kliar och skickar, underaktiverad?
Min unghund kliar sig konstant på olika ställen. Kan även hålla på att tvätta sig sj och annat. Har läst att detta kan bero på understimulans, detta gör mig hemskt ledsen då jag har en deppressionsdiagnos och under vissa perioder inte klarar av att aktivera hundarna, hon kliar sig nu fanatiskt ex, jag blir tokig! Är det egoistiskt att behålla henne? Jag har ändå valt en ras som ska klara av att det är väldigt lugnt ibland, welsh corgi cardigan. Jag blir jätte ledsen när hon håller på såhär, vad ska jag göra? När jag mår bra joggar vi varannan dag, håller på med wp två gånger i veckan och gör lite rally lydnad och trix och spårar ibland, har ofta med dom till stan och olika miljöer för att de ska stimuleras på så vis men jag överdriver aldrig.
Klåda kan bero på väldigt mycket, vår hund har klåda då hon är kvalsterallergisk till exempel. Andra anledningar kan vara parasiter, hudinfektioner, svamp mm. Rekommenderar ett veterinärbesök.
Det kan vara allergi eller smärta också. slickande är lugnande från smärta och stress eller lugnande av andra anledningar typ klåda, och kliandet kan mycket väl vara allergi - eller fällpäls som kliar.
Understimulans kan visa sig på många vis men hundar ska klara av lugna perioder så det är nog något annat. :) Stress, allergi eller smärta skulle jag nog utesluta först.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Exakt var kliar hon sig? Är det på benen eller ovanpå tassarna? Det kan vara klåda, smärta, värk, reumatismn. Finns många orsaker. Prova att undersöka om huden är röd eller fjällig etc. Ekologisk kokosolja tycker jag är bra att smörja in både tassar och underben och så kan man passa på massera lite. Torka av överflöd med handduk.
Har väldigt svårt att tro att det skulle bero på understimulans. Vad får hunden för mat? Hur gammal är hunden och hur länge har hon kliat sig?
Vår kliade sig enormt, bytte foder och det visade sig vara majsen som fanns i det tidigare fodret. Majs är ofta bov till klåda och mjäll, bland annat. Kan även öka stressen hos hundar.
Sen började han klia igen, visade sig vara fuktexem. Han fick det på halsen efter att vattnet runnit ur munnen och ner på halsen när han druckit, eftersom att han har lite överflöd med skinn så bildas det lätt valkar när han sover. Vilket gör att fukten därefter inte riktigt torkar ut, så kolla omd et är fuktexem.
Vi såg inga som helst tecken på det förutom kliandet, sen en dag kände vi att pälsen var lite ihopklibbat och började behandla därefter. Blev genast bättre och helt bra efter ca. en vecka. Nu har vi sänkt hans vattenskål så det mesta av det han har kvar i munnen rinner ut direkt och ner på golvet istället för längs efter halsen, märker vi att han är mer blöt på halsen så torkar vi av honom med handduk.
Prova att badda med Klorhexedinlösning och/eller Alsollösning på ställen där hunden kliar mest, även om det kanske inte är fuktexem så har i alla fall Alsollösningen en lugnande effekt på klåda.