Rashjälp- liten / mindre hund
Rent hypotetiskt har jag funderat att det skulle vara skönt med en liten/ mindre hund som nästa. Nu räcker det med mina tre jag har, Aussie och schäfer. Men kan inte låta bli att spekulera och fundera iallafall. Har dålig koll på de mindre raserna, Min drömhund är en italienare men vågar inte ha en sådan i min flock, kan komma och ändras. De jag då är ute efter- en liten med robust hund, ingen terrier. Samarbetsvillig, aktiv- söker en hund med mycket driv- ingen mes utan åt det tuffare hållet. Päls spelar inte någon roll, hunden ska kunna arbetas med i någon diverse hundsport, men gör inget om den inte är lika krävande som de jag redan har.
Kooiker? En västgöta hade ju varit bedårande i din flock dock… Emir med korta ben och Lizards svans? ;)
-
Du skriver inte terrier, men ändå tycker jag att staffe kan låta passande?
Annars kanske pinscher, spaniel eller puli?
Corgi, västgöta (poppis bland schäferfolk), lancashire. Låt inte de korta benen lura dig, de är robusta och har jävlaranamma som vallhundar för nöt. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Har faktiskt kikat lite på västgötaspetsen ;) Hmm kanske inte bör utesluta terrier helt? Men vill inte ha en dumtjurig hund.
Haha tänker skriva en terrier iallafall, för det var den jag började tänka på direkt :P Border Terrier!
Annars Papillon? Fast de är inte så robusta
Liten robust hund- Ar en terrier, cairn, border, staffe, eller en Schipperke, som ar en vallhund.
Cattle dog?
Sheltie, från rätt linjer.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tycker inte du ska utesluta terrier. En jack russell från en riktigt bra uppfödare så får du en riktigt cool och rolig hund. En robust ras som inte viker ner sig i första tag men som samtidigt är arbetsvilliga och roliga att träna :) Hos rätt ägare som förstår behovet hos rasen är den underbar. Annars kanske welsh corgi vore något, cardigan tänker jag främst på.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
dansk/svensk gårdshund kan vara något också!
Norsk Lundehund kanske kan passa :)
Köp inte en jrt om du inte tänkt träna den mycket, träffat så manga dåliga jrt (understimulerade,otränade).
Cocker kanske? De har mycket energy bara och brukar vara matglada (du kan få dig en matletare ute)
Om man korsar tanken av terrier, Pudel och vinthund så vips har du en bedlington terrier. 😉
https://www.youtube.com/watch?v=XyHaJCgE1iM
Nä inte en bedlington här inte! Känner några som har två stycken, söta som lamm men sjukt svårmotoverade i träning. Kommer väll sluta med att jag skaffar mig en till Aussie elr schäfer iaf. Acd kan också tänkas men de är ju i samma storlek som aussien. Aktiv hund lär jag vara ute efter, men i mindre format. Cocker gillar jag inte alls! Västgötaspetsen vekar ju avlas mycket på C höfter vilket gör mig tveksam till rasen!
Ska kanske tillägga att jag är väldigt aktiv inom hundsporterna idag!
Mittelspitz är härlig liten sporthund. :) Men hurvida det är en mes eller inte ligger nog i föräldradjur och vad den vänjer sig vid. De kan (individuellt) vara rätt kaxiga men är roliga att jobba med. Min var en mes, men har mött en tik som hade jävlaranamma så det räckte till. Han var redo för alla utmaningar jag gav honom!
Pudel kom jag att tänka på nu. Smarta och arbetsvilliga. Fäller inte heller, dock måste du ju klippa pälsen om du inte vill ha en fluffboll..