"bevara rasens genetiska mångfald"
Vad tänker ni när ni läser den meningen? ("bevara rasens genetiska mångfald"). Har träffat på meningen på två rasklubbars hemsidor den senaste tiden (mops och italiensk vinthund). Meningen finns förmodligen med på de flesta rasklubbars hemsidor. Och jag kan väl komma att tänka på lite olika tankegångar kring meningen.
Min första tanke är att det bara gäller de ytliga mångfalderna, typ som att behålla alla färger som finns inom rasen. Så att ingen färg försvinner - vet en ras med en färg som inte går att hitta bevis på att den finns även om färgen är godkänd överallt i alla större internationella rasklubbar. Så en ras som typ doberman skulle behållas i black tan och liver tan och olika färg nyanser på tan markeringarna. Men eftersom blue tan och isabella tan är sjukdomsdrabbade genetiskt så är de ju inte godkända i Sverige och den mångfalden kan man ju kanske undvika att bevara.
Min andra tanke är att de menar att man ska avla på så många olika individer som möjligt, förutsatt att de är lämpliga (rätt utseende och hälsa) för att skapa en större genetiskt mångfald inom rasen. Men det blir ju ofta att man får tumma på någon egenskap om de andra egenskaperna är i snitt bättre. Rottweilers är ju just nu på det sättet, man får para hundar med något sämre höfter om armbågarna är kanonbra och hunden har en för rasen bra mentalbeskrivning och har utseende som är rätt. Just den rasen kan jag väl tycka att de borde vara mer kritiska till, det är ju ingen liten ras till antal sett. Men om typ en numrärt liten ras med få genetiska sjukdomar hade den dealen så gynnas ju rasen av att så stor genetisk mångfald skapas.
Måste säga att jag tänkte på svensk lapphund när jag läste den meningen Alltså vikten att behålla många olika genetiska "familjer" för att motverka inavel med allt som det medför. Som att inte använda samma hund i för många kullar, inte avla på för många valpar ur samma kull/genetiska bakgrund osv

Jag tänker på att man genom aveln ska bevara mångfalden i tex olika storlekar, pälslag, färger, örontyper, men även att man ska i största möjliga mån undvika inavel (linjeavel) där det inte är nödvändigt för att bevara specifika egenskaper, hälsa, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, fordel att bevara rasens genetiska mangfald. Om man planerar avel mot ett begransat material, far man till slut fram en individ, som ar homozygot I sin genuppsattning. Olika uppfattningar om enstaka detaljer utseendemassigt och betraffande karaktar gar forlorade. Man har en slags "idealhund" for nagon, men motsatsen for andra.