Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 518 ggr
Lia
2

Trevlig midsommar, eller nåt...

Jag var hos min bror på midsommar. Där var även hans hund, hans flickvän med mamma och hennes hund och min mamma, pojkvän och mormor med särbo. Även min lilla valp var med. Jag ville inte dit från första början till följd av min sociala ångest, men gjorde det för allas trevnad ändå. Jo visst, folk är ju så trevliga. Så det var sista gången. Brorsans svärmor är ju en sån hundexpert alltså! Kuvade hundar, nedtryckta i skoskaften av skrik och elhalsband, det är tydligen väluppfostrade hundar! För det är ju jättelagligt, eller hur… Men visst, jag kan inte göra mycket åt det. Men när de sen började ge sig på Felicia, då blev jag förbannad! För det första skulle de peta hårt på henne eftersom hon minsann tror att "vi är hundar". När hon sen inte ville sitta ner och titta på när vi pratade, utan ville vara med, så drog brorsan bort henne och tryckte ner henne på marken. "Titta nu, hon är underlägsen", menade han. Underlägsen…?! Snarare tyckte hon att han var obehaglig som tryckte ner henne gång på gång utan att hon förstod varför. Rangordning mellan olika arter, jo visst! Underlägsen… Suck. Varför kan inte andra människor ge f*n i andras uppfostran? De har ju noll koll på hundar, och måste man ta till olagliga metoder som elhalsband för att hunden springer bort, så får man väl skita i att ha hunden lös? Man kan ju bli galen för mindre! Nej här hemma uppfostras hon med belöning istället för straff. Det fungerar utmärkt, och hon är en mycket lyckligare familjemedlem än deras hundar sorgligt nog någonsin varit.

poodlelicious
0

Stollaryck…

JonnaCecilia
0

Men va f*n! Bra att du sa ifrån och försvarade din hund, jag hade inte heller velat tillbaks dit… Vem trycker ner en liten valp liksom? Jag har som tur är inte såna påstridiga släktingar och skulle de försöka så är det MIN hund och JAG bestämmer. Stackars deras hundar, de borde anmälas till länsstyrelsen om de använder elhalsband! >:( Min valp får också bara belöning, vissa verkar tro att det betyder att man är mjäkig men självklart säger jag till henne om hon tex hoppar upp mot mig. Jag bara säger ett lugnt nej eller ner och föser bort henne istället för att ryta och rya, trycka ner och skrämma vettet ur henne! Kan folk verkligen tro att det är bra?! Men visst, har ju sett folk som behandlar sina barn så med… :(

LinaK
1

Ja låter ju inte som någon sund hundhållning från deras sida. Tycker du borde ha satt ner foten och inte låtit dom "träna" din hund, men vet att det är svårt och man blir så paff när folk försöker med det 😐

Tycker du verkar uppfostra din hund på ett bra vis med belöning istället för straff, stor eloge till dig!

Tråkigt att din midsommar blev på det viset när det kan vara så trevligt.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lia
2

Tack så mycket för era svar! Jag är helt säker på att han kommer behandla sina framtida barn på samma vis, men det är inte så konstigt kanske, så var vår far mot oss. Till slut sa jag till ordentligt, vi började bråka, men det var bra att låta honom veta att så gör man inte! Mamma är helt på min sida, tack och lov, och han ska aldrig mer ens försöka göra så igen, det ska vi båda se till!

poodlelicious
0

#4 Tråkigt att höra. Det är så olika det där. Barn som blir illa behandlade av sina föräldrar blir ofta antingen likadana eller helt tvärtom.