Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 12699 ggr
solhaga2
0

Hjälp med unghund!

Vi har en labbe (kastrerad hane) på 9 månader som vi tycker jättemycket om men snart vet vi inte om vi orkar längre… Så jag hoppas, hoppas att någon vet vad vi kan göra för att lösa våra problem med honom…

Det största problemet är när vi är ute på promenad och träffar på någon vi känner. Om jag stannar och småpratar med någon blir hunden, Sigge, helt tokig och det blir bara värre och värre. Han studsar upp och ner och hoppar på mig och den jag försöker prata med. Han har nu också börjat bita mig i händerna och jackärmen. Säger man åt honom att sitta sitter han max en sekund innan han blir tokig igen. Jag har provat att ignorera honom (han fortsätter) och lägga ner honom och hålla fast honom men så fort jag släpper försöker han bita mig igen. När han är sån här hoppar han och nafsar även min lille son på ett år i händerna så att han börjar gråta vilket inte alls är ok!

Ända sen vi fick Sigge vid nio veckor har han varit väldigt tuff och orädd. Han har inga problem med att bli lämnad (vilket är bra) men det är samtidigt helt omöjligt att sätta sig i respekt hos honom. Han har aldrig reagerat på något vi försökt, typ sprayflaska med vatten, nyckelknippa i golvet eller lägga han på rygg och hålla fast honom. Han bara kör på med det han vill…

Vi har samtidigt två barn och vi vet snart inte vad vi ska ta oss till. Hunden är ju snäll, han har inga problem med att ett-åring kravlar över honom och petar han i ögonen typ, eller med att vi pysslar med honom såsom att rengöra ögon/öron eller klippa klor men vad ska vi göra för att få honom att lyssna på oss??

Oerhört tacksam för era råd och erfarenheter!!

reverse
9

Första givna frågan blir ju: har ni gjort någon som helst passivitetsträning med honom? Det har inget att göra med respektlöshet från hans sida att han börjar studsa runt när ni står stilla och vill prata - han vill framåt och göra något roligare. Kanske blir det också så att ni till slut tröttnar, ursäktar er till vännen ni mött och börjar gå vidare och alltså har hans beteende belönat sig - studsandet, nafsandet mm ledde till att promenaden gick framåt igen.

//Lina

Dosi
1

Hur aktiverar ni hunden? Vad hittar ni på tillsammans?

Jag har en finsk lapphund som har varit mkt jobbig i perioder men sedan vi börjat jobba mer på kontakten tillsammans har han börjat lyssna mer. I övrigt aktiveras han mycket mer än tidigare och det tycker jag också har hjälpt mycket att han både blivit lugnare och lyssnar mer.

Hur vill ni att hunden ska bete sig i såna situationer? Iscensätt gärna möten med bekanta så ni kan öva på att han ska hålla sig lugn.

Och precis som #1 säger, passivitetsträning är A och O.

annika85
1

jag delar inte riktigt din åsikt. Om hunden vid och under möte reagerar genom att hoppa på ägaren och bita denne i armarna är det väl i allra högsta grad respektlöst. Sedan att hunden hoppar runt och är allmänt livlig beror väl troligen på att han är understimulerad eller helt enkelt aldrig har blivit lärd hur man beter sig vid möten.

TS. Förstår helt din frustration, det är väldigt jobbigt med hyperaktiva hundar, min munsterländer var under större delen av uppväxten väldigt hyperaktiv.

Det råd jag kan ge dig, är att träna på att vara stilla. Tex när familjen äter mat, lägg hunden i sin korg och där skall han stanna tills du låter honom gå osv.

Jag har alltid tränat mina hundar så att de vet att inte allt rör dem, de måste inte vara delaktiga i allt. Att träna passivitet är jätteviktigt, speciellt med aktiva raser. Att förstå när man skall ta det lungt är inte något som alla hundar fattar själva, det måste man lära in som vilket annat komando som helst.

När man börjar känns det som om det aldrig skall funka, men om du bara håller ut de första månaderna kommar det att bli bättre.

Önskar dig lycka till, vore roligt att höra hur det går.

MVH

reverse
3

#3 Det kan anses respektlöst enligt dig som människa, ja. Men jag menar att det är inte hundens avsikt att "nu ska jag visa mig respektlös mot matte när vi möter den här andra personen för hon förtjänar sannerligen inte min respekt".

//Lina

annika85
1

Nej det menade jag inte;0)

Men även i hundvärlden är det respektlöst att bete sig så mot ledaren, detta skulle säkerligen ge en reprimand.

Men om inte hunden ser ägaren som sin ledare, så är han ju inte respektlös eftersom han är flockledare……tycker att vi båda har rätt:0)

solhaga2
0

Tack för era synpunkter så långt, tar gärna emot fler! Glad

Som ni säger är det ju inte ok att hoppa och bita sin ledare men jag vet inte vad jag ska ge han som reprimand eftersom han inte brytt sig om något vi har försökt med hittils. Det känns som om idéerna är slut..

Vi har provat följande när han betett sig illa: ignorerat honom, distraherat honom, sprayat lite vatten i hans ansikte, snabbt satt in fingarna i halsen som ett låtsasbett (som Ceasar säger), lagt ner honom på rygg samt satt honom i "skamvrån" (=hallen med en barngrind i dörröppningen så han inte kan komma in till oss förren han lugnat ner sig). Självklart inte allt på samma gång! Flört Finns det någon som vet något annat som vi kan prova eller hur ska vi få honom att acceptera mig som sin ledare??

När det gäller det här att träffa bekanta ute så tror jag inte att problemet ligger i att han inte vill stanna för han beter sig likadant om vi är hemma i trädgården el i huset. Så ni har helt rätt att han inte har fått lära sig att "hälsa fint" men hur sjutton lär man honom det när han är helt skogstokig och inte bryr sig ett dugg om vad jag gör eller säger??

lambero
8

Jag tror att du kan lägga ner hela det där ledartänket och istället lära din hund hur du vill att den ska bete sig. Vet du inte hur du ska gå till väga för att göra det så är nog en kurs det bästa för er.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Dosi
0

#6. Jag undrar, hur är er relation i övrigt? Lyssnar han när ni är ute annars, hur funkar det inomhus? 
Och åter igen, hur aktiverar ni hunden?

Det kan vara en god idé att jobba på sin relation men sin hund, leka tillsammans och ha kul, och skapa en bra kontakt sinsemellan.

Det hjälper inte att trycka ner en tokig unghund, jag tror bara det skadar ens relation.

#7. Håller helt och hållet med dig!

sofiek90
1

Är inte respekt någon som man förtjänar? Det är väl inget som man bara får? Bara en tanke..

Passivitetsträning kanske?

MVH

Sofie

mariatingsund
0

En 9 år månader hund är bara valpen, så du borde kunna lära honom ett o annat. Det kanske är en hund som kräver mer uppmärksamhet än du kan ge honom, med barn inblandat. Det kanske är lek och tjohoj och han kan helt enkelt inte urskilja vilken röst säger något till just honom. 

Att få kontakt med hunden måste göras när inget annat distraherar, så han lär sig tyda dina instruktioner, röst och gester. Han blir en mycket lyckligare hund och ni en mycket lyckligare familj om han lär sig lyda, och det är ett jobb mellan dig o honom, utan barn eller annat som stör. En hund gör aldrig något utan att han får något i gengäld. Att "skälla" på honom gör bara att han vänjer sig vid det ljudet o den tonen utan att fatta att det är dåligt. Beröm, lek och gos samt lite godis däremot kan de göra vadsomhelst för.

PS: När ni möter någon o han börjar hoppa, pröva sätt foten på hans koppel nära halsen så han inte kan göra annat bara ligga. Om han lugnar sig, beröm honom med godis.

Jag vet ju inte dina omständigheter, så det jag skrev var bara gissning, med goda avsikter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

solhaga2
1

Åter tack igen för alla goda råd!

Angående aktivering så ser det ut såhär ungefär:

Till vardags blir det tre promenader om dagen men kanske inte så långa som de borde vara. Jag jobbar hemifrån så han är nästan aldrig ensam men eftersom jag arbetar så kan jag inte sysselsätta honom så mycket men han brukar få sin lunch i en sån där hundboll som man lägger maten i så tar det en stund innan han fått i sig det. Vi har också ett hundspel som vi tar fram nån gång om dagen. På helgerna försöker vi få till nåt litet äventyr som en tur upp i skogen eller en sväng till stranden…

Jag kontaktade också en hundtränare idag och anmälde honom till en unghundskurs, tyvärr är det dock en månad kvar innan den börjar.. Vi har tidigare gått en valpkurs. Hundtränaren sa dock att hon tidigare stött på en labbe som betedde sig precis så stressigt som Sigge vid möten och att de tillsammans hade kunnat öva bort det helt - så det låter ju hoppfullt!

KKajsa
0

Fråga tränaren om ni kan ses innan kursen så du kan få lite akut hjälp. För ju snabbare man är med RÄTT insatser desto fortare går problemen över. Glad

Lycka till m kursen

Messi444
1

När hunden gör så. Ta halsbandet och lyft upp hundens överkropp och glo in i hundens ögon. Om han bits mer så bit tillbaka eller ryck till han i örat! När min hund bet mig förr så tog jag och la han på rygg så fick han ligga så länge länge och inte resa sig så han skämms👍 det gick super för mig i framtiden

Lexie82
0

Det där hoppandet och bitandet, gör han det hemma när ni är ensamma också? Det låter som att han hoppar och biter för att inbjuda till lek och bus. Om det inte gör för ont när han gör det, så försök att inte reagera. Vänd dig med ryggen mot honom, och så fort han kommer fram till dig lugn så berömmer du.
 Jag rekommenderar även det råd du redan fått, att ställa dig på kopplet så att han bara kan ligga. Så fort han slutar försöka komma upp så berömmer du.

Men framförallt låter det som att han är väldigt understimulerad. Han verkar behöva passivitetsträning OCH mer stimulans. Längre promenader, sök i skogen, hjärngympa.. Får han mer stimulans så kommer han att bli lugnare och mer harmonisk.

peafie
2

Detta är en tre år gammal tråd…

Bloggen     ○    Instagram

Ambrose
0

Har ni övat något på hur man hälsar/inte hälsar? Be att få låna en kompis att öva på. Ha med mycket gott godis och belöna på vägen fram mot personen. I början går ni inte hela vägen fram. Stanna och be hunden sitta på lämpligt avstånd. Beröm.. gå lugnt därifrån.. och lek en sväng på lämpligt avstånd. Ta bort leksaken.. be om lite fokus igen… och närma er personen igen. Jobba er fram till ett normalt samtalsavstånd…. och börja sedan förlänga tiden som han måste sitta still innan han får belöning. Han verkar ju inte vara en "elak"… utan bara ha väldigt mycket felriktad energi… och även stress. Öva passivitet vid sidan om.. bara sätt er någonstans och mys.. beröm lugnt med något gott när han är lugn.. ignorera om han är stressad. Börjar han bita i dig så kan du binda upp honom i närheten till en början… någonstans där det inte finns saker att pilla med… och fundera på om ni inte bör aktivera hunden mer. Att använda näsan är oftast uttröttande och lugnande… om ni gör det genom att t.ex. låta honom leta godis i huset eller ute i trädgården eller liknande. Viktigt att leta godis och inte leksaker eftersom leksaker kan vara stressande för en glad hund :) Såg nu att tråden var uråldrig… jaja… kanske hjälper någon i framtiden.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Whippet
0

Märker man av detta beteende redan när man får hem valpen ska man börja med att dra gränser ex du får inte hoppa, bita vara i soffan sängen sovrummen etc dom gränserna har vi haft till alla våra hundar och det har gått hur bra som helst, nu är ju Sigge fortfarande valp men börjar bli unghund, så det är bäst att ni försöker dra gränserna nu att så här får du göra och inte göra.  Det kan ju även vara så att han är rastlös, vad gör ni med honom? går ni bara promenader borde ni kanske försöka hitta någon aktivitet som passar både hunden och dig. Nu har jag bara läst ditt inlägg Ts så vet inte vad ni andra diskuterat men detta är mina råd, om du behöver extra hjälp kan du ju alltid försöka få tag på någon hund coach som kan hjälpa dig titta bla på nyhetsmorgon med Fredrik steen på youtube, en ung labbe som har ungefär samma problem som din labbe Sigge 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=_Vz42dP83M0

I'm out Vilar huvudet i handen

JoannaLi
2

Återigen, tråden är från 2012.

Whippet
0

JAHAAA, oj hahah 😴

I'm out Vilar huvudet i handen

LinaK
9

Vet att tråden är gammal men jag måste kommentera inlägg #13 då jag tycker det rådet är helt befängt. Tycker det är väldigt olämpligt att korrigera en hund med hjälp av hårda tag som medför smärta för hunden. Tycker verkligen du ska tänka över ditt agerande då det oftast inte är hundens fel att den beter sig som den gör och speciellt inte en valp. En valp behöver vägledning och kärlek, inte få uppleva smärta det första i livet. Låter inte som några bra förutsättningar för en god relation.

Tycker inte det behöver bli någon vidare diskussion angående detta så jag låser nu tråden då den är gammal.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer