Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1301 ggr
Lexie82
0

Märgben på sommaren?

Jag var in på ICA Maxi och letade märgben, men de sa att det var svårt att få tag på såna på sommaren. Var köper ni era? Som inte är superdyra…

AnneN
1

Jag köper på Willys i frysdisken

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
2

Jag väljer bort märgben, då de är så hårda. Jag har opererat ut tänder på hundar vid 3 tillfällen nu, de senaste var båda rejäla tandbrott, då en tand spruckit/gått av pga märgben, samt flera mindre som nötts ner och opererats bort pga detta.

Jag väljer att ge andra råa ben, som är mjukare, revben, nacke, eller rörben från mindre och lättare djur som får och rådjur. Rörben från häst, nöt och älg ger jag aldrig längre. Jag har inte råd. 😂De frysta benen mer lämpade till hund hittar man i välsorterade djuraffärer, särskilt de som är ÅF åt färskfoder brukar kunna ta hem

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lexie82
0

#1 Jag hittade i frysdisken på willys, tack för tipset! =)

#2 Är det inte större risk att mjukare ben flisar sig och går sönder?

Karmatarerskanise
0

#3 Det är ingen fara pm de är råa.

Wellcraft
0

#3 Råa ben flisar sig inte, däremot går de sönder (annars skulle de ju inte gå att äta upp).
Märgben är en riktig skadefälla, en flisa av ett märgben kan lätt klara sig igenom magsyran hos hunden och riva hål invärtes, dessutom kan det fastna på obehagliga vis & skapa tandfrakturer, även fila ner tänder.
Jag har sett alldeles för många skräckexempel, varav ett är min lärares riesen. Hans tänder är katastrofala tack vare märgben.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund