Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3078 ggr
LinaK
0

Hetsåt gräs - vad var det om?

Nu på kvällsrundan så blev Algot totalt tokig och skulle bara äta gräs, jag hann inte ens låsa dörren för ens han kastade sig ut på gräsmattan och började äta. Sen så fortsatte det så en bra stund att han bara skulle äta gräs. Plötsligt så slutade han bara och gick på som vanligt 😐 Han bajsade straxt efter och det såg normalt ut.

Kan han ha fått akut ont i magen eller nått? Så här har han aldrig gjort tidigare. Visst kan han beta lite gräs ibland, men det är ju inget ovanligt att hundar gör så.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[tk1971]
0

Ja, det är skillnad mellan att äta lite gräs för att de tycker att det är gott, och att hetsäta gräs frenetiskt.

Kan vara tonsillerna, eller gastrit, eller annat magproblem.

Slickar han frenetiskt på textilier? Det är ett annat varningstecken.

VildaVittra
0

Jag tror det är extra gott just ni, jag är ute och går med tre kossor just nu som inte ens vill ta sig tid att kissa. Tror inte alla tre fått hälsoproblem samtidigt samma dag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaK
0

#1 Hm han har faktiskt slickat en del på textilier innan, men det har han inte gjort nu på flera månader. Har aldrig tänkt på att det kan vara något fysiskt med honom då och mest trott att det varit på grund av något märkligt beteende.

Denna gräsgrej var ju en gångs grej, det har han aldrig gjort innan. Får väl se hur han är imorgon när vi är ute. Sen vet jag inte om magen var tom för det drog ut på maten för hundarna idag då vi varit borta och dom fick mat tidigt i morse.

Men får nog hålla koll på detta om det kan vara något samband med det där om textilier.

LinaK
0

#2 Men det var liksom inte ett normalt beteende och han liksom i panik kastade sig åt sidan för att komma åt gräset. Aldrig sett han göra så innan, han kan ju ibland gå och beta lite gräs men aldrig på detta vis som idag. Aja får se hur han beter sig imorgon 🙂 Om han beter sig som en galen kossa imorgon också.

[Daniela1983]
0

Kanske problem med tonsiller eller magen.

[Kaoskaos]
0

Min tik gör så då magen tjafsar ! Efter brukar hon stå och buga för att sedan gå över ! Har häng ca 5 ggr på 6 år och då hetsäter hon gräs om det finns att tillgå ! Har op bort tonsillerna då dom var fruktansvärt fula och inte blev bättre av antibiotika men enda symtomen på det var dålig andedräkt och dålig på att äta

Haztparken
0

Dafne gör det när hon behöver kräkas, oftast börjar det med uppstötningar inne så gissar på gastrit på henne.

Cahira
0

Ådi åt gräs när han var törstig, fanns vätska i gräset. Hade hans tonsiller m.m. kollade och allt var okej.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

indra-bus
0

Min tok äter oxå gräs nu.  Inge konstigt. Hundar äter inte gräs för att kräkas men de kan göra de av att de äter gräs. Katter äter gräs för att kräkas när de tvättar sig då sväljer päls som behöver komma upp.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[[Boris Sager]]
0

Hur ar det med Algot idag?

LinaK
0

Inget mer gräsätande idag alls. Men ska göra en allmän hälsokoll på honom så dom får kolla munnen på honom. Tycker inte riktigt han är som han brukar vara när vi är ute. Lite slö och flåsig sen har han börjat äta grus/sand när vi går och han blir trött :/ #9 Jag vet att hundar äter gräs emellanåt för det gör han ibland som jag skrev innan. Men detta var inget normalt ätande då han kastade sig åt sidorna för att komma åt gräset :P han hetsåt.

[[Boris Sager]]
0

Nej, det låter som det borde kollas upp. Något, som retar i halsen.