Hyperaktiv valp med koncentrationssvårigheter?
Hej! Vi har en 8-månaders valp som är blandning mellan yorkshire terrier, mops och dvärgpudel. Hon kan kommandot ''nej'' bra men vi har ett annat problem med henne.
Hon är hyperaktiv, svansen går som en elvisp nästan ständigt och tungan går även väldigt mycket, särskilt när människor hälsar på henne. Det enda som får henne att lugna ner sig är att ignorera henne länge eller klappa henne medans man säger ''shhhh…''. Om hon gör något fel och man lägger henne i underläge viftar fortfarande svansen och hon försöker pussa en i ansiktet, även fast hon vet att hon har gjort fel. Hon har snabba pendlingar mellan glädje och undergiven.
Vad ska jag göra? Ska jag gå till veterinären och kolla? Ska jag ge henne extra motion?
Jag är hundkunnig, men en sån här hund har jag aldrig haft förut så jag behöver hjälp med vad jag skall göra.
Kan den här hunden ha ADHD eller liknande?
Tack för svar!
Vad menar du med "lägger henne i underläge"? Fel agerande mot hunden kan skapa stressbeteenden.
En del är livligare än andra, hur aktiverar du henne? Hunden har inte "ADHD" och det finns då inget vet. kan göra, om du inte misstänker att hon är sjuk, men så verkar ju inte fallet vara.
Finns det balans mellan aktivitet och passivitet? Tränar du passivitet överhuvudtaget? Jag skulle börja med att se till att hunden är rätt aktiverad och sedan träna passivitet när det behövs. Även se över hundens vardag, ifall det finns stressande situationer i denna.
Det du beskriver låter absolut som stressrelaterade beteenden och valpbeteenden. När du "lägger henne i underläge", hur gör du då och varför? Kan vara så att hunden inte alls förstår varför du gör som du gör, och vill visa sig liten och ofarlig genom att vifta på svansen och pussa dig. Det gör min lånehund. När någon hund markerar mot honom/gör utfall, ställer han sig i lekställning och bjuder in till lek. Vi trodde först att han var usel på hundspråk, men sedan förstod vi att han faktiskt är en riktig fena på hundspråk. Han visar alltså den andra hunden hur ofarlig och snäll han är.
Kan vara samma med din valp.
Hur aktiverar du henne nu?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Din hund fjäskar för att visa sig snäll, ett ytterst normalt hundbeteende. Hon har förmodligen en social osäkerhet i botten, vilket gör att hon överdriver i hälsningssituationer med människor.
#1 och #2 jag menar att när hon gör fel för många gånger på en gång och jag redan har sagt nej flera gånger så måste jag visa vem som bestämmer. Jag gör inte detta hastigt utan lägger henne på sidan, men absolut inte så hon blir rädd!
#1 ja jag tränar passivitet så mycket det går och det börjar fungera nu. Hon är lugnare och hon får gå ut på promenader och leka mycket i trädgården och på gärden. Även hjärngympa.
#2 Jag går ut med henne regelbundet och går medellånga till långa promenader. Om vi inte går promenad utan är i trädgården så leker hon mycket med sin kompis (som är min andra hund). Jag tränar passivitet så gott jag kan och det börjar fungera nu.
Tack så jättemycket för hjälpen båda två!
#3 okej tack så mycket!
Är du säker på att hon vet att hon har gjort fel? Hon kanske bara uppfattar att ni blir arga.
Hundar förstår inte "inte". Det är svårt att lära de att inte hoppa t.ex. Däremot kan de lära sig att göra något annat, t.ex. att gå och sätta sig i korgen och vänta på ett varsågod innan de får hälsa. Lär henne ett kommando för "gå och lägga dig" i stället för att straffa henne när hon stressar upp sig.
Jag tror som #6. att hon blir stressad av hur ni hanterar situationen.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 och #7 jag bestraffar henne inte när hon blir stressad. Jag ''straffar'' henne när hon t ex tuggar på mattan. Jag ignorerar henne när hon är hyperaktiv eller stressad för att hon skall lugna sig.
#8 vi menar att hon blir stressad av att du "straffar" henne.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Sluta upp med det, finns aldrig någon anledning till att trycka en hund på sidan, det skapar bara stress och förvirring.
Sluta upp med sådant som stressar hunden och skapa lugn istället. Vad gör ni i mental aktiveringsväg? Kanske testa på något lite mer krävande.
#10 jag skall göra det, men ibland så måste jag för att hon ska sluta. Detta gör jag bara i nödfall från och med nu.
Ursäkta om jag förklarade lite konstigt, har aldrig varit bra på det.
Jag tränar henne genom att ignorera henne om hon är uppstressad och när hon är lugn kommer jag fram och hälsar på henne. Detta fungerar bra. Har du något förslag på mer krävande?
#11 Jag tror att #10 menar aktiviteter som tröttar ut henne mentalt, t.ex. som att trick träna/klicker träna, spåra, någon annan typ av hundsport, har ni några roliga mentalpussel etc? :) Utmanar ni henne så att hon får använda hjärnan, tänka efter och lösa problem?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#12 jaha! Jag tränar henne med nya tricks lite mindre men hon tränar gärna sök i hemmet efter godisar. Detta gör jag några gånger då hon gör sök. :) Dock ska jag försöka träna mer med tricks och freestyle!
#11 Kör passivitetsträning istället.
#13 Testa träna något mer krävande ett tag, spår är en utmärkt aktivitet, brukar vara bra även för lite stressiga hundar.
Vill bara hålla med om att spår är en toppenaktivitet för stressade hundar :) Man kan också göra nåt så enkelt som att slänga ut maten på gräsmattan, eller trycka fast små klumpar på ett träd (om du ger färskfoder, man kan dela typ köttbullar i småbitar också).
#14 och #15 Okej tack så jättemycket för hjälpen!

Kika på vad hon äter. Stressade hundar ska inte äta majs, som innehåller dopamin och noradrenalin. Vissa stressade hundar kan gå upp i varv av kolhydrater i största allmänhet, men börja med att ta ett foder utan majs, så kan det bli skillnad.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du har en aktiv hund som förmodligen behöver få utlopp för mental aktivitet. trix, tankespel, spår osv är bra grejer.
Att hunden försöker slicka osv när du"lägger ner" den, är ett sätt att fjäska för dig så du lugnar ner dig. Det blir en ond cirkel alltså, så sluta lägg ner hunden.
Jag har fått lära mig att lägga ner hunden på sidan, och hålla henne kvar där, är en bra passivitetsövning. Min hund försökte i början sprattla och t.o.m. bitas för att komma loss, men det har hon slutat med nästan helt.
Men man ska ju inte hålla på och rya och domdera när man gör det, utan man är helt tyst och lättar på trycket från händerna genast när hunden lugnar sig. Och när avslappningssucken kommer är övningen slut och man tar bort händerna.
#19 Det är absolut ingen passivitetsövning, sluta med det. Att tvinga ner en hund på sidan skapar oro och du försämrar er relation.
Du blandar ihop övningen ryggsäcken eller när man lugnt har hunden liggande bredvid sig tills den lugnar ner sig, inte tvinga den på sidan.
#20: Jag tror inte jag blandar ihop nånting. Jag har sett denna övning utföras på BK av en instruktör. Ryggsäcken är nåt helt annat. Nej, detta var en annan passivitetsövning.
Och på vilket sätt skulle det vara en passivitetsövning att "lugnt ha hunden liggande bredvid sig tills den lugnar sig" - då är den ju lugn redan från början?
De tre raser du har i henne är alla mycket energiska och dessutom är hon valp och behöver utlopp för denna energi.
8 månader är en bra ålder för mer fysisk aktivitet, som ovan nämnts spårträning t.ex.
Jag tycker inte hon låter stressad på din beskrivning.
Mina yorkar är, tyvärr, sällan uttröttade.
#21 Tyvärr är okunskapen stor även hos vissa klubbar. Det finns aldrig anledning till att tvinga en hund på sidan.
Jo, det är en vanlig passivitetsövning, som är mycket effektiv. Man gör den när hunden är uppe i varv/övertrött/stressad, den är ju inte lugn när man börjar. Man har hunden liggande bredvid sig eller håller den i famnen tills den lugnar sig, pratar/klappar lugnande, om det så skall ta en timme eller mer, man låter den inte gå/avlägsnar sig från platsen innan den är helt lugn.
#23: men det låter ju ungefär som min övning, med den skillnaden att jag inte säger nåt, för det är ju passivitet man är ute efter, inte kontakt.
#24 Nej, att tvinga en hund på sidan är inte någon passivitetsövning, det är att tvinga fram passivitet, passivitetsövningar går ut på att lära hunden att slappna av självmant, inte genom tvång få en hund "lugn".
Man söker inte kontakt i den här passivitetsövningen heller, prata lugnande gör man just därför, att man vill skapa lugn, men visst kan man vara tyst också om man känner för det.
#25: Ja, du har en helt annan uppfattning om hunduppfostran än jag. Jag går efter vad trovärdiga personer lärt mig och vad jag själv sett fungerar på min hund. Och jag tycker att jag lyckats rätt bra med min jackis, hon är är en mycket trevlig liten hund.
#26 Ja, det har vi tydligen.
Jag går efter vad jag vet som fungerar och löser problem helt, speciellt med hundar med lätt till stress. Jag arbetar alltid genom att arbeta med det grundläggande problemet, det finns inga genvägar som fungerar i längden. En hund som man tvingar bort konsekvenser av ett problem, men inte jobbar med det grundläggande problemet, blir ingen trevlig hund, brukar inte sluta särskilt väl, det behöver man tänka på.
Jag tycker också att man kan tänka på att ordet tvinga är ett ganska värdeladdat ord. Att låta en hund lägga sig på sidan, låter ju faktiskt bättre än att tvinga en hund till det. Så mycket hårklyverier i en del texter. Man måste nog se förloppet och inte enbart se kommentarerna.
#28 Det är ju dock tvång det handlar om, inte alla hundar som är bekväma med att läggas på sidan och i det här fallet var ju hunden heller inte trygg med det och med på noterna utan tvingades på sidan.
Mm…. och det finns inga som vet bättre än de som aldrig träffat hunden ifråga.
#30 Du skrev ju det själv, inga konstigheter. Hunden gjorde tydligt motstånd och uppvisade oro.
#31: Självklart gör den motstånd om den är uppskruvad och hellre skulle vilja göra nåt annat! Men ibland måste man visa vem som bestämmer.
att lägga ner hunden och hålla fast den är uppfostran. så gör hundar mot sina valpar.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#33 fast nu är det så att vi inte är hundar, utan människor.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hjälp hunden att få utlopp för sin energi och uttråkning istället för att försöka få hunden att vara lugnare än den är. Den har inte ADHD men den har mycket energi.
Lek mer med hunden, kör spår som nån sa, mentala utmaningar (tricks är oftast inte så utmanande för översmarta hundar såvida inte de får verkligen tänka och kämpa lite) och bygg upp en plan för veckan. När ska ni ta vanliga promenader? När ska ni ta långpromenader? Vad för aktivering ska ni köra? Hur länge och hur ofta? Variera så det inte blir tråkigt för hunden. Träna hantering, miljöträning är en färskvara så fortsätt ta hunden överallt för syn och doftintryck, och avsätt massage och hälsokoll varje kväll för att hjälpa hunden varva ned.
En valp är en valp, de kommer alltid ha kort koncentrationsförmåga och mycket energi. Speciellt om utmaningen är för enkel, då fångar det inte intresset eftersom hunden letar efter utlopp och lätt är inte tillfredsställande i varken kropp eller knopp.
Man får såklart vara rädd om lederna i den åldern, men det finns gott om aktiviteter man kan göra för att göra hunden mer harmonisk. Ge dock inte upp, detta kan hålla i sig hela tonårstiden till 2-3 års åldern innan det planar ut.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#34 jo, men metoder som hundar använder mot varandra är det ju ingen skillnad på om en människa gör dom. har du sett mannen som talar med hundar? ;) han använder sig av vad andra hundar använder sig av. när det gäller kroppsspråk då. hundar använde sig ju inte av koppel ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#36 jodå, hundar är inte dumma. Dom ser skillnad på människa och hund, så ingen ide att tro att vi är hundar. Mannen som talar med hundar kan inte hundspråk över huvud taget, det kan vem som helst se som är insatt i hundspråk. Finns mycket att säga om den mannen, men han kör "old school". Nya tider och nya forskningar visar att ledarskiten inte stämmer över huvud taget.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#32 Nej, verkligen inte. Man skall satsa på att skapa en trygghet mellan sig själv och hunden och en stark relation, inte några härskarmetoder. En relation präglad av "jag bestämmer!" är ingen bra sådan.
Att trycka ner en hund av den orsaken är enbart negativt. Hunden skiter fullständigt i om du tror att du "bestämmer", en hund tänker inte i sådana banor. Hunden förstår heller inte vad som menas utan det skapar bara oro. Istället lär man hunden att slappna av självmant, det vinner alla parter på.
Mannen som talar med hundar har bara 2 saker som han förespråkar egentligen. Motion och regler. Amerikaner är sjukt dåliga på båda två och Sverige är mycket mer avancerat än USA vilket gör hans "hjälp" och metoder värdelösa. Hans program säger dessutom "Do not attempt this without consulting a professional", vilket bokstavligen säger "gör inte som jag gör".
Kolla Zak George istället, en amerikansk tränare som är mycket bättre och mycket mer avancerad och kunnig och "modern" än CM. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#36 Strunta i allt som har med honom att göra, vi lever på 2000-talet nu och vet bättre.
Här har du ett väldigt bra och välgjort, svenskt arbete om honom, läs det; https://docs.google.com/file/d/0B4A3F6ijmUCoZjYzOWYyZjYtOWIyOC00Yzc2LWEzMDctYTY1ZDZmZWZlNzlh/edit?hl=en&pli=1
…suck!
#41 va?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vi gömde godis i toarullar. Under tiden vid gömde så fick hundarna sitta och vänta! oj så frestande att rusa och tjuvkika .
Sommartid i skogen eller trädgården, vintertid inomhus underkuddar, i lådor, bakom och under saker så att de fick tänka lite. När allt var hittat så gjorde vi en gest och sa "det är slut".
Avslappningsövningar med hunden på sidan ihop med massage är också en träning. Nyttigt. Till slut somnar de men kan var lite motsträviga i början.
Lycka till
Jag tycker att valpar ska vara aktiva i början. Träna hunden det är kul för dig och valpen! Alla hundar behöver motion☺️
En hund som hysteriskt hälsar på människor och liksom inte vill sluta är oftast väldigt undergivna och vill fjäska i evighet - jag har själv en sådan hund. Hon är stentuff i det mesta, men just mot människor är hon så fjäskig att det kan bli jobbigt. Ju mer man "bråkar" med en sådan hund, desto mer försöker den givetvis fjäska.
Aldrig lägga en sådan hund på rygg eller annat, för det blir tio resor värre. Avbryt istället och lugna ner. Blir min för på sig, så får hon helt enkelt vara en stund bakom kompostgaller i eget rum om hon inte låter bli besökare.
Fjäskiga valpar är vanligt och har inget med överaktivitet att göra. Håll i knät, lugna ner och dämpa - säg åt folk låta bli valpen när den blir överfjäskig.
Anmäl även till en valpkurs, för jag bli ledsen när jag hör hur man lägger en valp på rygg - än mer en osäker och fjäskig valp, som då riskerar bli ännu mer osäker på människor. Leta runt efter en kurs - det kommer både du och valpen ha glädje av länge🙂
Till att börja med är hundar olika. De har olika egenskaper, personligheter och beteenden. Att en valp/unghund börjar slicka och vifta på svansen överdrivet när den blir lagd ner är inget konstigt eller fel. Det kan vara så att hunden har svårt att varva ner och får ur sig stressen så, det kan vara ett tecken på underkastelse och det kan också vara så att hunden missförstår handlingen. Vad vill du ha ut av att lägga hunden på sida? Passivitet? Då behöver du lära hunden det, fördelaktligen i en situation där hunden redan är avslappnad.
Att valpar/unghundar är överdrivet glada när de möter folk är också väldigt normalt och inte heller ngt du ska ta negativt. Givetvis finns det olika mått på det, men i regel lugnar de sig med åldern och dessutom kan du träna hur hon ska bete sig när hon träffar människor. Du kan inte träna hur snabbt hon viftar på svansen, för det är ett undermedvetet beteende, men du kan träna henne att inta ett lugnare sinnestillstånd. Men det kräver att du är konsekvent och inte låter folk övertala dig att göra undantag.
En del hundar/raser har sidor som de helt enkelt har. En del hundar fullkomligt ÄLSKAR människor, medan andra är tämligen ointresserade och vissa upplever rädsla. Dessa saker kan man inte ändra på, även om man kan påverka hunden i olika riktningar. Min nuvarande bc-blandis kunde inte hejda sig när det kom till människor, han kröp ur skinnet hur lydig han än var och än idag är kel och sitta i knäet det bästa han vet. Men med tålamod och träning har han lugnat sig och kan idag hejda sig och slappna av. Men ge det tid, en del behöver mer tid. Hon är fortfarande bara ett barn/tonåring och alla hästar har inte kommit hem till stallet sas. ;)
Hon låter precis som min bc-blandis när han var i den åldern. Han är 2,5 nu och den lugnaste, bästa lilla hund man kan ha. :)
Tråden är över 1 år gammal så förmodligen har det hela löst sig för TS 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#23 Måste bara påpeka att om du håller valpen i famnen är det ju ungefär samma sak som att hålla hunden på marken brevid sig med en hand på sidan. (?)
I'm out 
#47 - hahaha, jag är så värdelös på att kolla datum och tar för givet jämt att det är nyare trådar😂
Vi märkte på vår hund som också var ganska hyper att när han slappnade av ordentligt så la han sig på sidan. Så vi lärde honom att göra det på kommande (först ligga vanligt och sen på sidan). Sen när vi märkte att han blev lite för hyper (svårt att avgöra med valp, han var vår första hund dessutom) så använde vi oss av kommandot så la han sig självmant på sidan och detta lugnar ner honom. Nu som äldre så har han börjat göra det utan kommando i situationer som stressar upp honom. För just honom funkar detta toppen, vi har aldrig behövt tvinga honom till det utan bara använt lite godis när vi lärde in kommandot. Tror inte det funkat för vår andra hund, även han kan kommandot men han slappnar inte av naturligt av det utan för honom räcker det att sätta sig (han är lugnare i sig själv). Så när han blir stressad så säger vi bara sit. Alla hundar är individer, så försök hitta vad som funkar! Lycka till!
Nar man tagit del av alla valmenande rad och bedomt om de ar tillampbara i min situation sa aterstar hur jag bedomer just MIN relation till MIN hund, byggd pa MIN erfarenhet av just den relationen, som ingen annan kanner till. ( Oberoende av om traden ar gammal, sa ar problematiken bestaende).