjutning själv xD Inte när det kommer till större hehe
Hmm får klura på det. 
Hon välter nämligen med svans och bakdel :P

[[Boris Sager]]
0

Nej, inte Googla, men jag gjorde det.

Du frågade ju faktiskt inte om de påverkade magomvridning eller inte.

(Enl. den länk jag skickade i den tråden om isbitar

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002155/01/Magomvridning.pdf

så har en del studier visat att det kan finnas samband mellan magomvridning och höga matbarer)

Djurmaxi har flera alternativ ang. matbarer, höj och sänkbara:

http://djurmaxi.se/hund-matskalar-matbarer-c-1_31_170.html

Fridaaaa
0

#15 Sa inte att man inte fick googla, skrev "säg inte googla" kring vart man kan köpa det ;)

Djurmaxi köper jag dessvärre inte ifrån, dåliga erfarenheter av dem.
De två varianterna de har för stor hund är såna som är i #0 men tack ändå :)

[[Boris Sager]]
0

Nej, DU ville inte Googla, det förstod jag :) Jag har goda erfarenheter av dem och nog har de många fler alternativ än två. Jag har köpt till våra GSD:s och de fungerar jättebra. Ompröva :)

Fridaaaa
0

#17 Har provat dem och hon välte dem. Och djurmaxi nej kommer inte prova igen, det är det inte värt 😉 Kommer aldrig mer handla där 🙂
Nej inte till stor hund, kollade, resten var för låga/till liten hund. Eller som man fäster på väggen.

[[Boris Sager]]
3

Synd! Du ber om tips ang. kylväst, matbar, tidigare ang. flytväst. Men aldrig något, som passar. Då har du ju åtminstone försökt, eller hur?

Fridaaaa
0

#19 Fast jag har skrivit i #0 och till & med länkat till dem jag testat, då fungerar det ju inte med dem som förslag eller hur? =) Var just därför jag länkade till dem i #0 för att visa vilka jag testat 🙂
Kylväst har jag hittat, ska bara invänta på att de ska få in rätt storlek :) Ang kylväst förresten så sökte jag väst och inte täcken och var mest täcken folk skrev. Så inte så konstigt när jag fick förslag på det jag inte söker ;)

Ja jag har försökt med just dem två varianterna.
Men hade varit bra med någon bar,ialla fall till vattnet, då vi har vatten i halva hallen nästan varje dag :/ Slemmigt, halkigt mm.

[[Boris Sager]]
0

Ok, men man kan ju ställa matbaren så att hunden inte slår ner den, även om hunden är stor? Bra att du hittade kylväst:) Hoppas ni inte har så varmt nu!

Fridaaaa
0

#21 Varmt till & från :)
Har inte så många ställen att välja på. I hallen finns bara ett ställe :/ Och i sovrummet bara 2 :( Så oundvikligt :( När hon blir glad/busig eller ligger bredvid och far upp, är då vi sett henne riva det :/

[Wilbur]
0

Köp en pallkrage och lägg runt matskålen så kan hon inte ligga bredvid eller välta den av misstag.

Fridaaaa
0

#23 I hallen får det inte plats med det.  Blir svårt i sovrummet med, eftersom det tar mer plats än vad en bar/matskål/vattenskål gör :/ (även de minsta jag hittat)
Matskålen är som sagt inga problem är vattenskålen främst.  Maten äter hon upp direkt.

[Raubtier]
0

Jag själv har keramikskålar som ligger på ett stort underlägg. Keramikskålarna är så stora och tunga så de flyttas inte runt heller.

Fridaaaa
0

#25 Hon har en rostfri skål till vattnet. Men inte den hon river utan när hon haft i sån foderbar så att säga, som inte varit så stabila och rivit med bak&svans. Vanliga vattenskålen river hon inte men när hon dricker hamnar det vatten & dreggel i halva hallen.  :/ Underlägg hjälper inte, för små. Har handduk under just nu men hamnar överallt ändå, hört att det kan hjälpa om det är högre upp då nämligen :/ 
Men bra förslag annars :)

VildaVittra
1

Köp isåfall sådana där skålar man fäster i hundgårdsnätet och skruva fast ett kompostgaller eller direkt på väggen där du fäster skålarna. Exempel. Och en variant där du använder en helt vanlig hink att sätta i hållaren. 

Angående nacken är hundar gjorda för att äta från backen, det är egentligen först om hunden faktiskt har ont i nacken som man ska tänka i dom banorna.

Naviifax
0

#27 Vore väl skönt att skona nacken om man kan :) Nu vet jag ju bara av egen erfarenhet och vad veterinär sagt, jag vet faktiskt inte hur hunden mår av det själv då jag tyvärr inte kan fråga. Jag hoppas Navi mår bra av att ha matbar i slutändan iaf 😃

Fridaaaa
0

#27 Som jag skrev i #0 så inget som skruvas fast i väggen.  Men tack ändå :) (nej det är inget jag personligen kan styra)

Ja hon har inte ont på något sätt, när hon äter ligger hon alltid ner, vilkt hennes mamma och ena syster också gjorde, alltid gjort. Men inte när hon dricker.

[Wilbur]
0

Men oavsett vilken sorts mat/vattenplats du har till en SB så kommer hon dregla och slabba oavsett.. höjden kommer inte göra någon skillnad för det i slutändan. Lägg en dörrmatta under vattnet så suger den åt sig det värsta. Det finns i löpmeter så du kan välja storlek själv.

Fridaaaa
0

#30 Dreggla vet jag, det sa jag inget om. Men som jag skrev har jag hört att vissa tycker att det blir mindre om det står på upphöjt. Så kan det minskas är det bara fördel ;) Svärmor satte sina i duschen men där vägrar Lillan gå in xD

VildaVittra
2

#29 Och varför kan man inte skruva loss den vid flytt? Vill man dölja skruvhålen, så skär man ett X i tapeten innan borrning och viker upp dom kanterna, för att sedan vid nedmontering vika tillbaka dom över det igenspacklade hålet och klistra fast dom. Hur enkelt som helst, även en treåring skulle klara det.

Fridaaaa
2

#32 Dock inte sagt att det handlar om pga om man flyttar, Skrivit att jag behöver det flyttningsbart. Dvs inte på en fast punk exakt hela tiden. 
Aldrig skrivit något om att jag inte kan sätta upp det mm, så nedvärderande kommentarer kan du behålla för dig själv.

[Wilbur]
0

#30 Hänvisar till inlägg #26 "Vanliga vattenskålen river hon inte men när hon dricker hamnar det vatten & dreggel i halva hallen."

Fridaaaa
1

#34 Ja jag vet att jag skrev det och inte påstått att man inte får räkna med det, att jag vill kunna få bort all dreggel mm. Sånt får man räkna med när man skaffar rasen. Det inlägget syftar på att jag är trött på att ha vatten&dreggelkombon i halva hallen, så att man halkar, dygnsura strumpor mm.
Och hört de som sagt att de tycker att det har blivit mindre av det när hundarna fick upphöjt (andra raser som dregglar mycket)

[Wilbur]
0

34# Känns inte logiskt att höjden skulle göra skillnad på det oavsett. Hör med som du hört det av vad de har för lösning på sitt problem och ta efter. Det är slabb med alla hundar, mer eller mindre. Annars skaffa en såhär eller gör en själv: http://www.cyberzoo.se/shop/26180/art80/h0170/13480170-origpic-80bf12.jpg

Fridaaaa
0

#36 Ja de tyckte det i alla fall. Jag vet inte mer. De hade såna som i #0. Men de har vi redan testat och dem har hon lyckats välta massvis med gånger så sålde dem :/

Kollat efter sån innan men bara hittat små :/ Dock inte kollat så mycket på nätet utan mest i djuraffärer. Se om jag hittar stora. 
hur kan man göra sån själv? Hon har en stor rostfri skål just nu.

[Wilbur]
0
Fridaaaa
0

#38 Tack, aldrig kollat där då jag aldrig är där :) Hoppas att den finns inne på vår närmaste :)