Vad kostar det att ha valpar?
Jag är nyfiken på vad det kostar att få en kull med valpar. Vi säger om min blandrastik (bichon frise/shih tzu) skulle få en kull med 4 valpar, vad skulle det på ett ungefär gå på att chippa, veterinärbesikta, vaccinera och avmaska alla valpar då, samt mat och allt annat nödvändigt?
Uppfödare för renras brukar ha en buffert för ca 30.000 i banken ifall akutsnitt krävs eller en valp blir sjuk eller skadad. Ja och för chippning och allt dedär.
Hoppas du bara är nyfiken, vi vill inte att sverige blir lika överbefolkat med djur att dom avlivas dagligen i shelters för att folk tar söta valpar bara för sakens skull. Snälla gör inte Sverige till USA. Det är vidrigt att se dom på "death row".
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ett par tusen minst sen måste man även ha en buffert på x antal tusen om tiken behöver kejsarsnitt, blir sjuk eller om någon av valparna blir sjuka. Sedan får man ju även ta i beaktning att tiken kan stryka med under förlossningen, inte allt för ovanligt tyvärr så det måste man också ta med i beräkning OM man nu skulle gå i dom tankarna. Dolda fel-försäkringen kostar lite också så det får man också ta med i beräkningen.
Förutom det så behöver föräldradjuren även hälsoundersökas först (ja även blandraser) och det kan också gå på någon/några tusenlappar beroende på vilka tester som behöver göras.
Eventuell utebliven inkomst behöver man väl också räkna med - nån måste väl vara hemma när hunden föder?
"På natten är alla katter svarta"
Ja det stämmer dock inte bara under valpningen utan även under de nästkommande veckorna tills de flyttar i stort sett. Så antingen får man se till att ha en massa veckors semester sparande eller räkna med utebliven inkomst som du säger.
Hälsotester på tiken i god tid innan parning. Patella ca 700:- ögonlysning ca 700:- vet inte vad som mer behöver kollas på nån av raserna i din hund men patella och ögonlysning brukar vara standard hos de flesta små raser. En rutin kontroll för att se att tiken är i kondition för valpning ca 300:- Dubbla matkostnader från halva graviditeten tills valparna slutar dia ungefär, vet inte vad din tik äter för mat men säg ca 600:- bara eftersom det är en så liten hund Språngavgift till hanen, 1000:- språng pluss 1000 :- per levande valp tycker jag mig se i de flesta annonser för blandras avel så 5000:- Mat till valparna fram till 8 veckor, kanske 1000:- beroende på mat. Bröstmjölkersättning om du behöver stödmata 400:- Eventuellt kejsarsnitt 20 000 Valplåda 1000:- filtar, leksaker, koppel m.m till valparna 1000:- Chippning vaccinering och besiktning 800:-/valp doldafel försäkring 500:- Nu är inte förlorad arbetsinkomster inräknade, man måste vara hemma dygnet runt från och med en vecka innan beräknad förlossning fram tills valparna är ca 3 veckor, sen går det inte att jobba några åtta timmar alls innan valparna har flyttat Så ca 35 000 kan kostnaderna bli för dig pluss förlorad inkomst då naturligtvis. Alla priser är ca priser veterinärer har fri prissättning så allt som ska göras hos veterinären kan bli både billigare och dyrare beroende på vad just din vetrinär tar. För att inte gå back måste du sälja valparna för ca 9000:- styck. Sällan blandras valpköpare vill lägga så mycket pengar på en valp så räkna då med osålda valpar som du måste betala individuell försäkring på till dom flyttar och naturligtvis hålla med mat. Nu är det blandraser vi pratar om så du slipper registrerings avgift till skk och medlemsavgift och bph blir ganska meningslöst på en blandras så du kommer billigt undan ändå.
minavitas.wix.com/kennel
Glömde avmaskningen, kostar ju också pengar, men bara ett par hundralappar :) Har säkert glömt nånting mer, små saker som kostnader för vad valparna förstör i hemmet osv men de finns mycket kloka människor här så nån kan säkert fylla i kostnader jag glömt
minavitas.wix.com/kennel
Tack för all info! Jag kommer INTE ta valpar på min hund! :)